Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Hur står det till egentligen. Ginnies tyckte att det är ok att insp påtalar att maskiner inte skall stå i hagen men har aldrig påstått att det i sig skulle leda till djurförbud. M o L protesterar o tycker att det är helt ok med maskiner i hagen o sen drar du igång en följetång som ingen kan fatta meningen med.
PL

snälla du, det är INTE jag som drar igång. Det är det någon annan som gör. Och att du inte fattar det jag skriver, ja vad ska jag göra åt det? Så vad exakt det är som du inte fattar får du helt enkelt fråga mig om i så fall.

Men det är ju du som inte kan låta bli att leka svenskalärare här på buke,det är ju du som fastnat i "tillrättaelevenbeteendet" vad har fel grammatik med saken att göra?

Det var faktiskt lite ironisk menat, trodde du förstod det.

Den som mest satt As goda namn o rykte ifara i den här tråden torde ju vara maybelline, knappast vi som anser att det inte är ok med jordbruksmaskiner i hagarna.
PL

Räddningen för djurägaren är väl att maybelline skriver så obegripligt att vi inte förstår vad hon/han menar. Därför har i varje fall jag svårt att ta det till mig.

Den som mest satt As goda namn o rykte ifara i den här tråden torde ju vara maybelline, knappast vi som anser att det inte är ok med jordbruksmaskiner i hagarna.
PL

så här står det i brottsbalken:

2 Ärekränkningsbrott

Förtal – 5 kapitlet 1 § Brottsbalken

” Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.
Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.”

observera orden "ägnad att utsätta denne för andras missaktning"

Då skulle jag verkligen vilja veta vad som skrivits här som är ägnat att utsätta din kompis för missaktning?
Hur som helst så är det m som lyckats bäst.
PL

För tillfället har jag inget mer att gnälla på, men oroa dig inte, jag hittar snart nåt!:grin:
SVENSKLÄRARE om jag får be, det heter INTE svenskalärare!! Kan bero på att jag är en fd sådan!;)
Gammal? jovars
Torr och tråkig? Inte ett dugg!
Som före detta svenskalärare har du tydligen inte fått lära dig att språkets egen dynamik är ngt man numera accepterar. 40000 åt ena sidan 48000 åt andra, snart får man ändra i ordböckerna.
I de olika delar av sverige jag bott i har svenskalärare varit det självklara i talspråk sen 60-talet!
PL

Ja det var Anettes lamm och han(personen) måste varit in i hagen och hämtat det . Anettes dåvarande man såg den då han skulle ge fåren vatten en morgon Lammet hängde i en träpinne ,upphängd
ca 1 1/2 meter i luften.
Den personen är känd i Älvdalen för att prata skit om andra och är väldigt duktig själv.
Han har stått öppet inne på Ica affären i Älvdalen och berättat vitt och brett att polisen har tagit Anette nu för hon har farit så styggt med djuren .En person som jobbar på Ica har berättat det.
Lammupphängaren har också skyllt på byfolket att de förstört hans dotter.Han är också i daglig kontakt med annan person som skickat hotbrev till Anette .I ett brev stod det att hon inte fick ha sin fula postlåda där de andra hade postlådorna för det var på hans mark och hon förpestade lukten med sin bil när hon hämtade posten.
Anette blev arg och gick hem till personen och frågade varför han hängt upp lammet och han svarade "an var ju dåd" som betyder vad skulle det göra han var ju död. I vägkanten så att alla skulle se.

Då undrar jag verkligen om du har krara bevis för att peka ut en viss person. Du isinuerar ju faktiskt ett samband med övriga händelser, att hänga upp ett dött lamm på en pinne må vara oskligt men knappast olagligt. Att du förutom att förvärra för A här på tråden ägnar dig åt ev ärekränkning komplicerar ju situationen.
Ett gott råd, lägg ner, du hjälper inte.
PL

Senast ändrad:

Stopp och belägg Ginnies!

Jag har ställt några konkreta frågor, enkla att svara på. Gör det, i stället för att blaja till det!
Dessutom har jag fört fram några relevanta synpunkter som du kan kommentera. Huruvida du vill göra det är upp till dig, men är du intresserad av en seriös diskussion i st f tjafsande hit och dit föreslår jag att du låter bli blajet och diskuterar sakligt och vuxet!

LIA

Maybelline,
tacksam om du svarar på mina frågor i nr 221.
Jag tror inte att någon är betjänt av div röriga uppgifter om olika personer och händelser. Försök strukturera upp vad som gäller och vilka personer som är inblandade i vad osv, osv.

LIA

Jag kallar det inte för ärekränkning Nästan alla vet hur han kränkt Anette på affärerna och dessutom har han ju erkänt att han hängt upp lammet och är polisanmäld av Anette. A har ett hus där i byn med sjötomt. Varje gång Anette åker förbi hans hus gapskrattar han åt henne .
Ställer sig vid vägkanten.Jag har inte sagt något namn.
Han har inte rätt att gå in i hagen bland fåren och hämta nån.
Det är fritt fram att läsa mina inlägg och den som inte vill läsa
min text kan hoppa över den.
Det sista hotbrevet hon fick stod det att hon och hennes bekanta inte fick bada och använda stranden .
Den som skickar hotbreven vet jag också vem det är .
Han och hans bror trakasserar en man som fiskar där i sjön också.
och fiskaren sitter i rullstol
En annan person har också fått flytta brevlådan

Stopp och belägg Ginnies!

Jag har ställt några konkreta frågor, enkla att svara på. Gör det, i stället för att blaja till det!

LIA

Jag har svarat det att hästar visst kan skada sig på andra sätt i hagen men att jag tycker man ska minska risken för skador genom att inte ha maskiner i en hage där hästar går.

Att du tycker annorlunda och menar att hästar lär sig, det får stå för dig, att resonera som så att "hästar skadar sig ändå", då "kan man lika gärna ha jordbruksmaskiner i hagen", "hästar lär sig" osv, är väl att blaja till saken om något och vara väl nonchalant för de större risker som ändå blir.

Menar du att man inte får ifrågasätta hans åsikter? Att man inte får tycka annorlunda än mister G?? Du verkar ju ha en väldig respekt för honom! snacka om patetiskt! :grin:

I denna tråden och Ametisttråden så har Gunnar skrivit vad jag tycker är bra inlägg, det blir respekt från min sida, precis som jag har respekt för PL´s och Tomas N´s åsikter och sätt att uttrycka sig.

Är det patetiskt att ha respekt för användare som man tycker har bra åsikter och mkt kunskap, jag tycker inte det, snarare förstånd från min sida som iaf inser att en del andra är bra mkt förståndigare.

Ta mitt råd som jag brukar ge till mig själv utan att lyckas följa, lägg ner ett tag o låt andra ta över.
PL

Vidare hittade Anette sin hund död i kojan .På kvällen var den hur pigg som helst . Allt är inom samma tidsperiod.
Hennes nya bil har kamrem gått av 2ggr detta år 30 000 resp 40 000 kr på Volvo och hotbrev har hittats i brevlådan.
Hennes brevlåda låg på trappen nedskruvad.
Det är för många djur som dött,skumt tycker jag.

Du verkar väldigt insatt i hela historien och utöver det andra saker som bilrep., du måste stå A. väldigt nära?

En rak fråga till dig!
Har du problem med läs och/eller skriv-förståelse?
I så fall, upplys om det så ska jag (och andra antar jag) ta hänsyn till det i utformning av mina inlägg och svar till dig.

Eljest, så blir det inte mycket till diskussion om ena parten struntar i den andras inlägg och endast kommer med egna påståenden och citat tagna ur sitt sammanhang hela tiden.

LIA

Ta mitt råd som jag brukar ge till mig själv utan att lyckas följa, lägg ner ett tag o låt andra ta över.
PL

Jo, du har rätt, som vanligt...... men avslutar ändå med att tacka dig för den uppbackning som jag ändå upplevde mig få, bra svar, tack för inlägget med svenskalärare osv, även tack Tomas N för att även du förstod vad jag menade, gulligt av er båda. Tack.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar