Rätta framåt eller "bakåt"

Sv: Rätta framåt eller "bakåt"

PrinceFair skrev:
om hästen bara lägger av för att den är lat/olydig tycker jag att man ska rätta framåt så att den inte lär sig att det är ok att sakta av i tid och otid.
är det däremot så att man jobbar med att samla ex och hästen bryter av antingen för att ryttaren inte driver tillräckligt eller för att den inte orkar, så tycker jag att man ska ta tillbaka till en bra balanserad trav/skritt innan man fattar igen, för då har ju inte hästen gjort något fel eg

:bow: Tack!
Precis vad jag försökte få fram också.

Självklart klandrar jag inte hästen :d det var väl jag som inte kände vartåt det barkade :) Skyller på att det var första gången jag red henne och första galoppfattningen :angel:. Sen gick det bättre när jag "red" henne bättre. Man fick vara lite kvick i benen och aktivera henne hela tiden även om hon var väldigt pigg!

Håller helt och fullt med dig. :)

PrinceFair skrev:
om hästen bara lägger av för att den är lat/olydig tycker jag att man ska rätta framåt så att den inte lär sig att det är ok att sakta av i tid och otid.
är det däremot så att man jobbar med att samla ex och hästen bryter av antingen för att ryttaren inte driver tillräckligt eller för att den inte orkar, så tycker jag att man ska ta tillbaka till en bra balanserad trav/skritt innan man fattar igen, för då har ju inte hästen gjort något fel eg
Håller med. Det är viktigt att se till varför hästen bröt av och korrigera utifrån det.

mvh Monika

KL
lite tankar bara...

Om det blir slängtrav när hästen byter så är hästen inte i balans, om man då fattar ny ur denna obalans så blir ju även nästa galopp i obalans.

sådan fattning sådan galopp var det någon som sa....

Bara mina funderingar :)

Jag skulle ha sett till att få en bra samlad trav och sen fattat nu galopp ur den så snart som möjligt. Efter det hade jag tänkt på att rida hästen bättre i galoppen så att jag slapp ett avbrott till! ;)

Nirak

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 651
Senast: Stergo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka