Reaktion vid skott

falukorw

Trådstartare
Var på brukshundklubben idag för att se hur en av mina hundar reagerar på skott inför ev. MT senare i höst. Det blev en reaktion som jag inte tidigare sett hos någon hund därför undrar jag om någon här kan förklara vad som hände. Vid de två första skotten under lek avbröts leken, intresse riktades mot skytten och ett skall kom, hela tiden svansen upp men spänd, efter detta återgår hunden till leken och leker med samma intensitet som innan.
Vid skotten i passivitet riktades intresse mot skytten, hunden skäller flera skall och reser även ragg, hela tiden svansen upp. Efteråt lek som vanligt.

Vad står detta för? Och hur kommer det bedömas på ett MT?

Det är väl ett kontrollbeteende? Alltså inte nödvändigtvis en rädsla men klart en berördhet.

Jag skulle säga att hunden är skottberörd. Har sett liknande beteende hos min äldsta hund och hon har med tiden utvecklat en skotträdsla.

Ja någon slags berördhet är det ju helt klart. Förslag på hur man skulle kunna jobba med det mottages tacksamt ☺️

Mina hundar är oberörda av skott på avstånd, medan Billy blir taggad av skott på närmare håll i och med att han har viltspårat så mycket att han vet att det väntar härligheter efter skottet. ;) Men jag vet flera hundklubbar (bland annat min) ligger nära skjutbanor. Då blir skott en väldigt naturlig del av träningen. De hundar som tidigare har reagerat på skott får liksom stöd av de som är vana och kan snart koppla bort ljudet helt (om det inte är extrema fall).

Jag vet flera som har tränat "Ibland låter det så här" med sina hundar för att bygga upp en tolerans. De har använd till exempel häftpistol, ballonger och knallpulverpistol/soft air gun och träningen har varit framgångsrik.

Mina är vana vid spikpistol och kompressor också. Hundar som får vara med och renovera hus blir jäkligt härdade, har jag märkt :D

Jag som har en skottberörd hund har lagt ner mycket tid på skotträning i och med att jag tävlar bruks.
I korta drag har jag gjort så här:

Skytt på ca 60 meters avstånd och jag leker och gasar min hund så mycket jag kan medans skotten går. För varje skott förflyttar sig skytten bortåt.
När hunden leker utan att reagera/avbryta leken vid skotten har jag lagt in att hunden ska ligga ner vid tex tredje skottet och sedan lek igen vid de sista. oftast har jag kört med fem skott för att göra det lättare på tävling.
Succesivt så lägger jag in mer och mer plastliggning men jag börjar och slutar alltid med lek. I början lägger jag hunden med riktning mot skytten då jag upplever att hon tyckte det var otäckt att höra skotten bakom sig.

Succesivt får skytten starta närmare och närmare men den får aldrig röra sig mot hunden under övningen utan antingen bli kvar på samma ställe eller förflytta sig bortåt.
Jag använder mig också av förberedelsen "nu ska vi panga" och så slår jag ihop händerna så hunden vet att det blir skott och inte överraskas av dessa. Denna förberedelse använder jag mig också på tävling.

Detta har jag tränat väldigt ofta (flera ganger i veckan) i perioder och sammanlagt har jag nog tränat skott i ca två år. Detta är alltså något som jag har behövt lägga mycket tid på men å andra sidan har jag skyndat väldigt långsamt för att göra henne trygg med skotten.
Senast i helgen hade vi tia på platsen i elitklass där förarna är dolda och skytten är på ca 20 meters avstånd så jag tycker nog att träningen har gett resultat :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 280
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 390
Senast: Trassel12
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
7 851
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar