Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle lärt den att människor INTE är fredliga. Så Scatas vattensprutning tycker jag låter fint. Vilda djur ska vara i skogen och ha respekt för det farligaste rovdjuret av dom alla - Människan.
Den är fullt normalskygg för att vara en rävunge så jag ser faktiskt ingen anledning till att skrämma den? Naturligtvis inte heller till att få den att bli vän med människan.
Men ser ärligt talat ingen anledning till att jaga bort en normal rävunge? Såvida den inte tänker börja hänga i stallet med någon frekvens då.
Men hittills har jag varken haft minsta problem med närgångna rävar - eller skrämt bort några nyfikna rävungar. De tycks ha vett nog att inte "sitta i knäet" på folk ändå.
Den är fullt normalskygg för att vara en rävunge så jag ser faktiskt ingen anledning till att skrämma den? Naturligtvis inte heller till att få den att bli vän med människan.
Men ser ärligt talat ingen anledning till att jaga bort en normal rävunge? Såvida den inte tänker börja hänga i stallet med någon frekvens då.
Du lär rävungen genom att inte jaga bort den att det är helt OK att gå in i stall och nosa på folks ben- det är inte "normalskyggt"- schasa iväg räven så kanske den slipper få ett skott i sig på nästa plats den tänker gå fram till- det är väldigt många som vill sätta kula i rävar.
Jag bor också I skogen, och hade räv på altan innan jag skaffade hönsgård. Den räven tog även katter , han var riktigt stor o grann. För runt hönsgården har jag dragit ström. Nu ser jag rävungarna leka i hästhagen och någon av dem testar säkert att nosa på tråden runt hönsgården någon natt . Grannen skjuter räv så fort han kommer åt men vi har gott om dom och då det bara är jag som har höns så tycker jag dom kan få vara ifred. Därför vill jag ha dom skygga.Sen vet jag inte var du bor, men här är ingen blodtörst på rävar att tala om. Undantaget när de påträffas inne i hönshus. Vilket extremt sällan händer. Jag bor I skogen. Det innebär tätt inpå djuren. Det är ingen anledning att särbehandla de vilda djuren på varken det ena eller andra viset.
Jag var bott här i 14 år. VARJE år kommer rävungar och kollar läget. Vissa mer på avstånd - andra mer närgånget.
Hittills har ALDRIG en enda vuxen räv gått nära människor här. Så som sagt - de tycks ha vett nog att inte sitta o knäet på människor.
Eller också är det så att några faktiskt skjuter en del av de där rävarna som kommer för nära- som inte blivit bortskrämda- det kan du omöjligt veta.
Jag brukar tala med mina grannar...
Mitt enda tips är att hålla ytterdörren stängd alt binda fast skorna för enligt min erfarenhet är rävungar skofetischister.
Men rävungar, en del av dem, blir bortjagade från reviret- hur i sjutton kan du och dina grannar ha koll på vart de tar vägen och vem som är var , och vem som försvinner och av vad...jisses inse att just räv hör till det djur som det är mest skottpengar på och det skjuts på räv på ett helt annat sätt än ex klövvilt.
Så bästa hjälpen är faktiskt att schasa bort.
Jag bor på landet. Det bor inte direkt 500 pers i närområdet. Folk talar med varandra. Lantbrukarna talar med varandra. Jägarna talar med varandra. Är räv ett problem och det skjuts närgångna rävar vet hela nejden det. Vill nån bli av med en närgången räv vet hela nejden det. Osv.
Men visst, helt teoretiskt så rävungarna jag inte medvetet skrämmer - de går nog till nästa socken och idkar ren terror.