Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Förra inlägget var inte till Lillfi utan till PL. Min dator lever ett eget liv...

Detta är min egen subjektiva indelning men de flesta kollegorna tänker nog på ungefär samma sätt.
Nej jag indelar inte djurägarna efter socialgrupp utan efter känsla för djuren, kunskap , miljö o ordning, ungefär i den ordningen..
PL

Detta är min egen subjektiva indelning men de flesta kollegorna tänker nog på ungefär samma sätt.
Nej jag indelar inte djurägarna efter socialgrupp utan efter känsla för djuren, kunskap , miljö o ordning, ungefär i den ordningen..
PL
Ja det där var intressant faktiskt, har du nån egen "checklista" av något slag? Det måste väl vara väldigt många som är gränsfall också antar jag. Och väldigt svårt att bedöma om man utgår ifrån hästens välbefinnande. Tex tip-top anläggning med små lerhagar ute 4 tim per dag kontra gammalt slitet stall men stora härliga hagar ute 8-9 timmar per dag.

Det är oerhört lätt att se hästens status och välbefinnande enbart genom att träffa dem, jag tror PL kan intyga att man ganska snabbt märker på djuren hur det står till utan att för den sakens skull döma utifrån omgivningen.

Sen tror jag att man genom att se hur man håller stallet, och då behöver det inte vara nybyggt. Det kan vara ordning och reda ändå, och det går utmärkt att hålla ett stall rent även om det är av äldre natur och omgivningen runt stallet. Sådant går att se, och detta behöver inte alls betyda att man måste ha en tip top ekonomi. Det handlar bara om prioritering.

Där har du rätt .
Jag skulle titta på en häst som var till salu på ett fint ställe
men hagen var en liten fyrkant .Bredvid fanns större hagar
Jag tyckte att djurägaren skulle visa den i paddocken.
Hästen sprang och slog världens bakuter när den kom till paddocken
13 år gammal. Ägaren hade svårt hålla den.
Vid eftertanke slog det mig att den stått där länge i fyrkanten

Jag en vän till henne det räcker och jag är ingen svenska
lärare.

Det är oerhört lätt att se hästens status och välbefinnande enbart genom att träffa dem, jag tror PL kan intyga att man ganska snabbt märker på djuren hur det står till utan att för den sakens skull döma utifrån omgivningen.

Sen tror jag att man genom att se hur man håller stallet, och då behöver det inte vara nybyggt. Det kan vara ordning och reda ändå, och det går utmärkt att hålla ett stall rent även om det är av äldre natur och omgivningen runt stallet. Sådant går att se, och detta behöver inte alls betyda att man måste ha en tip top ekonomi. Det handlar bara om prioritering.
Jag är inne på det spåret också, hästarnas status säger en hel del om vilken miljö de vistas i, men det är ju främst foderbiten som kan tala sitt språk där. Men det är ändå intressant om tex en ett "skogsmullestall" med härliga skogshagar kan få samma "siffra" som en "flådig" anläggning men med sämre tex utevisteelsemöjligheter i hage. I båda fallen kan ju hästarnas status vara tiptop menar jag.

Där har du rätt .
Jag skulle titta på en häst som var till salu på ett fint ställe
men hagen var en liten fyrkant .Bredvid fanns större hagar
Jag tyckte att djurägaren skulle visa den i paddocken.
Hästen sprang och slog världens bakuter när den kom till paddocken
13 år gammal. Ägaren hade svårt hålla den.
Vid eftertanke slog det mig att den stått där länge i fyrkanten

ja enligt mig är det inte så kul för hästarna att stå i små fyrkanter.
Ofta står dom ju ensamma också och ser inte så glada ut trots att deras hull är tiptop och deras mattar självklart tar hand om dom
på bästa tänkbara häst, men det gör ändå ont i hjärtat att se dom så. De står bara o väntar på att få komma in, får endast ett par timmars friskluft. Så är det på många anläggningar jag känner till.
Värre också om de även står med lera upp till knäna. Men jag har aldrig hört någon nämna att hagarna skulle vara misskötta
för det. Däremot har det varit många halta hästar på det "värsta" stället som jag känner till.

Ja, leriga små fyrkantshagar tror jag ställer till med mycket elände. Om jag tappar skorna i leran hur hårt sitter då inte hästarnas ben fast. Och de ska tvärvända hit och dit. Och sen fungerar inte bromsen. De bara glider när de ska stanna upp vilket kan ge sträckningar, stora skador om de går omkull, sårskador mm. Det händer ju rätt ofta att hästerna inte ens vill gå ut i hagen. Plus att det är stor skaderisk för människan. Man kommer inte undan så snabbt när man sitter fast i 1 dm lera. Jag tycker nog att inspektörerna ska ställa större krav på underlaget i hagarna. Framför allt hos stora inackorderingsstall. ( Jag själv har stått i ett sånt med såna hagar så jag vet vad jag pratar om )
Nu har jag helt underbara naturliga sandmarker. Jag är så tacksam över det. Jag har aldrig lerigt och behöver aldrig spola ben. Möjligtvis blåsa bort några sandkorn. :love: :love: :love:
Men visst, mina skimlar blir lite bruna om de rullar sig när sanden är blöt och min långhåriga hund lämnar ett smärre grustag efter sig när hon sovit. :angel: Om jag nu ska gnälla över nå't. :rofl::rofl:

Ja, leriga små fyrkantshagar tror jag ställer till med mycket elände. Om jag tappar skorna i leran hur hårt sitter då inte hästarnas ben fast. Och de ska tvärvända hit och dit. Och sen fungerar inte bromsen. De bara glider när de ska stanna upp vilket kan ge sträckningar, stora skador om de går omkull, sårskador mm. Det händer ju rätt ofta att hästerna inte ens vill gå ut i hagen. Plus att det är stor skaderisk för människan. Man kommer inte undan så snabbt när man sitter fast i 1 dm lera. Jag tycker nog att inspektörerna ska ställa större krav på underlaget i hagarna. Framför allt hos stora inackorderingsstall. ( Jag själv har stått i ett sånt med såna hagar så jag vet vad jag pratar om )
Nu har jag helt underbara naturliga sandmarker. Jag är så tacksam över det. Jag har aldrig lerigt och behöver aldrig spola ben. Möjligtvis blåsa bort några sandkorn. :love: :love: :love:
Men visst, mina skimlar blir lite bruna om de rullar sig när sanden är blöt och min långhåriga hund lämnar ett smärre grustag efter sig när hon sovit. :angel: Om jag nu ska gnälla över nå't. :rofl::rofl:

Åh vad avis jag blir på dig! Dina hästar verka ha det såå bra!
Jag bor själv på landet, utan för storstan och bor granne med ett litet mysstall, men sen vi "blev med" ponny vill dottern stå med sina kompisar på stor ridanläggning med skithagar...:cry:
Anläggningen är superbra med perfekta trän möjligheter bla och bra personal men hagarna urusla. Och precis som du skriver, en del hästar vill ej ens gå ut, och vintern som var nu var ju extrem förstås, men jag kan säga att det var betydligt mer än 1 dm, i vissa hagar över 2,5 dm i hela hagen... brrr...Men from med i år så ska iallafall underlaget vara fixat, första gången på 20 år man gör nåt, det har sett likandant ut ialla dessa år så min förhoppning är att vi ska slippa spola ben i höst...och slippa muggen!! Måste va härligt med sandmarker , vi har lermarker nästan överallt...

Ja den smällen kan man nog ta...:) Det finns ju bra dammsugare och hellre dammsuga upp sandkorn än lerkockor som min vovve släpar in..och sen torka lertassar efter henne i hela huset...
Och hellre borsta av hästen sand än sanering av 1 cm intorkad lera...
men lite måste man ju gnälla ändå förstås...:laugh:

Vad skönt att de gör i ordning hagarna. I o f s tror jag att det höjer statusen på stallet också, efter de senaste vintrarna. :)
Men så länge man är mitt i jobbet med att borsta och spola lera jämt och ständigt så tänker man nog inte på det lika mycket. Men jag kan tänka tillbaka och inse att jag har inte borstat lera eller spolat ben på snart två år. Och knappt några skador eller sår och då har jag några riktigt busiga saker i hagen. Bl a en hingst....Men jag inser nu hur värdefullt det är med bra underlag. Så skulle jag flytta till annan gård (större) så skulle jag nog kosta på att göra i ordning och grusa upp några "vinterhagar". Det har man igen....

Men så länge man är mitt i jobbet med att borsta och spola lera jämt och ständigt så tänker man nog inte på det lika mycket.
jo, det gör man. Man vänjer sig aldrig, det är bara tröttsamt att jämt o ständigt får börja med operation "sanering" innan ev hopp eller dressyrtäningen ska börja.

Men det är ändå intressant om tex en ett "skogsmullestall" med härliga skogshagar kan få samma "siffra" som en "flådig" anläggning men med sämre tex utevisteelsemöjligheter i hage. I båda fallen kan ju hästarnas status vara tiptop menar jag.

Och det är hästen status som är intressant, är den harmonisk, välmående så kvittar det vilken standard ett stall äger. Även en flådig anläggning kan misskötas, ofta är det så att detta även speglar sig i hästen. Man märker vilken standard stall/häst ägaren håller helt enkelt.
För till syvens och sist så är det vi människor som gör hästen.

Håller med. Visst är det spännande att komma in i ett stall och "läsa av" stämningen hos hästarna. Det säger ju egentligen det mesta om stället. Jag vill mötas av frimodiga, nyfikna och glada hästar som vill hälsa och inte tillbakadragna hästar som inte kommer fram och hälsar. En häst ska ha "goddag" i sig. Det är så mysigt. :love: :love:

Men hur menar du att en inspektör skall agera när det gäller välskötta välmående hästar i risiga stall o hagar med massor av skaderisker, för visst ser man även den varianten.
PL

Det är väl bara att säga att man "tycker" det finns farligheter men mer än så ska dom inte göra i det läget.
Apropå veterinärer och deras kunnande, finns ingen automatik i att de skulle vara bättre hästägare för att de är veterinärer. Har bara erfarenhet från 4 veterinärer och deras hästar i vårat distrikt, men där fanns mycket att önska :) Ingen kom upp i den standarden jag anser att det ska vara.

Jo de kan förelägga om att rätta till bristerna o om det är allvarliga brister o föreläggandet inte följs kan det på sikt bli aktuellt med djurförbud.
PL

Men hur menar du att en inspektör skall agera när det gäller välskötta välmående hästar i risiga stall o hagar med massor av skaderisker, för visst ser man även den varianten.
PL

Jag menar att inspektören ska poängtera det, men det var inte dit jag ville komma. Skrev jag verkligen så illa att du inte förstod det?

Ett äldre stall kan vara välskött ur det perspektivet att stall och omkringliggande områden är välordnat, på samma sätt som ett flådigt stall kan vara oerhört slarvigt skött med pinaler i varenda hörna.

Man kan inte bara se på ytfinischen, utan man måste se djupare än så.

Nog förstod jag vad du menade men jag ville ta fram en annan variant som jag vid flera tillfällen träffat på.
Jag talar inte o ytfinish utan om farliga brister.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar