RAVELL m.m.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nelson
  • Startdatum Startdatum
N

Nelson

Hejsan!

är lite nyfinken på hingstarna bernstein och ravell.
det är ju fina hästar och så, men jag ser dom alldrig på tävlingsbanorna? går dom grand prix??
vad ör dom "nu för tiden"

och sen stoet dancing lady, nån som vet om hennes tävlingsmeriter?

har ett stoefter ravell det är därför jag är så nyfiken... :bump:
har ni nån häst efter ravell??berätta!!!!

en som vill veta allt! :)

Sv: RAVELL m.m.

Bernstein är skadad, därför har han aldrig tävlats.

Dancing Lady xx är inte startad.

Mer vet jag tyvärr inte.

Ravell startade junior SM i år, han har varit hos Lussan och utbildadts i ett par år och rids nu av ägarens dotter mycket framgångsrikt.

Bernstein trampade ned i en brunn, brunnslock vid en betäckning i unga år, han går inte att ridas, men hans avkommor är dessto mer framgångsrika

Jag har ett hingstföl efter Ravell han finns på min hemsida under årets föl! Urläcker.

Ravell tävlas av ägarens dotter som nämnts, åtminstone till St Georg. Kommer säkert att gå högre klasser framöver, ryttaren är junior. Jag tror att han gått Int I om jag inte minns fel.

Bernstein är inte tävlad på grund av skada (till följd av olyckshändelse). Han har åtskilliga avkommor i Grand Prix.

Dancing Lady tävlade i unga år. Jag tror att hon gick medelsvår hoppning? Sedan elitpremierades hon efter endast sex avkommor. Hon har många ättlingar (mor resp mormor) som tävlat med framgång, har för mig att det är nånstans mellan 5 och 8 som gått unghäst-VM... Hon är ju bl a mormor till Era TP och hingsten Bocelli (deras mödrar är helsystrar till Ravell) som är otroligt framgångsrika i unghästklasser.

Ravell har jag sett en del på tävling, samt gjort kür till. Himla trevlig hingst!

Mvh Cissi

Som Cissiny skrev så har Dancing Lady xx tävlat msv hoppning och även LA dressyr. :)

Har hon bara tävlat hoppning och dressyr? Eller har hon gått som galopphäst också?

Det stod ju förut att Lussan skulle tävla Ravell och att han därför ej skulle vara tillgänglig i aveln mer än på fryst - men vad hände sen???Jag har varken hört eller sett något om detta ekipage tävlande...blev det några resultat?

Har själv haft Bernstein-avkomma, underbar gång och mycket motor. Av vad jag hört så blir många efter honom ganska tuffa i psyket, speciellt med fullblodsinslag.

Nu får du påminna mig Cissiny, "åtskilliga avkommor i Grand Prix", Mr Bean och...?

Goldstein och Mr Bean tävlar ju i Sverige (även plac internationellt) nu, Charlestone (osäker på stavning) har väl gått GP i Sverige eller utomlands, jag tror att det finns nån mer internationellt?
Sedan många i svår klass, fler i GP lär det bli dom närmaste åren skulle jag tro.

Det kan finnas många fler, dessa tar jag ur minnet. Bolero gick väl Int innan exporten, ev högre? Vet ej om han tävlats i USA?

Mvh Cissi

Har kollat upp Bolero nu, efter vad jag sett går han Int II i USA.

Mvh Cissi

Dottern tävlar honom som jag skrev tidigare, han gick junior SM i år. En otroligt bra hingst och tyvärr underskattad i sverige

Rodde skrev:
Dottern tävlar honom som jag skrev tidigare, han gick junior SM i år. En otroligt bra hingst och tyvärr underskattad i sverige

Tycker man jämnt hör det som försvar när hingsten inte får några ston att den är underskattad. Är den verkligen det? Egentligen?
Vad är det som gör att hingsten är så underskattad?

Jag har sett hingsten ett antal gånger och är inte så värst imponerad faktiskt.

fadeya skrev:
Jag har sett hingsten ett antal gånger och är inte så värst imponerad faktiskt.

Inte jag heller. Däremot har han en mkt trevlig stam. Men hästen i sig gillar jag inte. Återstår att se vad han lämnar, först då kan man ju se om han varit underskattad eller inte. Däremot har jag sett Roddes föl och det är en liten läckerbit.

Jag tycker han är mycket trevlig under ryttare, arbetar bra med en otroligt bra takt. Han har en mycket intressant stam med 50% xx vilket borde passa de flesta av våra svenska ston.
Han har väl ändå gett en del bra avkommor. Men används för lite för att ge rättvisa åt dom som finns.
Jag har en hingstunge som är byggd i uppförsbacke med en otrolig uppsyn och mycket bra gångarter. Alla föl som mitt sto har fått är inte på det viset så något kommer väl från hingsten.

Det är inte alltid så att man säger så om det är något fel på hingsten, ta Davinci t.ex han är kanon använder man honom? Nej! Han har en utomordentligt bra stam särskilt moder stammen, liksom Ravell har. Det är det viktigaste. Stona får så få chanser att visa vad dom kan ge, medan hingsten har massor av tillfällen att visa vad dom ger!
Sedan tycker jag att man kan gått ge dom bra svenskuppfödda hingstarna på hbl sidan en chans, särskilt om man själv är uppfödare och vet vad det innebär att få sina avkommor ratade. Inte nu sagt att man alltid ska välja svenskt men ibland skadar inte!

Antog att du bara lånade min svarsknapp, i och med att jag sett ditt föl.

Rodde skrev:
Han har en mycket intressant stam med 50% xx vilket borde passa de flesta av våra svenska ston.Det kan jag mkt väl hålla med om.

Han har väl ändå gett en del bra avkommor. Men används för lite för att ge rättvisa åt dom som finns.Vet i och för sig inte direkt några. Kanske beror på att han inte lämnat nämnvärt.

Alla föl som mitt sto har fått är inte på det viset så något kommer väl från hingsten.Ja 50% brukar ju komma från hingsten.

Det är inte alltid så att man säger så om det är något fel på hingsten, ta Davinci t.ex han är kanon använder man honom? Han har enormt bra stam, men inte mkt mer, i mina ögon. Sett honom live och han impade inte på mig.

Stona får så få chanser att visa vad dom kan ge, medan hingsten har massor av tillfällen att visa vad dom ger!Självklart är detså.

Sedan tycker jag att man kan gått ge dom bra svenskuppfödda hingstarna på hbl sidan en chans, särskilt om man själv är uppfödare och vet vad det innebär att få sina avkommor ratade. Visst kan man det. Vet också hur det är med ratning av sina hästar.

Inte nu sagt att man alltid ska välja svenskt men ibland skadar inte!Håller med dig. Men Ravell och Davinci är dock inget för mig, oavsett vad som sägs. Dom måste bevisa lite mer för att jag skulle börja titta åt dom. Sedan kan det vara så att dom inte passar ihop med mitt sto.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan, Jag har en undran ang vävning. I mars -18 köpte jag min fina valack, andra dagen så märkte jag att han vävde. Fd ägaren hade...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: tara
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
Dressyr ...deras avkommor. Har ni sett killarna ute på tävling, har ni ridit dem eller deras avkommor? Vad tycker ni om avkommorna? Jag...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
24 484
Senast: Boe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar