Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Jag har inte uppfattningen att briar avkommor är framgångsrika utanför Sverige öht . Du har nog missuppfattat om du trott att jag skrivit det .

Jag vet inte om jag sovit under en sten:D men är där någon mer än biggles? Som går internationel gp?

Ja, du har sovit djup under en sten och fortsätt gärna med att vara okunnig...
Gillar du bara tyskt blod så är det upp till dig.
Det verkar var så att gräset alltid är grönare på andra sidan staketet...

En aspekt till som jag tycker är svår är också tillgången på svårklass/GP ryttare/utbildare här i landet.

Jag läste i någon hopptext att det finns ca 7 ryttare i Sverige som kan ta en häst hela vägen från scratch.. det är inte många. Finns nog inte fler inom dressyren..

Du behöver inte alls bli otrevlig, det är en diskussion där alla får säga vad de tycker. Ryttare frågades också och jag ger därför mina synpunkter, vilket inte är synpunkter jag tagit bara rakt ut i vädret utan är mina erfarenheter som ryttare och också info som jag fått av många andra ryttare/ tränare/ hästhandlare osv.

Sen att jag bara tycker om tyskt blod är bara ett påhitt. Jag trivs väldigt bra med holländare.Sen donnerhallblodet lämnar ofta trevliga, arbetsbara hästar. Sen har vi sandro hit blodet som jag helst inte vill ha att göra med alls.

För mig som jobbar med att utbilda hästar så är det sååå viktigt att ha hästar som har den rätta inställningen, det är det södra viktigaste. Gångarterna kan man alltid jobba fram.

Jag frågade om briars tävlade avkommor eftersom det intresserar mig. Inget man behöver bli otrevlig över...

Senast ändrad:

Ja jag blandade nog ihop allt lite, får så dålig överblick när man skriver på mobil.. Sorry :)

Några briaravkommor har väl exporterats och tävlat int gp med utländska ryttare? Brisbane t ex, har för mig att det finns fler.

Svarar både mackan och Lancet.

Jag har inte uppfattningen att briar avkommor är framgångsrika utanför Sverige öht . Du har nog missuppfattat om du trott att jag skrivit det .
Hur tror du då att han har hamnat så högt upp på rankinglistan över internationellt framgångsrika avelshingstar? Trots att listan inte tar hänsyn till hur många/få avkommor hingsten har (dvs den beräknas på antalet avkommor med världsrankingpoäng, INTE andelen avkommor). Samma sak med Master. Skulle man räkna på andelen avkommor och inte antalet så skulle både Briar och Master ligga ännu högre upp.

Bellini.. jag har ju en själv med både Weltmeyer och Bellini blod o trevligare pålla får man leta efter, hon har bara jobbat som avelssto så jag vet inte vad hon säger om man ställer krav i ridningen men hon är aldrig svår att övertyga om sakers nödvändighet i vanliga livet iaf:D
I den lilla ridning vi kommit till så är det massor av energi och vilja att jobba på.

Mitt lilla sto har Bellini som morfar och hon är också väldigt trevlig att rida, mycket humör, vilja och energi -men lätt och kvick så ger en bra känsla.

Det finns en gammal tråd när någon tog liknande påståenden ur luften och som blev motbevisad. Det kanske var du den gången också, jag minns inte? Med tanke på den höga andelen tävlande avkommor efter Saigon, som bevisligen finns, så är det inget som tyder på att hållbarheten på något sätt skulle vara sämre än normalt.

Shit, vad trött jag är på allt ryktesspridande om olika saker/hingstar. Snälla ni som skriver, ta fram lite fakta någon gång.

Nu är det ofta så här på buke:
1. Någon skriver ett påstående som är taget ur luften, där "beviset" är att någon har hört från bekanta att si och så är det nog. Inga som helst fakta behövs utan folk svarar och har diverse olika (ofta negativa) teorier.
2. Någon annan på buke får försöka ta död på ryktet genom att ta fram fakta, men ryktet är redan etablerat.
3. När bevisningen är överväldigande så dör tråden/ämnet ut.
4. Efter ett tag skriver någon om samma felaktiga rykte, och så börjar det om.

Brisbane finns ja också! Han såldes ju till Emma hindle men Mattias fick ju tillbaka honom sen igen ( väldigt kul för Mattias)

Man måste ju kunna diskutera hingstarna också, absolut ska det inte bli falsk ryktesspridning. Men det är ju bättre att man vet vad som är hingstarnas sämre sidor så får man använda ston till att försöka få så bra avkommor som möjligt.

Alla vill ju få fram bra hästar. Inte alla har ju samma tro, ska man inte ha heller, men jag tycker ändå att det är viktigt att man tar in vad folk säger, men i slutändan får man ju bilda sin egen mening..

Om Brisbane stod det att Jan Brink tyckte han skulle kastreras för att han var för skarp.. undrar om det stämmer?

Det finns en gammal tråd när någon tog liknande påståenden ur luften och som blev motbevisad. Det kanske var du den gången också, jag minns inte? Med tanke på den höga andelen tävlande avkommor efter Saigon, som bevisligen finns, så är det inget som tyder på att hållbarheten på något sätt skulle vara sämre än normalt.

Shit, vad trött jag är på allt ryktesspridande om olika saker/hingstar. Snälla ni som skriver, ta fram lite fakta någon gång.

Nu är det ofta så här på buke:
1. Någon skriver ett påstående som är taget ur luften, där "beviset" är att någon har hört från bekanta att si och så är det nog. Inga som helst fakta behövs utan folk svarar och har diverse olika (ofta negativa) teorier.
2. Någon annan på buke får försöka ta död på ryktet genom att ta fram fakta, men ryktet är redan etablerat.
3. När bevisningen är överväldigande så dör tråden/ämnet ut.
4. Efter ett tag skriver någon om samma felaktiga rykte, och så börjar det om.

Nej det var inte jag!

Jag skrev vad jag hört och påstod absolut inte att det var så. Jag frågade samtidigt er andra vad ni tycker om hingsten, speciellt eftersom jag själv gillar Sack och har ett avelssto e honom ;)

Syftet var inte alls att sprida rykten, tråkigt om mitt tidigare inlägg uppfattades så.

Det finns fler Briaravkommor som går int GP.

Jag har jobbat som unghästutbildare, och även om jag inte har jobbat hos en så "stor" ryttare som du gör och inte heller har tävlat så höga klasser, så har jag faktiskt ridit in och utbildat en och annan häst som sen har gått svår klass och har även "fixat till" en och annan "problemhäst". Och jag har lärt mig att inte fördöma en häst pga dess hingstlinje (eller jag har aldrig dömt ut någon häst pga det, så det är väl inget jag har behövt lära mig heller).

Jag tycker att det låter väldigt oseriöst, omoget, nedlåtande och okunnigt när du uttrycker dig så fördomsfullt som du gör i nedanstående citat:
Sen har vi sandro hit blodet som jag helst inte vill ha att göra med alls
Master i första led säger jag blankt nej, däremot har jag sett några trevliga men han i anda led. De gör oftast gp men är lite av den styvare och starkare typen.
Och jag som ryttare är snarare glad att inte fler har betäckt med honom. Stora hästar som är svåra att få riktigt på tygeln, talang visst men ofta en väldigt massa temperament och skarpa- nej tack.
Jag tror inte att du har så stor erfarenhet av dessa hingstlinjer så att du har tillräckligt med substans för att göra sådan uttalanden faktiskt.

Jag har lagt märke till att du har gjort så tidigare också och jag tror inte att du i längden tjänar på att ha den attityden. Vare sig som tävlingsryttare som letar lämplig tävlingshäst eller som hästutbildare om du vill ha kunder.

Då ska jag ge dig ett tips: Prova att själv undersöka saken nästa gång du undrar över någon hingst, tex genom att räkna andelen avkommor i tävling och jämföra med andra hingstars avkommor. :idea: Det är väldigt lätt att göra på hingstar som har många avkommor i Sverige (eftersom blup.se har den mesta infon som behövs för den här typen av frågor).

Det är mycket mer sympatiskt att göra så istället för att skriva "Jag har hört att hingsten X lämnar många avkommor som blir oridbara/går sönder/har skeva ben. Är det någon som vet nåt om det?" Då sprider du ett rykte och lämnar över ansvaret på andra att leta reda på fakta. Under tiden fastnar dina ord i folks medvetande och blir en sanning för dem. Dålig stil tycker jag.

Däremot är det svårare att kolla upp liknande fakta på utländska hingstar. Jazz t ex kan ju ha en enormt stor andel avkommor som av en eller annan anledning inte kommer ut på tävling, men det är ju svårt att kolla upp eftersom de siffrorna inte finns tillgängliga för oss (finns de det för någon öht?).

Senast ändrad:

Sack var en supertrevlig häst, på alla sätt, när jag jobbade där. Jag förstår faktiskt inte alls vad din bekant menar.
Sen kan jag tycka att han i många fall nedärver en något styv hals som tyvärr är svår att påverka. Ofta brukar avkommorna vara väldigt snygga med fina framben.

Kul att höra!

Det är ju inget som säger att min bekant har rätt i sitt påstående, men hon gillar inte honom.

Jag å andra sidan gillar Sack, Håller med dig om att dom har en vacker sida och just den fina halsansättningen tycker jag är ganska typisk för sack,saigon avkommor :)

Tack för tipset, men jag är väl medveten om hur jag kan kolla upp hingstar via blup.

Jag undrade om er uppfattning av denna svenska hingst, är det inte vad tråden handlar om?

Möjligen formulerade jag mig tokigt iom att skriva vad jag hört och min uppfattning, det kan jag ta.

Jag säger min mening, hur jag tycker det är, vad min erfarenhet och de som jag känners erfarenhet och jo det finns många likheter i vissa stammar, ofta har de lite samma problem osv.

Det finns ju en anledning att ryttare som tex Edward gal inte ens vill åka och titta på sandro hit hästar.

Jag vet att du inte tycker om att jag säger något om hingstar, vilket du har skrivit förr. Men rakt emot vad du skriver så är många uppfödare väldigt positiva när man ger dem sin input på hingstar. Och uppskattar att ryttare lämnar ett utlåtande, och istället frågar om vad för erfarenhet vi har av olika hingstar. De uppfödare som kontaktat mig/ oss vill ha hästar med bra arbetsvilja och som kommer vara lätta för uppfödarna att få ryttarna att vilja rida på.

Men hur kan du tro att du ska få en rättvisande bild av att folk skriver om just sin häst och om den råkat bli halt eller inte blivit halt? Varför inte titta på hela bilden, när den finns så lättillgänglig? Om du nu visste hur man kan göra, desto sämre stil att inte göra det.

Min uppfattning (eftersom du var ute efter tyckande och inte fakta) är att han lämnar ridbara hästar med bra modell och oftast lätta, bra gångarter.

Senast ändrad:

Om nu din arbetsgivare har samma uppfattning som dig angående om att en viss hingstlinje lämnar starka och styva hästar, varför står det inget om det i beskrivningen som finns på hemsidan av dessa hästar som finns i hans stall. Konstigt att de blivit så högt bedömda både som unghästar och på internationella tävlingar som äldre om de nu vore så starka och styva...

Varför ö h t ta emot de hästarna på hans gård om de är så kassa? Han borde ju kunna välja och vraka mellan vilka hästar han ska ta emot i träning.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka