Rastips: En lapphund utan fäll&skäll?

😬

Undra om dessa Falénägare brukar äta chevré och entrekå till middag också :bag:


(Alltså jag förstår helt om man inte är bra på franska och istället uttalar ett franskt ord på svenska. Det jag inte förstår är varför man kör med något hittepåfranskt uttal som varken är franska eller svenska...)
Håller med. Och har jag en hundras så vill jag nog se till att jag har ordning på uttalet.
 
😬

Undra om dessa Falénägare brukar äta chevré och entrekå till middag också :bag:


(Alltså jag förstår helt om man inte är bra på franska och istället uttalar ett franskt ord på svenska. Det jag inte förstår är varför man kör med något hittepåfranskt uttal som varken är franska eller svenska...)
Förlåt OT men speakern på Högbos Nordic dog show uttalade Berger des pyrénées à face rase som ”face race” alltså ansiktsrejs. När man är speaker i finalerna liksom, då är man banne mig skyldig att ha läst på lite känner jag 🙄
 
Jag har haft två svenska lapphundar vilkas päls var helt olika. Den första hundens päls var lättskött, vi tvättade honom och borstade ur all underull själv. Den andra lapphunden släppte inte riktigt underullen utan honom fick vi lämna bort på spa för att få bort all päls. Ingen av dom var speciellt skällig, så det är väldigt olika. Nu fick vi ta bort den sista hunden förra veckan och har börjat titta lite på Isländsk fårhund
 
Jag har haft två svenska lapphundar vilkas päls var helt olika. Den första hundens päls var lättskött, vi tvättade honom och borstade ur all underull själv. Den andra lapphunden släppte inte riktigt underullen utan honom fick vi lämna bort på spa för att få bort all päls. Ingen av dom var speciellt skällig, så det är väldigt olika. Nu fick vi ta bort den sista hunden förra veckan och har börjat titta lite på Isländsk fårhund
Åh, jag kan nästan inget om isländsk fårhund men i helgen träffade jag en 15 veckors valp av den rasen och vilken supertrevlig individ! Så trygg och glad, helt obekymrad om att vara i ny miljö med massor av människor och hundar. Öppen och social, supergullig (och jag brukar inte gilla fluffiga hundar - föredrar mer typ whippetpäls) och nästan så jag började tänka att en sån skulle man ju kunna ha nån gång. Finns tydligen både lång- och korthårig, ingen aning om ifall de fäller och skäller, den här lille killen var i alla fall inte skällig (än). Jag brukar verkligen inte fastna för den typen av hund men den där valpen hade jag lätt kunna kidnappa. :love:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om du gillar lapphundarna men vill ha mindre päls så finns ju lapsk vallhund. Den är väl generellt aktivare än finnarna men det är ju liknande typ av hund.

Vet inte om jag håller med, jag har haft tur med min men vissa lapska vallhundar är värre skällare än sina lapphundskusiner fast det är emot rasstandarden (liksom, skäller som dom andas och verkar aldrig hålla tyst :crazy: ). Dom fäller också och dom kommer även i långhår. Det är även en arbetande ras som måste få jobba och blir snabbt dryga, destruktiva och skälliga om dom är understimulerade, det är inte en hund som endast nöjer sig med lite promenader och någon träning, dock kan man ju ha tur med ett lugnare exemplar men det är oftast också den sorten som har lite intresse för träning tyvärr.
 
Min kompis har finsk lapphund och jag har schipperke. Vill du ha en mindre ras med mindre päls som går att träna och tävla utan att kräva massor men som likt lapphundar har en del egna idéer så kan schipperke kanske vara ett alternativ.

Jag känner några schipperkes och kan också rekommendera den. Supertrevlig spets med relativt lättskött päls som är med på allt men klättrar inte heller på väggarna under tråkiga dagar. :up: Har aldrig träffat på ett tråkigt exemplar!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en Finsk lapphund på lite över två år som jag adopterade i vintras. Har läst på mycket om rasen både innan och efter...
Svar
8
· Visningar
17 641
Senast: sofiafii
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp