Reagerar hästen på ny ryttare?

Harbor

Trådstartare
Ni som är hästägare, och hästen i princip bara rids av er. Om ni har hyrt ut hästen, t.ex regelbundet någon/några gånger i veckan till nån annan, så har ni märkt att hästen reagerat på nåt sätt av att den ridits av någon annan?

Sv: Reagerar hästen på ny ryttare?

Är det en säker och trygg ryttare har det gått ganska bra. Är ryttaren osäker vill inte min häst gå för långt från stallet. När han var yngre och någon annan red honom, om inte jag var med, kunde han vara riktigt "olydig". Räckte med att jag var nära så gick det bra. Fortfarande är han lugnare när jag är med, om det är en ny ryttare. Jag har haft många hästar där det inte varit så stora problem med nya ryttare, men den jag har nu är lite speciell :laugh:

Mitt ex har lärt sig rida på min häst och när han har ridit är hästen som vanligt.
När någon annan ridit märker skillnad varje gång (händer väldigt sällan att jag lånar ut hästen numera!)

När jag sitter upp på sköthästen (dvs ett par gånger om året) så snurrar öronen som propellrar på honom när jag pratar :rofl: I övrigt så är han sig helt lik förutsatt att jag anmammar ägarens sätt att rida så långt jag bara kan.

Brukar inte märka nåt spec när jag sitter upp efter nån annan, mer än att min ponny är något oskärpt ibland, lite okänslig.

Dock så beter hon sig annorlunda när andra sitter på. Oftast snällare första gången än hon är mot mig. Men rider personen en gång till så får dem oftast bekänna färg, annars ligger dem i backen :angel:

Sitter jag upp sen , så knatar hon snällt vidare :p

Min ponny kan bli lite osäker när andra rider henne, eller så känner jag att hon är lite osäker när jag sitter upp igen. :)

Nu har jag ingen som rider regelbundet på min ponny, men lite då och då lånar jag ut honom.

Han reagerar helt olika beroende på hur ryttaren beter sig.
Hade en tjej som ansåg sig duktig som inte ens kunde svänga honom. En annan, duktig, tjej som var väldigt ödmjuk men bestämd fick honom att göra snygga slutor redan första ridturen.
Små barn brukar han gå som en ängel med.
Med pojkvännen som inte kan någonting går han snällt och gör som han tror att pojkvännen menar. Brukar inte se alls tokigt ut, de har till och med galopperat lite grann!

Håller med som det sagts tidigare i tråden:
Självklart reagerar hästen på en ny ryttare, de är ju inga robotar.

Visst reagerar de. Sedan kan ju reaktionerna vara lite olika beroende på situation och vad för slags ryttare som sitter upp.

Hittills har bara en person ridit min häst mer än en gång. Det brukar gå bra när andra rider faktiskt. Om duktiga ryttare rider brukar det inte vara några problem, osäkra och mindre kunniga ryttare kan ha lite problem med att hon blir spänd och springig i början.

Min lustigkurre som är lugnet själv blir ett nervvrak med osäker ryttare på och med erfaren ,lugn ryttare nästan slö...därimot kan vilket småbarn som helst hantera honom .....

Jag märker omedelbart om någon annan ridit min skolhäst. Det räcker med 10 min ridning av en annan ryttare för att jag ska behöva ägna nästa pass åt att återställa signalkänsligheten som jag vill ha den.

Dessutom är hon en bitch mot folk som rider, i hennes värld ska man förtjäna sin plats på hennes rygg;) (19 årig märr...)

/Migo
som inte skolar hästar för att andra ska rida, utan för att ha ett samspel med individen. Låter aldrig någon annan rida dem.

Senast ändrad:

Oftast låter jag bara andra rida min häst i skritt på långa tyglar (de få gånger det händer att någon annan rider honom). Jag har haft ett par tjejer under våra 7,5 år tillsammans som kunnat trava och galoppera honom utan att jag känner skillnad. När en tjej provred honom (skritt ut med sällskap) tog det mig flera veckor att få tillbaka min häst igen. Självklart satt hon ej på honom något mer!
Om någon rider min häst vill jag ej att de jobbar honom, den biter sköter jag själv. Han mår inte dåligt av att gå i lös- eller unghästform någon dag i månaden...

Min halvfoderhäst visar tydligt när han inte trivs med en ryttare. Han blir då spänd och springer med huvudet uppe i luften och vägrar lyssna på ryttaren. han är även väldigt stressad och kan inte slappna av om han inte trivs med ryttaren. Det är rätt praktiskt vid provridning då man direkt ser om det skulle funka eller inte :p

Min förra häst var det väldigt få personer utöver mig som kunde rida. Hon blev superstressad och bara sprang om någon annan satt upp -så ja det märktes skillnad. När hon skulle säljas så märktes det ju tydligt vem man kunde sälja till och vem det absolut inte skulle funka med. 2st av de som provade henne kunde rida utan att hon la sig i ökad trav runt i rihuset och en av dessa två köpte henne.
Hästen jag har nu vet jag inte riktigt -hon har bara blivit utskrittad i skogen av en annan tjej nån gång, men jag tror inte att hon skulle bry sig så mycket -hon är mycket tryggare i sig själv.

Senast ändrad av en moderator:

Hej!

Min förra häst ssstruntade högaktningsfullt i vem som red. Klart jag märkte om nån ridit som satt och tjuvhöll och bråkade med henne, men hon verkade inte bry sej om nya ryttare.

Nuvarande pållan trivs inte med nya människor, varken på marken eller på ryggen. Så länge dom matar med godis på avstånd är dom ok, men borsta, kela och pilla?? Och än värre.. rida?? Nej se det går inte för sej.. Fröken har mycket bestämda åsikter om hur hon ska ridas och av vem och gillar inte främmande folk.. Något jag tvingas ta hänsyn till i min jakt på lämplig medryttare. Just nu är det bara jag som rider henne, så slipper hon tycka att allt är jobbigt..

/ Lavinia, som ibland får lust att skicka "prinsessan" till ridskola så hon ska få se hur det "verkliga" livet ser ut...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 709
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 248
Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
392
Senast: Hellhound
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 419
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30