Rätt aska vid kremering?

Lena Furberg

Trådstartare
Ni som låtit kremera era hundar (eller andra djur) efter avlivning, är ni övertygade om att det är "rätt aska" ni får tillbaka efteråt? Min man är övertygad om att de som kremerar orimligtvis kan skilja på de olika djurens aska, utan att det man får tillbaka är ett (ursäkta...) hopskrap av lite av varje. Någon jag pratade med tror inte ens, att det är "rätt" aska man får tillbaka vid kremering av människor!!
Vad tror ni? Eller vet ni? Någon här som känner till hur det fungerar?

Sv: Rätt aska vid kremering?

Man betalar ju extra för att få sitt djur kremerat separat så jag hoppas verkligen att man får tillbaka rätt aska.

Men vet inte riktigt om jag förstår frågan? Om man har bett om att få tillbaka askan så kremeras ju inte djuret ihop med andra, vad ska askan då blandas ihop med?

Vad jag har hört (av dottern till en ägare av smådjurskrematorie) så kan din urna vara en salig röra av hund, katt och andra djur. Så nej, är kremeringen billig så kan du inte garantera att det är just din hund i urnan. Sen finns det säkert dyrare ställen där djuren kremeras enskilt. På stället i fråga (och tydligen på andra ställen också) så bränns flera djur på en gång, för att hålla nere kostnaderna.

Jag valde inte ställe själv, hon kremerades efter obduktionen i Uppsala. Men billigt var det inte.

Jag fick iallafall välja om hon skulle kremeras bland andra djur eller separat. Det kostade extra att välja separat.

Jag jobbar på klinik och det är mycket noggrant med uppmärkning mm inför kremering och de företag jag haft kontakt med (SVA och Krema) ger ett seriöst intryck. Jag är helt övertygad om att det är rätt aska som kommer tillbaka i urnan.

Man betalar ju extra för att få sitt djur kremerat separat så jag hoppas verkligen att man får tillbaka rätt aska.

Men vet inte riktigt om jag förstår frågan? Om man har bett om att få tillbaka askan så kremeras ju inte djuret ihop med andra, vad ska askan då blandas ihop med?

Vi betalade 2 350:- (för en katt) men min man tror inte att vi, ändå, får tillbaka vår katts aska, utan att den är hopblandad med andra djurs aska. Veterinären bedyrade att så inte var fallet, han kremerar sina egna djur (jakthundar) och är noga med att det går rätt till. Men jag undrar - hur vet man? Hur noggranna, uppriktiga och seriösa ÄR de som kremerar? Det vore intressant att få höra från någon som arbetar med detta.

Min giftasfarbror äger en smådjurskremering där jag många gånger hjälpt till. Där finns en stor ugn för samkremering oh två små för separatkremering. Jag vet inte hur det ser ut på andra ställen men jag kan garantera att där finns ingen som helst chans att du inte får rätt aska tillbaka. Det är total kontroll på djuren från att de kommer dit till att de lämnar oss. Alla djur hanteras varsamt och med respekt. Jag skulle garanterat lämna min vovva där när den dagen (om väääääldigt lång tid hoppas jag) kommer.

Jag kan som sagt inte garantera hur andra kremeringar görs men jag lovar att hos honom funkar det alldeles ypperligt!

Jag hoppas att alla kremeringar har det så för det vore ju fullkomligt gräsligt om man utnyttjar folk i en situation som redan är jättejobbig.

Första gången det var aktuellt för mig åkte jag ned personligen till krematoriet med min för tidigt födda fölunge. Jag kunde inte förmå mig att han skulle åka slakttransport. Jag möttes av fantastisk personal som lyssnade och tröstade och lät mig ta lägga fölet i väntan på en filt och ta farväl av alla förhoppningar och all längtan som försvunnit på en enda gång. :cry:
När kremeringen var färdig ringde de och jag fick komma och hämta urnan. Jag kände mig helt trygg med att det var mitt föl i urnan. Den var märkt med hans namn och dödsdatum och jag kände tillit, helt enkelt.

När R fick somna in kändes det därför självklart att begära enskild kremering igen eftersom kliniken använder sig av samma fina ställe. Möjligen är jag grundlurad men då får det väl vara så. För mig betydde bemötandet allt den där första gången och jag har väldigt svårt att tänka mig att den som tar så fint och varsamt hand om det ena djuret skulle slarva totalt med det andra.

Egentligen spelar det förstås ingen roll vems aska man gräver ned. Alla djuren är ju någons älskade vän. Men om man tar betalt för en tjänst så är det den tjänsten som ska utföras med respekt för att det just handlar om någons älskade familjemedlem. Och så kände jag att jag blev bemött på stället som jag åkte till.

Min syster jobbar som djurskjukvårdare på en veterinärklinik. Hon säger att dom är väldigt noga med att märka upp djuren dom sänder till krematoriet så att ägarna får tillbaka rätt aska. Hon säger även att dom på krematoriet är väldigt nogranna, har dom minsta tvivel så ringer dom upp kliniken. Det har hänt att dom ringt och säkerhetsställt att det är rätt djur när dom än gång blev lite fundersamma.

Senast ändrad:

Jobbar inom djursjukvården och även jag är så säker jag bara kan vara på att allt med en separat kremering går rätt till och att det är rätt aska som finns i urnan.

På kliniken är vi noggranna med hanteringen och märkning. Krematoriet vi anlitar likaså vid hämtning.

Har också varit på ett krematorie, dock ett annat än det vi anlitar nu, där jag visades runt och de förklarade hur det gick till. Även där var de väldigt noggranna vid separatkremeringarna.

När dagen kommer då jag måste fatta beslutet för mina djur och jag inte har någon möjlighet att begrava de ska jag definitivt separat kremera dom!

Jobbar inom djursjukvården och även jag är så säker jag bara kan vara på att allt med en separat kremering går rätt till och att det är rätt aska som finns i urnan.

På kliniken är vi noggranna med hanteringen och märkning. Krematoriet vi anlitar likaså vid hämtning.

Har också varit på ett krematorie, dock ett annat än det vi anlitar nu, där jag visades runt och de förklarade hur det gick till. Även där var de väldigt noggranna vid separatkremeringarna.

När dagen kommer då jag måste fatta beslutet för mina djur och jag inte har någon möjlighet att begrava de ska jag definitivt separat kremera dom!

Min kompis säger precis samma sak, hon är djursjukvårdare och har varit på studiebesök på krematoriet och hon har beställt separat kremering av sina djur och känner sig helt trygg med det.

Jag hoppas att ni har rätt - att man kan lita på att man verkligen får hem sitt eget djur och inget annat, om det är så man har önskat och betalat för.

Min gammelvovve dog under ganska tråkiga omständigheter nyligen, ett snabbt sjukdomsförlopp och ingenting blev så som jag hade föreställt mig. Jag hade en bild av att den dagen han blev gammal och sjuk så skulle jag ta det svåra beslutet, han skulle inte lida och han skulle få dö hemma i min famn - inte på någon klinik.

Nu blev det inte så stillsamt utan han fick svåra smärtor, mjälten brast och han hade inre blödningar. Jag kunde inte ta farväl, klarade inte av att gå in och ta farväl på OP-bordet. Allting kändes så oavslutat och inte så värdigt så det enda jag absolut kände att jag MÅSTE göra det var att få hem honom, bara honom, och begrava hans aska på favoritplatsen. Tanken slog mig när jag hade hämtat urnan, måtte de inte fuska med det här med att kremera separat. Det är knepigt men i en sån situation så blir det väldigt viktigt.

Som jag har förstått det väljer man ju mellan separat kremering och gemensam kremering. Väljer man separat så blir det lite dyrare iom att det är omständigare. Men vad vet jag :p

Däremot är jag en positiv människa och håller kvar vid tanken att det är rätt aska, inför den dag (gud förbjude) det är min voffa som ska kremeras!

Jag hoppas också att de flesta (alla) ställen åtminstone är ärliga, oavsett hur dom kremerar! Jag skulle då inte vilja ha en blandrasaska:p

Vår klinik ordnar också kremering, men vet inte genom vem. Ska fråga där nästa gång. Jag antar att det är mer seriöst.

Jobbar också på klinik och känner mig helt säker på att kremeringen vi anlitar är noggranna med att det blir rätt djur som kommer tillbaka.
Vi märker upp varje säck med en speciell kod, den berättar att det är vår klinik och vilket nr det är på djuret i säcken. Detta då kremeringen sagt att de inte vill veta namn på varken djur eller djurägare ifall det är någon de känner.

Är inte ett dugg orolig över att jag skulle fått tillbaka fel aska då ett par av mina egna djur kremerats där.

Jag känner mig säker på att vi fått tillbaka rätt djur när vi kremerat. När vi fick ta bort gammelhunden -99 så "glömde" mamma och pappa att hämta askan från Ultuna. :crazy: Men när jag ringde -04 så hade dom askan kvar!!! :eek: :love: Det var inte lätt att hålla tillbaka gråten när djurskötaren sa att de hade honom kvar och att det bara var att hämta hem honom. :o

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 483
Senast: tanten
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 678
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
980
Senast: Rumpnissen
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 396
Senast: Tiger tok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Träning och hälsa del 12
  • Vaginal vs kejsarsnitt