Recept på avmaskning

Sv: Recept på avmaskning

Räknas det som "att leka apotek" om jag köper medicin direkt på kliniken av leg. vet?
Ett flertal ggr som jag varit in med sjuk/skadad häst så har jag fått medicin att fortsätta behandla med hemma, skulle detta då också vara otillåtet?

För mig känns det självklart att leg vet skall kunna lämna ut medicin till sin patient, jag har inte ens tänkt tanken att det skulle vara otillåtet :confused:

De läkemedel som veterinären har på kliniken är i första hand till för att behandla med på plats som första behandling.
Akutdoser får veterinär lämna ut, egentligen bara så man klarar sig tills man kan komma till ett apotek och hämta ut det man fått på recept, det tummas väl lite på och det är inte alla gånger som det bara är akutdoser eller särskilt akut, men egentligen så är det så.
Vi har ett apoteksmonopol i Sverige idag och det innebär att ingen får köpa upp ett lager av läkemedel och konkurera med apoteket med försäljning därav är det inte tillåtet att köpa avmaskningsmedel från kliniken om det inte skulle vara en avmaskning som var tvungen att ske akut på en helg där det inte gick att komma till ett jouröppet apotek och hämta ut, vilket jag har lite svårt att tänka mig skulle kunna hända.

Aha på så vis, där ser man. Tanken hade faktiskt aldrig slagit mig in att kliniken gör fel, men så är alltså fallet då.

Men varför vill du avmaska när du inte vet om det behövs? :) Det går ju inte att förebygga maskangrepp genom att avmaska.

Och om det är så att du misstänker mask pga hästens hull eller liknande så är det ju bra att i så fall veta om det verkligen finns mask och i så fall vilken/vilka sorter, så du köper rätt medel?

Vill bara meddela att jag har 12st hästar varav 5st är i åldern 1-6 så tycker det faktiskt känns lite i plånboken o ett himla plockande av bajs om ALLA ska göra träckprov. Tycker det enbart är löjligt att vi vana hästägare inte ens ska kunna avmaska våra hästar längre utan att recept ska skrivas,men det är ju min åsikt....

haha det var det dummaste jag har hört på länge :rofl:

ser vana hästägare OM och HUR MYCKET och VILKEN SORTS mask en häst har???

TUR att man måste ha recept säger jag bara...

å om du har så många hästar så borde du inse att det är BILLIGARE med träckprov i längden.

Tänk bara på att det oftast blir betydligt billigare att göra träckprov en gång om året (och kanske till och med slippa avmaska) än att köra ett traditionellt avmaskningsschema 6-8 gånger/år.

Jag har fyra hästar. De senaste tre åren har jag lämnat in träckprov i april och samtliga hästar har nollat, eller visat så små mängder att avmaskning inte behövts.
Kostnad per häst och år: Kolla-masken-kit 280 kronor.
Om jag skulle avmaskat efter ett schema hade det kostat minst 1000 kronor per häst.

Vill bara meddela att jag har 12st hästar varav 5st är i åldern 1-6 så tycker det faktiskt känns lite i plånboken o ett himla plockande av bajs om ALLA ska göra träckprov. Tycker det enbart är löjligt att vi vana hästägare inte ens ska kunna avmaska våra hästar längre utan att recept ska skrivas,men det är ju min åsikt....

Nu får du ursäkta, jag kommer låta jäkligt hårt och elak.

MEN, skaffar du tolv hästar ska du kunna ta hand om just tolv hästar. Det ÄR inte gratis att ha häst, det vet du säkert. Plockande av bajs och hål i plånboken får man väl se till att fixa? Det är ju din plikt som hästägare.

Och sen NÄR har vana hästägare röntgensyn? Jag vet iaf ingen som kan se på sin häst hur mycket mask, och vad för mask som hästen har.

Jäkla dumheter! :mad:

räcker det med 1gång/år? eller gör du det om de har nollat?

vi kör före och efter bete typ... (nu fick jag minnesförlust, tror vi gjorde i vintras... så det måste vara före bete och vinter?)... hmm...

Vi kör träckprov på 15 hästar. Inget konstigt med det och lika självklart som om det vore 1. Ett tips är att du får mångdrabatt. Betalar 189+moms för varje häst.

De blev avmaskade innan flytten till vår egen gård. Här har det inte gått hästar under de senaste 50 åren, så veterinären gav oss rådet att lämna träckprov första våren, i april. Eftersom alla hästarna nollade har det räckt med träckprov en gång per år.

Problemet är ju att det är så många som avmaskar hur som helst och det är därför resistensen ökar. Tjatar vi ut de två grupper av medel som kommer åt lilla blodmasken också så FINNS det inga nya medel inom de närmaste 10-15 åren, minst. Det forskas helt enkelt inte fram något nytt.

Det kan kännas svidigt i plånboken till en början, men med ökad kontroll och förebyggande åtgärder är snart parasitkontrollskostnaden minimerad för de stall som tagit emot hjälp.

20% av hästarna bär på 80% av all smitta. MÅNGA blir förvånade första gången de tar prov och det visar sig att de inte alls behöver avmaska.

De blev avmaskade innan flytten till vår egen gård. Här har det inte gått hästar under de senaste 50 åren, så veterinären gav oss rådet att lämna träckprov första våren, i april. Eftersom alla hästarna nollade har det räckt med träckprov en gång per år.

Det är lika här då mina har nollat 2 år i rad sedan jag började med täckprov.

Sanniz det finns faktiskt paket för flera hästar då får man mängrabatt. Håller också med Madick det kan faktiskt bli så vi en dag står helt utan avmaskningsmedel bara för att många tycker det är besvärligt/dyrt att ta täckprov och vad gör vi då?

Har någon nåt tips om hur man enklast får tag på avmaskning? Måste jag verkligen ta ut veterinären o betala hur mkt som hellst för "utryckning",milersättning,stationsavgift o gud vet vad för att få ett ynka recept på avmaskning?:confused: På djursjukhuset Strömsholm skrev dom minsann inte ut något om hästen inte hade problem med mask. Så där var det inget att hämta. Tycker det är vansinne ed dom nya reglerna! Är det så här svårt kommer ju oseriösa hästägare strunta helt i det! Vart vänder jag mig?

VAd är vansinne ? Kan inte du själv kalla dig oseriös i och med du vill ha maskmedel fast du egentligen inte ens vet om din häst har mask eller inte ? Åtminstone vet du ju inte hur mycket. Varför kan inte då du som ska vara seriös enligt ditt utlägg ta träckprov ?

Meningen är väl att man maskar NÄR DET BEHÖVS. Så svårt att förstå eller ?

SVA som det finns länkat till i tidigare inlägg har mängdrabatt.
Billigare om man har över 8 st hästar.

Det har tidigare funnits remiss och instruktioner på deras hemsida för kontroll av mask.
De flesta vet.stationer skickar prover till SVA och har ofta frankerade provpåsar som du kan få om du frågar!:laugh:
Bajset stoppar du i vanliga plastpåsar, påsarna lägger du bara i en större påse innan det går i kuvertet.

Dessutom går det utmärkt att ta samlingsprov så varje häst måste inte ha ett eget prov!

Dessutom går det utmärkt att ta samlingsprov så varje häst måste inte ha ett eget prov!

Njä, det är inte att rekommendera så länge man inte tagit individuella prov som ligger stadigt och ingen förändring i gruppen eller markerna.

OM du får positivt på ett grupprov vet du fortfarande inte vilken av hästarna som behöver avmaskas.

Och hur vet du då vilken häst som har mask om det visa på mask??

Vi har tyvärr råkat ut för att maskproven inte är 100%, beroende på när hästen smittas och i vilket stadie masken/äggen är i. Testade att skicka in 2 gånger med 14 dagars mellanrum med helt olika resultat.

Det räcker inte med prover 1 gång om året. Blodmask har en cykel på allt mellan 4 veckor och 7 månader och det kan räcka med att hästen äter gräs på ett annat ställe en hemmet.

Vi har precis kommit hem med en häst som hade kolik på grund av blodmask, är 0 på maskprov i höstas.:crazy:

Jag litar inte länge på dessa prover.

Njä, det är inte att rekommendera så länge man inte tagit individuella prov som ligger stadigt och ingen förändring i gruppen eller markerna.

OM du får positivt på ett grupprov vet du fortfarande inte vilken av hästarna som behöver avmaskas.

Sant.
Men som uppföljning efter det första funkar det i många fall bra. Jag ville bara påpeka att bara för att man har 12 hästar så behöver det inte skickas in 12 prov varje gång! Underförutsättning att inget ändrats, som du säger.

Sen köper jag inte TS argument för fem öre. Har man 12 hästar så har man det. Då kostar det! Skor/verkar du bara hälften av hästarna för att det blir så dyrt annars? Vaccinerar bara några? Försäkrar bara några? Fodrar bara några? Skaffar bara pass till några? Nä, kom igen! Knappast nån annans "fel" än ditt eget att du har det hästantal du har.

Jag hade inga problem med Strömsholm när jag behövde avmaska min ena häst, vi tog ett träckprov och visa dem på Strömsholm resultataet och då skrev de ut ett recept på det avmaskningsmedel jag skulle använd.

Så de tycker nog inte att din häst behöver avmaskas, Vad visade träckprovet?

räcker det med 1gång/år? eller gör du det om de har nollat?

vi kör före och efter bete typ... (nu fick jag minnesförlust, tror vi gjorde i vintras... så det måste vara före bete och vinter?)... hmm...

Vår pålle och stallägarens häst har nollat två år i rad och här kommer inga andra hästar in + att vi har mycket stora hagar så vi kör på 1 gång om året.

Skulle det uppkomma mask så får man väl kolla lite extra men än så länge så ....... :)

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 659
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar