Räta ut med högre tempo?????

F

Fazer

Vad tycker och tror ni??

Kan man räta ut en krokig häst, få den att spåra, genom att rida i ett högre tempo? Är det ett "vinnande koncept" eller tvärtom?

Behöver man då inte bry sig om att rida fram på bak?

Berätta gärna hur du själv gör!!

Sv: Räta ut med högre tempo?????

Problemet är väl att i ett högre tempo och dessutom rakt spår är det skitsvårt att avgöra om hästen ÄR rak.
Rak i kroppen är en sak och ta i lika mycket med bakbenen en annan, men oftast hänger det såklart ihop med felaktig böj i ryggen. Om man DESSUTOM "fångar upp" hästen i handen dvs ger den stöd, då blir det ännu svårare att märka om hästen går rakt eller inte.

Såvitt jag vet så utgår i princip alla läror från att rakriktningen jobbas fram på böjt spår (volter, skolor) vilket samtidigt brukar ge bättre samling och mer avlastning av framdelen. Att få hästen springa lika fort framåt med båda bakben känns inte som ett vinnande koncept, nej.

Då har jag iofs varit med om den "dåliga" typ av den ridning du pratar om, där man löser det mesta med att öka tempot.

Ett mål är ju att få hästen att spåra och då rättar man fram på bak. Men ibland kan det vara andra saker som är problemet som gör att man inte kan jobba med just spårningen. Tex kan hästen stå emot i kroppen och då är det nr 1 för mig. Då lägger jag upp tempot och får hästen att komma igenom i kroppen.
En del hästar kan man också behöva lägga upp tempot på, för de orkar inte bära sig i det tempot man helst skulle vilja ha.
Lite kryptiskt svar, men kort sagt så tror jag inte att tempohöjningen har med uträtandet i sig att göra, utan att tempohöjningen är nödvändig av någon av ovanstående anledningar för att kunna, på sikt, få en rakare häst.
/Malin

Jag fattar inte riktigt vad du är ute efter:confused:

Varför skulle det vara det?

Jag skulle säga att det är svårare i högre tempo.

Jag rättar in framdelen mot bakdelen, precis som andra i den här tråden skrivit. Borde bli svårare att känna bakdelens placering i högre tempo, känns det som.

Tillägg till mitt svar är att jag inte tycker om undertempo så det beror på vad man menar med högre tempo - högre än vad?

I galopp blir det svårare för hästen med för lågt tempo, och alltså svårare att få den rak. (Men jag förutsätter förstås att hästen ändå är i balans)

Detta som förklaring till att jag inte förstår riktigt vad du vill ha svar på.

Tillägg till mitt svar är att jag inte tycker om undertempo så det beror på vad man menar med högre tempo - högre än vad?

I galopp blir det svårare för hästen med för lågt tempo, och alltså svårare att få den rak. (Men jag förutsätter förstås att hästen ändå är i balans)

Detta som förklaring till att jag inte förstår riktigt vad du vill ha svar på.

Fast får man verkligen hästen "rak" i galoppen då? Är med på att det måste vara ännu svårare att vara rak i galoppen i undertempo, men just "rakhet" i galoppen måste vara mycket svårare än i trav och galopp eftersom galoppen "är" böjd naturligt.
Känns som betydligt längre väg för att verkligen få en rak galopp, och när man väl har kommit dit borde ju tempot inte spela någon större roll.? :p

Ja galopp är svårare men om det är undertempo dessutom så att hästen inte får plats att galoppera så att den orkar bära sig, så lär den garanterat knöla ihop sig och kompensera mer genom att sätta ut bakben.

Att hästen borde bli lite böjd i ryggen naturligt med tanke på ordningen fötterna ska sättas ner, att det blir lättare för hästen att hålla bra kvalitet om hästen är böjd (höfterna lite vinklade inåt, framdelen lite vinklad inåt och ryggraden i en jämn böj utifrån det). Som exempel så från början när man rider en oskolad häst i galopp så är de där "glimtarna" av bra galopp mycket mer vanligt förekommande på böjt spår än på rakt.
På hästar som rids i galopp på rakt spår tycker jag hittills det varit extremt ovanligt att se en riktigt bra galopp. Nu kan det såklart ha med rakriktningen att göra till stor del, men jag får för mig att det är svårare att rakrikta hästen RAK i galopp utan att förstöra kvalitén.

Högre tempo blir bara ännu mer kaotiskt o kontrollen försvinner mer. Hellre att lugnt o sansat jobba med böjning, volter skolor osv för att rakrikta. Aldrig rusa, det gör mer skada än nytta.

Men Fazer skriver ju inte om böjda v/s raka spår. :confused: Hon skriver om en sned häst. Om den går på böjt spår eller ej är ju orelvant, den ska fortfarande vara "rak" dvs spåra.

Men Fazer skriver ju inte om böjda v/s raka spår. :confused: Hon skriver om en sned häst. Om den går på böjt spår eller ej är ju orelvant, den ska fortfarande vara "rak" dvs spåra.

Mja. Nu svarade jag iofs på Flashlight´s inlägg, men det var kanske inte så relevant. Poängen är att rider man framåt (framåt som i friskt tempo) då är det ju också svårare för hästen att vara böjd (i den lilla jämna grad jag syftar på). Och jag tror att hästarna "behöver" vara böjda i pytteliten grad även på rakt spår i galoppen för att kunna behålla en bra galoppkvalitet. Tills den är totalt rakriktad, men jag tror det innebär betydligt mer jobb i galoppen än t ex traven och därmed tar längre tid att komma till. Det är bara en teori utifrån det jag sett/upplevt ang. galoppkvalitet och rakriktning i galopp.
Om man rider på ordentligt framåt, så skulle detta bli i princip omöjligt. Och svårare att hålla koll på kroppsdelarna på volt.

Men som sagt, att galoppen är en "böjd" gångart, då syftar jag på att man har olika galopp för olika varv, och att bensättningen "kräver" mer jämnhet för att bli bra. Jämnt böjd är lättare att åstakomma än jämnt rak.

Senast ändrad:

Men böjd är fortfarande inte samma som att den inte spårar!:confused: :eek:

Okej. Om jag vänder på det hela då så du iaf förstår hur jag tänker;
Vad hjälper det att en häst spårar? Är det en garanti för att den är rakriktad? Mitt svar på det hela (som jag vill minnas att jag redan skrivit i tråden?) är Nej.

Om vi BARA pratar om att spåra. Då säger jag - rid på framåt om du känner för det, hästen kanske faktiskt spårar bättre iom att den får bättre skjutkraft, man slipper i regel vinglighet iaf.

Om man är ute efter hela konceptet, eller åtminstone har det som mål och jobbar för att komma dit, då krävs det mer.
Böjd är inte samma sak som att den inte spårar nej, men det är svårt att rida hästen bra böjd (svårt att hålla koll på kroppsdelarna) i högre tempo. Att rida hästen med en jämn pyttesvag böjning på rakt spår är svårt oavsett, men förmodligen i princip omöjligt i övertempo. Att rida hästen jämnt böjd efter en volt är lättare, men fortfarande inte "enkelt" och försvåras i övertempo även det. Med jämnt böjd menar jag ju inte bara att hästen spårar utan har en jämn böjning i sin rygglinje ända från nacken bak till svansroten. Det är ingen garati att dom har för att dom spårar. Precis som att de kan ha svag s-kurva i ryggraden på rakt spår trots att de spårar.

Nej, det är det inte. Anledningen till att hästen är krokig är ju för att undvika att bära lika med bakbenen, hur ska man kunna lösa det genom att rida ifrån bakbenen?

*KL*
Bara för att man lägger upp tempot betyder väl inte det att man låter hästen rusa eller att bakbenen är kvar i stallet???

Varför tror alla att hästen skenar när man skriver att man rider lite fortare än vad som är ultimat, när man har ett genomtänkt syfte med det?:confused:

Jag tror inte att den skenar, varför är du så upprörd?

Jag tycker bara inte att det är en lösning, det finns jättemycket rakriktande arbete som man kan göra som inte kräver ett högre tempo.

Nu var det ju ett knapplån, jag vet att du inte skrev något om att skena.

Några inlägg tidigare skrev Svanhild att man inte ska låta hästen rusa...då blir jag lite trött - det finns ett spann mellan perfekt tempo och sken...;)

Och sen skrev du något om att rida ifrån bakbenen? Då blev jag också lite trött för det är inte =tecken för mig.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 196
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 558
Senast: Raderad medlem 149793
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka