"Rätt eller fel"?

Vita_N_6520

Trådstartare
Våran fjording fick föl i somras och hon blev väldigt glad över det, och har hela tiden varit väldigt mammig (utom nu på slutet då hon haft en barnvakt :p )
Men nu förra måndagen så började vi med avvänjingen (eller ja, min syster, då de är hennes) och de fick då stå själva några timmar mellan insläpper och kvällen..
I måndags skulle de tydligen bli helt avvänjda, och inte få gå ihop något vilket har varit ganska stora problem då de rymde från hagen och hade sig.

Mamman är hela tiden svettig och gnggar och har sig.
Hon äter inte upp all maten och rör runt i bädden, skrapar och har sig.
Fölet är ngt lugnare då hon står med sin "extramamma" i ett eget stall.

Det stora problemet är med mamma, eftersom hon redan är väldigt mager och behöver all den näring hon får (iochmed att hon stressar upp sig så förbränner hon ju mer..)

Så nu undrar jag - hur tycker NI att vi borde göra?
Enligt mig så borde de få gå ihop ett tag till , åtminstonde i hagen, eftersom de inte är vana att vara utan varandra, de har bara varit utan varandra några gånger..

Nu ska tydligen stoet istället flytta till ett annat stall idag, "eftersom det inte fungerar" :(

Jag är INTE med på detta, eftersom jag är så rädd om stoet (min gamla häst), att hon ska stå i ett nytt stall, nya rutiner och dessutom är det väldigt nära motorvägen, och jag är livrädd att hon ska rymma och bli påkörd.. :p

Men, vad tycker ni att man borde göra, vad är den bästa lösningen när mamman är så..?
 
Sv: "Rätt eller fel"?

Man brukar ju skilja dem åt på nätterna först och jag brukar ställa dem så att de ser varandra.
Sedan får de stå tillsammans på dagarna i hagen.
Då blir det lite lugnare och mindre dramatisk övergång.

Även om stoet är tunt, så måste ni dra ned betydligt på kraftfodergivan (ta bort den?) och även dra ned på höet om det har väldigt bra värden. Detta för att mjölken skall sina. Tar nån vecka åtminstone tror jag.
Kolla dessutom så att inte juvret är väldigt spänt och varmt, det kan leda till komplikationer.
 
Sv: "Rätt eller fel"?

När min häst som föl skulle avvänjas blev situationen likadan.Stoet blev jättestressat och åt dåligt,sprang omkring och gnäggade.Fölet belv också stressat eftersom han kunde höra sin mamma.

Då gjorde stoägaren så att hon flyttade stoet till ett annat stall.Hon lugnade sig med en gång och fölet verkade inte bry sig alls nu när han inte längre kunde höra sin mor ropa på honom.
Stoet stannade borta i tre veckor och när hon sedan kom tillbaka var det inga problem,båda fortsatte att uppföra sig lungt och sansat.

Jag tror att det kan vara bra med ett miljöombyte för att få stoet att tänka på annat.Det minskar ju stressen om inte annat för fölungen som slipper påverkas av mammans stress. Dock kan jag mycket väl förstå att du är rädd om stoet och inte vill att något skall hända henne!Men jag tror at det kan vara en bra ide att flytta henne...

Hur ni än gör så lycka till!!
 
Sv: "Rätt eller fel"?

Vi har redan tagit bort kraftfodret, det började dom göra för länge sen..

Vi skulle också ha gjort som du, ha dem i olika boxar från början men för ett par månader sen bytte vi stall på våra tre hästar så de står nu i ett stall med bara två boxar, så därför flyttade vi mamman till det andra stallet (med en plats) istället.
Vi skulle fått ett till tvåboxarsstall egentligen, men de satte in två andra hästar där istället.. :mad:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 699
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Relationer Jag behöver skriva av mig. Ni är kloka. Det här är invecklat och jag får förmodligen inte med allt relevant i ett första inlägg. Jag...
2
Svar
24
· Visningar
4 370
Senast: Pinus
·
Hästvård Hej! Är flitig läsare här på forumet, men har nu (äntligen!) skaffat ett konto. Jag har en fundering som jag gärna vill ha input på...
2
Svar
21
· Visningar
2 841
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp