Recept på avmaskning

Sv: Recept på avmaskning

Och hur vet du då vilken häst som har mask om det visa på mask??

Vi har tyvärr råkat ut för att maskproven inte är 100%, beroende på när hästen smittas och i vilket stadie masken/äggen är i. Testade att skicka in 2 gånger med 14 dagars mellanrum med helt olika resultat.

Det räcker inte med prover 1 gång om året. Blodmask har en cykel på allt mellan 4 veckor och 7 månader och det kan räcka med att hästen äter gräs på ett annat ställe en hemmet.

Vi har precis kommit hem med en häst som hade kolik på grund av blodmask, är 0 på maskprov i höstas.:crazy:

Jag litar inte länge på dessa prover.
Träckproven visar om du behöver avmaska JUST NU! Inget annat. Därför gör man också uppföljningar i början när man börjar provta. Byter man förutsättningar, t.ex. flyttar, byter hagar, det kommer nya hästar osv så kan det behövas mer noggranna kontroller.

För "normalhästen" kör jag prov på våren, om den nollar där tar jag prov efter betet, nollar den där så prov på våren, efter 3 nollor i rad går jag ner på prov 1g/år.

Det gäller att hitta normalläge för hästen och FÖREBYGGA genom att hålla markerna rena. Ingen har nånsin påstått att det räcker att ta ett prov och sen är det lugnt.

Jag måste lägga till en sak till.

Hur hade du reagerat om din häst nu fick kolik pga lilla blodmasken, och för att vi inte tagit prover för att se vilka hästar som faktiskt behöver avmaskas och när, så finns det inga medel att ta till för att bli av med det som gör din häst sjuk. Din häst fick dö istället, inget medel fanns att ta till.

Det är DIT vi är på väg om vi fortsätter att avmaska och avmaska istället för att förebygga och bara avmaska vid behov, dvs när träckprovet visar att det behövs.

Konstig att det fungera i sjukvården att undvika resistens.
Om man avmaska på rätt sätt, rätt dos och rätt intervall så minimera man risken för resistens. Nu är vi inte där att vi har resistens men jag har en häst och som troligen har skador för livet av masken och 3 hästar har in vinter dött av blodmask, unghästar som ju så fint var nollade på maskprovet (det var dock samlingsprov, men det är ju det som rekommenderas när man ringer och beställer) vid obduktion visade den blodmask och i ett fall även spolmask.
Nu var detta inte mina hästar, men blir illa berörd när det på sjukhusen uppträder mer och mer hästar med kolik orsakat av mask.

Innan man inte kommit på ett bättre sätt att ta maskprover kommer inte jag ta dessa.
Vi har över 40 hästar på gården (träning, hingststation och försäljning) och det fungera inte, bli mycket felvärden.
Ska vi som tävla ta maskprov var 4 vecka som dessutom har ett stort felmarginal.

Jag hoppas att utvecklingen av blodprovet går framåt, då dett kommer vara ett lättare sett att kolla masken utan så stort felvärde, den är i dag i alla fall 100% säker vid bandmask.

Konstig att det fungera i sjukvården att undvika resistens.
Jasså? Vad jag vet sprider sig resistensen mot antibiotika hela tiden. Dessutom är det också receptbelagt. Inom humanvården forskas det dessutom hela tiden, vilket det INTE gör på parasitära medel till häst.

Om man avmaska på rätt sätt, rätt dos och rätt intervall så minimera man risken för resistens. Nu är vi inte där att vi har resistens men jag har en häst och som troligen har skador för livet av masken och 3 hästar har in vinter dött av blodmask, unghästar som ju så fint var nollade på maskprovet (det var dock samlingsprov, men det är ju det som rekommenderas när man ringer och beställer) vid obduktion visade den blodmask och i ett fall även spolmask.
Nu var detta inte mina hästar, men blir illa berörd när det på sjukhusen uppträder mer och mer hästar med kolik orsakat av mask.
Jo, vi har resistens. Fenbendazoler använder vi inte på häst mot lilla blodmasken eftersom den snabbt utvecklade resistens mot den. I utlandet finns utbredd resistens BÅDE på pyrantel och ivermektin, finns det i utlandet kommer det hit. Så jo, det är för nära.

VEM i hela helskotta har rekommenderat samlingsprover?? Kanske du borde fundera över vem du tar råd av istället för att skylla på proverna. Den mask som ger skador för livet är stora blodmasken, med prover och odling tidigare hade ni vetat om det och sluppit riskera hästarnas liv. Att avmaska hjälper ju inte smittan som redan kommit ut på markerna. Var har du fått uppgifterna ifrån att fler hästar kommer in med kolik orsakat av mask? Källa tack!

Innan man inte kommit på ett bättre sätt att ta maskprover kommer inte jag ta dessa.
Vi har över 40 hästar på gården (träning, hingststation och försäljning) och det fungera inte, bli mycket felvärden.
Ska vi som tävla ta maskprov var 4 vecka som dessutom har ett stort felmarginal.

Jag hoppas att utvecklingen av blodprovet går framåt, då dett kommer vara ett lättare sett att kolla masken utan så stort felvärde, den är i dag i alla fall 100% säker vid bandmask.
Du har missförstått hela syftet med avmaskning. Man avmaskar i första hand för att stoppa SMITTAN, bryta smittcirkeln, alltså få rena marker = ingen ny smitta = inget behov av avmaskning. Har ni hästar som dör av kolik så fungerar bevisligen inte er parasitkontroll och det är hagarna ni behöver göra något åt.

Vem har lurat i dig att blodprovet är 100% säkert? Du behöver bara leta upp studierna för att se att så inte är fallet.

Liknande trådar

A
  • Låst
Hästmänniskan Tänkte berätta och varna all hästägare att vanvårdnad förekommer närmare än vad man tror, och oftare. Vi har hade ett jättefint...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
20 659
Senast: tussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar