Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

Miljöchefen tog själv nyckeln på en vägg och låste upp trots att
hon uppmanades att ringa Anette eller hämta henne på en gård 5 min väg från hemmet .Anette skyndade sig hem efter modern ringt upp henne och missade inspekt med nån minut sedan åkte Anette med bäbis och 10 åriga dotter till miljökontoret och miljöchefen vägrade tala med henne i stället ringde hon dit polis för handräckning att det fanns en hotfull person som skulle kastas ut från kontoret
Varför kunde inte inspektören tala med djurägaren annars har man inte rent mjöl i påsen tycker jag.
För övrigt är Anettes mamma nästan alltid hemma . Det vore hur enkelt som helst att nå Anette.:banana:

Är det fel att ha jordbruksmakiner ute på gårdsplanen då också
Eftersom Anettes häst kunde hoppa över staketet på en femöring om han ville,?
Då var väl det dumdristigt att ha jordbruksmaskiner på gårdsplanen också ,alltså inte i hagen om hon nu hade det ,men just i det här fallet
Eller grannens plog

Jag anser personligen att man inte skall ha jordbruksmaskiner i hagarna, jordbruksmaskiner är flyttbara och kan därför enkelt flyttas därifrån till lämpligare plats.
Ni som försökt försvara att det är ok, och att hästar inte skadar sig om de vant sig eller vilka nu argumenten varit, anser jag inte veta vad ni pratar om.

Och avslutar min diskussion om jorbruksmaskiner i beteshage, med detta i bakfickan.

Eftersom Anettes häst kunde hoppa över staketet på en femöring om han ville,?

Då får man helt enkelt sätta högre staket än det hästen kan hoppa.
Särskilt vid, som detta, en hingst, är det väl av vikt att den inte kan ta sig ut och in till andras ston?

Ännu ett fullständigt kunskapslöst påstående om hästar.
"är det väl av vikt att den inte kan ta sig ut och in till andras ston?"
det är helt ett männskligt problem.
Sen är inte hingsten problemet utan stona. Det är stona som sätter igång. Hade en åring på besök i våras, den hoppade övet ett 170cm trästaket för att ta sig till hingsten som gick med 80 cm tråd.

Ännu ett fullständigt kunskapslöst påstående om hästar.
"är det väl av vikt att den inte kan ta sig ut och in till andras ston?"
det är helt ett männskligt problem.

Kunskapslöst eller inte, menar du att jag har fel?
Är man inte skyldig som hingstägare att stängsla sin egen hingst?
Och eftersom jag nu svarade på och diskuterade med en som nämnde A`s hingst, som hoppade över, menar jag fortfarande att det är hon som får stängsla och hålla sin hingst hemma.

Dra inte in att andra ston hoppar över till din hingst, vad har det med mitt påstående att göra?

Vad man är skyldig att ha enligt regler är inte det samma som kunskap om hästar :)

Tycker det känns som du bör lugna dig lite.

Jag anser personligen att man inte skall ha jordbruksmaskiner i hagarna, jordbruksmaskiner är flyttbara och kan därför enkelt flyttas därifrån till lämpligare plats.
Ni som försökt försvara att det är ok, och att hästar inte skadar sig om de vant sig eller vilka nu argumenten varit, anser jag inte veta vad ni pratar om.

Personen det i detta fall handlar om gjorde helt klart ett misstag om det stod mskiner i en hage där det gick hästar. Vad jag förstår rättade hon sedan till sitt misstag omgående hon blev uppmärksammad på det. I och med detta anser jag just den saken vara ur världen.

Vi vet inte allt runt detta fall, men utifrån de uppgifter som framkommit anser jag det väldigt, väldigt konstigt med ett djurförbud.

När det gäller att gå in i det låsta stallet med nyckel kanske det inte rubriceras inbrott, eftersom det inte handlade om att bryta sig in.
Jag håller med de flesta här om att inspektören inte skall gå in i stall om inte ägaren är med eller har gett sin tillåtelse. Med polis kan de väl gå in, men jag anser att man bör försöka kontakta stallägaren först, ändå.

Det kom upp någonstans att anhöriga till stallägaren kan ha gett inspektören nyckeln. Om så är fallet kan jag tänka mig att inspektören klarar sig undan anklagelse om intrång.

Jag anser dock förstfarande att inspektörens agerande verkar konstigt om man ser till de uppgifter som hitills framkommit.

Anledning till detta, att "jag går i taket" är när man använder felaktiga ord. Att hävda att det råder misskötsel på gården pga av den här maskinen är helt felaktigt. Misskötsel betyder vanvård!! Var hästarna vanvårdade? Gården, är den förfallen och vanvårdad?, så när man använder sig av detta ord utan att veta dess innebörd anser jag felaktigt och faktiskt upprörande!

Det kan hända att vagnen som stod bredvid harven var placerad på ett sätt som gjorde det säkert för hästarna. Jag antar att Anette gjorde en egen bedömning av det!
Sen undrar jag vad du fått uppgifterna från att någon anhörig till Anette skulle ha gett inspektören nyckeln?

Det var inte hingsten som hoppade över
Det var hopphästen som debuterat i svår hoppning som Anette fött upp och sålt till annan person.
Han hoppade över och stod bara utanför beteshagen nån gång
Det jag menar är att det är i så fall farligt med jordbruksm stående på gårdsplan utanför hagar då i så fall också,och de står då överallt på gårdar runt om.Tänk om de tappar hästen då de leder den till och från hagen och den springer in i maskinen är det också misskötsel av ägaren eller hur är det med det att utsätta hästen för fasta hinder
eller hinderhållare som hästen kan picka sig i ögon på när den ,havererar hindret ,den kanse bröt benet, eller misskötsel när travhästens sulky fastnar i benet på hästen bredvid ifarten

Det var inte hingsten som hoppade över
Det var hopphästen som debuterat i svår hoppning som Anette fött upp och sålt till annan person.
Han hoppade över och stod bara utanför beteshagen nån gång
Det jag menar är att det är i så fall farligt med jordbruksm stående på gårdsplan utanför hagar då i så fall också,och de står då överallt på gårdar runt om.Tänk om de tappar hästen då de leder den till och från hagen och den springer in i maskinen är det också misskötsel av ägaren eller hur är det med det att utsätta hästen för fasta hinder
eller hinderhållare som hästen kan picka sig i ögon på när den ,havererar hindret ,den kanse bröt benet, eller misskötsel när travhästens sulky fastnar i benet på hästen bredvid ifarten

Varför lägger du så mycket krut på att förklara att man skall få ha harvar i hagarna? Det är ju nästan som att vi skall övertygas om att det är bra med maskiner i hästhagar.

harven är en bisak i ärendet och det verkar inte ens som att djurägaren hade några problem med att ta bort harven. Eller vägrar hon att ta bort den?

Det var troligtsvis stona som lockade ut honom de brukade stå och ropa efter honom men han hade ju ston hemma också och där höll han sig Det var en gång på flera år som han smet ut
Det var en ovanligt lugn och snäll hingst och hans mor var den välkända Sailor girl som var svensk champion 2ggr 30 start och 19 segr Helena Lundbäck lånade honom för några år sen av Anette
eftersom han kunde hoppa
Nu har Platbardis sagt att hon har rätt att gå in hon hänvisar till nöd går före rätt att hon bedömde hingsten vara i fara .Två fina ston går utanför stallsdörren,enligt länsvet.får man bara gå in om man ser halvdöda djur utanför eller hör något djur som låter illa annars är det polis som gäller och veterinär ska tillkallas.
Modern erbjöd dem att ringa Anette så kommer hon hemmen de vill inte utan miljöchefen säger i stället att hon nar en polismans befogenhet.
Platbardis säger också att undantag upphäver allt om man misstänker
vanvårdad häst
Men kan den bli mer vanvårdad på så kort tid Ånette var hemma på några minuter efter modern ringt henne och berättat att de låst upp

några veckor efter att hennes hingst hade hoppat över stängslet
Han kunde hoppa 2 meter utan vidare .Grannen är hennes ovän sedan ca 20 år och de har även försökt ta av henne den mark hon arrenderade intill stallet och de lyckades några år men fick tillbaka marken ändå av markägaren igen. När hingsten smet in till hennes
ston blev stoägaren arg och tyckte att hingsten måste fått för lite mat när den kom in i hagen.Inget hände ,HIngsten snusade bara på stona och hon kunde hämta hem honom direkt.

Men i inlägg 101 skriver du om en hingst som hoppade över staketet in till grannens ston.......

Anette hade anpassat tiderna .han kunde gå ute efter att deras ston gått in 16-1700 varje dag
En bagge har dött troligtsvis av urinsten den var död när Anette kom dit och när Anette övervakade lammningen vid ett en natt var där en lös hund i området Stallet och fårhuset låg 1 mil från varandra Anette åker emellan
Natten efter ligger flera lammungar nedgrävda i lösdriften och flera
lammungar har enl Anette har inte tagit sig utan hon har försökt med flaska och sondmatning När hon har lämnat fårhuset har de lammen
tuttat mamman och det har sett bra ut sedan har Anette återvänt några timmar senare och då har lammet varit svagt och Anette har
mjölkat tackan och gett till lammet Hennes dotter är duktig att hjälpa
En person har sprungit vid fårhuset där tidigt varenda morgon i byn och Anette anser att det inte är bra att de blir störda vid lammning de kan till och med lämna lammet och inte tar hand om det alls Samma person har hängt upp ett dött lamm på en två meter pinne
längs byvägen samma dag somAnette hittade de nedgrävda lammen
Den personen tycker också att det är vanvård att ha djur ute vintertid och att .lammen har frusit ihjäl.Fåren har haft daglig tillsyn och dygnet runt med hösilage i massor och vatten samt halmbädd
Hon blev anmäld för att fåren kunde sticka sig på pinnar i skogshagen Fåren har även viltstaket med 6 trådar

han hade smitit eller hoppat in till grannens sto jag vet inte exakt
tillvägagångssättet när han smet in till stona, det jag vet är att han kan hoppa över staket .och att det var den andre Geronimo.S
som hoppade över staket och han var valack. Han var bara hemma hos Anette ca 5 månader innan han dog.Den hästen har Anette fött upp
och sålde som unghäst 2 år senare vann han en uttagning i 4 års championatet på strömsholm .
Geronimo tyckte det var skoj att hoppa och han smet ingenstans
Flera landslagsryttare har försökt köpa honom för höga belopp
med ägarenoch den ägaren säger att man inte kan producera sådana topphästar om man vanvårdar De håller inte.

Ja jag skrev det för jag visste att han kunde hoppa
och att han varit inne i deras hage med stona
Anette har för några år sen tagit in en hingst åt dom som sprang inne bland Anettes dräktiga ston Anette själv ledde hem hingsten till ägaren och dennes mor sa tack för hjälpen sedan kom dottern hem
från affären och sa inte ett ord åt Anette
Anette blev inte ens arg eller änmälde någon för det
Hon har sagt att sådant händer väl med hästar.

På något sätt lyckas du mer o mer spä på misstanken att inspektörens helhetsbedömning ändå är riktig!
PL

Du har rätt harven är en bisak ,men inte för miljön.ins. i Älvdalen.
Maskinen är borttagen
Det intressanta är om miljöinsp har rätt att undantag upphäver allt
Att hon fick gå in när hon säger att nöd går före rättoch att hon misstänkte att det fanns ett djur där inne som led som hon uttryckt sig.
Nu var ju hästarna välvårdade enl. veterinär De här hästarna går på bete varje sommar och vem som helst ser dom vid vägen.
Om nu hästen var vanvårdad varför ringer de inte till veterinären
utan väntar 2 mån till och sen går in igen Platbardis har då begärt
poliseskort hem till Anette och hennes mor efter första olovliga intrånget

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar