Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och

Briar har väl stått i Holland ett par säsonger? Det är iofs så nyligen att de ungarna inte är gamla, men någon som vet hur mycket han har betäckt där?
Jag vet att han var utlånad en säsong iallfall men vet inte hur många småttingar det blivit.

De Flippeti räknade upp är svenskfödda.

Nej, Baltzar har inte gått GP.

Briars avkommor tillverkade i andra förbund är ännu så unga att int GP inte är aktuellt.

Då känner du nog inte till alla Briar avkommor i utlandet för 13-14 år är ju inte för ungt för att gå GP eller hur.

Att avkommorna tävlas är ett mått på temperament och hållbarhet - det är bättre än att inte tävla alls.

Jag känner också till tre (eller fler) avkommor till flera olika hingstar som har skadat sig. Hur menar du?

Nej jag anser inte att antalet tävlande avkommor är ett mått på hur hållbara hästarna är för det säger inte ett dugg om det, det enda antalet tävlande avkommor säger om hållbarheten är att detta antal avkommor har överlevt till de var 4 år och har någon gång under deras liv varit tillräckligt friska att starta en lätt klass i hopp/dressyr. Den stora andelen av hästar som har hållbarhetsproblem har det ju knappast innan de har belastats utan det vanligaste är ju att sådant kommer efter något års belastning med träning/tävling och då finns de ju redan med i antalet tävlande avkommor. Inte heller är det särskilt vanligt att de som inte tävlas beror på att de inte håller utan vanligaste orsaken är ju att de helt enkelt hamnar hos människor som inte är intresserade av att tävla.
Inte heller avslöjar tävlingsstatistiken någonting om att kanske 75% av hingstens avkommor fått bortopererat benbitar som 2 åringar.

Det finns bara ett enda sätt att få reda på hur hållbarheten ser ut hos avkommor till specifika hingstar och det är genom ägarna eller folk runt omkring dessa hästar.

Jag ramlade tex lite lustigt över en svensk häst i utlandet en häst jag tävlingsmässigt följt pga egen jämnårig och bor nära dåvarande ägare. I sverige höll den inte för tävling riktigt fin häst med helkassa ben, den kom ut gjorde ett par fina starter och blev sen halt, behandlades kom ut på tävling igen och samma visa upprepade sig några gånger sen dök den inte upp mer och man antog väl att de gett upp. Handlade en sadel i utlandet och när hon upptäckte att jag kom från sverige så tyckte hon det var lite kul för sadeln var ju specialbeställd från början till hennes häst från sverige. Snacka om att jag gapade när jag blev klok på vilken häst det rörde sig om jo just det den som jag skrev om ovan. Anledningen till att hon sålde sadeln var för att hon inte hade hästen kvar den hade hon bytt in i ett handelsstall i ett annat land. Efter lite mer snackande så kröp det fram att de hade haft samma problem med att hästen inte höll (behöver jag säga att hon inte hade fått reda på några tidigare problem när de köpte hästen....). Nu har hästen tävlingsresultat i 3 länder ser ju hållbart och fint ut på pappret, men hållbar är ju knappast hästen ifråga :cool:.

Jag vet också många hingstar jag känner till 3 avkommor som skadat sig till men faktiskt inte en enda annan där det är de enda avkommor jag känner till på nära håll. Alla andra där jag på nära håll känner till 3 skadade så är det större andel friska.

Vad gäller Lancets Master uttalande var det väl inte ett dugg svårt att förstå vad hon menade QUOTE]

Skitsnack, helt enkelt.
Jag har som sagt koll på vilka Master-avkommor som PK haft i stallet.

Uppenbart en till som har svårt att förstå vad som skrivs........

Hur får du detta till en kommentar ang hur Master hästarna är ? Jag kommenterade att det inte alls var svårt att förstå vad Lancet menade alltså att hon menade hästar e. Master och inte hästar som hade honom längre bak.
Flippeti hade ju uppenbara problem med läsförståelsen och hävdade att Lancet skrivit något helt annat. Det var alltså inte alls hur Masterhästarna var jag kommenterade utan att det inte var några problem att förstå vad Lancet menade med sin text.

Dom Briaravkommor jag sett, har jag sett på hopp och ft-banorna.. dom har inga tempramentsproblem där iallafall utan varit snälla och trevliga individer.

Jag tror det ofta kan vara så att briar-avkommorna vill "vara med på ett hörn och bestämma själv" som gör att dom inte blir så svåra när dom får utlopp för den biten på det sättet som hopp/fälttävlanshästarna får. Just det där att dom får tänka lite själv, en dressyrhäst hålls konstant inom "ramen" av ryttaren som egentligen på många sätt utövar totalt diktatur även om det är genom att få hästen att tro den också vill det vi vill ;)

/Camilla

Kl

Inget som någon tagit upp men i inledande inlägg skrivs det att Chirlons linje snart är borta. Jag måste bara få skriva att jag inte tror man kan räkna bort honom än :)
Jag vet att Jan Brink håller på och försöker få fram en godkänd hingst efter Chirlon och en av dessa har en svensk stam på även stoets sida, så än så länge finns det hopp!

Jag har själv en åring efter Chirlon u.e Briar - Palermo -Iran.
Han är stor och otroligt vän i temperament; vill göra rätt och är försiktig men inte räddhågsen eller lätt upprörd. Jag är väldigt nöjd med honom än så länge :D

Jag tycker det är en jätteintressant diskussion.
Om man inte lyssnar på vad ryttarna vill ha kan man avla fram hur många snygga hästar som är trevliga i hagen som helst, de kommer ingenstans utan en duktig ryttare.

Jag hade gärna sett tävlingsresultat för Sack-saigonavkommor, är det nån som kommit högre upp?

Svaret inte riktat till dig Ponte.
Men det var lite därav jag frågade om Saigon(Sack). Inte för att sälja häst, utan av nyfikenhet om det fortfarande är intressant rid/tävlingsmässigt med en avkomma efter honom.
Jag har inte sett så många som är till salu och då funderade jag på om det beror på hur nöjd ryttaren är med sin häst att de inte vill sälja eller ifall det är som vissa nämnt, hållbarheten?

Jag har för mig att hon gick svår.

Sedan har vi Briman. Går han GP eller "bara" Intermediere II?
Har inte Brolinskan en annan Briar avkomma också, eller har haft?

Jag tycker inte Sack/Saigon tillhör de mer intressanta hingstarna, det känns lite som ett steg tillbaka. Men det är min personliga uppfattning.

Mer av min egen personliga uppfattning och erfarenhet stämmer väldigt väl med det Lancet tidigare försökte förmedla.
Ett Mastersto i avel är super och kan tillföra väldigt mycket men kanske inte i första hand som tävlingshäst. Med sina stora rörelser kan de bli väl långsamma och svåra att påverka. Halsansättningen som Master för vidare gör det inte heller lättare, men det betyder inte att det inte finns bra Master avkommor i sporten som tex Tip-Top och Max.
Sandro Hit ättlingar är inget som man helst vill rida men det betyder inte att det inte finns trevliga hästar med honom i stamtavlan. På clinicen i Båstad som Minna hade berättade hon att inte var så förtjust i Sandro Hit-blodet men tyckte väldigt mycket om Santana, hästarna är trots allt individer. För att generalisera i stort är de otroligt vackra och har fina framben men bakbenen paddlar bakom och de vill helst inte vara med och jobba.
Briar känner jag att det är bäst att inte gå in på...:angel:

Men det finns fler linjer eller individer som man har ett hum om hur de lämnar. Men fortfarande det är stora generaliseringar, individen är det som betyder något. När det gäller avelston får göra lite annorlunda då hingstarna måste vara hyfsat ok och mödernet super, individen själv kommer lite efter.

Fler exemplel är tex att många tycker att Donnerhall-blod är en fördel då det ofta är förknippat med ridbarhet. Quite Easy hästarna brukar ofta ha lätt för att bocka, men sällan av elakhet. Sandakan är inte en av mina favoriter då även hans möderne är skarpt och något ovilligt. Warsteiner är kanske ett minfält att ta upp men enligt min erfarenhet är de snygga, rör sig bra men när de har blivit lite äldre och man kräver lite av dem så säger de tvärstopp. Jag skulle inte köpa en häst med Warsteiner som pappa men det beror främst på att han har fått så många ston 2010 och 2011. Även här finns det individer med honom som har lyckats bra, de har ju enligt mig de fysiska förutsättningarna i alla fall.

Det känns som jag måste vara övertydlig när det gäller att påpeka att detta är mina erfarenheter. Jag har inte något bra svar på hur många hästar jag baserar det på men att det enligt mig stämmer i många fall bra överrens när jag träffar nya individer.

Mina åsikter som sagt.

Själv har jag köpt en 2012:a e: Luxus CML u: Alfa CML ue: Don Primero - Master - Napoleon. Mamman vann sitt treårstest med 49 poäng. Mormor gick Breeders som femåring, är helsyster till en godkänd hingst och blir med stor sannolikhet elit-premierad i år. Efter det följer tre generationer elit-ston.
Känner att jag i alla fall på pappret har gjort ett bra val, nu är det bara att vänta och se... ;)

Briman placerade sig i Intermediere II nu i helgen, debut i GP är enligt hemsidan planerad till vår/sommar om jag kommer ihåg rätt.

Du undrade om tävlingsresultat. Drygt ca 32% av Saigons avkommor verkar ha tävlat. Att jämföra med t ex Florencio I som har ca 31,5% tävlande avkommor av de som är reggade i ASVH enligt blup.se. Har räknat bort avkommorna som är yngre än 5 år på båda hingstarna.

Saigon har avkommor som är plac i PSG och Intermediere och ett helt gäng som är placerade i MSv B, vet inte om det finns de som går högre. De äldsta är födda 2003 och av den första årgången på 40 registrerade hästar går 7 medelsvår eller högre (kanske har tillkommit fler sedan sidan uppdaterades). Googla på Saigon 1034 så får du upp hans hemsida, resultaten i det här stycket är tagna därifrån. Där finns även filmer.

Han ska starta GP i år. Den enda Briarare utöver Briman jag kan kommapå är ett av deras avelston som aldrig blivit inriden pga skada.

Av de briarana jag träffat så har jag uppfattat dem som stora, starka och med mycket egen vilja.

Kan kanske vara intressant att jämföra andelen tävlande avkommor på dessa äldre hingstar också:
Briar 36 procent.
Don Primero 34 procent.
Räknade lika som på hingstarna i förra inlägget, ASVHreggade från 5 år o äldre.

Jag tror det ofta kan vara så att briar-avkommorna vill "vara med på ett hörn och bestämma själv" som gör att dom inte blir så svåra när dom får utlopp för den biten på det sättet som hopp/fälttävlanshästarna får. Just det där att dom får tänka lite själv, en dressyrhäst hålls konstant inom "ramen" av ryttaren som egentligen på många sätt utövar totalt diktatur även om det är genom att få hästen att tro den också vill det vi vill ;)

/Camilla

Inte så konstigt egentligen.. Briar har ju en hel del hoppstam i blodet.. förstår inte att folk ska envisas med att rida dressyr på avkommorna :D

Jo brimad, kan dock inte komma på vad ägaren har för nick här :o

Inte så konstigt egentligen.. Briar har ju en hel del hoppstam i blodet.. förstår inte att folk ska envisas med att rida dressyr på avkommorna :D

Fast dom är ju riktigt roliga att rida dressyr på också, om man bara hittar knapparna och är beredd på att det inte alltid blir som man tänkt sig :p

/Camilla

Tror att han numer är såld.

Ingen här ute som själva har en avkomma e ngn av de "svenska" gossarna?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka