Räta ut med högre tempo?????

Sv: Räta ut med högre tempo?????

Kl fast ändå hänga på Malingbg lite...

Jag upplever att man kan räta upp i en viss mån, om hästen vill vara sned på tex ett böjt spår eller i en sväng - eller ännu hellre - om man vill parera att hästen EVENTUELLT blir sned i en sväng, genom att snabba på tempot en aning ur svängen. det handlar då bara om ngra korta steg som man liksom kvickar på tempot ur svängen.

Dock så tycker jag inte att en mer permanent problematiskt häst som vill vara sned, går att lösa via en ökning av tempot i sig, nej. Men att säga att man rakriktar den bättre i ett lägre tempo är inte heller det lösningen, så enkelt är det inte att det har att göra med enbart tempot.

Men om man skriver som det står i ursprungsinlägget tolkar iallafall jag det som att man menar ett högre tempo. Om det egentligen menades som en tillfällig ökning av tempot, alltså en tempoväxling undrar jag, gör man inte det hela tiden?? Tempoväxla ska man göra hela tiden, även när man rakriktar.

Dock så tycker jag inte att en mer permanent problematiskt häst som vill vara sned, går att lösa via en ökning av tempot i sig, nej. Men att säga att man rakriktar den bättre i ett lägre tempo är inte heller det lösningen, så enkelt är det inte att det har att göra med enbart tempot.

Precis så menar jag! :bow:

*KL*

Man måste ändå skilja på korrigeringsridning och "vanlig" ridning.
Att rida en sned häst kräver att man lärt sig korrigeringsridning och då är det vanligt att man lägger upp tempot, för att det är oschysst att kräva av hästen att den ska bli jämn samtidigt som den ska orka bära fullt och dessutom är det vanligt att man böjer mer än att ställa (som ju är det man eftersträvar).
/Malin

Jag tolkade det inte som tempoväxling utan som att man helt enkelt rider i ett snabbare tempo.

Först rider man i ett lite snabbare tempo, när hästen klarar det och har blivit lite jämnare så börjar man tempoväxla, sen är förhoppningsvis hästen så stark och jämn att man kan rida som skolboken säger...;)

Ja om det är en tex ung eller otränad häst tror jag också på ngt högre tempo, om det gör saken lättare.

jag skulle aldrig göra det. för mig känns det inte rätt att rätt ett fel pga. obalans och brist på styrka med att göra det svårare för hästen och rida ännu snabbare.
däremot skulle jag inte heller rida i ett undertempo eller försöka samla.
Jag skulle rida i arbetstempo och tänka lite öppna, dvs som många andra skrivit i tråden rätta framdelen mot bakdelen.
det har alltid fungerat på de hästar jag ridit på.

Bara för att jag inte kan, betyder det ju inte att det inte går. ;)

Men jag anser att ett högre tempo snarare maskerar grundproblemet, i högre fart "cementerar" sig hästen något mer och kan upplevas rakare.

Att dra ner till lägre tempo där hästen inte "orkar" bära sig - det är för mig lite motsägelsefullt? En häst orkar inte bära sig i ett högre tempo i min värld, om den inte är tränad för det. (Notera att jag är på grundnivå). Om man börjar få sin häst att bära lite mer vikt på baken, då tycker jag inte man samtidigt kan begära att den ska orka öka tempot också. Lite som att man helt plötsligt en dag ska bära 10 kiloskassar från Konsum och samtidigt orka jogga hem. När man knappt orkar jogga utan kassar?

I min lilla lilla värld av universum lägger jag vikten bakåt, hästen kommer då den svarar korrekt på detta att automatiskt börja bära sig i ett långsammare tempo, då den f n inte orkar mer, och så bygger vi styrka långsamt tillsammans.

Jag avslutar dock med samma mening som jag inledde:
Bara för att jag inte kan, betyder det inte att det inte går.

Men vart är ökat tempo alltid ekvivalent med ökad intensitet för hästen menar du?

det vanliga är att hästar spontant gillar att öka tempot när ngt är jobbigt = lättare för dem. de behöver inte sätta under sig lika mkt, samt reagerar att det är lättare att fly undan genom att öka - än att gå kvar.

Jag förstår inte din fråga?

Jag vill att hästen bär sig. Jag vill inte att hästen ökar tempot för att det är jobbigt. Jag vill jobba min häst så att den stärks i arbetet och inte behöver springa ikapp sin balans.

Men det vill vi nog alla - jag måtte göra någon logisk snubbling på orden som får det att låta så fel i dina öron?

Som jag sa - JAG kan inte räta ut en häst (rakrikta) gm högre tempo. Därmed inte sagt att det går!

Aha, du kanske hängde upp dig på det här med att "dra ner tempot där hästen inte orkar bära sig"?

Det var ett citat som nämnts tidigare (av annan användare), som jag själv inte fick ihop? Var det det som du reagerade på?

Nja , dels det, men jag kanske läser för snabbt eller är för trött.
jag fastnade också på Om man börjar få sin häst att bära lite mer vikt på baken, då tycker jag inte man samtidigt kan begära att den ska orka öka tempot också. Lite som att man helt plötsligt en dag ska bära 10 kiloskassar från Konsum och samtidigt orka jogga hem. När man knappt orkar jogga utan kassar?

läste detta som om det skulle vara jobbigare i sig för hästen att jobba i ökat tempo. Men jag ser från din reaktion att det inte var så du menade?
jag ser som jag sa tidigare inte att lösningen till icke sned häst ligger i vare sig för lågt eller högt tempo uti sig själv. däremot kan man ju komma åt på vissa sätt, - temporärt - i lägre och högre tempo.

tycker folk blandar äpplen och päron lite här i tråden. helt plötsligt snackar folk samling osv osv, när vi pratar en häst som inte vill belasta korrekt i grunden först och främst = sned.

Jag rider inte i ett högre tempo, utan ser till att få mer driv bakifrån, så det blir samma (så gott det nu går) kraft från bägge benen.. då spårar han också. Alltså driv, inte tempo.

Sen finns det ju andra sätt..

tycker tvärtom, när man kommer åt hästen kan den bli riktigt seg..
även rusiga, heta hästar...

upplever att hästar rusar oftast runt och undviker arbete som första steg... när man kommer åt dom, börjar dom gärna maska istället..

och när dom börjar få styrkan kommer den äkta framåtbjudningen..

KL

Svaren är alla intressanta men visar för mej bara ännu mer att frågan är lite otydligt ställd, därför jag undrade över den i början. Man kan ju uppfatta den ganska olika.

tycker tvärtom, när man kommer åt hästen kan den bli riktigt seg..
även rusiga, heta hästar...

upplever att hästar rusar oftast runt och undviker arbete som första steg... när man kommer åt dom, börjar dom gärna maska istället..

och när dom börjar få styrkan kommer den äkta framåtbjudningen..

absolut! jag håller med om detta, har inte avsett att skriva ngt som motsäger det du säger.
det jag skrev var att bara för att man rider saktare innebär det inte automatiskt att man får en mer rakriktad häst.

Jag rider inte i ett högre tempo, utan ser till att få mer driv bakifrån, så det blir samma (så gott det nu går) kraft från bägge benen.. då spårar han också. Alltså driv, inte tempo.

Sen finns det ju andra sätt..

MEN ..varför vill du ha mer driv bakifrån genom att lägga upp tempot? Det enda som händer är att du får mer påskjut, mer skjutkraft.

Det är så här att jag har en bekant som har en ganska sned häst, som hon nu av en ny tränare har fått rådet att rida i ett övertempo för att därigenom göra hästen rak. Alltså inte rida fram på bak eller något annat utan endast med fartens hjälp åstadkomma att hästen börjar arbeta liksidigt.

Har lite funderingar kring detta, och anser inte att det är rätt väg att gå, och förstår inte riktigt vitsen med det hela.

Ville därför kolla om det det var någon ny trend som börjat komma i ropet?

Och kanske få en vettig förklaring till varför det skulle fungera?

Vet inte riktigt hur jag mer ska förklara min frågeställning, eftersom jag undrar just över det jag frågar om i första inlägget. Kort och gott, inte så invecklat alltså!

Jag tycker det låter lite underligt, man kan väl knappast få hästen rakriktad bara genom att öka tempot?

Jag har ridit väldigt olika beroende på vilken häst jag suttit på, en del kräver mer tempo medan andra behöver ridas i ett lite lugnare arbetstempo. Min egen häst red jag i ett friskt tempo under uppvärmningsfasen, innan jag kunde begära ett lugnar tempo. Detta friska tempo innebar inte på något vis att hon rusade runt som en vettvilling. Det jag åstadkom med friskt tempo (OCH BIBEHÅLLEN TAKT) var att hon arbetade med sina bakben och blev mjuk i kroppen.
Här på buke verkar många sätta likhetstecken mellan friskt tempo = sken = på bogarna. Har det blivit så, ja, då har man gjort fel! Då får man gå tillbaka till ett lugnare tempo och hitta takt och balans igen, och sedan försöka öka tempot lite till. Jag vill överhuvudtaget ha tryck i bakdelen och jag tycker det är lättast att uppnå om man vågar/kan rida i ett lite friskare tempo. På det viset fick jag min häst att jobba mer själv och inte försöka ta för mycket stöd.

Men för att få hästen rakriktad krävs mer arbete. Å andra sidan så behöver hästen vara mjuk i kroppen för att man ska kunna arbeta mot rakriktning, och denna ”grund” kan man få genom att arbeta hästen i ett friskare tempo.

Jo men för mej blir det i alla fall otydligt eftersom det måste bero på vad som menas med högre tempo? Det kanske är så attt hon normalt kryper fram med hopknycklad häst och helt enkelt behöver rida mer framåt?

Om högt tempo gjorde hästar raka skulle jag inte ha något problem med en galopphäst:banana::rofl:

Men så är det förstås inte och det menar nog inte tränaren heller. Det blir omöjligt att svara på eftersom vi inte sett ryttaren eller hört tränarens tänk.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka