Recept för diabetiker

Pathmaker

Trådstartare
Hej!
Jag har en bekant som har fått diabetes.

Nu skulle hon vilja ha tips på bra recept för bra mat som hon kan äta. Alltså inte bullar och kakor utan MAT!

Det är svårt för henne att anpassa sig till det här så jag hoppas att ni har några goda ideér. :idea:

Kan ni ge oss lite recept eller tips? :bow:
 
Sv: Recept för diabetiker

Jag är diabetiker sedan 40 år.
diabetiker behöver långsamma kolhydrater och kött, fisk och grönsaker.

Egentligen är det lättare att lista vad diabetiker inte ska äta än tvärtom! Vitt bröd, vanlig pasta, stora mängder potatis tex.

Jag har inga bekymemr alls att äta på en vanlig lunchrestaurang. I stort sett den enda mat jag undviker är potatismos och pannkakor.

"Diabetikermat" hittar du genom att öppna en helt vanlig kokbok.
 
Sv: Recept för diabetiker

Jag lever med en diabetiker. Jag tänker överhuvudtaget inte på det i matlagningen. Det händer att jag äter vanlig pasta och han fullkornspasta, men det är väl ungefär hela anpassningen.

Eftersom vi i stort sett äter vegetariskt, så är grönsaker av alla slag, bönor och linser plus rotfrukter (dock mycket lite potatis) grunden i maten. Nu hade min man varit vegetarian i vilket fall som helst, men hans läkare tycker att diabetiker bör ta det lite lugnt med köttet och självklart även med fett. Det är inte bra för en diabetiker att vara överviktig.

Min man får aldrig specialmat när vi äter borta eller ute, det behövs inte nuförtiden med modern diabetesvård.

Kakor och desserter och sådant äter han ibland och med måtta.
 
Sv: Recept för diabetiker

I stort sett den enda mat jag undviker är potatismos och pannkakor.

Min man tycker att potatismos kan funka om man låter bli att skala potatisen. Ifall du skulle vilja testa, menar jag. Skalet stör inte, även barn äter det moset med glatt humör.
 
Sv: Recept för diabetiker

Min man tycker att potatismos kan funka om man låter bli att skala potatisen. Ifall du skulle vilja testa, menar jag. Skalet stör inte, även barn äter det moset med glatt humör.

Hur förändrar skalet den mosade potatisen? Det är ju fortfarande potatis där man tagit bort strukturen och gett det snabbare GI-värde? Den lilla mängden skal gör väl varken från eller till?

Jag äääälskar hemlagat potatismos. Äter det sällan och med andakt ;)

det ska vara hårt vispat med varm mjölk och smör. Så väl vispat att det frasar när man sätter sleven i det.
 
Sv: Recept för diabetiker

Kl

Finns det inga recept då eller bra hemsidor som ger ut bra recept för diabetiker?
 
Sv: Recept för diabetiker

Kl

Finns det inga recept då eller bra hemsidor som ger ut bra recept för diabetiker?

Njae.... Det där är lite av ett feltänk. Att det skulle vara någon speciellt diet.

Diabetiker kan i stort sett äta all mat. Men undvika snabba kolhydrater. Och att undvika snabba kolhydrater är ju helt vanligt sunt hälsotänk.

Vi diabetiker äter som alla andra. Men vi undviker de snabba kolhydraterna. Vitt bröd, vit pasta, potatis, etc.

Det finns helt enkelt ingen speciell diabetikermat.
Vi äter som alla andra vanliga sunda människor.


Som diabetiker förstår jag helt enkelt inte frågan? Det finns inga speciella diabetesrecept eftersom vi inte äter någon speciell mat.

Länge har man sagt att en diabetiker äter som alla borde äta. Regelbundna mål, inga snabba kolhydrater, kött, fisk och grönsaker. För egen del äter jag en hel del bönor också.
 
Sv: Recept för diabetiker

Är det inte enklare att se hur kosten sett ut tidigare och se vad som fortfarande funkar?`

Vad har personen levt på innan diagnosen?
 
Sv: Recept för diabetiker

Hur förändrar skalet den mosade potatisen?

Med mitt stabila blodsocker är din fråga svårbesvarad, men det hela har sitt ursprung i att sonen verkligen gillade potatismos och då kompromissade de sig fram till mos med skal kvar. Lite fibrer blir det ju, och lite fler näringsämnen per snabb kolhydrat.

Han är annars enig med dig om att just mosad potatis (som även i slät potatis- och purjolökssoppa) är det sämsta man kan äta som diabetiker.

Ofta blir det ju inte, men ibland. Med sonens godkännande har vi även haft stekt lök och hackad spenat i moset. Och så lite mjölk som möjligt och hyfsat mycket smör (jag har skippat mjölken och tagit lite buljong, som man gör med rotmos, så spar man undan laktosen i alla fall).

Hos oss är stekt strömming populärt till potatismos, och det är ju föredömligt långsamt i gengäld.

Och inte så ofta, nej.

Om vi skriver mer om potatis nu, kommer vi att förstärka bilden av att diabetiker ska äta diabetikermat. :D

Som tröst eller uppmuntran till TS, kan jag säga att vi har massor av kokböcker varav inte en enda är inriktad på diabetes. Diabetesmat är en gammaldags och förlegad historia sedan den tid då diabetes var mycket mer svårbehandlat därför att man inte kunde mäta sitt blodsocker smidigt hemma.
 
Sv: Recept för diabetiker

Jag lever med en diabetiker, som visserligen verkligen inte är något föredömme gällande att äta bra mat, men han äter allt.
Det viktiga enligt honom är att han får i sig tillräckligt med mat regelbundet.

Pannkakor äter vi inte så ofta men annars brukar vi inte anpassa mer än att jag undviker att köpa hem sötsaker, juice, mjölk osv.
Min sambo har dock inte lika bra disciplin som jag så han handlar ofta allt möjligt som han inte borde äta :cool:
 
Sv: Recept för diabetiker

Skrämde vi bort TS?


Det var inte meningen att låta som en besserwisser. Jag inser att det verkar så.

TS - berätta gärna vilka bekymmer din bekant tycker sig ha med maten så kanske vi som har lite erfarenhet kan komma med input?
 
Sv: Recept för diabetiker

Min sambo har diabetes. Vi äter enligt Lchf metoden och det är enda sättet som fungerat för honom
 
Sv: Recept för diabetiker

Nej nej Tanten du skrämde inte alls bort mig :) Jobbar natten så är inte så ofta inne i och med att jag har djur och skola att sköta också.

Min bekant åt mycket snabba kolhydrater innan. Pasta i alla olika slag. Enkelt och snabbt. Hon och hennes man har en bondgård med mjölkkor dessutom har hon ett vanligt jobb, så för dem har det varit enklast att bara slänga ihop pastarätter. Hon gillar inte grönsaker heller, så det är lite av ett tufft läge :/
 
Sv: Recept för diabetiker

Hmm, hur kan man säga att man "inte gillar grönsaker":confused:. Då känns det ju helt hopplöst att få till vettig mat oavsett om man är diabetiker eller inte...

Hursomhelst, min morfar var diabetiker och klarade sig nästan hela livet utan medicin (insulin) med hjälp av bra kost. Alltid väldigt mycket grönsaker, kött och fisk till det, ingen pasta, bröd eller potatis men lite långsamma kolhydrater som fullkornsris, linser och bönor (ej kikärter dock, de är tydligen "snabba"). En del mjölkprodukter som ost och yoghurt men inte mjölk. Lite extra fibrer som t.ex. vetekli i filen. Inga sötsaker alls, däremot ofta nötter och lite frukt som "dessert".
 
Sv: Recept för diabetiker

Nej nej Tanten du skrämde inte alls bort mig :) Jobbar natten så är inte så ofta inne i och med att jag har djur och skola att sköta också.

Min bekant åt mycket snabba kolhydrater innan. Pasta i alla olika slag. Enkelt och snabbt. Hon och hennes man har en bondgård med mjölkkor dessutom har hon ett vanligt jobb, så för dem har det varit enklast att bara slänga ihop pastarätter. Hon gillar inte grönsaker heller, så det är lite av ett tufft läge :/

Dåså.
FullkoHar man baserat sitt kosthåll på pasta så blir det lite förändringar. Men det kan väl inte vara så dödligt svårt? Har man tufft jobb så blir det lätt att hamna i fil&flingor-träsket för snabb energi. Fast det finns ju oändligt mycket som man kan göra snabbt fast det inte är pasta.

Först - gå över till fullkornspasta.
Till pasta kan man ju äta nästan vad som helst. Lax tex. Köttfärssås är väl en standard.

och grönsakerna... är det bara ovanjordgrönsaker hon inte gillar? Hur funkar rotfrukter?


Jag misstänker att problemet inte är diabetesen utan att de fastnat lite i fantasilöshet med maten? Det är inte diabetikermat hon efterfrågar utan snabb mat utan snabba kolhydrater?
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
2 021
Senast: Lingon
·
Mat Med födelsedagar i antågande så skulle jag gärna ta emot tips på goda tårtor att baka. Vilken är din favorit att bjuda på och äta? Har...
2
Svar
32
· Visningar
2 324
Senast: Keb71
·
Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 015
Senast: Shilton
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp