Rått älgkött, ok att ge?

Nenyah

Trådstartare
Svågern har gått med i ett jaktlag och sköt de sköt en älg idag. Är det okej att ge det "direkt från skogen" sas? Det är bara kött, inga inälvor, ben eller dyl.

Tack på förhand!

Ben är ju mums också att gnaga på, är de ovana vid råa ben bör man övervaka dem medan de äter, och inte låta dem äta för mycket. Eller, det ska man väl med vana också, övervaka alltså. För mycket ben kan göra dem hårda i magen.

Lyxmat! Men om du ger mycket kött utan att ge (ätbara) ben också så kan hunden bli väldigt lös i magen. Kan du få tag på nackkotor så är det toppenbra, skjuts det kalvar så kan du även försöka få tag på revben.

Ben är ju mums också att gnaga på, är de ovana vid råa ben bör man övervaka dem medan de äter, och inte låta dem äta för mycket. Eller, det ska man väl med vana också, övervaka alltså. För mycket ben kan göra dem hårda i magen.

Fick bara kött tyvärr, hade gärna fått lite annat också!

Lyxmat! Men om du ger mycket kött utan att ge (ätbara) ben också så kan hunden bli väldigt lös i magen. Kan du få tag på nackkotor så är det toppenbra, skjuts det kalvar så kan du även försöka få tag på revben.

Toppen! Tack för tips. Hunden äter färskfoder i vanliga fall så är van vid rå mat iaf! :up:

Jag skulle kolla att de skurit bort tillräckligt från de delar där skottet tagit. Det varnades nyligen för att äta viltkött för ofta pga risken för att vi ska få i oss för mycket bly. Kopierar från livsmedelsverket:

"Bly i viltkött
När blyammunition används vid jakt kan det tyvärr innebära att de som ofta äter viltkött riskerar att få i sig höga halter av bly om köttet inte skottrensats på rätt sätt.

Flera studier har visat att man kan hitta kraftigt förhöjda halter bly i området runt sårkanalen på vilt skjutet med blykulammunition. Man har också sett att konsumenter som äter viltkött ofta har förhöjda halter bly i blodet.

Sårkanalen är det område som har synlig påverkan av skottet och består av blodsprängt kött och slamsor. Men, även till synes opåverkat kött utanför sårkanalsområdet kan innehålla blyfragment.

Resultaten från en undersökning av Livsmedelsverket, Jägareförbundet och Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA visar att kött från delar som ligger tio cm eller närmare påverkat kött runt sårkanalen innehåller blyhalter som kan innebära hälsorisker för konsumenten på sikt."
http://www.livsmedelsverket.se/produktion-handel--kontroll/produktion-av-livsmedel/jakt/#Bly i viltkött

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
820
Senast: Krålus
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 179
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat