Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Men kom då till skott, vad är det för anklagelser jag har hasplat ur mig om ämmnet i tråden, mer än, en gång till, att jag anser det är misskötsel p.g.a skaderisken med jordbruksmaskiner i beteshage??
Ja, du svarade själv på frågan. Dvs du ankagar Anette för misskötsel pga jbmsk i hage. Eftersom nu Tomas drog upp det där med förtal, så borde du passa din "penna" för vad du skriver här. Vi har fått reda på att Anette vet vad som skrivs här, och det kan mkt väl hända att hon nu kan känna sig kränkt av att du anser att det råder misskötsel på hennes gård och sprider detta på nätet. Om hon dessutom anser att hennes rykte och namn sätts på spel, kan hon anmäla dig för förtal. Även om det senare skulle visa sig att det verkligen rådde misskötsel på gården, så har det ingen betydelse, för det är förtal ändå och likväl ett brott som kan straffs med böter.

Tack Gunnar! Nu vet jag nivån på det här forumet....helt okej att svänga sig med ord och uttryck som man inte vet betydelsen av och sen klarar man inte av att stå för vad man sagt. Istället kan man ropa på pappa Gunnar som kommer till sitt försvar. :confused:

???????????
Nog verkar det konstigt! Hela diskusionen o tidningsartiklarna utgår från att man inte hittat någon orsak. Plötsligt påstår du sent i diskussionen första tatt man hittat clostrideier i blodet(en sensation!) sedan toxin! Hur går detta ihop med dina konspirationteorier?
PL

Då får du går tillbaka i tråden för det har maybelline skrivit om i sina tidigare inlägg.

Då skulle jag verkligen vilja veta vad som skrivits här som är ägnat att utsätta din kompis för missaktning?
Hur som helst så är det m som lyckats bäst.
PL

Det är ju helt upp till Anette hur hon uppfattar inläggen. Om hon skulle uppfatta att Mybelline velat kränka henne med de inlägg hon gjort, och mybellines avsikt var densamma så kan det blir förtal. jag betvivlar dock att Anette anser hennes inlägg som kränkande. Om man däremot skriver om henne och pekar på "misskötsel" kan saken bli en annan. Då kan hon mkt väl känna sig kränkt och anse att hennes goda namn svärtas i media, och därmed anmäla för förtal. Och det, oavsett om det i verkligheten skulle råda misskötsel på gården.

I denna tråden och Ametisttråden så har Gunnar skrivit vad jag tycker är bra inlägg, det blir respekt från min sida, precis som jag har respekt för PL´s och Tomas N´s åsikter och sätt att uttrycka sig.

Är det patetiskt att ha respekt för användare som man tycker har bra åsikter och mkt kunskap, jag tycker inte det, snarare förstånd från min sida som iaf inser att en del andra är bra mkt förståndigare.

Ditt stora problem är att du inte kan acceptera någon annan åsikt än din egen. Du kan inte föra en diskussion när du ställs mot väggen, utan när dina sk argument, (vilket ofta brukar vara någon form av upprepning), inte längre håller, tar du till nån sorts metod för att "mobba", "trycka ner", "förlöjliga" dina motståndare, samt att du gärna "gullar" med dina personer som du anser backar upp dig, men även de anser ibland att du går för långt och bör tona ner dig.
Detta beteende anser jag förkastligt, mkt omoget samt patetiskt.
Du har endast respekt för de som har åsikter i din smak, de andra kastar du så mkt skit du bara kan på! Det kallar INTE jag respekt!
Nej du, respekt är när man kan acceptera att andra tycker annorlunda, och bara för att Gunnar kommer in här som en slags gud från ovan med sina pekpinnar, behöver det INTE betyda att hans åsikter är de rätta. Han är en person precis som alla här inne och hans åsikter är högst personliga. Den enda makten han har är att stänga trådar och självklart delge oss andra sina åsikter precis som vem son helst. Det betyder inte att det är den "linjen " som ska råda här. Eller.. är buke en totalitärstat?

.....och nu måste jag undra vad språkbruket har för betydelse i detta fall om att jag tycker det är misskötsel för att hästar kan skada sig?
Du har fortfarande inte svarat på min fråga om VAD det är som missköts?
Jag antar att man inte kan uttrycka ordet "misskötsel" utan att ha något subjekt i tankarna. Du har sagt att det INTE är djuren, ok så långt, men vad är det då som missköts enligt dig?

Tack Gunnar! Nu vet jag nivån på det här forumet....helt okej att svänga sig med ord och uttryck som man inte vet betydelsen av och sen klarar man inte av att stå för vad man sagt. Istället kan man ropa på pappa Gunnar som kommer till sitt försvar. :confused:

javisst är det urlöjligt... att man så förtvivlat understryker sin uppbacknig för sina påståenden, det tyder ju endast på någon form av svaghet.

Med så, som det verkar, dålig förståelse och läsförståelse bland lärarna här på forumet är det kanske inte så konstigt att det länge pratats om kris i den svenska skolan. ;)

Jag anser att vård är betydligt mer knutet till djur än skötsel. Samtidigt som jag anser att skötsel är betydligt mer knutet till saker än vård. Jag anser att missskötsel ligger betydligt närmare "hantera fel" än vanvård.

Vad menar du ? Att jag och Terese inte kan läsa?
Förklar dig gärna vad det är vi inte kan förstå!
Och vad har det med kris i den svenska skolan att göra? Terese är för övrigt mattelärare och jag jobbar dessvärre inte ens i skolan öht, för om NI är läskunniga hade ni sett att jag skrivit att jag är FD lärare. Varför gör du detta påhopp på oss som personer och yrkesgrupp? Och vad har detta med Tråden att göra????
DU som moderator har väl till uppgift, om du nu har någon, att uppmana oss andra att hålla oss till tråden. Du har ju själv skrivit att du stänger trådar som spårar ur från ämnet, eller om det folk börjar hoppa på varandra. Du har själv just bidragit till det. Fint initiativ från dig! Föredömligt!
Anledningen till att jag tog upp ordet vanvård var just för att peka på att de är synonymer till misskötsel. Jag är mer än väl medveten om att ordet "vanvård" låter starkare. Men det är det som ju är poängen här, att visa att de faktiskt har samma betydelse. Sen att du anser att "misskötsel" skulle betyda "hantera fel" är ju mest skrattretande. Expemel. Du harvar i marken och råkar vända harven bak och fram, dvs du "hanterar harven fel" utan att för dens skull orsaka någon skada på varken harven eller marken. Tycker du det är samma sak som att missköta den? Du verkar som sagt inte heller förstå innebörden orden. Missköta innebär att sin "handling" får negativa konsekvenser, det kan vara en "aktiv" handling, tex att medvetet köra en motor utan olja, eller en "passiv" handling dvs försumma motorn genom att aldrig serva den. I båda fallen missköts motorn.

Håller med dig, Lillfi. Påhopp på mig och min yrkesgrupp som inte känns relevant i tråden. Det är inte jag som har dålig läsförståelse. Däremot tycker jag att man kanske ska utgå från att svenska akademins ordlista stämmer. Inte att vissa här på tråden kan översätta ord efter sitt eget huvud. Att påstå att man aldrig har sagt "garantera" när man använder orden "borgar för" är ju bara patetiskt. Och här "vanvård" och "misskötsel". Halva tråden går åt till att försöka övertyga om att ordlistan har fel.
För mig är att ha maskiner i hagen oansvarligt, oaktsamt eller t o m nonchalant mot djuren. Välj själv.
Misskötsel eller vanvård är när djuren inte får mat, hovslagare, rent i boxen, veterinärvård mm. Allt som har med hästens välbefinnande att göra. Hästen mår ju säkerligen bra i hagen med maskiner ända tills den dagen den skadar sig...

"Med så, som det verkar, dålig förståelse och läsförståelse bland lärarna här på forumet är det kanske inte så konstigt att det länge pratats om kris i den svenska skolan. ;)"

Inte konstigt att lärarna blir utbrända i förtid. Det känns som att vi har ett hopplöst och otacksamt jobb. Och dessutom dåligt betald.
:rofl: :rofl: :rofl:

Ja om ni ägnar er tid åt att dividera om skillnaden mellan missförhållade, misskötsel o vanvård med eleverna så är det ju inte konstigt att ni blir utbrända eller om ni försöker motverka utvecklingen att svenskalärare blir lika vanligt som svensklärare även i skrift. Ja då förstår jag att ni blir utbrända o inte får den uppskattning ni anser er förtjäna.
PL

Jag lovar att det går att sätta dit folk för misskötsel eller vad f du vill kalla det för om de har farliga hagar o inte rättar sig efter ett föreläggande.
PL

DU som moderator har väl till uppgift, om du nu har någon, att uppmana oss andra att hålla oss till tråden.

Vi ska kanske klargöra saker och ting lite tydligare, för att öka på läsförståelsen. Gunnar är administratör, jag däremot är moderator men har i detta forum inget förfogande. Gunnar förfoga över ALLA forum, vi moderatorer förfogar endast över vissa, de forum som tilldelats oss.
Dvs, jag kan inte gå in i detta forum och radera eller göra något alls mer än att skriva.

Du har ju själv skrivit att du stänger trådar som spårar ur från ämnet, eller om det folk börjar hoppa på varandra. Du har själv just bidragit till det. Fint initiativ från dig! Föredömligt!

Var hittar du ett sådant vad du kallar för påhopp? Består påhoppet i att man inte delar andras åsikter? Eller för att man tolkat saker på ett annat sätt?

Min åsikt kvarstår oavsett vad du eller annan person tycker, djurföbud är i överkant. Jag tycker däremot INTE att jordbruksmaskiner har i en hästhage att göra, och att dessa defenetivt ökar olycksrisken och ska därför tas bort. Överhuvudtaget bör området där hästar hanteras, dvs leds eller vistas vara så befriade som möjligt för lösa saker som de kan göra sig illa på.
Alltså, de saker vi kan rå över och som utgör en risk för hästar att skada sig på bör inte finnas i området där hästar vistas regelbundet.

Så det har ingen betydelse hur omgivningen uppfattar inläggen????
Efter den sista artikeln hon hjälpte mig att hitta börjar jag på allvar undra om inte detta är fråga om ett kroniskt skitställe.
PL

Hej igen
Inspektören blev tillsagd att kontakta Anette för hon var i grannbyn
i en gård där 2 km från stallet.
Mor åt Anette informerade att stona går utanför dörren och hingst på insidan i stallet och att ni får fråga Anette för det är inte mina hästar.Ni kan ringa henne så kommer hon hem.
Inspektören lyssnade inte utan gick in i hagen ,tog nyckel på väggen,
låser upp och går in.Modern säger åt dem på skarpen att inte gå in utan kontakta Anette först.
Vilket mamman tycker är höjden av fräckhet .Modern äger fastigheten som stallet står på. Anette ägde hästarna som var 3 st.:banana: då.
Tänk om hon släppt i hop stona och hingsten.
I fall de brunstat och börjat sparka varann inne på gången .Vem är ansvarig då ?En polisman sa vem vet vad som läggs i fodret då?
Det han menade var att det därför är viktigt att man har en polis som vittne då om man går in på det viset.
Nu var ju de här välvårdade ,enl. veterinär.
Det anser jag är oansvarigt av inspekt. och obildat.

Kroniskt skitställe ,förklara dig
Anette blev anmäld av hälso.n att ett sto var för magert år 1998.
Stoet var då 3 år. De gick på bete ,en stor åker.inget skitställe.
Anette blev tvungen att kontakta veterinär för besiktning för att övertyga sin oskuld.Anette förklarade för den inspekt att stoet vidgar sig i bröstkorgen när den växer och att man ska titta från sidan på hästen och inte framifrån när man tittar efter revben som syns. Det kostade Anette flera tusen kronor att besikta hästen.
Chefs vet.i Mora konstaterade på plats att stoet är ju fet.
Nästa år blev den hästen Dalarnas bäst uppfödda häst e.Robin z
Stoet hette Iza .S.
Hon fick 10 or i poäng på alla stationerna.Vet Anliot sade på kvaliten att Iza var en veterinärs dröm exteriört ,benställning och temperament.
Det finns tidn.urklipp från Mora tidn 1999art.kvalitetsbed i Falun
Ett till ex på skitkärringar som går med osanning.

Dessutom säger Mora vet .station att Anette blivit stämplad här i Älvdalen av hälsv mynd. genom att vissa anmäler och anmäler.

Det var du som hänvisade till artikeln där det stod att stället varit ett problem för kommunen i många år. Varför skall jag tro mer på dina virriga påståenden än på kommunen? Att man lyckats föda upp hästar med god exteriör behöver väl inte betyda att miljön är acceptabel.
PL

Vi ska kanske klargöra saker och ting lite tydligare, för att öka på läsförståelsen. Gunnar är administratör, jag däremot är moderator men har i detta forum inget förfogande. Gunnar förfoga över ALLA forum, vi moderatorer förfogar endast över vissa, de forum som tilldelats oss.
Dvs, jag kan inte gå in i detta forum och radera eller göra något alls mer än att skriva.

Var hittar du ett sådant vad du kallar för påhopp? Består påhoppet i att man inte delar andras åsikter? Eller för att man tolkat saker på ett annat sätt?

Min åsikt kvarstår oavsett vad du eller annan person tycker, djurföbud är i överkant. Jag tycker däremot INTE att jordbruksmaskiner har i en hästhage att göra, och att dessa defenetivt ökar olycksrisken och ska därför tas bort. Överhuvudtaget bör området där hästar hanteras, dvs leds eller vistas vara så befriade som möjligt för lösa saker som de kan göra sig illa på.
Alltså, de saker vi kan rå över och som utgör en risk för hästar att skada sig på bör inte finnas i området där hästar vistas regelbundet.

ok.. bra att du utbildar oss i lite bukefalism.
jo påhoppet bestod i förljande citat som
Gunnar skrev:
"Med så, som det verkar, dålig förståelse och läsförståelse bland lärarna här på forumet är det kanske inte så konstigt att det länge pratats om kris i den svenska skolan."

Tycker du att inte att detta är ett påhopp???? Menar du att jag har feltolkat hans inlägg?
Om inte du kan se att detta är ett påhopp, så får jag väl förklara.
Jag anser att inlägget är riktat till mig och Terese personligen som är lärare, att vi, eftersom vi är så dåliga (enligt Gunnar )på att läsa själva så är vi skyldiga till "krisen" i skolan, vilken "kris" han nu menar vet jag inte men det är självklart inget posivit.

Det har väl ingenting med hans åsikter om tråden att göra alls. Som administratör eller grundare tycker jag man ska inta någon form av neutralitet och inte vara för mkt partisk. Likt en "fröken" i skolan eller som "chefen" på jobbet har man ett något större ansvar att inte vara för partisk. Att försöka se åt båda sidor och inte lägga sig i debatten på den sandlådenivå som den är idag. Han borde stå över sådant, allt annat är oproffsigt och ömdömeslöst.
Nu framför jag bara mina synpunkter och min åsikt. Gunnar tycker säkert annorlunda, men glöm inte bort att vi utvecklas som människor av att ta till sig kritik! Det är svårt jag vet, men det är ändå ett faktum.

Jag anser att det är anmälarna de har problem med
En annan anmälare förut var alkoholist och kommunen gick hans ärenden och Anette blev beskylld för att en granntant fick andningsbesvär pga deras skithög .Anmälaren var också storrökare och hans fru tålde inte hästlukt
Det fanns hästar inom 300 meter åt alla håll ,andra grannar.
En annan granne var pedanten kallad. Han klippte gräsmattan så den var brun varje sommar.Han klagade ofta på Anettes hästar. Bla att maskiner på sommaren inte fick vara i gång efter 10 00.
Han ville gärna ha hästskit på sina rabatter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar