Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Nog förstod jag vad du menade men jag ville ta fram en annan variant som jag vid flera tillfällen träffat på.
Jag talar inte o ytfinish utan om farliga brister.
PL

Farliga brister ska påtalas oavsett var de finns, vad jag menar är att dåliga stall med dessa brister finns oavsett standard på stallet.

(Var det tillräckligt illa skrivet tro.;))

Hej
Har pratat med annan person som säger sig veta att liknande fall
hänt där inspekt olovligt gått in i stall .
I det fallet blev inspekt av med sitt jobb
Är det någon som vet nåt om det kan vara så?

Flera personer på orten säger att de snart inte törs ha
djur för de vill inte bli uthängda som Anette.
Inspekt gör besök på söndagar också fast hon inte arbetar .Vid ett ställe hade hon sagt att hon inte kunde låta bli sitt jobb på helgerna och klafsat på hos en travhästägare.Där börjat prata om boxstorlek
Har de rätt att gå och påpeka sånt när de inte är i tjänst?

Hej
Och var går den gränsen för allvarliga brister som leder till djurförbud
A .hade också ett nytt staket gjort av impregnerade stolpar och 3 st järntrådar i sin vinterhage.Ringisolatorer
Hon hade ström i dem.
Hingsten hade smitit ur den 1 gång det året
För övrigt har A gjort en massa viltstaket med 5 o 6 trådar åt sina djur för att skydda mot björn och varg på sommarbetena.
Anette har stora beteshagar med kuperad terräng och källvattenbäckar rinnande genom hagarna
A säger att hennes hästar inte smitit särskilt mycket på
de 38 år hon haft häst och då är hennes hästar ute många timmar
med fri tillgång på foder och stora tunnor med vatten som byts varje dag.

Hej
Har pratat med annan person som säger sig veta att liknande fall
hänt där inspekt olovligt gått in i stall .
I det fallet blev inspekt av med sitt jobb
Är det någon som vet nåt om det kan vara så?

Jag har iaf aldrig förut hört talas om en inspektör som lyckats hitta en nyckel, låser upp och går in.

Menar du att A. var helt ovetande om att inspektören försökt få tag i henne under en så lång tid som det ändå menats enligt tidningsartikeln att det försökts?

Farliga brister är inte farliga förs dom utlöses.
Det är för mycket tyckande hela tiden. Polaren hade besök och allt var ok. Men inspektören avslutade med att bara för han hade en nordis så var box höjden ok. Det är ju en så lugn ras. Höjden ligger nog på nån cm där reglerna vill ha den. Stallet är stort, går nog in ca 20 boxar men han har endast 3. En modern betong ladugårdsbyggnad med mekanisk ventilation men korna är borta sen länge och inredningen borta också. Så egentligen vore allt frid och fröjd om det inte hasde varit för komentaren om rasen. Sånt får mig på krigsstigen. Hade jag haft en av mina hästar där av ädlare ras så hade det blivit underkänt. På tyckande.
För till saken hör att när nordisen är i gången har jag inga lösa barn där samtidigt, det är den enda hästen som kan gå rakt över allt som är i vägen, människor, material eller vad som helst. Lugn ras, bullshit. Däremot kan jag ha min hingst lös i gången med ungar cyklandes, körandes traktorer, klättrande på stege för att nå upp till mane osv. Ett praktexemplar av lugn och sansad häst. Men med den i stallet så hade det varit förbud.
Det är för mycket tyckande och för lite äkta erfarenhet och kunskap.

Så du menar att inspektören skall sita i reglerna o strunta i riskerna.
Självklart är flisterna farliga innan de utlöses du verkar inte fått lära dig vad ordet fara betyder!
Hade tex ett fall där en djurägare lappat en trasig vägg ned en plåt. Resultatet blev att en häst kapade en stor del av nackband
Du gnäller jämt på att hästägare inte kan eller vet något men samtidigt anser du att inga regler behöver finnas. Det går helt enkelt inte ihop.
PL

Plåten i sig var inte farlig, den kapade inte nacken. Det hände först när händelsen utlöstes. Finns massor av hästutrymmen i landet som är kläda med plåt.
Det är som med skjutvapen, helt ofarliga tills nån använder dom.
Den enda lagen vi skulle behöva är att djurplågeri är förbjudet och att det verkligen dömdes straff för det också. Nu är andras tyckande straffförelägande.

Sättet att sätta dit en plåt var helt vansinnigt.
Jag tror faktiskt att det är bättre att jobba förebyggande med hästens miljö än att åtala när det hänt något.
PL

Ja visst finns det inspektörer som borde ha en annan syssla än den de bedriver för dagen, men jag upplever ändå att de som ev beter sig korkat i regel INTE blir kvar på sin post.
Vi drabbades av en sådan inspektör, 3 besök gjordes och varje gång var det olika saker som påtaldes. OBS nu att ingen av dessa påpekade varken var farliga eller brast ur regelsynpunkt. Inspektören sa bara att h*n ville att vi skulle argumenta emot varför h'n inte skulle tycka så?:confused:

Vi har nu en underbar inspektör, som är kunnig och i den mån synpunkter finns så kan h*n meddela detta på ett professionellt sätt.
Men att dra alla över en kam är hel fel, det finns folk i alla yrken som inte hör hemma där de är nu. Knappast en regel, men finns ändå.

Men jag håller med dig fullt, man utsätter inte djur för påtagliga risker. Här måste man själv ha lite eget huvud och kunna sätta sig in i ev kommande konsekvenser av det.

Sättet att sätta dit en plåt var helt vansinnigt.
Jag tror faktiskt att det är bättre att jobba förebyggande med hästens miljö än att åtala när det hänt något.
PL

Håller med fullständigt, man jobbar väl alltid förebyggande oavsett vad det handlar om.

Vilken formell utbildning behövs för att bli inspektör?

Det finns många tjänstemän som missbrukar sin makt, inte bara inom det här området.
Men tillbaka till inspektion...Ofta blir man ju lite ställd när de dyker upp. Det är ju ändock en myndighetsperson med allt vad det innebär. Jag fick oanmält besök då en tidigare inackordering hämnades genom att anmäla mig och påstå att jag inte hade vatten i hagarna. Vilket jag hade, men hästarna gick bara ute 9-16 i hagarna, så enligt djurskyddsbestämmelserna så var det inte nödvändigt att ha det. Det retar mig lite efterhand att jag inte ifrågasatte besöket då hon hade kunnat fråga anmälaren om hästarna var ute dygnet runt eller var uppstallade och kanske kunnat hoppa över besöket hos mig. (Det var inte heller betessäsong.) Lite måste de ju ifrågasätta den som ringer också. Men först blir man lite ställd och sen blev jag arg när jag förstod vem som hade ringt. Efter de hjärnvolterna så fungerar inte hjärnan som den ska. :angel:
Men inspektören var jättetrevlig. :)

Visst med så många helt hjärnlösa hästägare som det finns så måste det till en statlig myndighetsperson för att få dom att uppfylla minin för hästen. Vi kan väl lika gärna avlöna dom som hästskötare så slipper ägarna ens tänka på att dom har en häst.
Nästan dagligen träffar jag hästägare som är vållande till extra kostnader och besvär som besöken ger upphov till. Hästägare som är så korkade att man undrar hur de klarar ens av sina dagliga toalletbesök utan en av myndigheten utgiven instruktion.
Sen kommer alla inblandade att försvara sin närig med näbbar och klor, det är fina stålar utan prestation dom får. Vidare så ligger det i politikens intresse att skapa jobb och att få lönen betald av hästägare som har hästen som en intresse. Med mycket snyft historier i media så får dom alla omedvetna om djur att bli spioner som åker runt och spejar för att göra en anmälan. Det skulle vara straffbart att anmäla om det inte finns fog för det, mycker stränga straff. Anonyma anmälningar ska inte få finnas och när det har uppdagats en falsk anmälan så ska den drabbade få skadestånd som han bestämmer storleken på själv :)
För vilka är dom skyldiga egentligen, nån som tänkt på det? till reglernas behov.
Ledtråd, inte dom få som av psykiska och andra grava fel inte kan hålla djur.

Det skulle vara straffbart att anmäla om det inte finns fog för det, mycker stränga straff. Anonyma anmälningar ska inte få finnas och när det har uppdagats en falsk anmälan så ska den drabbade få skadestånd som han bestämmer storleken på själv :)

Jag är helt tvärtom, jag tycker det är bra att man kan anmäla anonymt.
Det är faktiskt tack vara att de anonyma anmälningarna finns som riktiga skitställen uppdagas.

Om man blir anmäld, vad spelar det för roll? Är anmälan falsk så händer inget mer.

Tja, man ser att kampanjen för att anmäla och spionera har lyckats, Stalin hade varit stolt.
Och ändå så är det så här enkelt;:
andelen hästar som skadas av sina ryttare så att de måste behandlas eller avlivas är mycket större än andelen hästar som skadas av sin tillvaro så de måste behandlas eller avlivas.
Så var skulle krutet läggas om man värnade om hästars hälsa?
Bara i lokala klubben har av 6 privathästar 2 avlivats, en dömts ut i förra veckan och en är under utredning. På ett år.

Såvitt jag vet kommer det en faktura varje gång om inte det är uppenbart för myndighet att det är medvetna trakaserier .Kan sluta på ett antal tusen med lite otur .

Senast ändrad:

Anonyma anmälningar ska inte få finnas och när det har uppdagats en falsk anmälan så ska den drabbade få skadestånd som han bestämmer storleken på själv :)
För vilka är dom skyldiga egentligen, nån som tänkt på det? till reglernas behov.
Ledtråd, inte dom få som av psykiska och andra grava fel inte kan hålla djur.

Jag tycker att anonyma anmälningar ska få finnas MEN det skulle vara så att om inspektören inte hittade något så skulle det var den som anmälde som fick betala räkningen och inte djurägaren. Alltså anonym = med att den som blir anmäld får inte reda på det men det skulle finnas ett register där anmälaren registrerades så att vid missbruk kunde man skicka räkningen dit. Det skulle få bort alla anmälare som bara gör det för att djävlas med sina grannar och samtidigt skydda dom som vågar berätta om de gräsliga ställena som finns i deras område.

Har själv blivit anmäld anonymt men inspektören sa när hon kom att den som har anmält kan inte ens ha sett dina hästar eller stallen för det här stämmer inte. Fick sen reda på av andra grannar att vi var 5-6 st som hade blivit anmälda och att det fanns inget att anmärka hos någon av oss.

Att göra anmälaren betalningsskyldig för att anmälan inte håller är ingen bra ide. Allt som inte håller är inte okynnesanmälningar.
PL

Jag tycker att anonyma anmälningar ska få finnas MEN det skulle vara så att om inspektören inte hittade något så skulle det var den som anmälde som fick betala räkningen och inte djurägaren. Alltså anonym = med att den som blir anmäld får inte reda på det men det skulle finnas ett register där anmälaren registrerades så att vid missbruk kunde man skicka räkningen dit.

Om man registreras är man ju inte anonym alls. Många skulle inte våga anmäla om risken fanns att man blev betalningsskyldig. Hur blir det tex om det finns fel på stallet men inspektören väljer att se mellan fingrarna?

Och kan en myndighet ha hemliga register med tanke på offentlighetspricipen?

Dock skall ju inte djurägaren behöva betala för anmälningar som visar sig vara grundlösa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar