rätt mat?

Smurfoff

Trådstartare
har en islandsvalack på 14 år. han rids inte så ofta (ca: 1-2 ggr i veckan, ibland inte ens de) han får typ en näve musliblandning och 2 nävar betfor. e inte de väldigt lite? min mamma tycker att han är tjock och inte behöver mer mat...sen får han en ikea påse ensilage om dagen . han är i normalt hull, kanske lite rund om magen men ja tycker det verkar väldigt lite om man genför med dom stora hästarna i stallet så har dom hela spannarna fulla ...

och en sak till .. ska börja rida honom nu ca: 5 dagar i veckan och försöka få upp hans kondis, ska tävla om några månader och vill ha han i lite bättre form. ska man öka mängden mat eller byta mat? behöver han vitaminer, havre kanske ? vad tycker ni verkar bra? han är inte sådär jättepigg om man rider ut själv men med andra hästar så är han ganska pigg..

Sv: rätt mat?

har en islandsvalack på 14 år. han rids inte så ofta (ca: 1-2 ggr i veckan, ibland inte ens de) han får typ en näve musliblandning och 2 nävar betfor. e inte de väldigt lite? min mamma tycker att han är tjock och inte behöver mer mat...sen får han en ikea påse ensilage om dagen . han är i normalt hull, kanske lite rund om magen men ja tycker det verkar väldigt lite om man genför med dom stora hästarna i stallet så har dom hela spannarna fulla ...

och en sak till .. ska börja rida honom nu ca: 5 dagar i veckan och försöka få upp hans kondis, ska tävla om några månader och vill ha han i lite bättre form. ska man öka mängden mat eller byta mat? behöver han vitaminer, havre kanske ? vad tycker ni verkar bra? han är inte sådär jättepigg om man rider ut själv men med andra hästar så är han ganska pigg..

Jag tycker du ska börja med att analysera ensilaget! Det låter lite med en IKEA påse ensilage om dagen tycker jag.
Sen kan du utgå efter analysen ifall hästen behöver något kraftfoder, eller tillskott av något slag. Det är omöjligt att säga utan analys.

jag tycker det låter som väldigt lite grovfoder. särskilt om ts. är låg då blir det mest vattenvikt och väldigt lite strå. tom. mina shettisar äter mer utan att bli feta.

är silaget bra näringsmässigt så behövs antagligen inget kraftfoder alls. vi har en kvot på 9.3 på vårt silage, det har alla hästarna fri tillgång på, inte ens mitt halvblod som är hyffsat svårfödd och igång behöver mer utan håller sig jättefin i kroppen. dom får lite lusern 1 gång/dag för att blanda i mineraler och vitaminer i. vad som ev. behöver tillsättas vet du om du har analyserat grovfodret.

Vi ger inte våra islandshästar kraftfoder alls, utom föl och fölston som får proteintillskott. Däremot får de analyserat ensilage/hö i lämplig mängd. Ofta är islandshästar ganska lättfödda och har lätt att bli feta.

En enda kasse ensilage låter dock för litet eftersom de behöver en hel del grovfoder för att hålla magen igång. Kanske äter din valack mycket halm för att kompensera? Risken är då att han drabbas av proteinbrist.

En IKEA kasse med ensilage kan vara ganska mycket beroende på hur packat det är. När jag tar från balen och proppar ner i kassarna fluffar jag inte upp fodret alls och det kan lätt bli 14-16 kg i varje kasse (TS ca 50%). Men självklart kan det även betyda fluffiga 6-7 kg av ett ensilage med TS på 30%.....

Det jag tycker mig läsa är att frågan handlar om huruvida hästen kan klara sig utan kraftfoder "om man genför med dom stora hästarna i stallet så har dom hela spannarna fulla ...". Det tolkar jag som att det är mängden kraftfoder som är frågan. Där blir svaret enkelt - inga problem för en häst att leva på endast ensilage/hösilage/hö om det har rätt kvot och hästen får i sig tillräckligt mycket.

Så rådet blir som alltid - analys på ensilaget och är det okej kvot så räkna bara ut hur mycket som ska ges för att fylla dagsbehovet. Är kvoten "fel" får man lägga till det som fattas.

karftfoder måste man inge ge alls om höet är bra. Men se till att ge tillräckligt av det, väg upp! Om det är blött silage måsta han få minst 10 kilo om dagen. (om man antar ts 40%)

Sedan måste ju maten förstås fördelas på många givor om dagen, minst 3.

han fick visst 2 ikea kassar om dagen . ensliget är ganska torrt och det är anyliserat och väldigt bra kvalité .

Okej, då behövs nog inget kraftfoder alls egentligen. men det viktiga är att hästen får mkat minst 3 ggr om dagen om den inte har tillgång till grovfoder hela tiden. Kan du inte ge ett extra mål när du är där?

Dessutom vore det bra att väga ikeakassen med silaget i så du får en idé om ungefär hur mycket hästen får att äta.

TS 78% VAR
Smältbart Råprotein 56g/kg foder
Energi 7.6 MJ/kg foder
Kalcium 4.5 g/kg
Fosfor 2.0 g/kg
Magnesium 1.3 g/kg
Kalium 14.6 g/kg

ensilagets analys....är de bra ?

nu är jag ingen stjärna på foder beräkningar (en vännina hjälper mig) men kvoten mellan proteinet och mj. blir 7.3 vilket är bra (efter vad jag läst mig till så ska den kvoten helst vara över 6)

vårt silage har en kvot på 9.3 vilket är ganska högt. det jag reagerar på är att ts. är 78%, det är väldigt torrt. hö har en ts. på 84%.

men väg ikea kassarna så du vet hur många kg din pålle får.

TS 78% VAR
Smältbart Råprotein 56g/kg foder
Energi 7.6 MJ/kg foder
Kalcium 4.5 g/kg
Fosfor 2.0 g/kg
Magnesium 1.3 g/kg
Kalium 14.6 g/kg

ensilagets analys....är de bra ?

Proteinkvoten är jättebra. Ca/P är 2,25 helt ok att fodra med. Men äter hästen inget spannmålsbaserat kraftfoder kan det bli hög kalciumhalt när mineraler läggs på, emn det ska mycket till för att det ska bli farligt.

6 kg av detta täcker grunden om han ses som normalviktig, det ger ca 45 Mj och 336 smrp. Allt under detta får anses som svält både näringsmässigt och stråmässigt, stråmässigt får hästen i sig 4,6 kg TS.

Jag har två islandsston som inte heller rids så mycket/vecka. De får bara hösilage och det räcker gott och väl. Mitt hösilage har bra värden så det täcker alla behoven utom mineralerna. Så jag gör som din mamman, "en näve" kraftfoder för att blande med.
När man har så bra hösilage som ditt är räcker det.

Men kolla hur mycket IKEA-påsarna väger. Får han två stora kassar/dag så verkar det nog räcka. Det är ungefär vad jag ger mina. De får ca 8-9 kg/dag var. Det är ganska torrt hösilage.
Men det är svårt att råda hur mycket i kg din häst behöver. Det är TS i hösilaget som bestämmer det. Ju blötare desto mer behöver hästen. Är det torrt går det inte åt så mycket.
Men din mamma har nog koll på det verkar det som.

Det är vad jag tycker, och du har redan fått en del tips i andra svar här.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
801
Senast: Oknytt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 689
Senast: monster1
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 500
Senast: lirco11
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 112
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka