Recept päron?

@Efwa jag bor 60 mil från Uppsala ungefär: kör du nu meddetsamma så hinner du - kanske - fram innan allt är övermoget! :D

Nu har jag asat in en kasse till, OCH handlat på mig tre paket saffran - hade nästan glömt att det är min favoritkombination med inlagda päron. :d Och en trevlig sak att ge bort i vackra burkar dessutom. Själva skalandet ska nog funka nu, det var nog mest gegget med att få bort kärnhuset ur ganska små och lite mjuka päron som kändes dryyyyyyygt och oglamoröst. Men till inläggningarna behövs det ju inte. Let's rock n'roll!

Glögginlagda päron, borde förresten också vara värt ett försök?

(Det kan komma att bli en mycket dessertstinn vinter i det Lillgrådiska hemmet.) :angel:

Ohhh, My God!! Så långt! Även om jag gärna åker 54 mil till sommarstugan.

Allt låter så himla gott ju........

Hur går det för päronkockarna? Jag brukar aldrig komma till skott mer än möjligtvis med att lägga in en burk, men i år har jag slagit alla tiders rekord i att ta tillvara på skörden (och ändå har jag öst ut flera skottkärror övermogna eller skadade på gödselstacken). Mkt nöjd!

Två stora burkar päron- och ingefärsmarmelad, lite rinnig men annars god! Två burkar vackra saffranspäron med lite konjak. :love: En burk rompäron. En rejäl omgång päronchutney igång nu och tre-fyra liter päronsaft som står och gottar till sig i källaren.

Nu ska jag fortsätta med äpplena som rasat ner i höstvindarna. Och rönnbärsgelé. Och kanske en hutt fläderbärssaft....

Hur går det för päronkockarna? Jag brukar aldrig komma till skott mer än möjligtvis med att lägga in en burk, men i år har jag slagit alla tiders rekord i att ta tillvara på skörden (och ändå har jag öst ut flera skottkärror övermogna eller skadade på gödselstacken). Mkt nöjd!

Två stora burkar päron- och ingefärsmarmelad, lite rinnig men annars god! Två burkar vackra saffranspäron med lite konjak. :love: En burk rompäron. En rejäl omgång päronchutney igång nu och tre-fyra liter päronsaft som står och gottar till sig i källaren.

Nu ska jag fortsätta med äpplena som rasat ner i höstvindarna. Och rönnbärsgelé. Och kanske en hutt fläderbärssaft....
Men människa, recept för :devil:! :D

Jag har inte alls hunnit som jag tänkt, blivit mest att jag smaskat i mig men i morgon ska jag nog gå ut och skotta upp allt och gå igenom dem och se vad jag kan ta till vara. Grannen har även de två stora päronträn med massor av frukt att plocka. :d

Recept, recept, recept!!! :bump:

Oh no, jag googlar ju planlöst och mycket och sedan några minuter efter att jag har använt något recept av 100 på samma tema, så har jag glömt vilket det var. :D

Men om jag testar bakifrån, så:

Päronchutney med chili (påstods vara Arlas recept men hittades på någon tidnings hemsida)
600 g päron
2 gula lökar
en halv röd chilipeppar
2 msk smör- & rapsolja
0,5 dl ljus balsamvinäger
1 dl råsocker
1 kanelstång
1 tsk salt

Så här gör du:

Kärna ur päronen och skär dem i bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och strimla chilin. Fräs päron, lök och chili i smör-&rapsolja i en gryta. Rör i vinäger, socker, kanel och salt. Koka på svag värme utan lock cirka 20 minuter. Häll upp i rengjorda, varma burkar. Förvara svalt.

Pärondricka med ingefära (Icas recept)
3 kg päron
4 l vatten
5 cm skalad, skivad ingefära
1 msk citronsyra
1 tsk natriumbensoat
4 dl strösocker
3 dl färskpressad citronjuice

Till servering
is
skivade päron
1 kvist rosmarin

Skölj päronen noggrant och skär i grova bitar.
Koka upp vatten och ingefära. Ta från värmen och rör ner citronsyra och natriumbensoat. Häll över päronen och täck över. Förvara kallt i 2 dagar.
Sila av vätskan och rör ner strösocker och citronjuice.
Servera med is, skivade päron och gärna en kvist rosmarin

Rompäron (hittat hos Linda Lindorff)

Koka päron i sockerlag (jag tog gråpäron och skalade + skar av nederst) 5-10 minuter? Plocka upp päronen. Lägg i glasburk. Överös dem med mörk rom (jag tog liiiite av sockerlagen också). Låt stå och gotta till sig.

Saffanspäron :love: (från Jul med..... the one and only Ernst)

6 päron, fasta och mogna (jag hade mycket, mycket fler!)
5 dl vatten
5 dl socker
0,5-1 g saffran, efter smak (så mycket saffran som möjligt, anser jag)
10 kardemummakärnor
6 cl päronkonjak (fanns ej i Lillgrådis skafferi för dagen så ersatt med annan konjak, men i stället några cl till för att kompensera)
2 tsk flytande atamon

Skala päronen. Behåll stjälken och skär av botten så att de står stabilt.
Häll vatten, socker, saffran, kardemummakärnorna, konjak och konserveringsmedel i en kastrull och koka upp.
Lägg sedan i päronen och koka de försiktigt tills päronen känns mjuka.
När päronen är färdiga ta bort ytskummet som har bildats med en sked.
Lyft över päronen till en kokad och torr glasburk.
Häll lagen försiktigt över päronen.
Förslut burken och förvara svalt.
Avnjut tillsammans med lättvispad grädde och klenäter som en dessert.:d
(jag har tänkt frysa in en del av dessa päron för säkerhets skull)

Ja åsså den där marmeladen då..... det måste ha varit Icas recept, det ser bekant ut.

Päron- och ingefärsmarmelad
Ger ca 1 liter

1 1/2 kg päron (gärna gråpäron)
färskpressad juice av 1 citron
1/2 dl färsk strimlad ingefära
4 dl syltsocker
1 tsk citronsyra

Skala och kärna ur päronen. Skär i små bitar. Lägg i en kastrull med citronjuicen. Koka upp och sjud på svag värme ca 10 minuter utan lock.
Blanda ner ingefära och syltsocker i kastrullen, koka kraftigt ca 2 minuter. Ta från värmen och rör i citronsyra, låt stå ca 5 minuter.
Skumma av marmeladen och häll upp i väl rengjorda burkar.

Sådär! Nu finns det inga ursäkter att inte kavla upp ärmarna och skotta in päronen i köket. :up:

Oh no, jag googlar ju planlöst och mycket och sedan några minuter efter att jag har använt något recept av 100 på samma tema, så har jag glömt vilket det var. :D

Men om jag testar bakifrån, så:

Päronchutney med chili
600 g päron
2 gula lökar
en halv röd chilipeppar
2 msk smör- & rapsolja
0,5 dl ljus balsamvinäger
1 dl råsocker
1 kanelstång
1 tsk salt

Så här gör du:

Kärna ur päronen och skär dem i bitar. Skala och hacka löken. Kärna ur och strimla chilin. Fräs päron, lök och chili i smör-&rapsolja i en gryta. Rör i vinäger, socker, kanel och salt. Koka på svag värme utan lock cirka 20 minuter. Häll upp i rengjorda, varma burkar. Förvara svalt.

Pärondricka med ingefära (Icas recept)
3 kg päron
4 l vatten
5 cm skalad, skivad ingefära
1 msk citronsyra
1 tsk natriumbensoat
4 dl strösocker
3 dl färskpressad citronjuice

Till servering
is
skivade päron
1 kvist rosmarin

Skölj päronen noggrant och skär i grova bitar.
Koka upp vatten och ingefära. Ta från värmen och rör ner citronsyra och natriumbensoat. Häll över päronen och täck över. Förvara kallt i 2 dagar.
Sila av vätskan och rör ner strösocker och citronjuice.
Servera med is, skivade päron och gärna en kvist rosmarin

Rompäron (hittat hos Linda Lindorff)

Koka päron i sockerlag (jag tog gråpäron och skalade + skar av nederst) 5-10 minuter? Plocka upp päronen. Lägg i glasburk. Överös dem med mörk rom (jag tog liiiite av sockerlagen också). Låt stå och gotta till sig.

Saffanspäron :love: (från Jul med..... the one and only Ernst)

6 päron, fasta och mogna (jag hade mycket, mycket fler!)
5 dl vatten
5 dl socker
0,5-1 g saffran, efter smak (så mycket saffran som möjligt, anser jag)
10 kardemummakärnor
6 cl päronkonjak (fanns ej i Lillgrådis skafferi för dagen så ersatt med annan konjak, men i stället några cl till för att kompensera)
2 tsk flytande atamon

Skala päronen. Behåll stjälken och skär av botten så att de står stabilt.
Häll vatten, socker, saffran, kardemummakärnorna, konjak och konserveringsmedel i en kastrull och koka upp.
Lägg sedan i päronen och koka de försiktigt tills päronen känns mjuka.
När päronen är färdiga ta bort ytskummet som har bildats med en sked.
Lyft över päronen till en kokad och torr glasburk.
Häll lagen försiktigt över päronen.
Förslut burken och förvara svalt.
Avnjut tillsammans med lättvispad grädde och klenäter som en dessert.:d
(jag har tänkt frysa in en del av dessa päron för säkerhets skull)

Ja åsså den där marmeladen då..... det måste ha varit Icas recept, det ser bekant ut.

Päron- och ingefärsmarmelad
Ger ca 1 liter

1 1/2 kg päron (gärna gråpäron)
färskpressad juice av 1 citron
1/2 dl färsk strimlad ingefära
4 dl syltsocker
1 tsk citronsyra

Skala och kärna ur päronen. Skär i små bitar. Lägg i en kastrull med citronjuicen. Koka upp och sjud på svag värme ca 10 minuter utan lock.
Blanda ner ingefära och syltsocker i kastrullen, koka kraftigt ca 2 minuter. Ta från värmen och rör i citronsyra, låt stå ca 5 minuter.
Skumma av marmeladen och häll upp i väl rengjorda burkar.

:bow::bow::bow:

Kan tilläggas att jag har nyttjat gråpäron till allt, utom chutneyn som jag tagit en besynnerlig sort som jag inte vet vad den heter. Något gammalt träd som i likhet med de flesta andra har funnits i trädgården så länge jag levt. De är inte päronformade utan runda som små äpplen - men på alla andra sätt är de päron. :confused: Lite fastare än gråpäronen generellt och lite mindre sötma i sig själva.

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar