Rättigheter mot flygplats?

Framförallt som man inte verkar kunna boka upphämtning som privatperson.

Nä, nu har jag lagt den energi jag tänker lägga på detta ärende. Ska jag resa något mer någon gång så ska jag tänka på att man kan tvingas gå från flygplatsen om man vill ha ut sitt bagage "utan krångel".

Det är många minus på listan över att flyga nu.

Klimatet
Föräldrar som tar med spädbarn på flyg så att man har lust att bli självmordsbombare efter några timmar
Folk som reser sjuka så att man själv blir tvärsjuk
Krångligt och omständigt i största allmänhet.
Tvingas att boka hotell i samma stad ifall något fuckar upp.

SÅ kul är det inte att resa utomlands.
Men det tar väl 10 år så har väl minnet av dessa saker bleknat tillräckligt för att jag ska orka försöka igen gissar jag. Det är ju typ 10 år sedan förra gången. Eller iofs är jag äldre, jag kanske hinner glömma på bara 5 år denna gång :rofl:
Alltså, om ni flög lågprisflyg från Skavsta så får man ju vad man betalar för, så att säga. Flyger du med ett vanligt bolag från en vanlig flygplats så funkar det precis så som andra skrivit: om ens bagage inte kommit, så finns det en servicedisk dit man kan gå och lämna beskrivning och adress. Ofta kan de kolla direkt i systemet genom bagagetagen man har kvar och se var den är (inte kommit med planet, kommit med fel plan, eller vad det kan vara). Så kör de ut bagaget till den adress man anger när bagaget hamnat rätt.

Om bagaget inte hade kommit bort, utan det helt enkelt var så att ni bokat en taxi 40 minuter efter landning och därför åkte innan bagaget hann komma, så är det ju snarare du som övergav ditt bagage, och det är ju inte flygplatsens eller flygbolagets ansvar.
 
Alltså, om ni flög lågprisflyg från Skavsta så får man ju vad man betalar för, så att säga. Flyger du med ett vanligt bolag från en vanlig flygplats så funkar det precis så som andra skrivit: om ens bagage inte kommit, så finns det en servicedisk dit man kan gå och lämna beskrivning och adress. Ofta kan de kolla direkt i systemet genom bagagetagen man har kvar och se var den är (inte kommit med planet, kommit med fel plan, eller vad det kan vara). Så kör de ut bagaget till den adress man anger när bagaget hamnat rätt.

Om bagaget inte hade kommit bort, utan det helt enkelt var så att ni bokat en taxi 40 minuter efter landning och därför åkte innan bagaget hann komma, så är det ju snarare du som övergav ditt bagage, och det är ju inte flygplatsens eller flygbolagets ansvar.

Hon skriver att det var Norrköpings flygplats, Skavsta ligger i Nyköping.
 
Alltså, om ni flög lågprisflyg från Skavsta så får man ju vad man betalar för, så att säga. Flyger du med ett vanligt bolag från en vanlig flygplats så funkar det precis så som andra skrivit: om ens bagage inte kommit, så finns det en servicedisk dit man kan gå och lämna beskrivning och adress. Ofta kan de kolla direkt i systemet genom bagagetagen man har kvar och se var den är (inte kommit med planet, kommit med fel plan, eller vad det kan vara). Så kör de ut bagaget till den adress man anger när bagaget hamnat rätt.

Om bagaget inte hade kommit bort, utan det helt enkelt var så att ni bokat en taxi 40 minuter efter landning och därför åkte innan bagaget hann komma, så är det ju snarare du som övergav ditt bagage, och det är ju inte flygplatsens eller flygbolagets ansvar.
Står flertalet gånger att dom flög från Norrköping.
 
Fast hur ska jag veta att det inte är svårt att få en taxi där?
Och nej, jag hade inte kunnat ringa och flytta fram taxin, hur skulle det gått till?? Jag satt ju på ett flygplan för tusan. När vi kom fram så var ju taxin redan där.
Var planet försenat, eller hade ni bokat en taxi till landningstiden? Det händer ju inte att man kan åka så fort planet landat. Till och med om man har endast handbagage så tar det enligt min erfarenhet minst tjugo minuter från det att planet landat tills man kan lämna flygplatsen.
 
Var planet försenat, eller hade ni bokat en taxi till landningstiden? Det händer ju inte att man kan åka så fort planet landat. Till och med om man har endast handbagage så tar det enligt min erfarenhet minst tjugo minuter från det att planet landat tills man kan lämna flygplatsen.
TS hade rest med charter om jag förstår det hela rätt. Det kan vara så att flygtaxin bokades genom att kryssa i en ruta på nätet i samband med resebokningen, eller att en resebyrå ordnade det, dvs TS styrde inte själv över tiden. Jag har upplevt problem med att just flygtaxi kommer för tidigt när företagets resebyrå bokar allt. Vet inte om de förväxlar planets ankomst tid med upphämtningstid eller varför det inte fungerar.
 
Fast numer, sedan streckkoderna kom, är det ju ändå ganska sällan som bagage försvinner/försenas. Jag är ofta imponerat av att väskorna, trots oväder, förseningar och korta byten så ofta är med hela vägen. Och blir de försenade så körs de ut. Men självklart är det så att ju mer man reser och ju mer "komplicerade" resor man gör, desto större är förstås risken att man råkar ut för att bagaget försenas.
Däremot håller jag med om att man ofta får vänta länge på väskorna. Gillar flygplatser där man får veta hur lång tid det tar innan väskorna kommer.
Fast jo, väskorna "kommer bort" på det sättet att dom ofta får åka andra flyg osv än ägaren till dom. Det händer otroligt ofta. Sen att man får tillbaka väskorna inom hyfsat kort tid är ju en annan sak men ofta vill man ju ha väskan på sin semester och det finns det verkligen ingen garanti för.
 
Det brukar ingå väntetid, hur mycket beror på flygplatsens storlek. Vid t.ex försenat bagage och väntetiden överskrids får man betala extra väntetid vilket beräknas utifrån ett redan fastställt timpris. Taxi Stockholm har från Arlanda 20/30 min väntetid (inrikes/utrikes) och därefter ca 500kr/timmen för extra väntetid.
Räknas väntetiden från planets landningstid? Då kan det vara en förklaring till att det inte alltid fungerar så bra. 30 minuter för ett litet plan från Köpenhamn eller Bryssel där de flesta inte har incheckat bagage kan vara ok, men för stora plan som kommer långt ifrån och där de flesta har incheckat bagage så räcker det ju inte till. Speciellt inte Arlanda där man alltid får vänta länge på väskorna. På 30 minuter är det knappt att man hinner av planet, igenom passkontrollen och genom terminalen.
 
Fast jo, väskorna "kommer bort" på det sättet att dom ofta får åka andra flyg osv än ägaren till dom. Det händer otroligt ofta. Sen att man får tillbaka väskorna inom hyfsat kort tid är ju en annan sak men ofta vill man ju ha väskan på sin semester och det finns det verkligen ingen garanti för.
Visst, det har hänt mig några gånger, t o m att väskan har kommit med ett flyg före mig ;-). Liite jobbigt var det när jag hade valt att packa ner vinterkläder/skor för att slippa släpa det vid byten, och det tydligen lönade sig bättre för flygbolaget att prioritera gods än resenärernas bagage på sista delresan. Men fortfarande, jämfört med hur det var förr och med tanke på hur otroligt många fler resor som görs idag, så tycker jag att det är bättre. Och som sagt, ibland fattar man inte hur de har burit sig åt när väskorna har kommit fram trots att man knappt har hunnit med sina byten själv på grund av sent inkommet plan :-).
 
Med tanke på den enorma mängd bagage som förflyttas och ska sorteras rätt så är jag nästan mer förundrad över att det inte blir fel oftare än det blir.

Mig har det hänt två ggr. Den ena var efter väderkaos i Amsterdam när inget lyfte eller landade på ett dygn och vi fick sova över på tältsängar. Då skyfflades folk på allt eftersom det fanns plats när det började flygas igen så helt förståeligt att det inte kom med mitt plan. Den andra var efter kort byte pga försening i Paris (som är känt för att ha svårt för att få med bagage så det är ett tips att ta extra lång bytestid just där). Två gånger på tämligen många resor genom åren med ok anledningar tycker jag inte är farligt. Även om det självklart ändå är surt när det drabbar just en själv.
 
Räknas väntetiden från planets landningstid? Då kan det vara en förklaring till att det inte alltid fungerar så bra. 30 minuter för ett litet plan från Köpenhamn eller Bryssel där de flesta inte har incheckat bagage kan vara ok, men för stora plan som kommer långt ifrån och där de flesta har incheckat bagage så räcker det ju inte till. Speciellt inte Arlanda där man alltid får vänta länge på väskorna. På 30 minuter är det knappt att man hinner av planet, igenom passkontrollen och genom terminalen.

Det är de tider som anges av bolaget men min erfarenhet är att det ska ganska mycket mer till innan väntetaxa används. Jag har aldrig haft problem med flygtaxi från Arlanda trots långa väntetider för specialbagage mm.
 
Det är de tider som anges av bolaget men min erfarenhet är att det ska ganska mycket mer till innan väntetaxa används. Jag har aldrig haft problem med flygtaxi från Arlanda trots långa väntetider för specialbagage mm.
Ok, trodde du hade kunskap "inifrån". Oavsett om de oftast inte tar ut väntetaxa så är det ju bra att veta från vilken tid de räknar. Har haft liknande problem som TS att de ringer och tjatar långt innan man har möjlighet att komma ut, och sedan är sura för att de fått stå och vänta (och förlorat andra möjliga körningar). Även om jag inte tycker det är ok så är det onödigt att de står och väntar för tidigt. Men kanske har vi bara haft otur.
 
Ok, trodde du hade kunskap "inifrån". Oavsett om de oftast inte tar ut väntetaxa så är det ju bra att veta från vilken tid de räknar. Har haft liknande problem som TS att de ringer och tjatar långt innan man har möjlighet att komma ut, och sedan är sura för att de fått stå och vänta (och förlorat andra möjliga körningar). Även om jag inte tycker det är ok så är det onödigt att de står och väntar för tidigt. Men kanske har vi bara haft otur.

Nja, har arbetat inom resebranschen, men inte inom taxi, så min erfarenhet rymmer bara kunderfarenheter. Men kanske du haft lite otur med taxichaufförer då. Alla är ju inte superbra på service.
 
Det stora taxibolaget i Uppsala har följande på sin hemsida om väntetider.... man är ganska tydlig med vad som gäller....
"
Väntetid vid förbeställd hämtning
Föraren väntar i ankomsthallen 60 minuter efter att planet landat. Om föraren inte har fått kontakt med kunden efter 60 minuter bommar föraren köruppdraget och lämnar ankomsthallen Vid charterflyg skickas bilen fram 30 minuter efter planets landning och föraren väntar 60 minuter efter den tiden.

Tillägg vid hämtning på Arlanda
Swedavia (fd Luftfartsverket) tar sedan den 7 februari 2011 ut en extra avgift vid hämtning av förbeställningar från Arlandas alla terminaler. Avgiften är 27 kr inkl. moms och tillkommer på det fasta priset. Vi möter alltid kunden inne i ankomsthallen med namnskylt om inget annat är överenskommet.

Står tyvärr inget om vad kostnaden för ytterligare väntan kan bli......
 
Nja, har arbetat inom resebranschen, men inte inom taxi, så min erfarenhet rymmer bara kunderfarenheter. Men kanske du haft lite otur med taxichaufförer då. Alla är ju inte superbra på service.
Visst kan jag (vi) haft otur. Men oavsett hur trevlig föraren är känns det onödigt att den är på flygplatsen alldeles för tidigt. I TS fall hade den ju ringt t o m innan planet hade landat.
 
Det stora taxibolaget i Uppsala har följande på sin hemsida om väntetider.... man är ganska tydlig med vad som gäller....
"
Väntetid vid förbeställd hämtning
Föraren väntar i ankomsthallen 60 minuter efter att planet landat. Om föraren inte har fått kontakt med kunden efter 60 minuter bommar föraren köruppdraget och lämnar ankomsthallen Vid charterflyg skickas bilen fram 30 minuter efter planets landning och föraren väntar 60 minuter efter den tiden.

Tillägg vid hämtning på Arlanda
Swedavia (fd Luftfartsverket) tar sedan den 7 februari 2011 ut en extra avgift vid hämtning av förbeställningar från Arlandas alla terminaler. Avgiften är 27 kr inkl. moms och tillkommer på det fasta priset. Vi möter alltid kunden inne i ankomsthallen med namnskylt om inget annat är överenskommet.

Står tyvärr inget om vad kostnaden för ytterligare väntan kan bli......
Gäller detta flygtaxi eller när man bokar taxin själv?
Jag tolkar det som att de inte väntar ytterligare utan att det blir bomkörning=någon annan får bilen.

Svårt att förstå logiken i att man har 90 minuter på sig om man kommer med ett charterplan från mallis men bara 60 om man kommer med ett reguljärt från Chicago eller Bangkok, även om det sannolikt räcker för det mesta, speciellt om det räcker att man har kontakt på telefon. Dock lite onödigt att föraren är på plats och väntar redan när planet landar.
Noterar också skillnaden i att föraren väntar inne i terminalen för reguljärt men bara kör fram bilen för charter ;-).
 
Gäller detta flygtaxi eller när man bokar taxin själv?
Jag tolkar det som att de inte väntar ytterligare utan att det blir bomkörning=någon annan får bilen.

Svårt att förstå logiken i att man har 90 minuter på sig om man kommer med ett charterplan från mallis men bara 60 om man kommer med ett reguljärt från Chicago eller Bangkok, även om det sannolikt räcker för det mesta, speciellt om det räcker att man har kontakt på telefon. Dock lite onödigt att föraren är på plats och väntar redan när planet landar.
Noterar också skillnaden i att föraren väntar inne i terminalen för reguljärt men bara kör fram bilen för charter ;-).

Du bokar taxin själv via telefon eller App... det stora bolaget har oftast någon bil ute på Arlanda så åker jag taxi ringer jag så fort jag lämnat planet....
 
Du bokar taxin själv via telefon eller App... det stora bolaget har oftast någon bil ute på Arlanda så åker jag taxi ringer jag så fort jag lämnat planet....
Ja det är ju skillnaden mot flygtaxi som man kan lägga till när man bokar resan. Det är flygtaxi som jag (och TS) har haft problem med. Med flygtaxi kan det också vara flera resenärer som kommer/ska med olika flyg. Eftersom jag har dålig erfarenhet av flygtaxi föredrar jag numera att boka taxi vid sidan om.
 
Tillägg vid hämtning på Arlanda
Swedavia (fd Luftfartsverket) tar sedan den 7 februari 2011 ut en extra avgift vid hämtning av förbeställningar från Arlandas alla terminaler. Avgiften är 27 kr inkl. moms och tillkommer på det fasta priset. Vi möter alltid kunden inne i ankomsthallen med namnskylt om inget annat är överenskommet.
Swedavia - va? Driver swedavia taxiverksamhet? 🤔
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 080
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp