Sv: Recept på avmaskning
För "normalhästen" kör jag prov på våren, om den nollar där tar jag prov efter betet, nollar den där så prov på våren, efter 3 nollor i rad går jag ner på prov 1g/år.
Det gäller att hitta normalläge för hästen och FÖREBYGGA genom att hålla markerna rena. Ingen har nånsin påstått att det räcker att ta ett prov och sen är det lugnt.
Träckproven visar om du behöver avmaska JUST NU! Inget annat. Därför gör man också uppföljningar i början när man börjar provta. Byter man förutsättningar, t.ex. flyttar, byter hagar, det kommer nya hästar osv så kan det behövas mer noggranna kontroller.Och hur vet du då vilken häst som har mask om det visa på mask??
Vi har tyvärr råkat ut för att maskproven inte är 100%, beroende på när hästen smittas och i vilket stadie masken/äggen är i. Testade att skicka in 2 gånger med 14 dagars mellanrum med helt olika resultat.
Det räcker inte med prover 1 gång om året. Blodmask har en cykel på allt mellan 4 veckor och 7 månader och det kan räcka med att hästen äter gräs på ett annat ställe en hemmet.
Vi har precis kommit hem med en häst som hade kolik på grund av blodmask, är 0 på maskprov i höstas.
Jag litar inte länge på dessa prover.
För "normalhästen" kör jag prov på våren, om den nollar där tar jag prov efter betet, nollar den där så prov på våren, efter 3 nollor i rad går jag ner på prov 1g/år.
Det gäller att hitta normalläge för hästen och FÖREBYGGA genom att hålla markerna rena. Ingen har nånsin påstått att det räcker att ta ett prov och sen är det lugnt.