Räta ut med högre tempo?????

Sv: Räta ut med högre tempo?????

MEN ..varför vill du ha mer driv bakifrån genom att lägga upp tempot? Det enda som händer är att du får mer påskjut, mer skjutkraft.

Var har jag skrivit att jag vill ha upp tempot? Ingenstans! ;)

kl

Däremot tycker jag att man kan få en häst utan framåtbjudning som går och vinglar iom att den inte "sitter ihop". Då kan jag genom att få den att kliva på - sluta vingla.. men om den spårar iom detta förtäljer inte historien :D en häst som går fort framåt kan inte vingla lika mycket.. om det nu är det man är ute efter

Oj jag läser som en kratta! :o

Men fortfarande..
utan ser till att få mer driv bakifrån, så det blir samma (så gott det nu går) kraft från bägge benen..
..så får jag det till att du bara får mer skjutkraft..?

Nej, iom att takten inte förändras eller farten heller för den delen, det jag ber om är mer aktivitet/tryck bakifrån. I dessa lägen bär han bättre och han blir rak - och rundare i formen.

du läser in andra saker i orden "driv" och "kraft" än vad jag menat.

Däremot så blir det mer skjutkraft när jag ber om det och har honom mer "på" och med "mer tryck".. men det reglerar jag med sits och hand - alltså när jag ber om ökning.

Senast ändrad:

Antagligen. Skulle du vilja förklara vad du menar med 'tryck bakifrån'? :idea:

Hon red redan i ett högt tempo, så nu rider hon omkring i mellantrav.

Jag tycker som sagt var att det låter upp åt väggarna det här resonemanget som hennes nya tränare använder sig av.

Men anledningen till att hon köpt det med hull och hår är nog att hon redan från början ridit i ett på gränsen till överilat tempo, och denna tränare säger att det ska lösa sig om hon rider ännu fortare, alltså tycker hon att hon redan är på rätt väg så att säga.
Hon får helt enkelt bekräftelse.

Vilken bra kommentar det där om galoppisarna som borde vara väldigt raka!! :D:D

Antagligen. Skulle du vilja förklara vad du menar med 'tryck bakifrån'? :idea:

Att hästen "kliver in mellan tyglarna" har bra driv bakifrån så jag e.g fångar upp med sätet och sätter ramen med handen.. Han jobbar lika mycket med bägge bakbenen och är rund i formen.

Jag behöver inte själv sitta och driva framåt utan hästen kliver villigt på framåt - inte överilat, utan "bara" framåtbjudning.

Nu är det inte alltid vi får till detta :angel: Men det är vad jag vill uppnå och vad jag menar med "driv" och "tryck". Nu flummar jag mest runt märker jag.. men det jag kanske menar är en blandning mellan både skjutkraft och bärkraft som jag för stunden behöver. Utan skjutkraft kommer vi ju inte heller framåt :D

Jag tror att jag förstår vad du menar, men vi är nog ute och ror i olika vatten sas :D

Nja alltså jag vet inte om vi rider på olika sätt eller bara tänker i olika termer.

fångar upp med sätet och sätter ramen med handen
Jag tror inte att jag gör något av det där. Alls. I min tankevärld är det något som man gör när man rider på skjutkraft. Därför tänker jag heller inte i termer som 'tryck bakifrån'.

Men jag kan tillägga att jag ser mig själv som en ödmjuk nybörjare.. :angel:

Det är så många tävlingsryttare gör för att det ska se ut som om hästen är rakare, men vill du ha en häst som verkligen är rak så är det ingen bra metod tycker jag.

Hon red redan i ett högt tempo, så nu rider hon omkring i mellantrav.

Jag tycker som sagt var att det låter upp åt väggarna det här resonemanget som hennes nya tränare använder sig av.

Men anledningen till att hon köpt det med hull och hår är nog att hon redan från början ridit i ett på gränsen till överilat tempo, och denna tränare säger att det ska lösa sig om hon rider ännu fortare, alltså tycker hon att hon redan är på rätt väg så att säga.
Hon får helt enkelt bekräftelse.

Vilken bra kommentar det där om galoppisarna som borde vara väldigt raka!! :D:D

Ah, då är jag mera med:idea: Och då förstår inte jag heller varför det skulle vara bra:confused::cool:

Kan du inte förklara lite mer hur du gör då?

Om du inte tycker att du vill ha "tryck", eller missförstår jag dej? För mej är "tryck" en beskrivning av känslan, när hästen sätter sej och tar upp mer vikt bak samtidigt som den arbetar med egen motor framåt.

Vad vill du ha?

Senast ändrad av en moderator:

Men tryck och bärighet går hand i hand.. i min värld

Kl

Flash, jag håller med dig :D

Mjo jag misstänker att vi bara använder olika ord för att beskriva ungefär samma sak.

För mig är tryck = påskjut = inte något jag strävar efter

Edit: Jag känner hur det börjar flumma iväg här :angel:

Ok. Att jag använder ordet "tryck" beror på känslan av kraft bak som uppstår när hästen sätter sej. Det verkar som om vi bara definierar uttrycket olika? Trycket/kraften är inte framåt så mycket som uppåt
dvs under min rumpa:D

Det är så många tävlingsryttare gör för att det ska se ut som om hästen är rakare, men vill du ha en häst som verkligen är rak så är det ingen bra metod tycker jag.

:bow::bow:
Håller med!
Bra i tävlingssammanhang för att det trots allt ska SE så bra ut som möjligt, men inget man bör utöva flitigt på hemmaplan om man vill att det faktiskt ska bli bättre :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka