Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Fast Jazz har ju ett liknande rykte, bara det att i Sverige så har vi mest sett dom avkommor som lyckats, få amatörer i Sverige som har Jazzhästar. Kanske finns det i Holland hovisar likt Pulkaskurks som vägrar sko Jazzhästar och därmed spär på hingstens dåliga rykte?

En stor skillnad är väl att Jazz använts flitigt hela tiden medans Briar inte används alls mycket.

Sen är det väl som du skriver, det är inga skogsmullar och man bör nog avla mot svår klass om man använder herrar av denna Kaliber.

Hur är det med Bigglesbarnen ser man samma temp där?

Rambo och Hermes då?
Gick inte Rambo GP eller kanske svår samt hans son är väl uppe i GP?

-Ponte Bernstein verkar ha varit en riktig tävlingshästproducent och det är roligt att han utmärker sig väl som morfar också.:)

Dom Briaravkommor jag sett, har jag sett på hopp och ft-banorna.. dom har inga tempramentsproblem där iallafall utan varit snälla och trevliga individer.

Lite OT men finns det ngr framgångsrika B-barn inom ft?

Joo men det tror jag nog, några är iof rätt unga än men gått helt ok, dom Briar avkommor jag sett i ft har ridits av rena hobbymänniskor.

Blir intressant tycker jag att se hur Briar blir i andra led. Jag har ett briarsto i avel, hon själv är lite stor och grov. Har även äldre svenskt bakom sig. Hon är värdens snällaste, inget skarpt hos henne. Hon var lätt att rida trots sin stotlek Hon har hittills fått två avkommor, ett tvåårssto e: Lingh. Blir också stor, men är väldigt långbent och ädel. En ettårig e: Rausing, inte lika stor. Båda är hittills mkt trevliga.

Ja eller så har mycket att göra med att man ett tag betäckte vilka ston som helst med Briar - alla skulle ju ha efter honom :D
Alltså, ibland undrar man ju var folk får saker ifrån. När ville alla ha efter honom tycker du? Han har aldrig betäckt speciellt mycket ston. Vilket i sig är helt otroligt egentligen med tanke på både hans egna och avkommornas fina tävlingsmeriter.

Både Hermes, hans pappa Rambo och farfar Chapman är placerade svår dressyr. Hermes son Bellman (född 2006) är på god väg dit. Alla verkar ha fint temperament.

Alltså, ibland undrar man ju var folk får saker ifrån. När ville alla ha efter honom tycker du? Han har aldrig betäckt speciellt mycket ston. Vilket i sig är helt otroligt egentligen med tanke på både hans egna och avkommornas fina tävlingsmeriter.

Hålelr med dig, han har sett till prestationer och nedärvning väldigt lite avkommor.

Sist jag kollade hade han 668 ASVHregistrerade avkommor. Att slå sig in topp 15 på rankingen över världens bästa dressyrförvärvare är snudd på otroligt. Likaså för Master. De andra herrar som utmanar har nog ett par tusen avkommor vardera.

Verkligen tråkigt att ingen här ute har ngt att säga om Hermes, Rambo mfl

Ja allt är ju relativt men nog finns det en vesäntlig drös med mediokra hobbyston här i länet som betäckts med honom när han var som
Mest på tapeten kan jag intyga . Att han för den skull skulle toppa ngt avelsindex har jag aldrig för en sekund påstått . Så spar på "vad får folk saker ifrån " ;)

Jag tycker som sagt att det är synd att inte fler betäckt med honom. Bara att titta på blup så ser du att han aldrig fått så många ston. Så, jo, jag undrar var du fått det ifrån. Som vanligt så går folk på vad hört hemma i byn, inte fakta. Jag har inte skrivit ett ord om hans avelsindex så du måste blanda ihop mig med någon annan. Men jag håller med fenestra om att det är fantastiskt att briar o master ligger så bra till trots så få avkommor.

Senast ändrad:

Jag tolkade ditt inlägg som att du undrade vart jag hittat på att briar varit poppis bland kreti och pleti dvs jag har säkert 30 pers i min umgängeskrets med vanliga hobby ston typ som man betäckt med Briar bara för att han var "det bästa". För mig är det mycket , men ingen överraskning , har erfarit samma trend med många hingstar genom åren just i fråga om den typen av sto ägare - man tar den som finns i rubriken oavsett sto så att säga . och de hästarna har det inte blivit så mkt av som sagt .

Som sagt så rätt avlat på Briar och hos rätt utbildare och ryttare så förefaller de tveklöst tendera bli mkt fina hästar .jag var den första i tråden att påtala detta ;)

Och jag som ryttare är snarare glad att inte fler har betäckt med honom. Stora hästar som är svåra att få riktigt på tygeln, talang visst men ofta en väldigt massa temperament och skarpa- nej tack.

Jazz hästar är känsliga, tittiga och är inte heller lätta- men när de fått förtroende för ryttaren- och fått tid på sig är de hästar som är ett nöje att rida på. Men nej inga hobbyhästar det heller..

Vad tycker du om de andra svenska hingstarna såsom Master, Ravell/Bernstein, Hermes och hans släktingar mfl?

Bellini är väl svårt iom att jag vet inte om Lambo och Black Coffe tävlats ute i dressyr direkt och vet inte hur det står till med avkommorna heller?

Master i första led säger jag blankt nej, däremot har jag sett några trevliga men han i anda led. De gör oftast gp men är lite av den styvare och starkare typen.

Bernstein har jag inte ridit många som är efter men med ett bra möderne verkar der bli bra, men kanske inte så mycket gp hästar utan mer bra lilla rundan.

Hermes verkar vara väldigt arbetsbar och trevlig sporthäst,verkar ha bra huvud, och ser mjuka ut. Kanske lite små men som sagt verkar ridbart. Sen verkar ju Torsten och de ha ston som passar super med Rambo men vet inte om de är så framgångsrika på andra håll?

Bellini har jag ingen erfarenhet av.

Nej som sagt - säkert inga hobbyhästar . Dock var Hans avkommor dock mkt distinkt representerade i resultatlistan på senaste sm vilket även påtalades specifikt av domar kår i samband med speaker summeringar . Så jag tror som sagt att det spelar roll på vart hästen förvaltas och eftertanke runt den som avlar ...
Bellini om ngn har väl ytterst kasst rykte. ;)

I övrigt så bland "hobby Svensson" - som samtidigt inte förstått att de är just det , så har ju DeNiro sånt rykte . Visar väl återigen mer på don efter person . Det mesta går fel på fel ställe . Oavsett kvalitet . Som ju även det blir ett relativt ord .

Nej som sagt - säkert inga hobbyhästar . Dock var Hans avkommor dock mkt distinkt representerade i resultatlistan på senaste sm vilket även påtalades specifikt av domar kår i samband med speaker summeringar . Så jag tror som sagt att det spelar roll på vart hästen förvaltas och eftertanke runt den som avlar ...
Bellini om ngn har väl ytterst kasst rykte. ;)

I övrigt så bland "hobby Svensson" - som samtidigt inte förstått att de är just det , så har ju DeNiro sånt rykte . Visar väl återigen mer på don efter person . Det mesta går fel på fel ställe . Oavsett kvalitet . Som ju även det blir ett relativt ord .

Jag har ju också mött de briar hästarna som är ridna av proffs och de har också varit problem, de blir bättre med åldern, innan 7 är det oftast inte lönt att tro att man kam göra så mycket med dem. Hur framgångsrika är de utanför Sverige? Det är en jäkla skillnad på att tävla i Sverige och sen i hetluften.

Bellini hästar har jag som sagt varken sett eller ridigt och uttalar mig då inte heller.

Finns det verkligen så många deniro hästar i Sverige? De jag har mött har varit väldigt trevliga, ridbart hästar. Men med mycket motor.

KL.
Intressant tråd!

Vad har ni att säga om Sack avkommorna?

Jag har hört både det ena och det andra och kvaliten verkar vara väldigt varierande. Dessutom en del trasigt och syftar då även efter hans son Saigon.

Har en bekant som jobbade hos JB back in the days när Sack stod där, hon hade inte så mkt positvit att säga om hingsten, men gillar mitt sto e sack mycket som hon även har ridit.

Sack var en supertrevlig häst, på alla sätt, när jag jobbade där. Jag förstår faktiskt inte alls vad din bekant menar.
Sen kan jag tycka att han i många fall nedärver en något styv hals som tyvärr är svår att påverka. Ofta brukar avkommorna vara väldigt snygga med fina framben.

Briar är väl en av de som har levererat hästar som går int GP, sen kanske han inte har avkommor lika högt som ex De Niro och Jazz men de finns iallfall.:)

De Niro hästar har jag enbart hört gott om..

Bellini.. jag har ju en själv med både Weltmeyer och Bellini blod o trevligare pålla får man leta efter, hon har bara jobbat som avelssto så jag vet inte vad hon säger om man ställer krav i ridningen men hon är aldrig svår att övertyga om sakers nödvändighet i vanliga livet iaf:D
I den lilla ridning vi kommit till så är det massor av energi och vilja att jobba på.

En aspekt till som jag tycker är svår är också tillgången på svårklass/GP ryttare/utbildare här i landet.

Tänker då ex på Bernsteinbarnen som tävlat massor men kanske inte tagit sig snäppet längre.

Senast ändrad:

Jag vet inte om jag sovit under en sten:D men är där någon mer än biggles? Som går internationel gp?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka