Rätta galoppen?

Pancakes

Trådstartare
När jag lärde mig hoppa var det alltid väldigt noga att man rättade galoppen mellan hindren. Även nu, flera flera år senare, tränar jag på att landa i rätt galopp och om så inte är fallet så får man antingen göra ett byte eller sakta av till trav och fatta ny (beror på vilken häst jag sitter på).

Tycker mig dock märka att det inte är så vanligt "idag" sas? Har sett både filmer här på buke och hoppträningar på egna klubben där folk helt enkelt rider svängar i fel galopp eller korsgalopp. Ser det även på tävling, men där är folk kanske så nervösa att de glömmer känna efter, vet ju själv hur mina tävlingsnerver kan vara.

Som följd av tidigare nämnda observationer funderar jag på om:
a) Att ha rätt galopp är inte så viktigt, jag lägger för mycket vikt vid det
b) Tränare och utövare idag har "tappat" den biten
c) Mina observationer kan vara fel, kanske har jag bara råkat lägga märke till dem med fel galopp
d) Det kanske alltid har varit så bara att jag inte lagt märke till det

Fler funderingar? Jag kanske är helt ute och cyklar?

Sv: Rätta galoppen?

Jag försöker att alltid landa i rätt galopp, vilket oftast också sker. Om jag rättar eller inte beror nog på vilken häst jag sitter på. Unghäst, bryter jag av till trav och fattar rätt galopp. Rutinerad häst, byte. Det är vad som gäller på träning.
På tävling agerar jag lite annorlunda. På unghäst rättar jag galoppen men på häst som går mot klockan (och inte är helt säker på byten) så balanserar jag hellre hästen i "fel" galopp och rider på.
Korsgalopp händer sällan men nog har jag hoppat hinder på tävling i korsgalopp ;)

Det är inte the end of the world att ha fel galopp, hästar kan, och ska imo, hoppa ändå.

Jo det glömde jag nämna, när det är på tid är det inte alltid självklart att jag rättar heller om jag har en häst som jag vet hoppar i fel galopp. Har däremot ridit en häst som blev stressad av att hoppa i fel galopp och då var det bara att bryta av om man misslyckades med att landa i rätt.

Jag försöker att alltid landa i rätt galopp, vilket oftast också sker. Om jag rättar eller inte beror nog på vilken häst jag sitter på. Unghäst, bryter jag av till trav och fattar rätt galopp. Rutinerad häst, byte. Det är vad som gäller på träning.
På tävling agerar jag lite annorlunda. På unghäst rättar jag galoppen men på häst som går mot klockan (och inte är helt säker på byten) så balanserar jag hellre hästen i "fel" galopp och rider på.
Korsgalopp händer sällan men nog har jag hoppat hinder på tävling i korsgalopp ;)

Det är inte the end of the world att ha fel galopp, hästar kan, och ska imo, hoppa ändå.

Så resonerar jag också!
Min tränare har alltid varit noga med att vi ska byta om det blir fel, en mer rutinerad häst gör dt ju många gånger "av sig själv".

Min häst landar eller byter oftast själv till rätt. På träning är jag noga med rätt galopp. Lägger hellre en volt om vi inte hinner få rytmen i rätt galopp men på tävling lägger jag inte lika stor vikt vid det (om det inte är en ung, oruttinerad häst). Där tänker jag bara på att rida framåt och blir det fel/kors så klarar hästen det ändå.
Fixar värdstjärnornas hästar att hoppa 160 i korsgalopp så klarar nog min det på 120 :p

Självklart ska man sträva efter att ha rätt galopp, men som du säger är det inte alltid man hinner byta eller så glömmer man helt enkelt bort det. Det är ju olika beroende på vilken häst man sitter på också. Vissa galopperar precis lika bra fast det är fel galopp, och då gör det ju inte så mycket. Men andra hästar tappar balansen och får mycket svårt att ta svängarna i fel galopp och det är ju inte direkt optimalt.

Sammanfattning då ;) Sträva efter att ha rätt galopp (dvs rätta om det blev fel) men det är inte hela världen om det skulle vara fel så länge hästen klarar av det. :)

Jag håller helt med dig, men ville bara komplettera lite.

Nu när utesäsongen har börjat har man ju ofta lite mer tid mellan hindren att rätta galoppen, och jag försöker bryta av för att få rätt galopp, men så fort jag vänder upp mot nästa hinder, ger jag upp de försöken (min häst blir ganska stark på tävling och även om jag kan få honom att korta galoppen, så vill han inte gärna bryta av helt) och rider på istället - oavsett om det är korsgalopp el fel galopp. Om jag rider på ett hinder med fel el korsgalopp, så får jag hålla ihop honom ännu mer och då brukar det inte var några problem....

Så jag försöker byta så länge det är gott om tid, blir det för nära hindret så krånglar jag inte med det - utan rider på istället.

På träning byter jag galopp i ett byte om vi inte landar i rätt - vilket vi oftast gör. Men på tävling bryr jag mig inte så mkt om vilken galopp vi har. Bara vi har en BRA galopp så hoppar vi bra! Även korsgalopp fungerar i 110klasser och säkert högre också om det skulle råka bli så.

Nu hoppar jag inte särskilt mycket men när jag gör det så.. Min plan är alltid att landa i rätt galopp och oftast blir det så men inte alltid. Min häst är så gott som 100% stadig i förvänd galopp, däremot är bytena inte befästa, alltså stör jag rytmen betydligt mer genom att bryta av och rätta galoppen än att bibehålla balansen och rida vidare i förvänd och hoppas på att landa rätt efter nästa hinder, eftersom min häst inte är ett dugg bekymrad över om han går i rättvänd eller förvänd mot ett hinder. Han byter ju inte heller "av sig själv" eftersom han går mestadels dressyr och oftast inte ska byta, samt att han är så balanserad att han inte tycker det behövs.

Är det längre galoppsträcka mellan två hinder så byter vi, alternativt bryter av och rättar galoppen. Korsgalopp har vi hittills aldrig använt oss av, men skulle det hända skulle jag bryta av och rätta.

På träning rättar jag alltid, även om vi oftast landar i rätt/hästen byter av sig självt.
På tävling vill jag inte hoppa i korsgalopp, däremot spelar fel galopp inte så stor roll. Däremot hamnar vi i princip aldrig i fel galopp eftersom att antingen;
landar vi i rätt
byter han av sig själv
byter han bara med fram så att jag rättar galoppen
Anledningen till att jag inte vill hoppa i korsgalopp är att han blir så obalanserad och okoncentrerad vilket brukar resultera i rivningar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 802
Senast: cewe
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
365
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar