Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Men Ginnies, du har ju även i andra trådar använt ord som du tydligen inte vet betydelsen av och sen förnekat att du har sagt så. Det är väl självklart att vi som har koll på svenska språket reagerar då. :angel:

Inte bara jag har råkat ut för det, Lillfi har även rättat andra vid fel språkval, det lite lustiga, eller olustiga, beroende på hur man ser det, är att det alltid är de som tycker annorlunda än henne som tillrättavisas. Det måste väl även du, just för att du, precis som Lillfi,är lärare, tycka är orättvist? :confused::grin:

Eller är det som ryktet säger, att lärare gärna får favoriter och då ser mellam fingrarna på vissa fel, medans andra som de retar sig på hackas det och gnetas på extra mycket? Man blir ju lite undrande över om ni arbetar/har arbetat på samma sätt som ni ger intryck av i tråden/ andra trådar, genom att bara klaga och påpeka löjliga fel för vissa av användarna och deras inlägg.

Jag är nämligen rätt övertygad om att Om jag hade gjort några bugningar åt Lillfis inlägg, precis som du gör, då hade hon förbisett mitt dåliga språkliga bruk, och istället hackat på någon annan.

Jasså....lite svårt....???
Varför påpekar du då inte för den skrivaren,Maybelline, att hennes meningsuppbyggnad har övrigt att önska, gammal svenkAlärare som du är?

Det lyser igenom rätt bra att du är irriterad på mig och mina inlägg mer än på min svenska, din argumentation tryter och då tar du till annat, det finns andra brister i språket av andra där du väljer se mellan fingrarna.

Dessutom har jag inte påstått att min tolkning är rätt, man blir ju lite mörkrädd om du är en iof f.d svenskalärare, det är inte bara jag som i trådens gång fått åsikter tillskrivna sig av dig som man inte skrivit, utan mer som du hittar på.

haha...:rofl: känner du dig orättvist behandlad! sorry! Men nu är det så att jag påpekar precis det jag har lust till och det kan du inte styra över!
Att jag skulle va irriterad på dina inlägg är ju knappast nåt jag försöker mörka.. eller tycker du?? Tycker jag nästan är övertydlig..
Jasså du har inte påstått att din tolkning är rätt nu....ok den va bra!

.....och nu måste jag undra vad språkbruket har för betydelse i detta fall om att jag tycker det är misskötsel för att hästar kan skada sig?

Det var bara en parantes... men vill du fotsätta med det ämnet så varsågod!

Inte bara jag har råkat ut för det, Lillfi har även rättat andra vid fel språkval, det lite lustiga, eller olustiga, beroende på hur man ser det, är att det alltid är de som tycker annorlunda än henne som tillrättavisas.
Jag är nämligen rätt övertygad om att Om jag hade gjort några bugningar åt Lillfis inlägg, precis som du gör, då hade hon förbisett mitt dåliga språkliga bruk, och istället hackat på någon annan.

Att du känner att jag skulle "hacka" på dig bara för att din SYN inte stämmer överrens med min, berättar MER om dig själv än det gör om MIG! Man KAN inte haspla ur sig ord och anklagelser hursom helst! Och det har inget med att just det kommer från DIG!! Men det konstiga är ju att alla skumma inlägg kommer ju just från dig, så du ger mig inget val precis.

En person har sprungit vid fårhuset där tidigt varenda morgon i byn och Anette anser att det inte är bra att de blir störda vid lammning de kan till och med lämna lammet och inte tar hand om det alls Samma person har hängt upp ett dött lamm på en två meter pinne
längs byvägen samma dag somAnette hittade de nedgrävda lammen

Den här personen, vad är det för en människa? Hur då hängt upp ett dött lamm? Var det Anetts lamm?

Båd orden är mkt laddade, men de är synonymer. Lätt att slå upp i ordlistan. Jämför också engelskans "miss" som betyder "brist" eller "i avsaknad av", Inget av orden passar in på Anettes gård och djur.

Men misskötsel kan man använda rent allmänt om en gård, tex om maskiner ligger och skräpar. Man kan missköta en gård utan att hästarna blir vanvårdade. vanvård använder man bara när det gäller just djuren. Så nej jag tycker inte att orden är helt utbytbara.

Man KAN inte haspla ur sig ord och anklagelser hursom helst! Och det har inget med att just det kommer från DIG!! Men det konstiga är ju att alla skumma inlägg kommer ju just från dig, så du ger mig inget val precis.

Men kom då till skott, vad är det för anklagelser jag har hasplat ur mig om ämmnet i tråden, mer än, en gång till, att jag anser det är misskötsel p.g.a skaderisken med jordbruksmaskiner i beteshage??

haha...:rofl: känner du dig orättvist behandlad! sorry! Men nu är det så att jag påpekar precis det jag har lust till och det kan du inte styra över!

Det är bara så uppenbart hur du vinklar det hela och drar in onödiga språklektioner p.g.a bristande argumentation.

Eller är det som ryktet säger, att lärare gärna får favoriter och då ser mellam fingrarna på vissa fel, medans andra som de retar sig på hackas det och gnetas på extra mycket? Man blir ju lite undrande över om ni arbetar/har arbetat på samma sätt som ni ger intryck av i tråden/ andra trådar, genom att bara klaga och påpeka löjliga fel för vissa av användarna och deras inlägg.

Du har då inte den minsta på koll på hur lärare arbetar idag! I en lång berättelse rättar man INGA stavfel! Det tränar man på i specifika övningar sk rättstavning! Det viktiga är att man uppmuntar elevernas skrivglädje, på samma sätt som man lär sig tala ett språk, man måste alltså lära sig våga tala och då är inte korrigeringar befogat. Man lär barnen att "skrift" är på ett sätt nerskrivet "tal" , vilket brukar leda till härlig berättelser sida upp och sida ner, helt utan punkter och meningsbyggnad , men skrivglädjen går inte att ta fel på och det är innehållet vi då fokuserar på och inte grammatiken.
För att dra en parallell här, Mybelline har skrivit intressanta saker med rikt innehåll, dock lite svårläst pga avsaknad av punkter.
Det är inget jag kommenterar, för jag vet att det lätt blir så när man skriver mycket långa berättelser.

Men misskötsel kan man använda rent allmänt om en gård, tex om maskiner ligger och skräpar. Man kan missköta en gård utan att hästarna blir vanvårdade. vanvård använder man bara när det gäller just djuren. Så nej jag tycker inte att orden är helt utbytbara.
Slå i ordlistan själv får du se! De är synonymer!

Men dessvärre nödvändigt!

Varför är det nödvändigt med språklektioner?

Ska du försöka frälsa buke från dålig svenska så lär du få en del att göra, det finns bättre än mig, men som vanligt även sämre.

Du kanske ska återgå till ämmnet i tråden, istället för att diskutera språkbruk, om det kan du ju starta en egen tråd, den blir säkert poppis.:grin::devil:

Varför är det nödvändigt med språklektioner?

Ska du försöka frälsa buke från dålig svenska så lär du få en del att göra, det finns bättre än mig, men som vanligt även sämre.

Du kanske ska återgå till ämmnet i tråden, istället för att diskutera språkbruk, om det kan du ju starta en egen tråd, den blir säkert poppis.:grin::devil:

"bättre än jag" heter det, och ja vi får nog ta det i en annan tråd.
Försök att inte fastna i det här nu!

Men kom då till skott, vad är det för anklagelser jag har hasplat ur mig om ämmnet i tråden, mer än, en gång till, att jag anser det är misskötsel p.g.a skaderisken med jordbruksmaskiner i beteshage??

Oj, den här tråden kommer bli jättelång om du ska ställa samma frågor om och om igen, och jag ska ge lika långa och uttömmande svar om och om igen...om minnet sviker, så kan du ju läsa tråden från början.

Båda uttrycken kan användas i samma sammanhang.
Man kan vanvårda djur liksom man kan vanvårda byggnader t ex.
Man kan missköta sina åtaganden visavi djur eller byggnader t ex.
Nyansskillnad hittar man, om man ser till grundorden vårda resp sköta.

LIA

Ännu en gång bevisat att kvinnor tjafsar och kan aldrig ge sig :)

Och jag förstår inte varför du inte förstår att hästar kan skada sig på jordbruksmaskiner som mot förmodan skulle stå uppställda i en beteshage, det var du som menade på att hästar inte bryr sig för att maskinerna inte går att äta, inte jag, varför ska jag göra garantier då?
Var kommer "mot förmodan" in i bilden? Menar du att hästar går omkring i hagen och "förmodar"?
Och ja, jag menar att hästar kollar av vad som ligger där, konstaterar att det är ointressant, registrerar det och sedan struntar i det.

Du har satt likhetstecken mellam skaderisk och misskötsel!

Hästar kan skada sig, det är riktigt, men dom kan skada sig på precis vad som helst och hur som helst. Stenar, gropar, träd, kvistar och diken för att ta några hag-exempel. Är det därmed misskötsel att ha hästar ute i en hage? Hästar kan även skada sig inne på olika sätt, = misskötsel att ha hästar inne? Hästar kan skada varandra, = misskötsel att ha hästar tillsammans?
Överallt och alltid finns skaderisk. Menar du att analogt med detta så är all hästhållning misskötsel?

Jag konstaterar vidare att det i tråden föreligger skillnader i syn på hästars benägenhet att skada sig. Själv tillhör jag dom som anser det vara bättre, av flera skäl, att vänja hästar vid verkligheten än att linda in dom i bomull.

LIA

Eftersom du svarar på mitt inlägg, så undrar jag vad du menar? Jag förklarade innebörden i två olika ord. Har inte uttalat mig tidigare om detta.
Så förklara var tjafset ligger. Förklara också vad du menar med "kan aldrig ge sig" beträffande mitt inlägg. Förklara slutligen hur du vet vilka som är kvinnor resp män här.

Väntar f ö fortfarande på svar om dina skadade hästar.

LIA

Så du kan alltså garantera att hästar som går i beteshage, vilket var det som från början nämndes, inte skadar sig på maskiner som mot förmodan skulle vara uppställda där?

Det här var också en lustig fråga som jag tar mig friheten att besvara:
Det måste du väl förstå att ingen kan göra några garantier mot att hästar inte skadar sig. Inte ens om de står inne i boxen är det helt säkert. Du kommer väl ihåg Lussans Dante som som för många herrans år sedan skadade sin sena i boxen? Hästar är också väldigt olika, en del skadar sig aldrig, medans andra kommer på de mest osannolika sätt att skada sig på.

Jag tycker inte hon har bristit hon har fått djuren förgiftade
Anette och hennes mor tog hem lammen i hemmet och de fick bo inne
under tiden de fick flaska och vissa klarade sig inte bara.
Flera av de lammen visade samma symtom som hästarna och vinglade
De slutade dricka ur flaskan ,trots att de var pigga på flaskan först.
De hade fått selen sedan tidigare, mammorna.
Anette har fött upp häst på flaska och den är 20 år nu.Hon är känd av hennes vänner att bry sig mycket om sina djur .Ett exempel är hennes gamla avelssto .Hon skadade sig i hagen och senan gick av på ett bakben (fanns inga jordbr.maskin. eller annat ihagen )de hade blivit rädd och stuckit ur staketet)
Detta hände för flera år sen Stoet var 23 år.Anette vägrade avliva henne och då hade hon läst om en veterinär som använt homeopat medel till en häst och den blev frisk.
Anett åkte genast till Ultuna och opererade henne ,det kostade henne 30 000kr Ultuna tyckte att hon var för dålig att satsa på.Anette och pojkarna tog hem henne och vårdade henne med rhus-tox ,ruta ,hepar mot infekt.Vet på atg i Rättvik hjälpte henne att ta av gips i stallet Anette vårdade henne i 2mån och hon blev frisk och kunde bära flickorna i byn igen
Jag tror säkert att djur kan bli sjuka på andra ställen också,men Anette ska hängas ut i tidningarna hon.
En annan gång föråt sig ett lamm på kornkross som den hade lyckat och ätit av på fäboden ,hur den nu hade lyckats att öppna den tunnan med låsning på.
Anette åkte genast till vet .De sa att de behandlar inte lamm . och att blodet blir surt.De hade inga kanyler som passar lamm och inte heller ta blodgasanalys.
Vidare hittade Anette sin hund död i kojan .På kvällen var den hur pigg som helst . Allt är inom samma tidsperiod.
Hennes nya bil har kamrem gått av 2ggr detta år 30 000 resp 40 000 kr på Volvo och hotbrev har hittats i brevlådan.
Hennes brevlåda låg på trappen nedskruvad.
Det är för många djur som dött,skumt tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar