Rättning av skolarbete

Sv: Rättning av skolarbete

Att hon hoppat över Minis beror troligtvis på att den är lång. De andra skrev kort-noveller, hon skrev lååååångt. Vilket alltså var valfritt.

Kanske läraren inte är van vid så att elever i den åldern lämnar in så genomarbetade noveller, som jag får uppfattningen av att detta är, och därför inte riktigt vet hur hon ska förhålla sig till den?

Jag menar inte att det är en ursäkt, utan jag tycker att det är riktigt dåligt av läraren att inte ge någon feedback. Har du skrivit ett mejl eller på annat sätt kontaktat lärare och frågat varför det dröjer så?

Idag kom Mini hem med tre kortare arbeten som denna läraren rättat väldigt snabbt, trots att de är lämnade långt senare än novellen. Läraren hade sagt att "Får du inte mvg denna terminen så får du det nästa". Jaha? Hon har alltså haft mvg på allt (även der tre arbetena hon fick idag) så vaddå om du inte får det nu så får du det nästa termin? Det är ju nu hon förtjänat det!

Mini har börjat på författarskola som elevens val och har nu lämnat novellen till den läraren också. Får se om han kan få igång svenskläraren.

Jag kommer att maila henne i veckan.

Kanske läraren inte är van vid så att elever i den åldern lämnar in så genomarbetade noveller, som jag får uppfattningen av att detta är, och därför inte riktigt vet hur hon ska förhålla sig till den?

Jag menar inte att det är en ursäkt, utan jag tycker att det är riktigt dåligt av läraren att inte ge någon feedback. Har du skrivit ett mejl eller på annat sätt kontaktat lärare och frågat varför det dröjer så?

Ja det bästa är väl att bara fråga istället för att vänta tills man blir förbannad.
Det kan finnas 100 skäl - kanske t o m väldigt goda sådana - med att det dröjt. Jag har ju mellanstadieelever så det blir ju inte riktigt samma mängd papper att rätta som högstadie-/gymnasieläraren i svenska (som jag f ö hört ska vara det tyngsta ämnet att undervisa i, just p g a att eleverna producerar sådana mängder stoff som läraren måste gå igenom och bedöma) men ibland får även jag uppsatser och arbeten som kräver gott om tid att rätta. Gott om tid har jag definitivt ont om... Men det är ju klart att texten ska rättas och kommenteras! Annat är det ju inte tal om.

Ja det bästa är väl att bara fråga istället för att vänta tills man blir förbannad.

Mini går i åttan och jag vill helst att hon ska börja klara av sånt här själv. Rent pedagogiskt syfte alltså. Och hon har pratat med sin lärare, men bara fått förklaringen att läraren inte haft tid att börja på den ännu.
Men nu tycker jag att läraren har ignorerat det lite för länge och då får jag naturligtvis gå in.

-kl-

Jag går i tvåan på gymnasiet, och min klass lämnade in uppsatser i internationell ekonomi vecka nio - vi har inte fått tillbaka dem än. :crazy:

Jag tycker att två-tre veckor rimligt.

Vi lämnade in en uppsats innan jullovet...fick tillbaka dom förra veckan

//Russinet ska alltid vara värst

För oss tar det oftast 8-10 veckor, men då är vi 180 nior och alla VG- och MVGarbeten går genom minst två svenskalärare.

Svensklärare ;) (inget A).

Nu är det så länge sedan jag gick i skolan men aldrig mer än tre veckor!

Jisses.

På måndag är sista veckan i skolan detta läsåret. Betygen är satta men novellen är inte varken rättad eller ens läst. Däremot läste hennes lärare hon har i författarskolan (elevens val) novellen på en kväll. Han snackade därefter om den på lärarrummet och nu har de flesta lärarna på högstadiet läst novellen. Alla utom svenskläraren.:mad:

På måndag kommer jag att ta upp det med läraren. För jävligt tycker jag.

Ja, det är förjävligt nonchalant av läraren och jag tycker inte att det finns något bra försvar för hanteringen av detta alls. Och jag hoppas att detta tydligt framgår för läraren från dens kollegor.

Ska Mini ha denna lärare även nästa år?

Japp. Det är dessutom hennes klassföreståndare.

Mini berättade för läraren på författarskolan att hans kollega haft uppsatsen så länge utan att läsa och han blev helt ställd.

Känner igen det där helt och fullt, fast jag går gymnasiet och inte grundskolan. Det känns så oerhört nonchalant när man själv lagt ner massor av möda och slit för att få klart arbetet i tid, och så är det ingen som riktigt verkar bry sig om att läsa det.

Även på universitetsnivå förekommer konstiga saker. Vi skulle skriva en uppsats under vår praktik, en uppsats som var del i examinationen för praktiken och som skulle vara upplagd som ett exjobb så att vi kunde få respons på vårt språk och upplägget i arbetet inför exjobbet. Detta arbete lästes sen inte ens av läraren. Hon hade så mycket med ettorna och sin valp att hon inte hann! :eek::eek:

*kl*
Min klass lämnade in ett historiaarbete i maj förra året. Fortfarande inte återlämnat, förmodligen inte ens rättat. Samma sak har hänt med ett par uppsatser i år, ingen rättning, betygsättning eller respons alls :mad:

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 343
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 634
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat