Rättning av skolarbete

Snuffsan

Trådstartare
Hur länge är det rimligt att behöva vänta på rättning och bedömning av en novell i grundskolan? Jag har jobbat som lärare några år och jag har ju min uppfattning, men vad tycker ni?

Sv: Rättning av skolarbete

Tycker nog ca 1-2 veckor, beroende lite på hur lång novellen är och hur många elevers noveller läraren har att rätta samt om det kanske har varit något prov att rätta som tar lärarens tid.

Håller nog med lillamyggan. Om det inte varit något jättespeciellt, typ stora slutprov eller nationella prov som måste vara tillbaka ett visst datum tycker jag en eller två veckor verkar rimligt.

Jag delar er uppfattning helt. Anledningen till att jag frågar är att dottern lämnade in en novell för 7 veckor sen som läraren ännu inte ens börjat läsa. Hon har inte haft någon som skrivit nationella i år så det har inte tagit av hennes tid.

Jag tycker det är nonchalant och oförskämt av en lärare att inte ens titta på ett inlämnat arbete på 7 veckor. Dessutom har de nu nya inlämningsuppgifter som ska lämnas, hur ska hon hinna med det? Dottern ville ju ha respons på detta arbetet innan hon skriver nästa för att kunna ta lärdom och utvecklas. Betygen ska snart sättas och novellen var en stor del av vårens arbete.

Om novellen dessutom var en stor del av vårens arbete tycker jag definitivt hon ska ha tillbaka den snabbt! Fast nu är väl skolan slut om ett par veckor ändå, så den måste väl rättas innan det? Tradigt med såna lärare, de har inte slarvat bort den va?

Känner igen det där helt och fullt, fast jag går gymnasiet och inte grundskolan. Det känns så oerhört nonchalant när man själv lagt ner massor av möda och slit för att få klart arbetet i tid, och så är det ingen som riktigt verkar bry sig om att läsa det.

Jag håller absolut med dig.

Är du säker på att läraren inte har slarvat bort hennes novell ?

Min ena dotter gjorde ett arbete i naturkunskaen under denna termin, alla fick tillbaka sitt arbete utom just hon - läraren kunde inte ladda ner det (de jobbar via nån portal för att skicka arbeten). Nehej, men det kunde hon väl ha sagt en månad tidigare....när arbetet lämnades in.

Läraren påstår att hon inte har slarvat bort det utan bara inte haft tid att läsa. Mini har frågat flera gånger. Har hon slarvat bort den kan hon ju bara få en ny kopia.

På tal om sega/nonchalanta lärare..
När jag slutade nian så kom en väldig massa inlämningsarbeten tillbaka ungefär samtidigt, verkade som om lärarna hade rensat skrivborden. Det mesta var inte mer än ca 1 månad gammal, men, hör och häpna, ett av arbetena jag fick tillbaka var en engelskatext som var bland det första jag skrev, i ÅTTAN.
Lite drygt två år tog det alltså.. troligen slarvade läraren bort den och glömde sedan bort den, och jag reflekterade aldrig över att jag inte fått tillbaka den.. Men ändå..

Mitt nationella engelskaprov uppsatsdelen slarvade lärarna bort när jag gick i gymnasiet :crazy:

Så när alla andra fick tillbaka sina så satt jag där som ett fån och undrade var fan min novell var.
Det kom aldrig tillrätta såvitt jag vet, men jag slapp skriva en ny novell iaf.

Det var INTE kul att sitta jämte och se på hur alla andra fick sina resultat och det diskuterades osv och så satt jag där helt utanför :(

Jooooo.:love:

Du kan kanske maila hennes lärare och berätta att rättning och betygssättning redan är gjord av dig så hon kan bara föra in det i sin betygslista?:idea:

Ska tillägga att de som lämnat i kortare noveller har fått sina rättade. Även om de lämnat in efter Mini. Hur rättvist är det?

Jag brukar lämna åter på 1-2 veckor, men då skriver jag oerhört långa responser på mellan ½-1 A4-sida (datorskrivet)... (så min "rättning" kräver onekligen lite tid, särskilt med tanke på att jag läser varje elevtext runt fem gånger).

/snurpe

1 vecka tycker jag. Vissa lärare vill kunna lämna till nästa lektionstillfälle (föredras självklart:D) och andra väntar till den dagen som han Jesus skulle komma tillbaka :grin:

Det är nog ännu värre - att bara inte haft tid att läsa.

Jag tycker också att det är märkligt att andra har fått tllbaka sina noveller. Det gör ju att mini (om hon nu var sån) skulle kunna känna sig extra nonchalerad.

Eller så är det så att läraren spar det bästa till sist !

Att hon hoppat över Minis beror troligtvis på att den är lång. De andra skrev kort-noveller, hon skrev lååååångt. Vilket alltså var valfritt.

Att hon hoppat över Minis beror troligtvis på att den är lång. De andra skrev kort-noveller, hon skrev lååååångt. Vilket alltså var valfritt.

Eftersom jag också läst novellen vet jag att det heller inte är en novell man bara ögnar igenom på några minuter rutinmässigt vilket i sig borde fått lärarens intresse i sig att verkligen läsa. Det hör liksom inte till vanligheterna skulle jag tro att den läraren får ett så välgjort arbete inlämnat av den åldersgruppen.

Jag kan också meddela att min vän som också fick Minis bistånd att läsa novellen frågade om just den här novellen kunde få lagras i en friskolas(gymnasium) databas som novell-exempel?

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hitta på ett eget efternamn?
  • Sånger som du hatar
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar