Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Och mackans inlägg har du missläst å det grövsta som redan påpekat och vilket även Lancet fattade .
Innan dess var det som sagt rullande ögon över min kommentar att stoet inverkar på avkomman den med i fråga om temperament och kvalitet , vilket du torde vara högst insatt i .

Känns mer som du är irriterad över ett ämne i största allmänhet och drar antaganden utan att läsa pga den irritationen .

Senast ändrad:

Vilken fråga?? Läser du ens vad jag skriver?

Ja, jag läser vad du skriver. Läser du vad jag skriver?
Jag har ställt frågan på flera sätt, flera gånger, citerar mig själv:
Med tanke på att din arbetsgivare har haft flera hästar ur den "starka och styva hingstlinjen" så har han faktiskt haft en ganska stor andel av den linjen eftersom de inte är så himla många till antalet (de hingstarna har inte fått så många ston). Dessutom skriver du ju att dina åsikter baseras på dina erfarenheter och dina bekantas erfarenheter (din arbetsgivares stall borde ju vara inkluderat där). Om de hästarna nu inte är styva och starka, var har du träffat på så många andra hästar med Master i andra led som är styva och starka så att du kan dra slutsatsen att de flesta är just styva och starka? För hästar från den hingstlinjen tillhör inte direkt de vanligaste...
Här är det nog tydligare formulerat:
Kan du inte svara på min fråga om hur många andra masterättlingar som du stött på, förutom de hos din arbetsgivare? För du skrev ju förut att de som stod hos honom inte är styva, men ändå kunde du dra slutsatsen att Masterhästar går helt bort och att hans barnbarn visserligen kan gå GP men är styva och starka. Det måste ju betyda att du träffat på fler som inte har stått hos din arbetsgivare (och är styva) än det antal som stått/står hos din arbetsgivare (som inte är styva)? Annars kan du ju inte påstå att de är styva generellt.

Nej du läser inte.
De jag träffat e Master, men är gärna styva, starka
De i andra led har varit trevliga.

Jag känner väldigt många i sverige som jobbar med att utbilda och tävla hästar, vi pratar mycket och diskuterar också hingstar. Och jag har jobbat med hästar i Sverige innan jag flyttade hit också

Vilka svar är det som jag påstår att jag har? Att Briar har avkommor som går int GP? Japp, det står jag för.

Annars ställer jag väl mest frågor om de påståenden som görs i tråden, för att se om det finns någon substans i dem. Hittills så verkar det inte finnas mycket som "håller"...

Jag har liksom alla andra missat alla Briaravkommor i int. GP vilka finns mer än Brisbane och Biggles?

Kan iof förstå varför flippeti frågar dig om detaljerna . Dina inlägg om hingstarna just i denna tråd kan läsas som väldigt kategoriska och jag kan mkt väl förstå att man reagerar på det , rent objektivt . Det är ju jätte viktigt att inte uttrycka det som en sanning . Även om man får hoppas att folk har vett nog att inte läsa bukefalos som Bibeln framför allt inte gällande avelsråd ;)

Nej, jag tror inte jag har "missläst". Jag läste t ex att du skrev att han hande många avkommor med på Ericsberg. Men det som jag svarade dig på var följande:
1. Du trodde att "alla" ville betäcka med Briar och att han därför fick kreti o pleti. Jag svarade att Briar tyvärr aldrig fått speciellt många ston, så "alla" är fel uttryck. Så här skrev du:
Ja eller så har mycket att göra med att man ett tag betäckte vilka ston som helst med Briar - alla skulle ju ha efter honom

2. Du har/hade(?) uppfattningen om att Briar har en del avkommor som gått bra på tävling, men inga internationellt framgångsrika. Jag upplyste dig om att din uppfattning är fel, han har nämligen internationellt framgångsrika avkommor. Så här skrev du:
Jag har inte uppfattningen att briar avkommor är framgångsrika utanför Sverige öht . Du har nog missuppfattat om du trott att jag skrivit det .

Kan vi släppa det här nu, eller vill du fortsätta "diskutera" något som, för mig, känns ganska meningslöst eftersom det finns svart på vitt på vad var och en har skrivit?

Men om någon frågar mig rakt av vad jag tycker om några hingstar ska jag då inte svara vad jag tycker om dem då? Är det fel?

Nej det kan vi inte flippeti - faktiskt .
Jag har premierat Briars avkommor i svenska prestationer utifrån citat .
Därutöver har jag kommenterat att japp - många hobby avlare betäckt med honom när det begav sig - vad många är för dig är ju relativt , när 30 pers avlar i min bekantskaps krets tycker jag det är nämnvärt ja ! Eftersom diskussionen var ang hur skarpa och konstiga avkommor det skulle bli efter briar i sig och jag då, för femtielfte gången , påtalade att stoet och omständigheterna därutöver väger rätt bemärkansvärt. Det vet du väl du med ?

Vi kör vidare - också femtielfte : NEJ : jag har aldrig haft åsikt om Briars internationellt framgångsrika avkommor eller icke öht . Du läser fel utifrån kontextet kommentarerna är lagda i .Fattar du denna gången ?

Om du har synpunkter på hur fel formulerade mina rader är i fråga om tolkning så har du ju fått x inlägg som förtydligat . Så jättesvårt kan det inte vara att se kontextet utifrån det och sluta hänga upp dig på hur du läst ett citat nu när det skett åtskilliga kommentarer runt hur de avsetts tolkas eller hur ?

Senast ändrad:

Nej du läser inte.
De jag träffat e Master, men är gärna styva, starka
De i andra led har varit trevliga.

Jag känner väldigt många i sverige som jobbar med att utbilda och tävla hästar, vi pratar mycket och diskuterar också hingstar. Och jag har jobbat med hästar i Sverige innan jag flyttade hit också

Here we go again... Du skrev så här:
Master i första led säger jag blankt nej, däremot har jag sett några trevliga men han i anda led. De gör oftast gp men är lite av den styvare och starkare typen.
Det är möjligt att du gjort ett syftningsfel i din text, men om man förutsätter att du använder normal svenska så syftar ordet "de" (fetat i citatet) till hästarna som har Master i andra led.

Läs mina texter igen så ser du att något proffs på svenska är jag inte och efter att jag nummer lägger in tyska ord och grammatik i både svenska och engelska så har den inte precis blivit bättre heller.

Men det blir ditt eget val vad du väljer att tro.

Nej det är inte fel i sig men jag kan förstå reaktioner på uttalanden att "master avkommor blir alltid si eller så" , men avkommor i andra led är helt ok , x stam går man inte i närheten av . Osv .

Nej det kan vi inte flippeti - faktiskt .
Jag har premierat Briars avkommor i svenska prestationer utifrån citat .
Därutöver har jag kommenterat att japp - många hobby avlare betäckt med honom när det begav sig - vad många är för dig är ju relativt , när 30 pers avlar i min bekantskaps krets tycker jag det är nämnvärt ja ! Eftersom diskussionen var ang hur skarpa och konstiga avkommor det skulle bli efter briar i sig och jag då, för femtielfte gången , påtalade att stoet och omständigheterna därutöver väger rätt bemärkansvärt. Det vet du väl du med ?

Vi kör vidare - också femtielfte : NEJ : jag har aldrig haft åsikt om Briars internationellt framgångsrika avkommor eller icke öht . Du läser fel utifrån kontextet kommentarerna är lagda i .Fattar du denna gången ?

Om du har synpunkter på hur fel formulerade mina rader är i fråga om tolkning så har du ju fått x inlägg som förtydligat . Så jättesvårt kan det inte vara att se kontextet utifrån det och sluta hänga upp dig på hur du läst ett citat nu när det skett åtskilliga kommentarer runt hur de avsetts tolkas eller hur ?
Jag har hela tiden förstått att du i grunden "försvarar" Briar/temperamentet på hans avkommor. Det har jag inte skrivit något om. Däremot påpekade jag felet i att "alla" skulle ha velat betäcka med Briar, eftersom jag tycker att det är synd att så få använt honom.

Däremot kan jag inte riktigt förstå hur du kan förneka att du haft åsikter om avkommornas resultat utanför Sverige när du skrivit så här:
Jag har inte uppfattningen att briar avkommor är framgångsrika utanför Sverige öht

Vad skönt att du förstår varför jag frågar Lancet om hennes påståenden även om vi verkar oense om annat, tack så mycket :)

Fast nu valde jag ju inte att tro någonting. Jag läste det du skrev. Att blanda in tyska förklarar inte det där syftningsfelet (om det nu var ett syftningsfel, det är ju bara du som vet).

Men om det är så irriterande att jag svarar rakt av vad jag tycker så låter jag bli att skriva här så slipper folk bli trampade på tårna. Väldigt enkelt löst

För att förtydliga, sluta kommentera om hingstar och skriva om det då jag inte orkar ha diskussioner som denna

Senast ändrad:

Men när det gäller tex Saigon, hur intressant är ett föl efter honom nu?
Finns det överhuvudtaget köpare till dessa äldre herrars avkommor?

Av den enkla anledning som redan påpekat , att du tagit det citatet ur sitt sammanhang och läst det utanför kontext . Lancet tolkade mitt briar avkommors framgång i svensk topp med en kommentar om hur de gör sig utomlands . Mitt svar är därmed att jag inte öht har ngn föreställning/åsikt gällande internationellt . Som sagt .

Lancet : varför vänder du dig till mig fattar inte ha ha ? Jag har inget som helst emot dig och tycker det är kul att du skriver här ! Jag skrev en kommentar om varför jag tror du blivit tolkad som du blivit . Du skrev väldigt kategoriskt tror det blir väldigt fel i avels sammanhang .

Senast ändrad:

Kan någon slänga fram alla dom där int GP avkommorna istället som tjafset började om :p

Vem finns mer än Brisbane och Biggles? Känns som det är lite dålig info angående avkommor som tävlar utomlands. Hade inte Kristian v K en Briar till innan, en fux?

Flippeti verkar inte vilja svara.. så någon annan som kan fylla på listan?

Jag har liksom alla andra missat alla Briaravkommor i int. GP vilka finns mer än Brisbane och Biggles?
Efterom påståendet från början var att han inte har några avkommor i int GP så räcker det ju egentligen med Brisbane och Biggles för att bevisa att påståendet inte stämmer. Men för sakens skull så kan jag nämna några fler; Bukowski, April 4cible, Mac Brian, Charleston, Crossy, Baltzar, Candyman. Agastrofos har gått GP i USA, men vet ej om det har varit internationell klass.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka