Räta ut med högre tempo?????

Sv: Räta ut med högre tempo?????

Det är ingen ny trend, men del tränare löser allt med "framåt"

Förmodligen har de inget bättre verktyg att ta till.

Det är ologiskt, men så blir det utan att ha en tillräckligt förankrad teoretisk grund.

Alla hästar är av naturen sneda - sedan beror det på skicklighet hos tränare och ryttare att upptäcka det
och även ha skicklighet att rakrikta.

Hästen är sned för att den liksom du eller jag är "högerhänt"

Om man skall bli liksidig så måste man göra det tillräckligt lätt så den svagare sidan hänger med och orkar.

Varje häst har ett grundtempo där den i en öppen form orkar bära sig med bibehållen bakbensaktivitet och där också längre och längre stunder i taget arbeta rak. = Spåra, och ha en jämn fördelning av vikten över sina ben, så takten blir reglebunden och kan kallas taktmässig.

Det är ju det som _är_ en korrekt grundutbildning av hästen

Sedan har andra andra vägar till ROM

Men rent logiskt - så om den inte orkar i en öppen grundform - så inte orkar den mer om den måste gå ifrån sitt grundtempo...

När grunden är lagd - så den orkar gå rak i gruntempo - då tänjer man gränserna med tempoväxlingar. För att stärka hästen och komma närmare målet.

Men det finns många vägar

Senast ändrad av en moderator:

För mig är tryck = påskjut = inte något jag strävar efter

Edit: Jag känner hur det börjar flumma iväg här :angel:

Jag tillåter mig att tro att det där kommer från BB

I Podhajsky (som BB verkar ha läst) står det att omvandla skjutkraft till bärkraft.

Men dessa två står inte i ett motsattsförhållande till varandra, utan skjutkraften är grunden till bärkraften

Sedan är det skillnad på att rakrikta i en rörelse "här och nu" och "göra liksidig" genom stärkande skolor.

Rent biomekaniskt är skjutkraft = att hästen arbetar över ryggen - för att den skall kunna det måste den vara rak = det som gör att hästen sitter ihop - och så småningom kommer att kunna gå att samla korrekt

Hoppar man över rakriktning och skjutkraft så tror jag man få ren vinglig väg till Rom. Och det vete katten om man kommer fram på ett enligt TR godkänt sätt

Kloka ord tycker jag! Håller verkligen med till fullo!

Det var detta jag ville ha bekräftat med min tråd.

Det där att verkligen rida i övertempo hela tiden ger bara en trött ovillig häst som inte kan bära upp sig alls till slut.

Den blir jagad. Korta repetitioner är en sak, men de flesta rider i undertempo iom att de upplever att hästen hamnar i framvikt- eftersom de inte har förmågan att hjälpa den till att bruka enerign rätt.
Just därför är tempoväxlingar ett utmärkt sätt att få ryttaren att börja rida- inte bara åka runt.
Många verkar tycka att hästen ska utbilda/ stärka sig själv.

Bigganl.
En tävlingshäst ska röra sig så mkt att man ser vad som händer när den tar i med bakbenen- bär den sig( även i arbets o ökade gångarter) eller faller den isär??? Ett test på att den är redo för uppgiften.

Jag kom på en sak till, kanske någon nämnt det men då har jag missat det.
Fyrbenta djur och även häst går mer på dubbla spår ju högre fart
(en galopphäst är därför ofta extra svår att raktrikta tycker jag, i galopp, van att ej arbeta rakt om vi ska fortsätta tala om dem:D)

Det gör de för att balansera sej bättre tror jag. Alltså svårare att rakrikta i högre fart även av denna anledning.

Bra skrivet :bow:

Jag har ju fått hjälp att hitta min hästs arbetstempo, eller grundtempo om man väljer att kalla det så.

Utmed resans gång har han haft olika sorts "tempo" som grundtempo. Men iaf, så har jag precis som du skriver fått tänja på gränsen åt bägge hållen och stärker genom det.

Idag på träningen orkade han bibehålla sin runda form både genom ökad samling och även ökat tempo i kortare sekvenser.. Glad är jag idag :bump:

Bigganl.
En tävlingshäst ska röra sig så mkt att man ser vad som händer när den tar i med bakbenen- bär den sig( även i arbets o ökade gångarter) eller faller den isär??? Ett test på att den är redo för uppgiften.
[/QUOTE]

Jag skrev inte något om hur en tävlingshäst ska röra sig, bara om hur många försöker få sina hästar att se rakare ut på tävling.
Har både sett och hört detta många många gånger.

Det kanske beror på att man är mer noggrann att försöka visa sin häst rak.
Tror inte att folk lägger upp tempot i det läget- om man inte lusrider till vardags.

Det kanske beror på att man är mer noggrann att försöka visa sin häst rak.
Tror inte att folk lägger upp tempot i det läget- om man inte lusrider till vardags.

Det beror helt enkelt på att de vill ge sken av att hästen är rakare än den är. Inte konstigare än så. Tyvärr är det vanligt. Det var vanligt när jag tävlade. (80-90tal) och är fortfarande vanligt, så det är ingen tillfällighet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka