Rätt gå in till häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rätt gå in till häst

:devil:första besöket gjordes efter en anmälan av en anonym person
några veckor efter att hennes hingst hade hoppat över stängslet
Han kunde hoppa 2 meter utan vidare .Grannen är hennes ovän sedan ca 20 år och de har även försökt ta av henne den mark hon arrenderade intill stallet och de lyckades några år men fick tillbaka marken ändå av markägaren igen. När hingsten smet in till hennes
ston blev stoägaren arg och tyckte att hingsten måste fått för lite mat när den kom in i hagen.Inget hände ,HIngsten snusade bara på stona och hon kunde hämta hem honom direkt.
Däremot svarade hingstägaren att vore han hungrig skulle han ha stått där och ätit av dina höstackar som 'låg i hagen.,men han var mest intresserad av stona.Därför anpassades hans utetider i hagen
kort efter den här händelsen bröt sig Platbardis in i stallet
Modern var hemma som ägde gården och hennes barnbarn 17 år
Hon säger till platbardis att du kan ringa henne hon är 2km från här i Östäng eller du kan hämta henne så får hon visa dig för det är hennes hästar och stona går alldeles utanför stallet och hingsten är inne
Platbardis säger sig ha en polismans befogenhet och tar nyckeln och går in.Sedan anmälde hon mamman för hot mot tjänste man som är 70 år gammal Anette åkte genast upp till miljökontoret och Platbardis vägrade tala om för henne vad som var på gång och varför hon brutit sig in .I stället ringde hon och begärde handräckning av polis och sa till polis att det var en hotfull person på kontoret
Anette och hennes två döttrar 1år och 9 år
Det är skamligt hur en miljöchef beter sig
Det första man gör är väl att tala med djurägaren Eller?

Det är hopplöst svårt att få rätt mot en myndighetsperson i det här landet men en anmälan om olaga intrång verkar vara på sin plats. Som en markering i alla fall.

Det var en harv som stod i hagen och en tippvagn bredvid

Jaha, då var det utrett då, läste inte förut, men det stod jordbruksmaskiner i beteshagen. Jag förstår att man blev tillsagd att flytta dem, den delen tycker jag inspektören gjorde rätt, som påpekade det.

:devil:första besöket gjordes efter en anmälan av en anonym person
några veckor efter att hennes hingst hade hoppat över stängslet
Han kunde hoppa 2 meter utan vidare .Grannen är hennes ovän sedan ca 20 år och de har även försökt ta av henne den mark hon arrenderade intill stallet och de lyckades några år men fick tillbaka marken ändå av markägaren igen. När hingsten smet in till hennes
ston blev stoägaren arg och tyckte att hingsten måste fått för lite mat när den kom in i hagen.Inget hände ,HIngsten snusade bara på stona och hon kunde hämta hem honom direkt.
Däremot svarade hingstägaren att vore han hungrig skulle han ha stått där och ätit av dina höstackar som 'låg i hagen.,men han var mest intresserad av stona.Därför anpassades hans utetider i hagen
kort efter den här händelsen bröt sig Platbardis in i stallet
Modern var hemma som ägde gården och hennes barnbarn 17 år
Hon säger till platbardis att du kan ringa henne hon är 2km från här i Östäng eller du kan hämta henne så får hon visa dig för det är hennes hästar och stona går alldeles utanför stallet och hingsten är inne
Platbardis säger sig ha en polismans befogenhet och tar nyckeln och går in.Sedan anmälde hon mamman för hot mot tjänste man som är 70 år gammal Anette åkte genast upp till miljökontoret och Platbardis vägrade tala om för henne vad som var på gång och varför hon brutit sig in .I stället ringde hon och begärde handräckning av polis och sa till polis att det var en hotfull person på kontoret
Anette och hennes två döttrar 1år och 9 år
Det är skamligt hur en miljöchef beter sig
Det första man gör är väl att tala med djurägaren Eller?

:eek:Vaddå har en polismans befogenhet!!!!! De är INTE poliser och jag skulle anmäla henne direkt utan tvekan för olova intrång!!!

:eek:Det var inte någon beteshage de gick i det var en vinter hage med gott om plats i och taggtrådar finns kanske gömt i gräs där man rider och du kanske inte ser det. Men det står inte att de hade taggtråd i hagen,skaderisk är också de här stegarna som så många har som staket .ser ut som stege av av järn uppsatta mellan stolpar Sist jag läste om de hade en häst fastnat med huvudet och rullat över där hängde den med bruten nacke
Dessutom har miljöinspektörens föräldrar själv haft i vinter jordbruksmaskin ihagen hos sina hästar,miljöinspektören är kollega med Platbardis som är miljöchef Är det samma regler för hennes föräldrar att de ska få djurförbud ,de har kor också.
Dessutom fanns på den maskinen en vass järn stång som stack rakt upp Det ska finnas kort på det.

:eek:Det var inte någon beteshage de gick i det var en vinter hage med gott om plats i och taggtrådar finns kanske gömt i gräs där man rider och du kanske inte ser det. Men det står inte att de hade taggtråd i hagen,skaderisk är också de här stegarna som så många har som staket .ser ut som stege av av järn uppsatta mellan stolpar Sist jag läste om de hade en häst fastnat med huvudet och rullat över där hängde den med bruten nacke
Dessutom har miljöinspektörens föräldrar själv haft i vinter jordbruksmaskin ihagen hos sina hästar,miljöinspektören är kollega med Platbardis som är miljöchef Är det samma regler för hennes föräldrar att de ska få djurförbud ,de har kor också.
Dessutom fanns på den maskinen en vass järn stång som stack rakt upp Det ska finnas kort på det.

Det faktum att andra har farliga staket och/eller maskiner i hagen gör det inte mer rätt att själv ha det. Just det resonemanget har jag svårt för. En harv kan vara ganska farlig för en häst tex.

Om närstående till inspektören har brister så är det dessa man skall klaga på. Man skall inte själv anse sig ha rätt att samma brister på sin gård.

Skillnaden är att de inte betar i kring harven och vinterhagen var stor
och enligt henne tränades hästarna att gå bland maskiner ,koner ,mm.Hennes hästar var inte rädda ens för lastmaskin som körde in balar i hagen utan de gick alldeles intill maskin som var i gång.Det har även utbildare lärt henne
att träna unghästarna bland maskiner balvagnar mm att gå mellan två balvagnar till exempel just för att hästarna ska tänka på var de sätter fötterna och hennes hästar var inte dumma säger hon.
Utbildaren kör för övrigt fyrspann och Anette har bla utbildat sig för en ryttmästare att utbilda hästar En annan häst hon fött upp är 2.an
i Falsterbo 6åriga hopphästar som blev uttagen till VM-Belgien"2000
Manitoba.s
Hästarna har fortfarande inte dött av maskinen som låg i hagen.
Det är Platbardis som har ändrat sig och skriver om maskinerna i stället nu när hon inte har något att ta på angående vanvårdad häst som de först gick ut med,hon är nog medveten om att de gick för långt och försöker annat.hon har ju förtalat djurägaren om att hästarna har dött av fel foder i tidningarna innan veterinärer gjort prover.

Så du tycker att inspekt som är med i nämnden och vill få djurförbud åt Anette
har rätt att ha harv inne hos sina hästar och inte den utsatta i artikeln ska man inte föregå med bättre exempel inspektören bor 200 meter från hagen med harven och hästarna i
De samarbetar eftersom de har djur på båda ställena
Varför så mycket harv,?
Hästarna dog inte av harven utan de blev förgiftade,de var förlamade
och inte kunde resa sig upp igen och fick kramper
De hade inga skador av harven ,som var hög och synlig
Clostridier har hittats i det frysta blodet men inte vilket typ av gift som orsakat dödsfallen eftersom det aldrig lyckades typas På sva hade de olika uppfattningar om det var botulism eller inte eftersom
det tog lång tid mellan dödsfallen och det fanns inget i blodet på de andra och inte heller i hösilaget som veterinär själv tog på plats på olika ställen .Veterinärerna har sagt som jobbat med djuren att hur kan en miljönämnd gå ut i tidningen och anklaga djurägaren för att ha gett fel foder.Och de var även förvånade över att miljönämnden inte ens kontaktat dem för information innan de gick ut i tidningen om djurförbud och fel foder.
Polischefen i Älvdalen har efter läst Anettes olika rapporter från veterinärer att Älvdalens hälsovårdsnämnd borde be henne om ursäkt flera gånger

Det är väl bra att den blev flyttad jord bruksmaskinen som aldrig brukat stå där inne i hagen förut och kritiken borde väl inspektören ta åt sig och uppmana sin föräldrar att inte utsätta djuren för skaderisken mer och hålla redskapen utanför hagen.

Skillnaden är att de inte betar i kring harven och vinterhagen var stor
och enligt henne tränades hästarna att gå bland maskiner ,koner ,mm.

Jag tycker fortfarande, även om hästarna är "tränade", att det är rätt av inspektörer att påtala för hästägare att dessa maskiner medför en ökad skaderisk och inte hör hemme i en beteshage.

Ska Anette ha djurförbud pga maskinen som stod i hagen?
Det här var ju en bra beskrivning på att myndigheterna ,får göra som de vill och inte den enskilda
Ska inspektören klara sig ur det här och skylla på djurägaren?

Var det rätt av inspektören att bryta sig in i stallet och säga sig ha en polismans befogenhet
Bara det visar väl vad den inspekt tror sig ha sig för rättigheter
Skulle ni vilja ha inspektören springande och låsa upp stallarna ,inte jag i alla fall.

Ska Anette ha djurförbud pga maskinen som stod i hagen??
Nej och du kan rimligen inte tolka mina inlägg som att jag tycker det heller. Jag har inte skrivit om djurförbud. En enkel uppmaning om att flytta harven skulle räcka.

Det här var ju en bra beskrivning på att myndigheterna ,får göra som de vill och inte den enskilda
Ska inspektören klara sig ur det här och skylla på djurägaren?
Som jag skrivit innan så är en polisanmälan om olaga intrång på sin plats.

Så du tycker att inspekt som är med i nämnden och vill få djurförbud åt Anette
har rätt att ha harv inne hos sina hästar och inte den utsatta i artikeln ska man inte föregå med bättre exempel inspektören bor 200 meter från hagen med harven och hästarna i
De samarbetar eftersom de har djur på båda ställena
Varför så mycket harv,?
Jag är inte så jätteinsatt i ärendet men ville ändå kommentera harven eftersom den var uppe i tråden. Jag tycker bara det är olämpligt med harvar i hagar men inget man skriker djurförbud om i första taget.

Och på vilket sätt skriver jag att jag tycker att inspektören får ha maskiner i sina hagar? Var lite försiktig i vilka åsikter du klistrar på mig är du snäll.

Även om hon påtalar jordbruksm. så är det inte tillräckligt för djurförbud i så fall är det många med henne som ska ha djur förbud här i Sverige .Djuren var välskötta och om hon ser en maskin i hagen ger det inspekt.rätt att gå in till häst?

Jag kanske uttryckte mig fel men tror du hon menade ha sig rätt att ha maskiner pga att inspekt. också hade harv i hagen
Kan hon inte bara hänvisat till att de som kan mer,

säger sig kunna,borde veta bättre än Anette
Anette har bara haft hästar i snart 40 år
De som hade sina hästar lösa och betade bland maskiner och annat
tycker ni att det är skaderisk också?

Även om hon påtalar jordbruksm. så är det inte tillräckligt för djurförbud i så fall är det många med henne som ska ha djur förbud här i Sverige .

Vem har påstått att det ska ge djurförbud?

Men jag tycker fortfarande det är korrekt att inspektören påtalar det, håller med Tomas N, det borde räcka.

Du har helt rätt att det skulle räcka med en tillsägelse .

Inspektören har sagt det att hon var olämplig att ha djur pga att maskinen stod där det är annan vändning av det som var från början att hon stillat ihjäl sina egna hästar hon haft i 17 år

Men det är knappast någon på tråden som varken tror eller antyder att hon haft ihjäl sina hästar själv?
Den möjligheten tror jag ingen har tänkt tanken ens, det är väl uppenbart att de på ngt sätt blivit förgiftade, tråden handlade väl mer från början om inspektören som olovandes låste upp stallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (DT) På kort tid avled fyra hästar för Anette Hedman i Älvdalen. Något som bidragit till att miljönämnden anmält henne och begärt att...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
11 267
Senast: Lillfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar