Rätta framåt eller "bakåt"

sannaaah

Trådstartare
Jag var och red för en annan dressyrtränare än min vanliga för ett tag sedan. Red ett halvblodssto på 13 år som jag aldrig ridit förr.

Vi galopperade på volt och sen helt oväntat (kände inget och tyckte hon hade bra galopp) så bröt hon av till trav (slängtrav). Jag minskade till kort trav, kände att jag hade kontroll på henne igen och fattade ny. Inget mer med det.

MEN tränaren tyckte att jag ist för att göra om allt lugnt, att jag skulle rätta henne framåt, dvs fatta galopp ur slängtrav så fort jag kände att hon saktade av. Rätt eller fel? Vad tycker du?

Sv: Rätta framåt eller "bakåt"

Om jag fâr travavbrott sâ gâr jag ner till en mkt samlad ngt "jobbigare" trav en den galoppen som jag hade innan travavbrottet. Min tanke är att det inte ska bli typ "lättsamt" fôr hästen att den "fuskar" !! Fatta om frân slängtrav brukar man väl ändâ inte göra. Hästen ska ju sätta sig i fattningen, det gär ej i slängtrav. Hoppas du förstâr tanken, jag är inte ett ordets kvinna;)

Ja jag förstår :) tyckte inte heller det lät rätt..möjligen på en unghäst men inte på en vuxen utbildad pålle

jag tycker att det är rätt om man fattar direkt galopp från avbrott
till slängtrav på en unghäst (^^), men på mer välutbildade hästar
gör jag som du (saktar av till kortare trav), för att känna att jag har
kontroll - och fattar sedan på nytt.

sannaaah skrev:
Jag var och red för en annan dressyrtränare än min vanliga för ett tag sedan. Red ett halvblodssto på 13 år som jag aldrig ridit förr.

Vi galopperade på volt och sen helt oväntat (kände inget och tyckte hon hade bra galopp) så bröt hon av till trav (slängtrav). Jag minskade till kort trav, kände att jag hade kontroll på henne igen och fattade ny. Inget mer med det.

MEN tränaren tyckte att jag ist för att göra om allt lugnt, att jag skulle rätta henne framåt, dvs fatta galopp ur slängtrav så fort jag kände att hon saktade av. Rätt eller fel? Vad tycker du?

Jag skulle nog, om jag tyckte att jag hade varit tydlig med att det var fortsatt galopp, tryck fram i galopp direkt igen och sen samlat ihop.

nej du ska inte rätta genom att springa in i galoppen för det är ett komunications fel bara..

Lancet skrev:
nej du ska inte rätta genom att springa in i galoppen för det är ett komunications fel bara..

Fast som jag skrev, om hon tycker att hon varit tydlig med att det är fortsatt galopp som gäller ska hon ge en "tillrättavisning" genom att snabbt ge ny signal, det är galopp fortfarande, annars riskerar hon att hästen bryter av igen om den har lust, i värsta fall. Det betyder inte att springa in i galopp, förhoppningsvis kan hon ju snabbt bara lägga till galoppskänkeln plus ev spöhjälp och få svar om hästen är något så när mellan hand och skänkel, vilket jag får anta.

jo men nu rider hon ju en häst som hon inte ridit innan och då kan det bara hända någon gång och då tycker jag man ska samla upp o rida igen o tänka varför det hände om man inte sitter om ordentligt, ska man aktivera hästen mer istället kanske?

GALOPP skrev:
jag tycker att det är rätt om man fattar direkt galopp från avbrott
till slängtrav på en unghäst (^^), men på mer välutbildade hästar
gör jag som du (saktar av till kortare trav), för att känna att jag har
kontroll - och fattar sedan på nytt.
Håller med!

Hur vet du det?

Många ryttare rider faktiskt inte speciellt "noggrannt" men skyller gärna på hästen. Ett avbrott ses som olydighet. Själv tolkar jag det snarare som att jag red för dåligt. Lite attitydfråga antar jag?

Jag rättar min otroligt gröna 8åring (ser honom som yngre för han är sent tagen o.s.v.) framåt d.v.s. bryter han av får han fatta galopp igen, sen går vi ner i trav och får en bra galoppfattning igen.
Den äldre, som jag iofs inte har hemma nu men iaf, rättar jag "bakåt", d.v.s. går ner i en samlad trav och fattar sedan galopp. För oftast när det blir avbrott på den äldre är det jag som har slarvat. Eller ja, även på den yngre är det oftast jag som slarvar, ger otydliga hjälper och försvårar/förvirrar för honom.

Att hästen bryter av till slängtrav beror oftast på att du inte legat om med benen och då är det bättre att, så att säga, samla upp tåtarna igen och vid ett bra läge göra ny fattning och sen underhålla galoppen bättre.
De gånger det är bättre att bara "sparka på" och rida framåt och faktiskt till och med inte bry sig om vilken galopp du får är när hästen står emot.
Fungerar bra att tänka "lite tvärtom" det logiska, en häst som vill springa iväg hejdar man och en häst som har dålig energi matar man på.
Om man ska förenkla det hela lite...:)

Ett tillägg, du får också förvissa dig om att du inte krävt för mycket samling i galoppen t.ex så att avbrottet helt enkelt beror på att hästen inte orkade. I vilket fall som helst så tar du då ner tempot i trav först och börjar om. Misstänker du att du krävt för mycket så ökar du lite. Och underhåller.:smirk:
/Malin

om hästen bara lägger av för att den är lat/olydig tycker jag att man ska rätta framåt så att den inte lär sig att det är ok att sakta av i tid och otid.
är det däremot så att man jobbar med att samla ex och hästen bryter av antingen för att ryttaren inte driver tillräckligt eller för att den inte orkar, så tycker jag att man ska ta tillbaka till en bra balanserad trav/skritt innan man fattar igen, för då har ju inte hästen gjort något fel eg

PrinceFair skrev:
om hästen bara lägger av för att den är lat/olydig tycker jag att man ska rätta framåt så att den inte lär sig att det är ok att sakta av i tid och otid.
är det däremot så att man jobbar med att samla ex och hästen bryter av antingen för att ryttaren inte driver tillräckligt eller för att den inte orkar, så tycker jag att man ska ta tillbaka till en bra balanserad trav/skritt innan man fattar igen, för då har ju inte hästen gjort något fel eg

Så tycker jag också. :idea:

Hästen bryter inte av för att det är lat/olydig. Den bryter av för att ryttaren inte givit den tillräckliga signaler. OM nu hästen är lat/olydig ska ryttaren anpassa sig därefter.:angel:
Förstår vad ni menar men jag vill vinkla över "problemet" mer på ryttaren.
Det första man gör när man rider en ny häst är att checka av gas, broms, hö, vä. Sen sätter man ihop de hjälperna och om det brister under resans gång klandrar man sig själv. Och försöker igen.:banana:

Malinigbg skrev:
Hästen bryter inte av för att det är lat/olydig. Den bryter av för att ryttaren inte givit den tillräckliga signaler. OM nu hästen är lat/olydig ska ryttaren anpassa sig därefter.:angel:
Det första man gör när man rider en ny häst är att checka av gas, broms, hö, vä. Sen sätter man ihop de hjälperna och om det brister under resans gång klandrar man sig själv. Och försöker igen.:banana:
så sant, så sant... :)

Malinigbg skrev:

Jag håller fullkomligt med dig ord för ord. Men världen är inte svartvit. :bow: Bellisen rättar jag alltid genom att börja om eftersom det är antingen kommunikationsfel från min sida eller för att hon helt enkelt inte orkar. Men vid arbete med unghästar, som inte alltid förstår att de ska fortsätta galopera till jag ber om något annat, rättar jag framåt. Så lat var kanske fel ord, för jag anser inte heller att hästar i gemen är lata, därimot så förstår de inte alltid när de är bäbisar. ;)

Unghästar är en helt annan sak! Men i och för sig slängtravar jag inte på unghästarna heller fast som jag skrev tidigare så rättar man framåt om de står emot och det är oftare som unghästar gör det...
Vi är nog överens:)

Malinigbg skrev:
Unghästar är en helt annan sak! Men i och för sig slängtravar jag inte på unghästarna heller fast som jag skrev tidigare så rättar man framåt om de står emot och det är oftare som unghästar gör det...
Vi är nog överens:)

Självklart slängtravar man inte, det är ju inget mål i sig. Men om hästen bryter av, eller så fort jag känner att den håller på att göra det så ger jag galopphjälp igen. Kommer inte hästen fram i galopp då så saktar av igen. Det är bara om uppmaningen går igenom på en gång jag gör så. Inte sitter jag och slängtravar i flera varv. ;)

Jag tror också vi är överens.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka