Rävskabb?

_Maria_

Trådstartare
Min hund Lassie som är en blandning mellan border collie/collie 9 år fick någon gång i början av Juli en anledning till att börja klia sig på svansen en liten bit nadanför svansroten. På kvällen såg jag att han gnagde lite men det var inget där. Men på morgonen hade det varat sig jätte mycket och et luktade nästan ruttet. Så jag klippte bort pälsen runt om och spolade med koksalt några gånger varje dag. Det slutade vara efter någon dag och sedan blev det en skorpa. Jag smörjde lite med Aloe Vera och efter ett tag trillade skorpan bort. Då var skinnet under lite rosa och ganska skört så ibland gick det upp lite och började blöda, men inte så mycket. Efter ca 2-3 veckor var det helt läkt och började inte längre blöda.

Sedan började han klia sig på ryggen och det blev som en nästan alldeles rund kal fläck där. Jag trodde det var samma som på svannsen så jag började tvätta och smörja så det blev aldrig ett sår som på svansen iochmed att jag upptäckte det snabbt.

Jag och mina andra hundbekanta trodde att det var "hotspott" så jag rakade av hans päls och började bada honom med medecinschampoo. Fläcken på ryggen försvann helt och nu är nästan fläcken på svansen borta också men det tar ju lite längre tid för den iochmed att det var inflammerat där.

Men så började han klia sig uppe på ryggen igen och pälsen började glesna på ett större område. Han blev också lite mjällig och det hjälpte inte med medecinschampoo så jag åkte med veterinären med han. Hon trodde det var rävskabb så han fick Stronghold utskrivet direkt. Nu har han blivit mycket bättre men kliar sig fortfarande lite. Han luktar även svampigt så jag undrar inte om det är något mer han har än rävskabb? Ska ringa till Veterinären imorgon men tänkte att någon här kanske har någon teori.
Foderallergi är det inte.

Mvh/Maria och Lassie
 
Sv: Rävskabb?

Min hund hade rävskabb som behandlades med Stronghold. Direkt efter behandlingen kliade han sig lika mycket som innan. Det tog nog en vecka innan det började ge med sig. Att det kliar mer på dem i samband med behandlingen beror tydligen på att skabbdjuren blir "tokiga" och utsöndrar mer gift när de håller på att dö. Jag antar att du också ska behandla igen efter fyra veckor. Jag kan inte minnas att min hund luktade något speciellt. Kan vara klokt att tala med din veterinär igen.
 
Sv: Rävskabb?

Fuzzy skrev:
Min hund hade rävskabb som behandlades med Stronghold. Direkt efter behandlingen kliade han sig lika mycket som innan. Det tog nog en vecka innan det började ge med sig. Att det kliar mer på dem i samband med behandlingen beror tydligen på att skabbdjuren blir "tokiga" och utsöndrar mer gift när de håller på att dö. Jag antar att du också ska behandla igen efter fyra veckor. Jag kan inte minnas att min hund luktade något speciellt. Kan vara klokt att tala med din veterinär igen.

Jag har också fått Stronghold. Han ska få det på Måndag igen då det gått 2 veckor efter första behandlingen och sedan ska han få en gång till två veckor efter andra behandlingen. Jo ska ringa i morgon bitti.
 
Sv: Rävskabb?

Mina hundar fick rävskabb och behandlades med 3 sprutor,men det var ngt som inte colliehundar(och blandning av collie) tålde
 
Sv: Rävskabb?

Hot spot o andra hudinfektioner är inte ovanligt vid rävskabb.
Vid fula angrepp sätter jag ibland rävskabbshundar på antibiotika o kortison för att snabbt dämpa inflammationen.
Stronghold är ett bra preparat men det har inte jättesnabb effekt.
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
962
Senast: Cactus
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 047
Hundhälsa Ska försöka göra denna historia så kort som möjligt men det är nog lättare sagt än gjort. Så här är det: blandrastik tax och drever. 6...
Svar
9
· Visningar
2 055
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 916
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp