O

OonettanOo

Hejsan.
Just nu bor mina tamråttor i en stor fågelbur men jag vill ha en ännu större bur till dom så att jag kan utöka leksaker m.m till dom.

Jag skulle vilja ha lite hjälp med bilder på era råttburar som ni byggt själva så att jag kan få lite ideer .

Samma sak så skall jag bygga en innebur åt mina 2 kaniner . Den skall också vara ganska stor , om ni har bilder på innebur för kaniner så skulle det vara till stor hjälp. Inga köpta inneburar för de är vad dom sitter i nu , utan jag vill ha självbyggda :)

tack på förhand!:bump:

Sv: råttbur

Har ingen bild på mitt gamla hemmabygge... Och det är skrotat sen flera år tillbaka så att knäppa nån går inte heller. Men det bygget sög så det gör inget :p

Kan däremot tipsa om http://www.rattenwelt.de/kaefig1.html, finns en massa bilder där, bara att bläddra framåt :)

Glöm inte en jääääävla massa lager lack bara, för annars stinker det piss efter 4 sekunder :p

hehe okej , annars tänkte jag klä hela buren me golvmatta invändigt som man har i badrummet om du vet va ja menar;)
Lätt att hålla rent o det slipper lukta .
hade satt in de i min kaninbur som ja hade utomhus förut , funkade perfekt:D
Ska kolla in sidan nu, tack för tipset:laugh:

Om man ska bygga en bur själv, vad kan man räkna med att det kommer kosta?

Dvs nät, plank osv.

okej vad har du för råttbur nu?

Funderar på om man skulle hitta något plastliknande som man har som botten på en köpt bur , men kan man få tag i sånt?
Vill ju ha en stor bur till råttorna, typ en voljär

Jag har två ihopsatta gallerburar bara, i väntan på voljär :)

Plastlådor kan man ju köpa på IKEA och sånt annars, borde inte vara så svårt att hitta beroende på vilken yta du ska ha. Sen är det ju bara att bygga som en vanlig bur fast utan botten, sätta ben på den och borra hål i hörnen på plastlådan som passar till benen... Exempelvis. Hade en sån bur på gång själv förut med en plastlåda från IKEA.
Men råttor pissar ju även på galler och annat så träet måste ändå lackas skitmycket :p

Annars är det ju bara att köpa voljär ;)

galler voljär menar du?

Jo jag har funderat på det. och sen bara sätta nåt bra som botten.

Hade funderingar på en stor fågelbur först som liknar en voljär men för min del så tycker jag att det blir för litet ändå.
Jag har ett rum som står tomt just nu och därför tänkte jag utnyttja den ytan för både mina råttor och kaniner.
Nu är ju kaninerna ute o skuttar fritt i lägenheten hela dagarna så dom sover mest i buren, men vill ändå ha större åt dom .

Du får ta ett kort sen när din voljär är klar :D
Vill ju ialla fall att buren/voljären ska vara 1 m och 50 cm lång och ungefär samma med höjden.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mycket för bilderna :) det är lagom stort men jag skall nog ha lite mer inredning i min bur , men din kanske inte är klar ännu ?;)

Vad är det för lack man ska använda ?

Min bur blir aldrig klar, dom 2 översta hyllorna + den rosa korgen har bara varit där i några veckor.. Råttorna hinner väl dö innan jag blir nöjd och klar med den haha..

Jag har använt Beckers Klarlack, halvblank :)

Haha okej :D
Ja jag är likadan, började på en stor utebur för kaninerna som ja skulle ha hos mina föräldrar så att dom kunde släppas på sommarbete, ja gjorde klar burens ram men kom inte så mycket längre än så.
Har fortfarande inte satt på gallret eller gjort en dörr på buren.

Man är lite lat :d
Lär bli så när ja ska bygga råttburen åt mina, måste bygga 2 dessutom då ja har 2 tjejer och 3 killar ;)

Jepp, gallervoljär :)
Med dina mått så borde det ju gå att göra nåt sånt. Sånadär lådor man rullar in under sängen kanske finns i rätt mått tex? Annars kan man ju gå till plåtslagare med måtten också, men då får du ändå lacka ifall nåt piss slinker in mellan plåtbotten och träbotten :p

Ska du ha 100*50 cm i yta så blir det inte så svårt att hitta vanlig köpevoljär, finns en massa. Själv hade jag en på 100*70 cm i yta fram tills nyligen. Men ska du bara ha 100 cm höjd blir det nog svårare med voljär - däremot finns ju diverse parakitburar och chinchillaburar i de måtten ;)

Min voljär kommer aldrig bli klar :p Jag började för flera år sen men slutförde aldrig, och har inga planer på att slutföra öht. Ska köpa en ordentlig voljär :) Enda voljären som byggs här hemma är till mina kommande finkar, och de får ingen plastbotten :D

Synd att vi inte bor i samma ort då, då hade jag gärna köpt din ofärdiga bur och försökt bli klar me den :P hehe

Den består bara av en plastlåda :D

Förresten brukar man ju kunna köpa reservdelar till burar på djuraffärer... Du kan ju kolla nån grossisthemsida eller bursida efter en bur med bra botten och be nån djuraffär att ta in den botten du hittat. Blir lite samma sak som med plåtbotten, fast inte lika tungt :) Gäller bara att hitta en botten som är rak runt alla 4 sidor också ^^

okej vad har du för råttbur nu?

Funderar på om man skulle hitta något plastliknande som man har som botten på en köpt bur , men kan man få tag i sånt?
Vill ju ha en stor bur till råttorna, typ en voljär

Jag har en forex-skiva i botten, och så har jag skurit till lite så det blir kanter. Det är jättebra, det luktar ingenting, inget ruttet eller förstört. Tror man kan köpa sånt hos såna som säljer material till skylttillverkare... eller ring nån som gör skyltar och fråga om dom har nåt över som dom inte ska ha. Stabilt och bra, sen gnager dom inte på det heller, inte mina råttor iaf.

Halloj.
Mina pojkar bor i en liten vad jag tror är en hamsterbur egentligen.
Lugn nu, är inte klar:) Buren står alltid öppen så de kan gå som de vill i hela huset.
I hallen hänger en Ikeatub som dom har som höghus. Denna hänger ibland i köket, ibland på verandan.
Pojkarna går fritt, gör som de vill, fast de håller sig mest i buren eller i tuben. Ibland kan man hitta dom på hatthyllan eller i någon jackärm:D.
Trots att de går lösa har inga tapeter, kablar eller annat blivit tuggat på.

Halloj.
Mina pojkar bor i en liten vad jag tror är en hamsterbur egentligen.
Lugn nu, är inte klar:) Buren står alltid öppen så de kan gå som de vill i hela huset.
I hallen hänger en Ikeatub som dom har som höghus. Denna hänger ibland i köket, ibland på verandan.
Pojkarna går fritt, gör som de vill, fast de håller sig mest i buren eller i tuben. Ibland kan man hitta dom på hatthyllan eller i någon jackärm:D.
Trots att de går lösa har inga tapeter, kablar eller annat blivit tuggat på.

Hejsan..

Aa mina råttor är också ute hela dagarna men känner ändå att det är för litet, vill ha stort så att dom kan klättra mkt osv:)
Nu bor dom i en fågelbur men funderar att göra om min ena garderob till en bur :D

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 648
Senast: Enya
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama