Recept på avmaskning

S

Sanniz

Har någon nåt tips om hur man enklast får tag på avmaskning? Måste jag verkligen ta ut veterinären o betala hur mkt som hellst för "utryckning",milersättning,stationsavgift o gud vet vad för att få ett ynka recept på avmaskning?:confused: På djursjukhuset Strömsholm skrev dom minsann inte ut något om hästen inte hade problem med mask. Så där var det inget att hämta. Tycker det är vansinne ed dom nya reglerna! Är det så här svårt kommer ju oseriösa hästägare strunta helt i det! Vart vänder jag mig?

Sv: Recept på avmaskning

Har någon nåt tips om hur man enklast får tag på avmaskning? Måste jag verkligen ta ut veterinären o betala hur mkt som hellst för "utryckning",milersättning,stationsavgift o gud vet vad för att få ett ynka recept på avmaskning?:confused: På djursjukhuset Strömsholm skrev dom minsann inte ut något om hästen inte hade problem med mask. Så där var det inget att hämta. Tycker det är vansinne ed dom nya reglerna! Är det så här svårt kommer ju oseriösa hästägare strunta helt i det! Vart vänder jag mig?

gör ett träckprov istället...

Gör träckprov, visar resultatet att du behöver avmaska så ringer du till veterinären och berättar resultatet, eller så kan du ringa till t ex Vidilabs (ett av ställena där du skickar träckproven) veterinär, ett dyrt samtal men veterinären lär vara kunnig och du får recept.

Att du skulle behöva ta ut veterinär för att få recept på avmaskningsmedel verkar onödigt, ring och prata med dem, alternativt ta träckprovsresultatet i samband med veterinärbesök av annan anledning.

Varför skulle det vara oseriöst att strunta i att avmaska om man inte behöver göra det?! :confused:

Men alltså det är väl bara ringa vetrinären och be dem skriva ut recept på avmaskning, och så åker du in på apoteket alt vetrinärstationen och hämtar själv. När du kommer hem ger du avmaskningen själv precis som förut?

Kan inte se varför du skulle behöva ta ut vetrinären för att skriva ut avmaskningsmedel?

Jag tror nog att veterinärerna har blivit restriktiva med att skriva ut avmaskningsmedel utan anledning. I annat fall hade det ju inte varit någon mening med att receptbelägga medlen, eller hur?

Gör ett träckprov, och ifall det visar att hästen har mask ringer du veterinären och ber om ett recept. Veterinären behöver inte komma och titta på hästen för att skriva ut receptet.

Du behöver inte ta ut veterinären för att få avmaskningsrecept, det räcker med att ringa. MEN det är inte säkert att du behöver avmaska! Köp ett Kolla masken-kit på apoteket och skicka in träck för analys och få svart på om du behöver avmaska. Behövs det enligt träckprovsvaret, ringer du din veterinär och berättar vad träckprovet visade och be om ett recept. ´

Det är inte i första hand hästar vi avmaskar i Sverige, utan det är våra beten. De resistensproblem som finns idag beror på överdrivet avmaskande i tid och otid och det är verkligen på tiden att det blev receptbelagt! Läs mer på www.sva.se för aktuella avmaskningsrekommendationer!

Heder åt Strömsholm som inte skriver ut medel bara sådär!! ALLA veterinärer ska kräva bevis på att hästen verkligen behöver avmaskas, dvs träckprov gjort nyligen.

Förutom fölisarna då.

Jomen precis, första avmaskningen finns det ju inget att se på träckprov än. Men inför 16v avmaskningen är det läge för träckprov då med på fölisarna för att se om både spolmask och blodmask är vad som behövs tas, då behöver man ju anpassa medlet efter det.

Kan meddela att anledningen till att Strömsholm inte skrev ut recept var att det tog sån tid o att dom citat -hade bättre saker för sig :confused: Tydligen var dom bara intresserade av att ta emot skadade hästar dom kan tjäna pengar på.....

Kan meddela att anledningen till att Strömsholm inte skrev ut recept var att det tog sån tid o att dom citat -hade bättre saker för sig :confused: Tydligen var dom bara intresserade av att ta emot skadade hästar dom kan tjäna pengar på.....

Eftersom du inte hade träckprov och därmed kunde påvisa VAD du behövde avmaska emot så kan jag förstå att de inte var intresserade.

Hej!

Visst kan man önska att vet. inte skrev ut utan träckprov..
Hos oss var vi 5 av 10 som träckprovade förra året. Ingen häst behövde avmaskning. Samtliga andra 5 avmaskades med medel de fått utskrivna av vet. Pinsamt och, tycker jag, oseriöst av vet. Han skriver även ut antibiotika utan att ha sett hästen "för det kan inte skada".

När jag köpte nya pållan, tog jag träckprov och där hittades massa smått och gott, så hon avmaskades med passande medel.

/ Lavinia, som tycker det är jättebra att maskmedel är receptbelagt, nu ska bara de gamla vet-gubbarna gå i pension så de slutar skriva ut utan träckprov.

Hej!

Annars brukar dom lägga på en peng för själv receptutskrivandet, så det är egentligen mer "lättförtjänta" pengar. Iaf gör vet där jag bor det och även klinikerna här.

/ Lavinia

Jag brukar åka in till kliniken och köpa medel direkt av dem, jag har aldrig behövt gå omvägen via apoteket :)

Hej!

Visst kan man önska att vet. inte skrev ut utan träckprov..
Hos oss var vi 5 av 10 som träckprovade förra året. Ingen häst behövde avmaskning. Samtliga andra 5 avmaskades med medel de fått utskrivna av vet. Pinsamt och, tycker jag, oseriöst av vet. Han skriver även ut antibiotika utan att ha sett hästen "för det kan inte skada".

Dessutom olagligt att förskriva antibiotika utan att ha sett djuret.

Tycker inte att det är fel att ett av våra största hästsjukhus i landet ägnar sig åt sjuka och skadade hästar. Har du ett träckprov kan du ringa vilken veterinär som helst i hela landet och få ditt recept antingen via e-recept eller telefon/faxrecept till vilket apotek du vill i landet... Så varför klaga?

Räknas det som "att leka apotek" om jag köper medicin direkt på kliniken av leg. vet?
Ett flertal ggr som jag varit in med sjuk/skadad häst så har jag fått medicin att fortsätta behandla med hemma, skulle detta då också vara otillåtet?

För mig känns det självklart att leg vet skall kunna lämna ut medicin till sin patient, jag har inte ens tänkt tanken att det skulle vara otillåtet :confused:

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 659
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar