Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hovformen på hästarna från Spanien beror inte på att rasen skulle ha problem med sina hovar utan på att man vill ha hovarna så, dvs det beror på hovslagaren .... Rasen har starka och bra hovar.
Tänkte skriva samma sak.
Med den hovformen många iberiska hästar har (jättehöga trakter och smala hovar) så kan man nästan misstänka någon form av kronisk fång där trakten växt fortare, alternativt så borgar åtminstone en sån hovform för total katastrof om hästen väl skulle få fång. Vet inte om det beror på helt kassa hovslagare i Spanien eller om det är genetisk, men dessa hästar går ju på sin hovbensspets pga de höga trakterna. Kanske inte konstigt att med dessa hovar följer ett väldigt ryckigt steg.
Så kolla noga hur hovarna ser ut! Det är inte heller så enkelt att fixa till en häst som gått med extremt höga trakter hela dens liv eftersom resten av kroppen anpassas till hovformen.
De verkar också ha lätt att bli väldigt tjocka (särskilt stona som bara går) så där har du ännu en riskfaktor för fång. Det kan man ju dock åtgärda med korrekt foder och mer motion.
Det här med fång hos PRE, Kryddan du brukar ju ha lite koll?
Är det verkligen så vanligt med fång, eller har det blivit det här i Sverige för att väldigt många PRE står i en hage med fri tillgång på alldeles för bra hö och rör sig för lite? När jag skulle köpa häst kollade jag i början på PRE, gick nog igenom ett hundratal hästar, både svenska och utländska och ingen av dem hade haft fång. Iofs var ingen av dem fet med "späcknacke" utan vältränade individer.
För det mesta så har inte PRE några späcknackar, om de inte är jättetjocka eller har IR. Och IR har de flesta inte, mig veterligen.
Den här hästen däremot, den har faktiskt en späcknacke, den visade sig ha IR (och Cushing).
![]()
Du får inte direkt problem med gaffelbanden om du har en låg trakt, tvärtom medför alltid en hög trakt risk för gaffelbandsskador. Dock inte helt ovanligt att hovslagare fått detta om bakfoten..