Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Vad är problemet Flippeti ? Nyss var det fel på att jag ansåg att "kreti och pleti" hade briar som hingst då han var poppis , då han inte har så mkt avkommor . Nu har jag gett hingsten cred för tillräckligt många framgångsrika avkommor ? Förstår inte riktigt vad du rackar på ?

Tycker mest eller tror , att din allmänna irritation över ämnet stör dig och kommer i vägen för hur du svarar . Jag har skrivit om framgångsrika briar avkommor inom Sverige . Samt svarat med en kommentar på de som skrivit om hur krånglig och skarp han ska vara , att säkert handlar en hel del om att flera betäckt hobby ston utan eftertanke med honom , och hur dessa sen rids och vilka händer de är i . Inte konstigare än med vilken avel det än handlar om med andra ord .

I övrigt håller jag med dig generellt ang att döma hingstar och tro att avkommor endast blir som hingst ryktet spår .

Senast ändrad:

Du skrev så här:
Jag har inte uppfattningen att briar avkommor är framgångsrika utanför Sverige öht . Du har nog missuppfattat om du trott att jag skrivit det .
Då svarade jag så här:
Hur tror du då att han har hamnat så högt upp på rankinglistan över internationellt framgångsrika avelshingstar? Trots att listan inte tar hänsyn till hur många/få avkommor hingsten har (dvs den beräknas på antalet avkommor med världsrankingpoäng, INTE andelen avkommor). Samma sak med Master. Skulle man räkna på andelen avkommor och inte antalet så skulle både Briar och Master ligga ännu högre upp.
Vad är det som är otydligt i mitt "rackande"? Och vad är det jag rackar om enligt dig? Jag ställer frågor till dig, är det att racka? Svara på frågorna istället för att anklaga mig för att racka :idea:

Och nu suddade du ut ditt inlägg...

Läs ditt första svar till mig ! Du har ju här det du citerat klippt ur mitt svar till lancet vilket blir helt ur sammanhanget . Lancet påstod att jag inte skulle kalla Briar avkommor framgångsrika eftersom de inte hävdar sig internationellt utanför lilla Sverige . Min kommentar var därmed att jag öht inte uttalat mig om det .
Nej jag har inte suddat kära du utan redigerat ;)

Senast ändrad:

Vi får några av de bästa hästarna som finns, klart kommer det bra hästar ur de hingstar som inte är super poppis också. Hästarna har ju inte bara en pappa...

Varför måste du ha så otrevlig attityd?

Är det någon annan som tar illa upp för att jag skriver? Om det är så, fritt fram att säga detta så ska jag absolut sluta att vara med att diskutera..

Vi får några av de bästa hästarna som finns, klart kommer det bra hästar ur de hingstar som inte är super poppis också. Hästarna har ju inte bara en pappa...

Varför måste du ha så otrevlig attityd?

Är det någon annan som tar illa upp för att jag skriver? Om det är så, fritt fram att säga detta så ska jag absolut sluta att vara med att diskutera..

Nej för guds skull gör inte det, det är väl skitbra med en direktlänk som dig...

Sen fattar jag inte alls vad det skulle vara för slags sanning om någon uttrycker sina åsikter om en hingst.. folk har ju en tendens att göra som dom vill ändå :confused:

Men hur kan du tro att du ska få en rättvisande bild av att folk skriver om just sin häst och om den råkat bli halt eller inte blivit halt? Varför inte titta på hela bilden, när den finns så lättillgänglig? Om du nu visste hur man kan göra, desto sämre stil att inte göra det.

Min uppfattning (eftersom du var ute efter tyckande och inte fakta) är att han lämnar ridbara hästar med bra modell och oftast lätta, bra gångarter.

Men vem säger att jag köper allt jag läser här? I slutändan har väl alla sin egen uppfattning och tro.

En intressant tråd, och jag passade på att höra om Sack, är det så fel?

Och återigen jag sysslar inte med ryktesspridning, och gav med mig vad gäller dålig formulering i mitt första inlägg, hur många ggr ska jag behöva påtala det?

Hursomhelst tack för din uppfattning om hingsten!

Med tanke på att din arbetsgivare har haft flera hästar ur den "starka och styva hingstlinjen" så har han faktiskt haft en ganska stor andel av den linjen eftersom de inte är så himla många till antalet (de hingstarna har inte fått så många ston). Dessutom skriver du ju att dina åsikter baseras på dina erfarenheter och dina bekantas erfarenheter (din arbetsgivares stall borde ju vara inkluderat där). Om de hästarna nu inte är styva och starka, var har du träffat på så många andra hästar med Master i andra led som är styva och starka så att du kan dra slutsatsen att de flesta är just styva och starka? För hästar från den hingstlinjen tillhör inte direkt de vanligaste...

Otrevlig attityd? Det är inte meingen, men jag synar dina påståenden, men det kanske är otrevligt för dig att få gå upp till bevis?

Läs ditt första svar till mig ! Du har ju här det du citerat klippt ur mitt svar till lancet vilket blir helt ur sammanhanget . Lancet påstod att jag inte skulle kalla Briar avkommor framgångsrika eftersom de inte hävdar sig internationellt utanför lilla Sverige . Min kommentar var därmed att jag öht inte uttalat mig om det .
Nej jag har inte suddat kära du utan redigerat ;)
Ja, jag vet att Lancet skrev det. Hon har fel och din uppfattning som du skrev om i ditt svar till henne stämmer inte heller, eftersom Briar de facto har avkommor som är internationellt framgångsrika GP-hästar. Två fel blir inte ett rätt ;) Det var ju det jag svarade på.

Så ditt inlägg (nr 61) såg ut som det gör nu redan från början menar du? Skulle inte tro det, eller hur? Men, sen kopierade du in texten som stod i nr 61 i ditt nästa inlägg, men det inlägget syntes efter att jag skrev att du suddat ut det som stod i inlägg 61.

Låtsas du vara så förvirrad för att ta bort fokus från själva grundtråden, eller är det på riktigt?

Jag skrev ju innan att jag hade träffat trevliga med honom i andra led? Om du läser inlägget om master igen. Masterhästarna gör ofta gp skrev jag också men problemet att de är styvare/ starkare i halspartiet.
Men har jag på något vis kasserat dem för det? Det finns många hingstar som har lämnat som bäst när de ligger tex på mammans sida. Det är väl inte att kassera en hingst?

Nej, det är inte fel att fråga om en hingst (även om en del frågor kan tyckas vara lite onödiga om du nu är så insatt i hur man själv tar reda på riktiga fakta). Men det är enligt mig väldigt fel att samtidigt sprida ett felaktigt rykte på det sätt som du redan bett om ursäkt för att du gjorde.

Herregud ... Seriöst .
Jag skriver från mobilen och när jag skulle lägga till i inlägget jag skrev blev det kopia och dublett så jag fick ta bort det ena , som inte skiljde sig öht annat än det jag lade till .

I övrigt så läs igen : jag har aldrig öht haft ngn åsikt om
Briar avkommors internationella prestationer ! Hur svårt kan det vara för dig att läsa innan du hoppar igång ?! Jag har ingen åsikt om det öht vilket framgår . vänd dig till där det i så fall är befogat gällande dina ryck !

Innan du fick detta rycket var det klagomål på att jag ansåg att Flr många kreti och pleti betäckt med Briar som det sen inte blev ngt av och som kan vara del i "ryktes spridningen" att de blev skarpa hästar !

Senast ändrad:

Jag diskuterar gärna som jag tidigare påpekat. Men du verkar själv ha dina svar som du vill ha och allt annat ska bara sågas ner. Jag blir gärna motbevisad om jag har fel.. Men jag föredrar att diskutera på ett mer trevligt sätt

Jag skrev ju innan att jag hade träffat trevliga med honom i andra led? Om du läser inlägget om master igen. Masterhästarna gör ofta gp skrev jag också men problemet att de är styvare/ starkare i halspartiet.
Men har jag på något vis kasserat dem för det? Det finns många hingstar som har lämnat som bäst när de ligger tex på mammans sida. Det är väl inte att kassera en hingst?

Gissar att jag måste tillägga igen så det inte blir fler missförstånd. Med ''master hästar'' menar jag hästar e:master. Inte de som har han i andra led eller längre bak

Jag har läst (och citerat) dina åsikter. Kan du inte svara på min fråga om hur många andra masterättlingar som du stött på, förutom de hos din arbetsgivare? För du skrev ju förut att de som stod hos honom inte är styva, men ändå kunde du dra slutsatsen att Masterhästar går helt bort och att hans barnbarn visserligen kan gå GP men är styva och starka. Det måste ju betyda att du träffat på fler som inte har stått hos din arbetsgivare (och är styva) än det antal som stått/står hos din arbetsgivare (som inte är styva)? Annars kan du ju inte påstå att de är styva generellt.

Jag ställer på dig nu, men det är för att du ska förstå att du inte kan fortsätta att skriva skit om hingstar och deras avkommor utan att bli ifrågasatt.

Jag har läst (och citerat) dina åsikter. Kan du inte svara på min fråga om hur många andra masterättlingar som du stött på, förutom de hos din arbetsgivare? För du skrev ju förut att de som stod hos honom inte är styva, men ändå kunde du dra slutsatsen att Masterhästar går helt bort och att hans barnbarn visserligen kan gå GP men är styva och starka. Det måste ju betyda att du träffat på fler som inte har stått hos din arbetsgivare (och är styva) än det antal som stått/står hos din arbetsgivare (som inte är styva)? Annars kan du ju inte påstå att de är styva generellt.

Jag ställer på dig nu, men det är för att du ska förstå att du inte kan fortsätta att skriva skit om hingstar och deras avkommor utan att bli ifrågasatt.

Igen<:

Gissar att jag måste tillägga igen så det inte blir fler missförstånd. Med ''master hästar'' menar jag hästar e:master. Inte de som har han i andra led eller längre bak

På mig? Du har slängt dig på alla som har haft en åsikt i tråden...

Vilka svar är det som jag påstår att jag har? Att Briar har avkommor som går int GP? Japp, det står jag för.

Annars ställer jag väl mest frågor om de påståenden som görs i tråden, för att se om det finns någon substans i dem. Hittills så verkar det inte finnas mycket som "håller"...

Kan du svara på själva frågan, den om barnbarnen till Master?

Och nej, jag har inte hoppat på alla som skrivit i tråden. Jag har ifrågasatt dina påståenden och jag har påpekat att mackans uppfattning om Briars avkommors meriter i int GP. Sedan skrev jag att det var ett falskt rykte om en annan hingsts avkommor. Vad är fel med det?

Men snälla!! Jag frågade innan hur många som gått int GP, är det fel av mig att fråga detta? får jag inte det? Jag har inte slåtts för att de inte har det!! Vi diskuterade Briar och jag FRÅGADE. Men det verkar ju vara kritiserande att bara fråga också!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka