Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

Men du har uppenbarligen ingen aning hu en rasp används!
Även en gammadags rasp är så konkav att det är svårt tt ta ordentligt på tuggytorna.
Det ät med moderna verktyg o bristnde kunskp man kn gör mst skada.
INGEN kan i efterhand säga hur många år till dn häst haft om det tagits mindre.
Hur gammal var din?
PL

Faktum kvarstår att min tandläkare såg tydliga skador av en rasp på hans tänder.
Sen satt jag nu och funderade på hur bra det kan vara att ha en rasp som drar fram och tillbaka även om det inte är på tuggytorna. Det är som att dom skulle ta en liten rasp till våra tänder och dra fram och tillbaka. Jag hade nog tyckt att det hade varit väääldigt obehagligt.

Och jag skrev också att nej, vi kan inte veta om det berodde på vanlig förslitning eller raspningen. Men fakta är... Han levde åtta år till med tandläkare. Och han var så illa i munnen första gången jag var där att det var nära att vi fick avliva honom direkt.
Min tandläkare räddade min älskade ponny och jag fick ha honom i flera år till. Det räcker för att jag aldrig kommer använda en rasp i mina hästars munnar igen.
Men ni gör som ni vill... Jag berättar bara vad jag har lärt mig och mina erfarenheter...

Sen är det lite så att veterinärer överlag som alltid har gjort på samma sätt, oberoende på vad vi pratar om, blir väldigt sura och bitska när man ifrågasätter sättet dom gör det på. Tråkigt... Men sant!!

Jag tycker det låter farligt att hålla upp hästen mun utan att den har fått lugnande och med bara händerna.. :S

Det är väl klart att jag känner och ser på hästens tänder före och efter behandling? Det gör väl alla?

Att överraspning förekommer har jag aldrig förnekat men i min erfarenhet är det då oftast fråga om usa utbildade "hästtandläkare".
Jag vidhåller fortvarande att ditt tidigare inlägg om raspning är direkt okunnigt.
Menar du att jag blir sur o bitsk pga jag alltid gjort på samma sätt? Vad vet du om mina kunskaper o utbildning i jämförelse med usa-kvackare?
PL

Men enda sättet att verkligen kunna bara ta där det behövs är att ge hästen lugnande och använda en liten liten rasp.
Jag har aldrig sett någon kunna göra något sånt pill-arbete i ett stall.
Min tandläkare använder riktigt bra grejer, plus att hon alltid tar före-efter kort och hon visar och berättar. Det är väldigt nyttigt och lärorikt.
Kan ju säga att hon förlängde min hästs liv med åtta år också.
Det hade aldrig hänt om jag släppte in en rasp i munnen på honom igen.

Kan det möjligtvis vara Ylva Rubin som är "din" tandläkare? Hennes tillvägagångssätt är outstanding.

Håller med om raspningen. Det är ett alldelles för stort och klumpigt verktyg. Nu när jag har sett Ylva i arbete så skulle jag aldrig låta någon komma ens i närheten med en rasp.

Raspen är väldigt oprecis den tar på alldelles för stora områden. Hennes elslipar tar ju nästan på milimetern när.

Mina hästar har aldrig varit ömma i munnen efter en av hennes behandlingar inte ens när hon tog bort två styckna vargtänder på den lilla. De togs bort under både lugnande och lokalbedövning med ett otroligt fint litet verktyg som hon bara skruvade lite på och så plopp var vargtanden ute. Hästen ryckte inte ens till.

Jag minns när vargtänderna togs bort av hovslagaren :crazy:. Det var precis när jag började med hästar för över 25 år sedan. Allt var inte bättre förr.

Det tyder på stor okunskap att påstå att en rasp är lika precis som de specialverktyg som tex Ylva använder.

Mvh

Tora

Raspen?
Hur många olika raspar tror du jag för olika ändamål?
Din stora okunskap är att inte veta skillnaden mellan en rasp o en rasp.
PL

Senast ändrad:

Suck både Buke och Peter_Lundin i ett nötskal. Förlåt så hemskt mycket för att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.

Det finns olika sorters raspar vissa är tex raka andra halvrunda vissa mindre och vissa större men de har en sak gemensamt alla är de väldigt grova i sitt utförande i jämförelse med de verktyg som tex Ylva och Torbjörn använder.

Har du överhuvudtaget sett tex de slipinstrument som används i stället för raspar? Jag kan inte förstå hur någon kan påstå att man kan utföra samma precisionsarbete med en rasp (eller flera olika) som med de slipinstrumenten.

Vill man inte inse en sån sak eller kan man inte inse en sådan sak? Har man fastnat i "så har man minsan gjort för och det funkar utmärkt idag också". Eller varifrån kommer oviljan?

Mvh

Tora

Det finns ju många kritiska röster som höjts mot maskinslipar i hästmunnar. Alltså allt som inte är manuell slipning.

Det finns många åsikter, så länge inte behandlingen skadar hästen och genomförs av personal som enligt lagen tillåts utföra behandlingarna är det väl bra att hästar får tandvård?

Eller det borde enligt lag bara finnas två i Sverige som får utföra hästtandvård?

Självklart kan man slipa för mycket/felaktigt även med andra verktyg. Kanske det tom är lättare att förstöra en tand med elverktyget då detta tar på så mycket mindre yta. Det gäller ju att veta vad man gör.

Men att påstå att en (eller flera) raspar skulle vara lika precisa i sitt utförande som de små electriska verktygen som bla Torbjörn använder (vet tyvärr inte vad de olika verktygen heter, skall fråga nästa gång jag är där) är direkt felaktigt.

Det säger sig ju själv igentligen ett intstrument med en påläggningsyta på några millimeter är mer precist än ett med en centimeter (i vissa fall fler centimeter).

Efter reportaget i Ridsport så är det i alla fall klart och tydligt att det absolut borde vara mer reglerat än vad det är idag.

Min ena häst har skador på tänderna som är orsakade av raspning. Då var det ändå skött på en hästklinik. Den andra har inga som helst liknade skador på sina tänder och de har skötts av Ylva ända sedan hon var liten.

Mvh

Tora

Ja käre tid ... Tänk förr när man raspade av tänderna i stallet när vetrinären kom och det var den stora bigga raspen :crazy:Då var det hela tandraden som raspades .... Huuuaa:eek:

Mia

Åh tack Tora! Jag började känna mig väldigt påhoppad härinne.
Och ja, det är Ylva som är "min" tandläkare. =)=) Och hon är för övrigt en extremt duktig hästmänniska överlag.

Jag tror att om andra veterinärer och "tandläkare" får komma och titta på hur hon jobbar så skulle dom helt ändra sitt egna sätt.
Och allting du säger är så rätt. Jag förstår fortfarande inte hur man kan tycka att en rasp (oavsett hur den ser ut, hur stor eller liten den är eller whatever) skulle kunna konkurrera med en mm-stor maskin som verkligen bara tar det lilla lilla som behövs.

Och som jag skrev i mitt första inlägg. Jag har bara vilat en dag på min ena häst och det var när en vargtand drogs ut. Och ska jag vara ärlig så provade jag inte ens att sätta in ett bett för jag tyckte hon kunde få vila en dag. Men hon verkade inte alls vara öm eller ha ont eller ha något men alls av att ha dragit ut en tand.

Jag har sett hur andra använder raspar nuförtiden i olika stall, och jag är inte alls imponerad. Jag har sett rasparna och jag vet hur dom ser ut och jag ryser vid bara tanken.
En rasp för mig kommer alltid att vara en rasp och kommer aldrig in i munnen på mina hästar.

Sen som jag skrev innan så gör ni som ni vill. Tycker det är tråkigt att man ska bli påhoppad för att man berättar om sina erfarenheter och hur man ser på saker och ting. Typiskt hästmänniskor att ha skygglapparna på när det kommer till sådant dom inte vet något om eller när det gäller något dom själva inte använder.
Det är inte så att det faktiskt finns sätt och saker som är bättre än dom ni använder?
Jag försöker alltid utveckla mitt sätt att hantera mina hästar och vad dom får för vård och annat. Vilket i nuläget har lett mig från raspning av tänderna med raspar till att använda en duktig tandläkare som verkligen tar tid och gör ett bättre jobb än vad min tandläkare gör på mig.

Men som sagt... Behåll ni skygglapparna på, men låt bli att döma andra!!

Livet är inte svart eller vitt. Det finns gråzoner också. Det hänger inte bara på instrument, det hänger på kunskap också.

De instrument ni hyllar kan vara mordredskap i andras händer. Man kan stycka med en smörkniv om viljan finns.

Självklart är det så... Och jag har aldrig sagt att jag skulle tillåta någon okunnig gå nära mina hästar överhuvudtaget.
Men det betyder ju inte att kunniga människor använder fel redskap heller.

Men redskapen spelar stor roll också. Oavsett hur kunnig personen är så skulle jag aldrig släppa in en rasp i munnen på mina hästar. Som sagt.
Och oavsett hur bra redskapen är så skulle jag aldrig släppa in en okunnig person på samma ställe.

Det enda som duger för mig är kunnig person med rätt redskap vilket inte innebär raspar.

Ja, du är ju helt fri att göra dina egna val. Liksom jag mina. Så länge vi håller oss inom lagens råmärken.

Dock är det bra att hålla i tanken att det som jag anser vara bra inte alltid är det alena saliggörande. Och likaså med andra och deras preferenser.

Precis det jag har skrivit i vartannat inlägg.

Och som jag också har skrivit så har jag bara försökt att dela med mig av mina erfarenheter och vad jag har lärt mig av en extremt dålig häst och hur bra han blev och hur länge han levde efter hjälpen vi fick.
Sen får ju ni självklart tolka det hur fasen ni vill. Men jag säger fortfarande att det är typiskt hästmänniskor att dom ska ha skygglappar på och bara man nämner något som inte finns i deras värld så blir det ramaskri och allsköns anklagelser och påhopp. Det är tråkigt, väldigt tråkigt. Speciellt när man skiter fullständigt i vad folk tycker egentligen utan bara vill hjälpa en och annan häst om det är möjligt.

Det du skriver tolkas nog av många som att de som inte tycker som du och använder de utövare du förespråkar har skygglappar. Och riktigt så enkelt är det nog inte.

Det finns duktiga veterinärer med extra utbildning just för tänder. Att förkasta dessa med att det finns två bra och värdiga i Sverige tycker jag är orättvist.

ok. Tolkade dina inlägg som om du anser att rasp alltid är dåligt och det enda sättet är ditt sätt. Ingen har väl dömt dina sätt, snarare tvärtom.

Nej nej, inte så jag menar.
Det jag menar är ju att om man kommer med fakta om att det finns ett bättre sätt så blir man ofta mött med allt jag sagt innan.
Jag försöker gå in med öppet sinne och alltid lära mig något nytt. Men jag tycker verkligen inte att rasp är bra. Och det är för att jag har sett skadan det gör.

Sen har jag aldrig sagt hur många som är duktiga eller vilka som inte är det eller något sådant.
Och jag vet en jätteduktig tjej som jobbade i Karlstad som jag var hos. Jag hade inget val den gången så hon använde en liten rasp. Men hon tog absolut bara det allra allra nödvändigaste för att han inte skulle bita sig i kinderna. Något mer ville jag inte.

Jag har aldrig sagt att det enda sättet är mitt, men jag har sagt att jag personligen aldrig skulle släppa in en rasp i munnen på mina hästar och jag har berättat varför. Sen som sagt.. Ni gör som ni vill.

Och vad jag tolkar av era inlägg så tycker ni att allt förutom rasp är dåligt och att det är erat sätt och inget annat. Med tanke på att ni började säga emot mig med en gång.

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 310
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10