Rätt hund

M

Minolia

Jag och min familj har ganska länge funderat på att skaffa en liten tillökning, men vi har ett stort problem; vi vet inte alls vilken ras vi ska välja! Det finns så många, underbara och fina raser, men ingen tycks riktigt passa.
Vi har funderat på Borderterrier, men är rädda att vi inte kan ge den tillräkligt med fysisk och mental stimulans. Även cocker- och cavalier king charles spaniel har vi funderat på, men vet inte riktigt hur mycket tid vi kommer kunna ägna åt pälsvård.

Det låter säkert som småpotatis, de här funderingarna, men vi vill ju inte skaffa en hund som vi sedan upptäcker att vi inte kan ta hand om på bästa sätt. :(

Är det någon som har en Border, Cocker eller Cavalier? Hur är era hundar? Vad gör ni med dem, är de bara sällskap eller tränar ni någon hundsport?
 
Sv: Rätt hund

Det är verkligen inte lätt att välja ras! Har du prövat något rasvalstest som finns på nätet? De kan visserligen inte bestämma åt dig men kanske kan du få lite vägledning när det gäller tex mängden aktivitet hunden kräver. Prova det här.
 
Sv: Rätt hund

Titta en extra gång på Cavalier!! Pälsvården är inte helt betungande :) Min kompis dotter har en sådan och han är ju helkul! Precis lagom! Kompisen själv har större hundar, så dottern fick en "egen" modell mindre som hon kan rasta själv m.m.
 
Sv: Rätt hund

Nizhoni skrev:
Det är verkligen inte lätt att välja ras! Har du prövat något rasvalstest som finns på nätet? De kan visserligen inte bestämma åt dig men kanske kan du få lite vägledning när det gäller tex mängden aktivitet hunden kräver. Prova det här.
Den där stämmer inte :crazy: (testen alltså) den ras jag håller p åmed tycker den att jag ska kamma varje dag, gör jag det finns det ingen päls kvar.. jag kollar igenom den varje vecka och tar den tova som har blivit, fast det brukar inte behövas... bara när den byter valppäls går jag igenom den två ggr per vecka.
 
Sv: Rätt hund

Självklart kan man inte helt gå efter sådana test, men de kanske kan ge en liten fingervisning om vilka raser man bör titta närmare på. Sedan är ju även hundar individer och kräver olika mycket pälsvård och aktivering samt att ägarna har olika krav på hur välvårdad hunden ska vara.
 
Sv: Rätt hund

Har en cavalier, och det är inte mycket pälsvård som krävs. En rejäl genomborstning i veckan räcker, tar inte så lång tid, inte så stor yta att borsta :D Är det väldigt lerigt ute får man tänka på att spola av eller torka tassarn ordentligt (och ev. under magen) annars har man en hel sandlåda där vovven har torkat :angel:
 
Sv: Rätt hund

cavalieren är en underbar ras! men du vet väl att den inte behöver trimmas? bara borsta igenom pälsen ibland.
 
Sv: Rätt hund

Ett alternativ är ju att göra som vi gör med vår springer, so aldrig kommer att få åka på utställning: Klipp den med klippmaskin. Vi kommer att göra likadant med cockern när hon blir stor (bara 12 veckor gammal än...).

Cavaljeren är nog mindre arbetskrävande än cockern, men jag skulle ändå våga påstå att cockern funkar som "aktiv sällskapshund". Får den lite rejäla, dagliga promenader samt hjärngympa och husbehovsträning är det tillräckligt, tror jag. Kurser kan man gå utan att ha målet att tävla etc, och det är mycket nyttigt och även roligt.

Vet att det finns en hel del cockrar som tävlar agility o även lydnad. Från början är det ju en jaktras, men funkar utmärkt även som aktiv allroundhund.
 
Sv: Rätt hund

Jag har tidigare haft Cavalier och det är underbara hundar. Faktiskt det vänligaste som går att finna på fyra tassar. Pälsvården är inte särskilt krävande. Vi klippte iofs ned vår mellan bakbenen där det fastnar mest smuts och skräp. Han borstades ett par minuter varje dag för att inte få tovor i pälsen.

Det man bör vara noga med när man skaffar sig en Cavalier är att uppfödaren följer rasklubbens krav på regelbundet ultraljud av hjärtat. Mitralisinsufficiens är tyvärr vanligt på Cavalierer även om man sakta börjar komma till rätta med problemet.
 
Sv: Rätt hund

Jag har en cocker, och jag lägger inte ner mkt tid på pälsvård alls eftersom jag har klippt ner min tjej :D Jag älskar cockerns temperament, aktiva och glada sätt - och för mig passar det jättebra med en nerklippt liten spanieltok. Så ge inte upp hoppet om cockern bara för pälsen...

Jag tränar lydnad, viltspår, bruksspår och agility med min cocker, och det är glada och trevliga hundar som gärna vill ha något att göra.

Vill du ha tips på uppfödare är det bara att PM:a :)


Nerklippta Atchoo:
atchoo-stands.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 925
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Vi har bestämt oss att börja fundera på att skaffa hund. Min fundering här är gällande ras. När vi själva läst på mycket kommer vi...
Svar
16
· Visningar
1 983
Senast: Bison
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 539
Senast: Sasse
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp