Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

jo ja har du henne bara med när du rider bredvid och du har bra koll så är nog chansen liten, iaf om du rider på dagen..

kvällstid skulle inte jag rida med hund..
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Vilken fruktansvärd upplevelse för dig :cry:
Kan föreställa mig ungefär hur det har känts för dig då jag varit med om att grannens schäfer rusade in i stallet & dödade en av mina katter mitt framför ögonen på mig...

Många tröstkramar till dig!
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Fast rävar är ju sällan aggressiva, då måste de vara sjuka, rävar med rävskabb är dessutom ofta så svaga att de inte har en chans mot en hund.

Däremot så är rävar lustmördare, precis som mink och mård, med en pressad stam söker de sig närmre bostäder och tar där vad de kan komma åt.

En räv som fått smak på tamdjur skulle jag försöka avliva, de försöker igen. Dessutom är de på tok för oskygga om de går så när folk och väljer att ta en hund.

By the way, terriers används ofta vid rävjakt och de väger ofta under 10 kg, så det är väldigt stor skillnad på hudn och hund.


Till TS, oerhört tragiskt och som jag skrev innan, jag hade försökt avliva den räven eller iaf studera den för att de om den visar sjukdomsbild. Håller den sig sen för nära bostäder så är risken att den tar fler tamdjur och då hade jag avlivat den.

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

lady_vip skrev:
Fast rävar är ju sällan aggressiva, då måste de vara sjuka, rävar med rävskabb är dessutom ofta så svaga att de inte har en chans mot en hund.

Däremot så är rävar lustmördare, precis som mink och mård, med en pressad stam söker de sig närmre bostäder och tar där vad de kan komma åt.

En räv som fått smak på tamdjur skulle jag försöka avliva, de försöker igen. Dessutom är de på tok för oskygga om de går så när folk och väljer att ta en hund.

By the way, terriers används ofta vid rävjakt och de väger ofta under 10 kg, så det är väldigt stor skillnad på hudn och hund.


Till TS, oerhört tragiskt och som jag skrev innan, jag hade försökt avliva den räven eller iaf studera den för att de om den visar sjukdomsbild. Håller den sig sen för nära bostäder så är risken att den tar fler tamdjur och då hade jag avlivat den.

//E
Enda djuret jag skulle kalla lustmördare är människan! Ett vilt djur är programmerat för att jaga för födans skull, kommer den då in i ett hägn där bytesdjuret inte kan fly undan triggas den hela tiden av de andra bytena. I det vilda så kan bytet fly, det kan de inte om de är inhägnade. :mad:

Räven är ett nyfiket djur och letar mat där det går att finna, ofta i närheten av människor. Finns det en fungerande balans i naturen utan störande inslag av människor följer den istället efter bl a varg och björn för att stjäla smulor från deras byten. Det är mycket, mycket vanligt att rävar håller till i närheten av gårdar och tyvärr ser jag allt för ofta ihjälkörda rävar i Sthlmsområdet nu när stammen börjat växa sig starkare igen efter rävskabbens härjanden.

Trots erfarenhet av både större och mindre hundar på landsbygden kan jag lugna de flesta att jag aldrig varit med om att en räv lyckats döda en hund. Inte ens lagårdskatterna hos min morfar i fjällen var speciellt hotade av dem, enda gången de lyckas är om de kan överraska bytet. Då är lösa hundar ett betydligt större hot mot andra hundar, katter och vilt än vad en räv är. :devil:
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

ja visst är terriers som används till rävjakt förmodligen utom fara, dom är ju jakthundar som är vana vid rävar, det är inte sällskapshundar, precis som TS papillon förmodligen var och som min pudel är.. dom är inte vana vid vilt..
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Hur kan Du då förklara att en mink/mård/räv dödar alla höns i hönsgården när de bara behöver en för föda? Kallar du inte det för att lustmörda?

Jag har inte sagt något om att rävar inte är bra djur, jag tycker det är ett viktigt djur. MEN en räv som tar en hund anser jag inte vara en särskilt "normal" räv, det borde vara något fel på den. Den kan ha skabb, vara halvtam osv osv...

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

lady_vip skrev:
Hur kan Du då förklara att en mink/mård/räv dödar alla höns i hönsgården när de bara behöver en för föda? Kallar du inte det för att lustmörda?
Mia_R skrev:
Ett vilt djur är programmerat för att jaga för födans skull, kommer den då in i ett hägn där bytesdjuret inte kan fly undan triggas den hela tiden av de andra bytena. I det vilda så kan bytet fly, det kan de inte om de är inhägnade.
Hur många i Sverige jagar för nöjes skull? :smirk:
lady_vip skrev:
Jag har inte sagt något om att rävar inte är bra djur, jag tycker det är ett viktigt djur. MEN en räv som tar en hund anser jag inte vara en särskilt "normal" räv, det borde vara något fel på den. Den kan ha skabb, vara halvtam osv osv...
Ett litet djur är ett potentiellt byte, en papillon är inte speciellt stor. Det handlar inte om att en räv är sjuk, den var hungrig och tog chansen när den fick den! Har släktingar som matat vilda rävar, inte har det strukit med några katter eller hundar pga det.
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Jag jagar, men knappast för att jag tycker det är kul att skjuta djur.

Om den triggas fine, men det gör dem ändå till "lustmördare", dvs det är kul att döda, precis som många andra rovdjur.

Men, nej, jag köper inte att en räv dödar en pappillon på ens egen gård. Jag bor själv i ödemarken och har alla möjliga djur, ingen räv har hittills kommit hit mitt på dagen och försökt ta något djur OM den inte haft skabb.

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

lady_vip skrev:
Jag jagar, men knappast för att jag tycker det är kul att skjuta djur.

Om den triggas fine, men det gör dem ändå till "lustmördare", dvs det är kul att döda, precis som många andra rovdjur.
//E

Varför jagar du?

Lustmördare låter himla illa i mina öron. Och hur många hundar är då inte "lustmördare"??? Och jägare???
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Nej, den dödar inte för nöjes skull utan precis som andra rovdjur så dödar den för att överleva. Att bytesdjuren inte kan fly är för att det är en konstlad situation, människor har satt dem i bur/hage. Ett rovdjur vet aldrig när det kan äta nästa gång så får det möjlighet så dödar många så mycket den kan för att ha föda även nästa dag. Var hittar du "lustmorden" i jakten på överlevnad? :confused: Skriker du lika mycket mord om någon av dina hundar dödar en mus? Den dödar ju inte för att överleva, för den får väl mat av dig, lustmord? :smirk:
Jag jagar, men knappast för att jag tycker det är kul att skjuta djur.
Då är du värre än de som dödar för att överleva, du mördar för mördandets skull för att använda dina egna ord, oavsett om du behöver maten eller inte.
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

lady_vip skrev:
Om den triggas fine, men det gör dem ändå till "lustmördare", dvs det är kul att döda, precis som många andra rovdjur.
Jag tycker det är skrämmande att en jägare, som ska vara viltvårdare, har så dålig koll på djuren som finns ute i vår natur. Precis som Mia_R skriver dödar de alla i hönshuet etc för att deras jaktbeteende hela tiden triggas av de omkringflaxande hönorna, fullt naturligt. Den tycker inte det är kul att döda, det gör inte rovdjur, de tänker inte så, utan den dödar för att den har tillfälle och inte vet när den har tillfälle nästa gång.

Men, nej, jag köper inte att en räv dödar en pappillon på ens egen gård. Jag bor själv i ödemarken och har alla möjliga djur, ingen räv har hittills kommit hit mitt på dagen och försökt ta något djur OM den inte haft skabb.
Räven vet ju faktiskt inte att det är din gård, den ser ett potentiellt byte och tar chansen om den kan.
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

kl

Räven gömmer ju oxå byten för att ha i sämre tider. Kanske därför den tar så många den kan?
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Men ni missar min poäng, alla rovdjur kan komma i en situation där de dödar mer än de behöver, det kallas "lustmord". Jag har inte sagt att räven är ond eller att det är onaturligt. Vi skulle kunna jämföra det med en orm, de dödar inte mer än vad de behöver, sen måste de smälta det.

Och, jag har inte dålig koll, jag vet mycket väl att det är överlevnadsinstinkten som driver dem, precis som de driver de flesta. Jag köper att de gör det, det jag inte köper är att ett nattaktivt rovdjur trallar in på en gård och biter ihjäl en hund, det är INTE naturligt för en räv.

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Kicki_J skrev:
Varför jagar du?

Jag sysslar med eftersök, jag skjuter bara om de är skadade och hittills har det bara blivit en räv som hade så mycket skabb att den inte hade ett hårstrå kvar. Jag offrade dessutom 2 av mina hundar för att spåra upp den räven, båda fick rävskabb (men klarade det finfint eftersom jag kunde räkna ut att de skulle få det). Den räven upptäckte jag mitt på dagen när den tog 2 av mina hönor.

Så jag jagar för att röja upp efter andra, inte för mitt egna nöjes skull.

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Nja, de gånger vi har räv här så dödar de kanske 10, tar med sig 2 och resten ligger kvar. Vi har dessutom frigående höns, så de är på väldigt stor yta.

Men tanken är säkert att de ska komma tillbaka och ta dem, men då tar de ju hellre de som lever.

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Mia_R skrev:
Skriker du lika mycket mord om någon av dina hundar dödar en mus? Den dödar ju inte för att överleva, för den får väl mat av dig, lustmord? :smirk:
Då är du värre än de som dödar för att överleva, du mördar för mördandets skull för att använda dina egna ord, oavsett om du behöver maten eller inte.

Det är alltså ordet du stör dig på? Jag har inga problem med att djur dödar andra djur, som sagt, min poäng är att denna räven inte har uppträtt normalt.
I förbifarten nämnde jag att de är jägare som dödar mycket när de är igång...

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Ja, jag stör mig på att man använder ordet "lustmord" när ett rovdjur följer sina instinkter. Enligt mig så är det bara människor som dödar/mördar för nöjes skull, ett rovdjur dödar för sin överlevnad oavsett om det dödar ett eller flera djur åt gången. Du kan inte jämföra det med en orm eftersom jakttekniken skiljer sig åt. Som jägare borde jag inte behöva förklara att ett rovdjur triggas av djur i hägn eller att den tar vad den kan när den får chansen. En räv sitter inte och tänker att hönsen säkert är kvar tills nästa gång jag blir hungrig så jag dödar bara en nu, en vild fågelflock lyfter när fara hotar och väntar inte på att räven ska hinna döda flera.

Nattaktiv? En räv jagar inte enbart nattetid utan dygnet runt! Har du aldrig sett en frisk räv i dagsljus? Jag håller med om att det ska mycket till för att en räv ska ta en hund och i synnerhet i fullt dagsljus på en gård och det är tragiskt för ägaren, men att en räv smyger runt boningshus i jakt på föda är fullt normalt. Den kan ha legat och väntat på att människorna skulle försvinna ur sikte och sedan chansat på att ta bytet och hinna iväg innan någon såg den. Jag tror inte att den spatserade fram mitt framför ögon på hundägaren och högg hunden.

Visst är det hedervärt att hjälpa till vid eftersök och att avliva skadade och sjuka djur, men du "offrade" knappast dina hundar eftersom ingen dog eller tog någon skada pga en skabbräv. Rävskabb är inte speciellt ovanligt på hund, känner flera som råkat ut för det och jag känner inte till ett enda fall där någon dött. Det smittar inte heller hur lätt som helst, så det var inga större risker dina hundar utsattes för.
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Nja, den ena hunden mötte inte ens räven utan gick bara i spåren och hon fick värst skabb.

Iaf, jag ser diskussionen som avslutat, vi har olika åsikter.

//E
 
Sv: Räven bet precis ihjäl min papillon.....

Om du skjuter djur, antar jag att du har licens? Har du det har du också avlagt prov, både teoretiskt och praktiskt. Då borde du veta att MiaR har fullkomligt rätt i allt hon skriver här.

Vi har egen erfarenhet av flera rävbesök på gården i fullt dagsljus och med folk i uthus etc. Jag stod vid ett tillfälle i vedboden då en ungräv for som en tornado bland hönsen på gårdsplan mindre än 10 meter från den öppna vedboddörren. Det är vanligen ungrävar som visar minst skygghet.

Ett annat exempel är en räv som tog nästan alla våra tuppar, vilka krupit in i svinhuset, och bar bort till skogs. En tupp var ute i trädgården så han klarade sig. Vi fick händelsen beskriven av en granne som sett slutet på avstånd.

I det fall hönsen sitter tyst och stilla i ett hönshus, tar räven sin höna och går därifrån. Upplevt! Den triggas inte att fortsätta sitt jagande.
Jag har svårt att se en orm ta ett byte, lägga det på hög och komma tillbaks efter fler. ;)

LIA
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 084
Senast: Freazer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 201
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp