Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

:rofl: precis.. hästar vänjer sig vid sin omgivning.

...hade det stått en maskin där istället hade hon förmodligen inte brytt sig ...det hade förmodligen varit säkrare...

Ditt svar på LIA´s påstående varför ska hästar bry sig om jb-maskiner.

Jag påtalade at det är en skaderisk, en onödig sådan med maskiner i beteshage, ni två menade då att de vänjer sig.
Hur ska du ha det?

Att ha jordbruksmaskiner stående i hagar är en stor risk som enligt mig kan jämföras med misskötsel.[/QUOTE

Jag tycker det är nonchalant och ansvarslöst av en hästägare att ställa ut maskiner i en beteshage, rent principiellt, men var har jag skrivit att det ska ges djurförbud, jag har bara jämfört med att jag tycker det är misskötsel, inget annat, och det av skaderisken.

Var har jag skrivit innantill att inspektören gjorde rätt i detta fall, annat än att påtala maskinerna?
citat från dig tex:
"Enligt denna paragraf så verkar det som inspektörer faktiskt har större befogenheter än vad i tidigare trådar menats"

Jag påtalade at det är en skaderisk, en onödig sådan med maskiner i beteshage, ni två menade då att de vänjer sig.
Hur ska du ha det?

Det är bara att läsa mina inlägg så får du svar på den frågan.
Jag tänker inte sitta och skriva allt en gång till!

Jag tycker det är nonchalant och ansvarslöst av en hästägare att ställa ut maskiner i en beteshage, rent principiellt, men var har jag skrivit att det ska ges djurförbud, jag har bara jämfört med att jag tycker det är misskötsel, inget annat, och det av skaderisken.
Det inlägg som handlar om den "misskötsel" som låg till grund för detta djurförbud har du vidare återknutit till ditt citat om den "misskötsel" som rådde på gården.. Hur mång citat vill du ha??... är det inte bättre att du sätter dig och läser igenom vad du har skrivit istället för att be mig om citat...Här kan du läsa hur du svarat på det inlägget. Här diskuteras alltså djurförbudet.
Ursprungligen postat av Lillfi
Men om vi återgår till det aktuella fallet, så hade ju hon tagit till av kritiken och därmed flyttat jorbruksmaskinen, som enl artikeln stod på "olämpligt ställe". Och sen framkommer det inte heller vad det är för odefinierad "ordning" inspektören pratar om.
Jag anser att för att utfärda djurförbud, vilket är väldigt allvarligt, måste man kunna visa att hästarna är misskötta, eller att man kan påvisa att man "misshandlar" sina djur. Man måste alltså inspektera djuret i sig.

Fast det håller jag inte med om, att bara djuret i sigt ska inspekteras.
Att ha jordbruksmaskiner stående i hagar är en stor risk som enligt mig kan jämföras med misskötsel

Om du läser mina senare inlägg så ser du att frågan är minst sagt komplicerad. SJV kom med ett tvärsäkert svar men började vingla rejält när jag undrade om DSMs tolkning från förra året.
PL

Jag har då erfarenhet av att alla slags hästar lyckas skada sig på farliga föremål i hagen. Dina är naturligtvis undantag men i min praktik finns det mest djur som beter sig som djur inte ngn slags robotar.
PL

KL Skitiga hagar o farliga föremål ger enligt reglerna förelägganden o inte djurförbud.
Att gå in i låsta utrymmen utan polis kan aldrig vara acceptabelt.
PL

Hur ska du ha det?

Personligen tycker jag att diskussionen börjar bli löjlig, utan att peka finger till någon.

Självklart ska det inte finnas maskiner i en hage där hästar vistas, visst sjutton kan de skada sig även på sådant som funnits där sen urminnes tider. Det handlar ju endast om att minimera riskerna kort och gott, att få djurförbud för en sådan sak är löjligt ja men nu är det ju inte enbart det som står till grund för beslutet.

Oavsett så anser jag fortfarande att inspektören agerade felaktigt, hoppas att denne får löpa hela sin lina ut och att det blir konsekvenser av det i någon form åt något håll. Efter det vet var och en var ribban ligger.

Jag håller nog inte med dig ,
om att moderna hästägaren är intelligensbefriad
Det är väl individuellt hur intelligent man är.
Man kan väl inte döma alla över en kam.
Tur att det finns de som är kloka och välbildade

Personligen tycker jag att diskussionen börjar bli löjlig, utan att peka finger till någon.
*Känner mig självklart utpekad, men håller ändå med dig till fullo, tröttsamt ältande fram och tillbaks.

Självklart ska det inte finnas maskiner i en hage där hästar vistas, visst sjutton kan de skada sig även på sådant som funnits där sen urminnes tider. Det handlar ju endast om att minimera riskerna kort och gott, att få djurförbud för en sådan sak är löjligt ja men nu är det ju inte enbart det som står till grund för beslutet.
* men vad var det för andra saker du menar ? gödsel i hagarna/boxen och den tomma spannen? Inte tillräckliga skäl enligt mig ändå.

Oavsett så anser jag fortfarande att inspektören agerade felaktigt, hoppas att denne får löpa hela sin lina ut och att det blir konsekvenser av det i någon form åt något håll. Efter det vet var och en var ribban ligger.
* Det hoppas jag med..

* men vad var det för andra saker du menar ? gödsel i hagarna/boxen och den tomma spannen? Inte tillräckliga skäl enligt mig ändå.

Snälla, lägg inte meningar i mun på mig som jag varken skrivit eller uttalat, på det sättet är det oerhört lätt att missförstånd uppstår.

Sen handlar väl denna tråd inte om vad jag o Lia tycker om harvar eller inte..? det handlar ju om hur Anette blivit behandlad av en myndighetsperson, så istället för att, tjafsa om din ståndpunkt och din vilja att tvinga andra att ha samma syn på en harv, se istället på helheten och ställ dig själv frågan, är detta rimligt??

Jag tvingar ingen att ha åsikter att harvar inte ska stå i beteshage, menar fortfarande bara att jag tycker inspektörer gör rätt som påpekar detta samt att de utan tvekan medför en skaderisk.
Du har ju också ett fritt val att sluta tjafsa, dessutom höll du faktiskt med Lia när hon menade att hästar vänjer sig vid saker som dessa i hagen.:grin:

Troligtvis var det inte så mycket skit det var mest framför stallet i ett hörn som de hade som toalett, skithögarna var blandade med matjord .De behövde inte stå i hörnet utan hade en stor vinterhage och
alltid stora beten varje sommar som de flyttades till och som hon senast själv plöjde upp för 2 år sen, Såg nämnligen henne stå och
plocka sten för hand i skopa .,det fast hon var höggravid.
När sen hästarna har gått på bete kör pojkarna hennes bort skiten
med traktorn framför stallet . Skrapar rent.
Hennes morfar var hovslagare och hon verkar sina hästar själv och andras också.
Råkar veta det

Jag tvingar ingen att ha åsikter att harvar inte ska stå i beteshage, menar fortfarande bara att jag tycker inspektörer gör rätt som påpekar detta samt att de utan tvekan medför en skaderisk.
Du har ju också ett fritt val att sluta tjafsa, dessutom höll du faktiskt med Lia när hon menade att hästar vänjer sig vid saker som dessa i hagen.:grin:
"misskötsel"... blev sedan till "skaderisk"..:angel:

Snälla, lägg inte meningar i mun på mig som jag varken skrivit eller uttalat, på det sättet är det oerhört lätt att missförstånd uppstår.

sorry, inte meningen, såg att det blev tokigt.:o
Radera inlägg 151!
Men vad var det för andra saker du menar ? gödsel i hagarna/boxen och den tomma spannen? Inte tillräckliga skäl enligt mig.
Eller fanns det andra saker?

Precis
En polis sa till mig när jag frågade honom om det här, Insp. får absolut inte ta nyckel och låsa upp,trava in i stallet utan vittne och det är inte vem som helst utan det måste vara en polis och inte en kollega som inspekt hade med sig när hon bröt sig in hos Anette
Vad vet man vad de gör när ingen ser det och hästarna är döda nu
ca ett år efter inspekt bröt sig in enligt Anettes 17 åriga son hade han sett att hon tog kort på en öppnad hösilagebal vid det besöket
utanför hagenVar det någon som tyckte att Anette gav fel foder redan då ,ett år innan hennes fina hästar dog
Jag glömmer aldrig hennes svarta , dressyrsto som såg ut som en hingst. Hon imponerade på många med sin utstrålning.En systerson såldes för halv miljon till Danmark förra året (annan ägare)
Hon fanns hos Anette i 17 år och hon var den som överlevde giftet
längst .

Tycker det känns som du bör lugna dig lite.

Jag anser personligen att man inte skall ha jordbruksmaskiner i hagarna, jordbruksmaskiner är flyttbara och kan därför enkelt flyttas därifrån till lämpligare plats.
Ni som försökt försvara att det är ok, och att hästar inte skadar sig om de vant sig eller vilka nu argumenten varit, anser jag inte veta vad ni pratar om.

Personen det i detta fall handlar om gjorde helt klart ett misstag om det stod mskiner i en hage där det gick hästar. Vad jag förstår rättade hon sedan till sitt misstag omgående hon blev uppmärksammad på det. I och med detta anser jag just den saken vara ur världen.

Vi vet inte allt runt detta fall, men utifrån de uppgifter som framkommit anser jag det väldigt, väldigt konstigt med ett djurförbud.

När det gäller att gå in i det låsta stallet med nyckel kanske det inte rubriceras inbrott, eftersom det inte handlade om att bryta sig in.
Jag håller med de flesta här om att inspektören inte skall gå in i stall om inte ägaren är med eller har gett sin tillåtelse. Med polis kan de väl gå in, men jag anser att man bör försöka kontakta stallägaren först, ändå.

Det kom upp någonstans att anhöriga till stallägaren kan ha gett inspektören nyckeln. Om så är fallet kan jag tänka mig att inspektören klarar sig undan anklagelse om intrång.

Jag anser dock förstfarande att inspektörens agerande verkar konstigt om man ser till de uppgifter som hitills framkommit.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar