Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Jag frågade om Ginnies eventuella språkproblem och du svarar med "kast sten i glashus".
Var kommer "lägga ner en diskussion" in i bilden? :confused:
Jag begriper inte!

Menar du att Ginnies har ett språkligt handikapp som som gör att vi ska undvika djupgående debatterande med henne? I så fall snappar jag ditt inlägg.

LIA

Ja Lia, Ginnies har skrivit i en annan tråd att hon har svårt med svenska språket och därför ska vi förstå att hon skriver en sak och menar en annan och att hon är i sin fulla rätt att förneka att hon överhuvudtaget har sagt så.

hälsn. från matematikAläraren :rofl::rofl:

OK, då är jag med. Tack!

Det gör det i och för sig svårare att diskutera, men hellre visar jag hänsyn än ifrågasätter inlägg hela tiden.

LIA

Jag känner henne väl och hon är medveten om att det skrivs om henne här.

Hon är hotad ,det är allt jag kan säga.
De som hotar henne står henne nära.
På den obducerade hästen är det funnet ,clostridier .Det är en bakterie som producerar ett gift . det finns 7 typer av gift,en av dom blir i ex ,en bal om en råtta hamnat där vid produktion .
Eller från avlopp,Det kan bli samma effekt av sill inläggningar eller gravad lax . I de andra hästarna fanns inget hittat i blodet men avlivas av samma symtom
Lammen är inte obducerade.

Ja Lia, Ginnies har skrivit i en annan tråd att hon har svårt med svenska språket och därför ska vi förstå att hon skriver en sak och menar en annan och att hon är i sin fulla rätt att förneka att hon överhuvudtaget har sagt så.

Är det allt du har att tillföra tråden?

Egenpåhittad information om mig?:mad:

Mitt påstående i den andra tråden om problem med svenska språket var ett svar, ett medhåll från min sida när ni påstod att jag hade problem med min språkkunskap, inget annat.

Det andra du kommer med är ren BS, och med anknytning till den här tråden, har du problem med att förstå mitt inlägg om ökad skaderisk p.g.a jb-maskiner?

OK, då är jag med. Tack!

Det gör det i och för sig svårare att diskutera, men hellre visar jag hänsyn än ifrågasätter inlägg hela tiden.

LIA

Jag trodde du var långt mer smartare än att gå på ett sådant inlägg som det från terese.

Du behöver inte ta hänsyn, jag förstår precis lika bra som andra, jag har medvetet hållt mig till enbart jb-maskiner i hage av den anledningen att du och andra hakar er på småfel som i ert tycke finns, jag har ju förklarat noga efter vad jag menade, varit övertydlig, vad är problemet och varför ska jag behöva diskutera mer ingående än någon annan om andra skaderisker i hagarna?

Det är ju långt från bara jag som har åsikten att maskiner inte hör hemma i beteshagar, även om hästar kan bryta benet på en grästuva så behöver de inte göra det genom att fastna i en harv.

Inte påhitt! FAKTA från tidigare tråd genom ditt eget svar och min egen erfarenhet!
Angående vad du har sagt om maskiner i hagen har jag inte kommenterat det någonting. Utan det är bara dina krumbukter angående ordvalen som jag har kommenterat.
Vad det gäller själva tråden så skulle jag själv aldrig ställa in maskiner i hagen. Min erfarenhet är att man ska "mota olle i grind" för att minska skador på hästarna. De är flyktdjur, springer först och tänker sen.....om det sen är vanvård, misskötsel, oaktsamhet mm på A gård finns det en myndighet som ska avgöra. Inte jag...

???????????
Nog verkar det konstigt! Hela diskusionen o tidningsartiklarna utgår från att man inte hittat någon orsak. Plötsligt påstår du sent i diskussionen första tatt man hittat clostrideier i blodet(en sensation!) sedan toxin! Hur går detta ihop med dina konspirationteorier?
PL

De hittade clostridier i blodet och alla råttorna dog på lab.när de utsattes för stoets blod,men blodet hade av misstag blivit fryst på sva.pga det gick det ej att typas för att se var det kommer i från .Hösilaget var av god kvalitet vilket finns dokumenterat och taget prover av vet.och sva. Stoet var häst nr 2.Det gick 10dagar mellan 1 0ch2 ,sen 12 dagar senare häst nr 3 och vet ,tog för lite blod på nr 3,det räckte inte serum för typning.Då sade Anette till veterinär att ta prov på den som är kvar strax efter häst 3 avlivats
Det provet fanns inga clostridier påvisade ,ändå 19 dagar senare släpps stoet ut på morgonen hon springer runt i hagen lite,hon får bara vara ute under uppsikt varje dag ,så att hon inte tar nåt från marken .Det var snö ute. Stoet får avlivas akut några timmar senare
av veterinär.Anette hade glömt stänga ytterdörren på baksidan den natten .Hundarna hade skällt på natten i samband med denna tidsperiod och det brukade de inte göra.
Ytterligare ett nytt blod prov togs innan Anette tog farväl av sitt 17 åriga sto. Det fanns inga clostridier i blodet.
De veterinärer som sett fall av botulism säger att de hästarna låg döda allihopa samma dag. De skulle inte kunna leva så länge som
2 mån när de åt av samma bal och fodret byttes ut efter häst 2. 23 jan. Inkubationstiden är 10-12 dagar .Alltså borde de ha ätit av höet ca 3 jan. Sista hästen dog 24febr..Det var journalisten som missat clostridierna .En tekniker säger att det liknar tungmetallsförgiftning.

Det står i artikeln botulism och det orsakas av bakterien clostridium
Är inte sjukhussjukan också någon form av clostridium bakterie?

Toxinet är samma som giftet de dött av som har talats om hela tiden
Botulism är en förgiftning och de blir förlamade an det och kan sen inte resa sig och då går det inte längre.De måste avlivas.
Konspirationerna är jag inte ensam om ,det är många som är på den linjen Anette måste ha haft urstarka hästar som överlever det giftet
så länge .Om jag inte minns fel nu så är det 0.04% chans att få botulism i Sverige på hästar.

Inspektören tog kort på ensilagebalen ca 1 år innan de dog.
Insp.gick ut i tidn.att Anette gett fel foder så att hästarna dött,innan de själva och veterinärerna visste nåt .Proverna var inte
ens tagna .Se artikeln , hästar och får dog.

Inspektören tog kort på ensilagebalen ca 1 år innan de dog.
Insp.gick ut i tidn.att Anette gett fel foder så att hästarna dött,innan de själva och veterinärerna visste nåt .Proverna var inte
ens tagna .Se artikeln , hästar och får dog.

För att komma till artikeln sök på
Hästar och får dog-djurägare polisanmäld.

Med så, som det verkar, dålig förståelse och läsförståelse bland lärarna här på forumet är det kanske inte så konstigt att det länge pratats om kris i den svenska skolan. ;)

Tycker att det fortsätts att tjaffsas en massa om saker som är av väldigt liten vikt. Jag borde därför egentligen låta bli att ta upp detta :) Jag anser att vård är betydligt mer knutet till djur än skötsel. Samtidigt som jag anser att skötsel är betydligt mer knutet till saker än vård. Jag anser att missskötsel ligger betydligt närmare "hantera fel" än vanvård.
Att placera maskiner i en hage är att öka risken för skador på hästarna i onödan. Självklart finns det andra risker också, men oftast är de inte lika stora eller lika enkla att åtgärda.

Om man har hästar som nästan alltid smiter från sina hagar genom att hoppa över staket eller när man skall ta in dem bör man nog försöka se till att få bort maskiner från vägen till stallet eller där de brukar vistas om de hoppar ur hagen.
Ännu bättre är kanske att se till att de ite hoppar ut eller smiter.

Jag undrade även om detta med nyckeln, hur inspektören fick tag på den. Där kom det nu ett svar om att inspektören själv tagit den på på en spik, på en vägg?
Dock skrev maybelline också "Ånette var hemma på några minuter efter modern ringt henne och berättat att de låst upp"
Detta kan tolkas som om modern hade låst upp, och det var något liknande som skrevs tidigare som gjorde att jag undrade exakt hur det egentligen gick till med nyckeln.

Om insoektören kanske först frågade var nyckeln till stallet var och sedan fick reda på det av modern efter det att inspektören påpkat att hon hade polismans befogenhet eller liknande kan det tänkas att det kan tolkas som modern gett inspektören nyckel och då också tillåtelse att gå in i stallet.

Jag tycker fortfarande att inspektören verkar ha hanterat detta på ett mycket konstigt sätt, om man ser till de uppgifter som framkommit.

Jag hoppas även att allt "konstigt" som hänt stallägaren har polisanmälts. Så att det om möjligt går at hitta mönster och kanske komma fram till vad det är som faktiskt har hänt.

maybelline verkar sitta på en hel del information, tyvärr är det inte alltid så lätt att förstå den, och som sagts tidigare, en del av det hon skrivit har kanske inte gagnat stallägaren.

Bara för att återigen klargöra, jag förstår fortfarande inte varför stallägaren skulle få djurförbud.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar