Sv: Er uppfattning om de svenska dressyrhingstarna och
Jag tycker inte Sack/Saigon tillhör de mer intressanta hingstarna, det känns lite som ett steg tillbaka. Men det är min personliga uppfattning.
Mer av min egen personliga uppfattning och erfarenhet stämmer väldigt väl med det Lancet tidigare försökte förmedla.
Ett Mastersto i avel är super och kan tillföra väldigt mycket men kanske inte i första hand som tävlingshäst. Med sina stora rörelser kan de bli väl långsamma och svåra att påverka. Halsansättningen som Master för vidare gör det inte heller lättare, men det betyder inte att det inte finns bra Master avkommor i sporten som tex Tip-Top och Max.
Sandro Hit ättlingar är inget som man helst vill rida men det betyder inte att det inte finns trevliga hästar med honom i stamtavlan. På clinicen i Båstad som Minna hade berättade hon att inte var så förtjust i Sandro Hit-blodet men tyckte väldigt mycket om Santana, hästarna är trots allt individer. För att
generalisera i stort är de otroligt vackra och har fina framben men bakbenen paddlar bakom och de vill helst inte vara med och jobba.
Briar känner jag att det är bäst att inte gå in på...
Men det finns fler linjer eller individer som man har ett hum om hur de lämnar. Men fortfarande det är stora generaliseringar, individen är det som betyder något. När det gäller avelston får göra lite annorlunda då hingstarna måste vara hyfsat ok och mödernet super, individen själv kommer lite efter.
Fler exemplel är tex att många tycker att Donnerhall-blod är en fördel då det ofta är förknippat med ridbarhet. Quite Easy hästarna brukar ofta ha lätt för att bocka, men sällan av elakhet. Sandakan är inte en av mina favoriter då även hans möderne är skarpt och något ovilligt. Warsteiner är kanske ett minfält att ta upp men enligt
min erfarenhet är de snygga, rör sig bra men när de har blivit lite äldre och man kräver lite av dem så säger de tvärstopp. Jag skulle inte köpa en häst med Warsteiner som pappa men det beror främst på att han har fått så många ston 2010 och 2011. Även här finns det individer med honom som har lyckats bra, de har ju enligt mig de fysiska förutsättningarna i alla fall.
Det känns som jag måste vara övertydlig när det gäller att påpeka att detta är
mina erfarenheter. Jag har inte något bra svar på hur många hästar jag baserar det på men att det enligt mig stämmer i många fall bra överrens när jag träffar nya individer.
Mina åsikter som sagt.
Själv har jag köpt en 2012:a e: Luxus CML u: Alfa CML ue: Don Primero - Master - Napoleon. Mamman vann sitt treårstest med 49 poäng. Mormor gick Breeders som femåring, är helsyster till en godkänd hingst och blir med stor sannolikhet elit-premierad i år. Efter det följer tre generationer elit-ston.
Känner att jag i alla fall på pappret har gjort ett bra val, nu är det bara att vänta och se...