Rasspecifika problem för P.R.E-hästar?

Puppan

Trådstartare
De flesta hästraser har ju sin akillehäl, sådant man bör titta efter särskilt noga eller fråga om vid hästköp.
Finns det några sådana problem för P.R.E-hästar? Skulle vilja veta det då vi funderar på att köpa en sådan.

Sv: Rasspecifika problem för P.R.E-hästar?

Fång verkar inte vara helt ovanligt. Verkar också som de kralligare hästarna har mer problem än de som är lite mer finlemmade. Men jag kommer säkert få mothugg nu, men man kanske ska tänka lite på det om man köper en PRE med väldigt "fet" nacke.

Tänkte skriva samma sak.

Med den hovformen många iberiska hästar har (jättehöga trakter och smala hovar) så kan man nästan misstänka någon form av kronisk fång där trakten växt fortare, alternativt så borgar åtminstone en sån hovform för total katastrof om hästen väl skulle få fång. Vet inte om det beror på helt kassa hovslagare i Spanien eller om det är genetisk, men dessa hästar går ju på sin hovbensspets pga de höga trakterna. Kanske inte konstigt att med dessa hovar följer ett väldigt ryckigt steg.

Så kolla noga hur hovarna ser ut! Det är inte heller så enkelt att fixa till en häst som gått med extremt höga trakter hela dens liv eftersom resten av kroppen anpassas till hovformen.

De verkar också ha lätt att bli väldigt tjocka (särskilt stona som bara går) så där har du ännu en riskfaktor för fång. Det kan man ju dock åtgärda med korrekt foder och mer motion.

Sen finns ju givetvis melanom hos skimmlarna, som hos alla raser. Om man vill ha en skimmel bör man välja en som inte har dubbla anlag eller har skimmlat snabbt.

Åh, tack :D
Ja, det verkar vara en lättfödd ras. Hästarna i "mitt" stall hålls i perfekt hull, framförallt dom lite kralligare, och ägaren är väldigt noga med vad dom utfodras med. Verkar funka.

Hovformen på hästarna från Spanien beror inte på att rasen skulle ha problem med sina hovar utan på att man vill ha hovarna så, dvs det beror på hovslagaren .... Rasen har starka och bra hovar.
En PRE får inte ha sk fallen mankam, dvs att mankammen faller över åt ena sidan. Fallen mankam ses som ett allvarligt fel och medför att hästen inte får användas i avel.
Eftersom 80% är skimmlar är det vanligt med melanom hos äldre hästar. De flesta hästar får dock inte några livshotande problem av melanomen. Lösa benbitar förekommer, så om en ordentligt röntgen är bra. Lita dock inte på utlåtande från spanska vet utan se till att bilderna granskas av en svensk vet om du importerar hästen.

Senast ändrad:

Fast vad jag har sett så behöver inte mankammen har fallit ner för att hästen ska vara en riskhäst för IR eller fång? PRE'n har (ofta) lätt att lägga på hullet och bli fet bl.a runt mankammen. Det räcker, den behöver inte trilla åt nån sida.

Precis. Fallen mankam är bara ett skönhetsfel och har inget med IR eller fångrisk att göra.

Beror på vad du menar med livshotande problem. Melanom är en vanlig orsak till att skimlar slaktas i förtid. Vår PRE fick vi sluta betäcka när det inte längre gick att rektalisera henne o hon kommer nog att slaktas inom ngt år pga förträngningarna.
PL

Hovformen på hästarna från Spanien beror inte på att rasen skulle ha problem med sina hovar utan på att man vill ha hovarna så, dvs det beror på hovslagaren .... Rasen har starka och bra hovar.

Det beror inte på hovslagaren, det beror på iberiska hästars anatomi och biomekanik. Hovar modell "stolpe", är inget att eftersträva, men däremot är det ett måste att hålla uppe trakterna på dessa hästar eftersom de måste ha det stödet. Det beror bl a på att de har ett helt annat anslag än vad andra hästar har och får för stora påfrestningar i bl a gaffelbanden om man verkar ner trakterna för mycket.

Det här med fång hos PRE, Kryddan du brukar ju ha lite koll?

Är det verkligen så vanligt med fång, eller har det blivit det här i Sverige för att väldigt många PRE står i en hage med fri tillgång på alldeles för bra hö och rör sig för lite? När jag skulle köpa häst kollade jag i början på PRE, gick nog igenom ett hundratal hästar, både svenska och utländska och ingen av dem hade haft fång. Iofs var ingen av dem fet med "späcknacke" utan vältränade individer.

Tänkte skriva samma sak.

Med den hovformen många iberiska hästar har (jättehöga trakter och smala hovar) så kan man nästan misstänka någon form av kronisk fång där trakten växt fortare, alternativt så borgar åtminstone en sån hovform för total katastrof om hästen väl skulle få fång. Vet inte om det beror på helt kassa hovslagare i Spanien eller om det är genetisk, men dessa hästar går ju på sin hovbensspets pga de höga trakterna. Kanske inte konstigt att med dessa hovar följer ett väldigt ryckigt steg.

Så kolla noga hur hovarna ser ut! Det är inte heller så enkelt att fixa till en häst som gått med extremt höga trakter hela dens liv eftersom resten av kroppen anpassas till hovformen.

De verkar också ha lätt att bli väldigt tjocka (särskilt stona som bara går) så där har du ännu en riskfaktor för fång. Det kan man ju dock åtgärda med korrekt foder och mer motion.

Ursäkta men kan du lite mera ingående beskriva hur en korrekt hovform på en p.r.e. häst ska vara och varför den hovformen är rätt fysiologiskt för just den rasen.

När det gäller foder håller jag med dig,, främst på importerade p.r.e. hästar för att slippa sedan ta del av att dom drabbas av IR eller fång som Svenska hästägare verkar vara mästare på fodra upp.

Hur ska en korrekt foderstat på en p.r.e. häst vara i för den rasen???

Det här med fång hos PRE, Kryddan du brukar ju ha lite koll?

Är det verkligen så vanligt med fång, eller har det blivit det här i Sverige för att väldigt många PRE står i en hage med fri tillgång på alldeles för bra hö och rör sig för lite? När jag skulle köpa häst kollade jag i början på PRE, gick nog igenom ett hundratal hästar, både svenska och utländska och ingen av dem hade haft fång. Iofs var ingen av dem fet med "späcknacke" utan vältränade individer.

Jag har inte uppfattat det som att det är vanligare med fång hos PRE än bland andra raser. Faktiskt inte. Men detta är en lättfödd ras och man skall vara försiktig med vad man fodrar med. Speciellt om hästen är importerad i vuxen ålder. Att släppa ut en importerad häst som är van vid att stå i box eller på stampat jordgolv, på gräs, är ingen jättelyckad grej. Det tycker inte jag i a f. Det beror på allt socker som vi har här. Socker i allt. Socker i fodret, socker i gräset och morötter och annan skit som folk håller på att proppa i sina hästar hela tiden. Ett kilo morötter motsvarar 22 sockerbitar! :crazy: Det är det här som är en stor fångrisk enligt mitt sätt att se det. En PRE som är uppfödd i Sverige är tillvand ifrån början och de verkar klara sig bättre eftersom de är vana vid vårt sätt att fodra. En häst som knappt har sett ett grässtrå sen den var tre (om det inte är ett sto), och som dessutom ofta har fått lusern och halm istället för hö, borde rimligtvis vara i riskzonen för allehanda problem när den kommer hit om man inte är försiktig med sockerintag och överutfodring.
Låter man bli att göda sin importerade PRE så att den blir smällfet, tror jag inte att hästen löper större risk än någon annan att få fång. Förutsatt att man ser till att hålla nere socker och stärkelsehalten i fodret.

Många PRE hästar är väldigt lättfödda och på en lättfödd häst är det oavsätt ras ju viktigt att hålla efter matmängden.

Jag tycker att många hästar som kommer från spanien är väldigt dåligt verkade/skodda inte bara höga trakter utan väldigt långa tår är vanligt.
Jag har i alla år försökt bygga upp trakter på mitt gamla halvblod som mer eller mindre gick på ballaran, här finns en ras med ordentliga trakter. Det gäller bara att hitta en hovslagare som reder ut att sko/verka med trakter för tar man bort trakterna de är vana vid kommer problemen.
I övrigt har de flesta bra hårda fötter.

Melanom är ju vanligt hos alla skimmlar vill man slippa det helt så finns det ju andra färger.

Jag skulle vilja skriva några ord om s k späcknackar. För det mesta så har inte PRE några späcknackar, om de inte är jättetjocka eller har IR. Och IR har de flesta inte, mig veterligen.
När man ser en PRE ridas så får den en väldigt maffig hals. Man måste skilja på späcknacke och en maffig hals. En späcknacke är BRED och inte toppig i mankammen, det går dessutom som en hård korv precis under mankammen. Det kan vara svårt att se skillnaden på bild, men vet man vad man skall titta efter så ser man tydligt skillnaden IRL. Man känner det dessutom när man fattar tag om mankammen. En mankam skall vara toppig och inte bred.
Ibland kan man se det på bild också, men oftast så är det inte en späcknacke utan det är så här en PRE ser ut när den är fin, det tycker jag i a f.

Om man tittar på den här bilden så ser man tydligt att denna hästen inte har någon späcknacke (titta på mankammen och under den).

Bild154.jpg

Den här hästen däremot, den har faktiskt en späcknacke, den visade sig ha IR (och Cushing).

BandoSaraoMats10aug2009032.jpg

Den här hästen hade inte någon späcknacke, utan det var vid ridning som han fick denna halsen.

ALLABILDERTILL1FEBR2009298.jpg

M a o, man kan lätt lura sig på vad som är vad med de här hästarna men normalt sett så har de alltså inte några späcknackar utan det är när man rider dem som de får den här halsen. Vilket jag tycker är fantastiskt :)

Så otroligt vacker den sista var. :) En sån skulle jag ville ha. :d

Ang fång, så är ju allt relativt... jag tycker jag hör om ganska många PRE som får fång, och nog har den lättare att bli IR än vad tex ett fullblod har. Inte så att den är extremt utsatt men som du säger så är det lättfödda hästar och genetisk har den typen av häst lättare att utveckla IR med påföljande fång om den får för mkt socker i sin foderstat. Det gäller såklart många andra raser också, tex araber, de flesta ponnyraser, halvblod utan mkt fullblodsinslag. Vi har väl pratat om det tidigare, att folk låter de bli för tjocka (gäller inte bara Sverige utan de flesta land med liknande klimat och mkt gräs) och inte tränar tillräckligt.

Håller med dig ang späcknacke. Man får skilja på en musklad hingstnacke och ohälsosamma depåer. En häst som har fettnacke har oftast också depåer andra ställen, även om den inte behöver vara tjock.

Hur gick det för din med cushings? Han var inte så gammal när han fick det?

Nej, han var bara 12 år. Han hade en del diffusa problem innan det här bröt ut på allvar. Han var inte tjock på något sätt, men när han fick gå på LITE gräs så bara exploderade hela hästen i främst denna fettdepå i mankammen då. Det berodde på att just det där lilla extra sockret i gräset tippade hästen över kanten så att säga.
Han hade en del allvarliga problem med hovsprickor, ingen kunde förstå varför innan han blev konstaterad med IR, problem med fötterna är ett klart kännetecken för sockersjuka. Till slut fick han fång också, men eftersom ingen här kunde begripa vad det var för fel på hästen så tog det ett tag att få rätt diagnos. Fången var inget man kunde se när man såg hästen gå, mer än att den rörde sig stabbigt, men fång finns i många skepnader som du vet och alla är lika illa.
När jag till slut hade fått ordning på alla denna hästens problem, vilket tog lång tid, så skulle jag börja rida igen. Men den bara bockade och bockade när den skulle galoppera och när jag kollade ryggen på den så visade det sig att den hade kissing spines. Den fick ett schema att träna efter för att kunna muskla upp sig igen och avlasta ryggen. Då small ett bakknä istället. Sen fick den bihåleinflammation... Då gav både jag och min vet upp och det var meningen att han skulle tas bort. Men en tjej i stallet ville prompt ha honom så hon fick köpa honom som sällskapshäst med min veterinärs godkännande.
Personligen tycker jag att det hade varit bättre att ta bort honom, men men. Det står i kontraktet att han inte får säljas utan att jag och en annan person får frågan först, men jag visste inte att man måste lägga till ett vitesföreläggande för att vara säker på att det verkligen blir så. Tyvärr.
Hästen är i a f en tuff häst och risken att han skall plågas runt mot sin vilja är ytterst liten. Då får man vara en fena på att rida kan jag säga.

Helt ärligt så vet jag inte om att PRE skulle vara överrepresenterade inom fång. Jag vet ett fåtal, men så är det ju med alla raser. Med de som är uppfödda här så vet jag ingen som har drabbats. Dock så är det så med fång att det är lurigt och om man inte rider på hästen kan det vara svårt att märka. Alla står inte i fångställning. Då har det dessutom gått långt.
Det kanske är fler hästar än vad jag vet om, men jag känner rätt många PRE-människor och har ändå inte hört att det skulle vara vanligare med fång på dessa hästar än med andra lättfödda raser. En stor anledning att hästar får fång är dessutom inte bara övervikt och socker, det kan lika gärna vara att hästen har fått otjänlig halm, eftersom fång kan uppkomma av dåligt foder också. Fång är numera inte helt ovanligt, när jag var liten var det ytterst ovanligt. Men då gick inte heller hästar på vallar och på fri tillgång på hösilage. Vill man undvika fång gör man klokt i att läsa på. Ordentligt. Speciellt om man har en importerad iberisk häst.

För det mesta så har inte PRE några späcknackar, om de inte är jättetjocka eller har IR. Och IR har de flesta inte, mig veterligen.

Den här hästen däremot, den har faktiskt en späcknacke, den visade sig ha IR (och Cushing).

BandoSaraoMats10aug2009032.jpg

Jag förstår ärligt talat inte problemet med att se skillnaden på en sk. fettnacke och en halsmuskel. Jag förstår heller inte vilken kunskap man har i foderlära om man har en IR häst och förespråkar lusern i foderstaten.

Slutligen förstår jag inte varför det verkar vara så svårt att förstå att olika raser har olika raslelaterad exteriör och avelsinriktning.

Ställer jag upp 10 kvinnliga hästägare på ett plant golv med goda arbetsförhållanden så nog fasen kan jag se skillnaden på äppelbak,timglasformad bak, späckbak o.s.v.

Rasspecifika problem förekommer faktiskt hos även hästägare, det behöver nödvändigtvis inte innebära att dom "är defekta", bara lite olika avelsbetingade.

Tänk om alla skulle försöka vara exakt lika så som många av dagens ungdomar verkar kopiera från ungdomsmedia att så ska du se ut för i annat fall avviker du .. Fan va tråkigt det skulle vara att bara behöva träffa en och sedan ha vetskapen om att man har träffat alla.

Du får inte direkt problem med gaffelbanden om du har en låg trakt, tvärtom medför alltid en hög trakt risk för gaffelbandsskador. Dock inte helt ovanligt att hovslagare fått detta om bakfoten..

Du får inte direkt problem med gaffelbanden om du har en låg trakt, tvärtom medför alltid en hög trakt risk för gaffelbandsskador. Dock inte helt ovanligt att hovslagare fått detta om bakfoten..

Tråden handlar om P.R.E hästar och med ditt bestämda påstående så emotser jag tacksamt en lite mera ingående detalljerad förklaring..

Varför??? Jo för just min ringa erfarenhet av hovslagare som har sopat ner trakterna på denna ras och en gaffelbandsskada kommit som ett brev på posten...

Vem har fått vad om bakfoten??? Kan du redovisa för gaffelbandets inverkan i hästens rörelsefaser???

Om jag påstår att främre gaffelbandet tänjs i själva isättningsfasen i belastningsfasen sträckt gaffelbandet har jag fel i det påståendet då???

Betänk oxå dom övriga senapparaturerna och deras olika inverkan i hästens olika rörelsefaser.

Just nu tror jag att du talar mot bättre vetande men jag är villig att ta del av bättre vetande som strider mot vad dagens forskning kommit fram till.

Instämmer i att om man "sopar" ner trakterna på en PRE eller annan häst med höga trakter så blir det problem men om man tittar på (oskodda) ston o unghästar i spanien så har de ofta långa tår o låga trakter.
PL

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Blyger
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
700
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 187
Senast: Kilauea
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 273
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Hundrelation