Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Jag säger min mening, hur jag tycker det är, vad min erfarenhet och de som jag känners erfarenhet och jo det finns många likheter i vissa stammar, ofta har de lite samma problem osv.

Det finns ju en anledning att ryttare som tex Edward gal inte ens vill åka och titta på sandro hit hästar.

Det kan bli en begränsning för Gal eftersom Sandro Hit-blodet är väldigt spritt i dag. Snart lika svårt att hitta en Sandro Hit-fri häst som att hitta en häst utan Donnerhall-blod.
Master och Briar är det ju betydligt lättare att undvika, om man nu vill det.

Många uppfödare (i min bekantskapskrets) önskar sig däremot mer Masterblod. Jag tror att Masterston är ganska eftertraktade.

Gal på en Sandro Hit (kanske den hästen som gjort att Gal inte vill se någon mer):
http://youtu.be/m8flVclmzpg

Minna verkar gilla sin Sandro Hit iallafall.

Saigon är inte i avel, så hur svårt det är att sälja föl efter honom är en hypotetisk fråga.

Baltasar? Har väl aldrig gått int gp?

Såg charleston här i Tyskland för några helger sedan! Visste inte att den var såld hit

Hur tror du då att han har hamnat så högt upp på rankinglistan över internationellt framgångsrika avelshingstar? Trots att listan inte tar hänsyn till hur många/få avkommor hingsten har (dvs den beräknas på antalet avkommor med världsrankingpoäng, INTE andelen avkommor). Samma sak med Master. Skulle man räkna på andelen avkommor och inte antalet så skulle både Briar och Master ligga ännu högre upp.

Och det vet du hur ? Du som alltid kräver skriftliga bevis, hur många avkommor har dessa herrar ? Ett tips du kan inte kolla det via blup.............. Båda dessa herrar har verkat mkt i avel i utlandet i stort sett under hela sina verksamma avelsliv, Briar tex har använts mkt flitigare utomlands än i sverige. Så ett par tusen avkommor har han säkert minst om det räcker. På den tiden jag bodde granne med hans ägare så fick han i alla fall fler avkommor utomlands än han fick i sverige och det var ändå innan hans riktiga storhetstid på dressyrbanorna.
Master verkade väl under många år från england så även där lär det ju finnas ett stort mörkertal från siffrorna som syns i svenska papper.

Konstigt att göra ett sådant uttalande utan att ha koll alls på läget när alla andra måste ha hundra procent koll innan de får uttala sig :cool:

Vad gäller Lancets Master uttalande var det väl inte ett dugg svårt att förstå vad hon menade men som vanligt går du igång utan att ens läsa ordentligt eller fundera på om du förstått det hela rätt.

Över till något annat du retade upp dig på så känner jag till 3 sack avkommor på närmre håll, snygga hästar allihop men alla 3 gick sönder innan 7 års ålder........ och vet du vad de hann tävla allihop...... Hur menar du att antalet tävlande avkommor skulle avslöja om en hingst ger hållbara hästar eller inte ? Det avslöjar inte ett skit ang den biten så vida du inte går in och kollar varje individs resultat hela tiden. Räcker att där är ett par månaders tävlingsuppehåll så har du inte en susning om ifall det beror på att hästen är skadad. Finns hästar som tävlar varje år men har många uppehåll för att behandla skador och ändå kommer till start någon gång under året.
Så förklara gärna hur man skulle utläsa hållbarheten bara utifrån hur många tävlande avkommor en hingst har eller du anser att de är tillräckligt hållbara för att de blev 4 år och han starta en tävling innan de gick sönder ?

Tack! Är alla svenskfödda eller är det även utländska?

Master har varit verksam i Finland, England och Danmark också. Jag har koll på hans avkommor och det är inte så många så att det är i närheten av stoantalet som Jazz, Donnerhall, De Niro o s v haft men det tror jag du vet. Briar har visserligen betäckt i USA, KWPN, Hannover o s v men det är samma sak där.

Jo förvisso. Men jag funderade mer på om intresset att köpa fanns, inte sälja :)

De Flippeti räknade upp är svenskfödda.

Nej, Baltzar har inte gått GP.

Briars avkommor tillverkade i andra förbund är ännu så unga att int GP inte är aktuellt.

Har du någon att sälja? Sto? Pma i sådanafall (inte jag, men vet en som söker).

Nej jag har ju inte det. Rent hypotetisk fråga.
Men om Saigon finns till förfogande i år så funderar jag på honom igen. Men mitt sto är nog för mediokert efter att ha läst inne på avelsforumet..

Att avkommorna tävlas är ett mått på temperament och hållbarhet - det är bättre än att inte tävla alls.

Jag känner också till tre (eller fler) avkommor till flera olika hingstar som har skadat sig. Hur menar du?

Om stoet inte har något extra kan det bli svårt att sälja föl oavsett vilken hingst du tar.

Vad gäller Lancets Master uttalande var det väl inte ett dugg svårt att förstå vad hon menade QUOTE]

Skitsnack, helt enkelt.
Jag har som sagt koll på vilka Master-avkommor som PK haft i stallet.

...och du har då också ridit dessa Masterungar och vet att Lancet har fel i sitt uttalande? Med tanke på att Lancet själv med stor sannolikhet har ridit de aktuella hästarna.

Sen förstår jag inte varför det ska hoppas på när en negativ egenskap läggs fram. Bara för att hingsten nedärver någon negativ egenskap lär han nedärva ett antal positiva också eftersom ungarna blir bra. Men ingen häst är ju perfekt så klart att det finns negativa sidor också.

Nu har jag inte läst igenom hela tråden, men såg att det hettade till lite och skriver medan jag har tanken.

Jag startade denna tråd på dressyr just för att jag ville höra vad ryttarna tycker. Självklart kan man skriva även om man inte är en "ryttare" bör väl tilläggas. Men ville jag enbart ha avelsfolkets åsikt så skulle jag lagt tråden på avel.
Så jag är tacksam för dina svar och alla andras.:) Sen ska inte du behöva försvara varför du gillar eller inte gillar ett visst blod som det blev här på slutet.

Jag tycker många gånger att man som uppfödare inte alltid drar åt samma håll som de som rider.

Jag intresserar mig för de svenska linjerna just för att Sverige en gång i tiden var bland de världsledande på gångartssidan via bla Gaspari och Chagall.. De hingstlinjerna tappade vi tyvärr bort.

Frågan jag då ställde mg själv var om vi var påväg att göra det igen och isf varför? En av frågorna blir då Vad tycker de svenska ryttarna om de svenska hästarna?

När det gäller Briar så har han som nämnts ngr som går internationellt och plockar poäng.
Bla Bukowski ue Junius xx, Mcbrian ue Brabant, Biggles då som ni nämnt, Brisbane ue Amiral, April 4cible ue Lane Court xx, Charleston ue Daktyl.

-Gylle, i vilket land skulle Briar ha betäckt så otroligt mkt? USA är det iallfall inte.

Briar har väl stått i Holland ett par säsonger? Det är iofs så nyligen att de ungarna inte är gamla, men någon som vet hur mycket han har betäckt där?

Vad gäller Lancets Master uttalande var det väl inte ett dugg svårt att förstå vad hon menade QUOTE]

Skitsnack, helt enkelt.
Jag har som sagt koll på vilka Master-avkommor som PK haft i stallet.
Delvis kl

Jag kan väl tycka att även om det nu är så att Lancet tycker si eller så om dessa eller andra hon ridit så har hon väl rätt till sin åsikt?

H*n har ju inte sagt att de är talanglösa?

Skillnaden är väl att de på hennes arbetsplats har ett antal olika svårklass/GP hästar av olika modell och som med allt annat så gillar man väl olika hästar och premierar olika saker hos en häst?

Likadant med Briarhästarna just L kanske inte tycker om den typen av hästar, det är väl hennes absolut fulla rätt?

Jag förstår inte varför det hettar till så oavsett om ngn är kategorisk eller ej?

Sen generellt gällande Briar så, tror jag helt och fulllt att han har färre avkommor än de stora matadorerna utomlands, men oavsett så har han faktiskt legat på topp 15 och Master på topp 7 och det är bra med eller utan lika många avkommor som Jazz!

Lämnar tråden nu då, rider inte alls.

Jag skrev ju att även de som inte rider är "välkomna" att svara. Så inte behöver du lämna tråden.:D

Jag tror att det absolut bästa är att man har en dialog/diskussion uppfödare-utbildare/ryttare även om man inte tycker lika..

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka