Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då har ingen av mina hästar haft tandsten ??
Och allvarligt tar man verkligen tandsten på häst ? Med tanke på att hästtänder växer hela tiden ?
Eller är det ett påfund av kvack tandläkarna ?
Loviseonora har du gjort tandkollen hos vet med tandutbildning eller tandkvackare utbildad i utomlands ?
Mia
*KL*
Hej alla!
Jag blir lite fundersam efter att ha läst denna tråd...
Kan någon som vet förklara vad det faktiskt är "hästtandvårdarna" får göra?
Vi kommer få ut "nån" till stallet som ska fixa hästarnas tänder.. Personen har med sej en veterinär som ska ge lugnande (antar jag). Kan någon vänlig själ berätta vad denna person faktiskt FÅR göra med hästarna?
Jag kommer inte använda denna person oavsett, eftersom jag precis kollat tänderna och vet att häst behöver opereras för att kunna åtgärdas, jag är bara nyfiken på vad som skulle kunna göras.. (jag hade inte använt personen oavsett eftersom jag har en vet utbildad på tänder ca 1 mil bort)
/Lavinia, något förvirrad
En veterinär är en veterinär, det går ju att kontrollera. Och jag tycker personligen att det är lättast och säkrast att åka till klinik där det finns bäst faciliteter att ta emot och åtgärda.
Att ta "vem som helst" som åker ut - nej, då utgår jag nästan från att det är något fel. De kända namnen går ju alltid att googla upp.
En person som inte tillhör djurhälsopersonalen får inte arbeta med sederade djur, dvs djur som har fått lugnande eller är sövda, eller utföra behandling på ett djur som inte är friskt. Djurhälsopersonal är ett relativt nytt begrepp om omfattar: veterinärer, leg djursjukvårdare, humana sjuksköterskor och sjukgymnaster med tilläggsutbildning, leg hovslagare. Operativa ingrepp, dit vargtandsborttagning räknas, får endast utföras av veterinär (eller möjligen per delegation (skriftlig mellan veterinär och djursjukvårdare) av legitimerad djursjukvårdare). Tidigare har en sk hästtandläkare kunnat ha med sig en veterinär ut till stallen för just sederingsbiten och sedan, på veterinärens ansvar, kunnat dra ut vargtänder. De nya reglerna omöjliggör alltså detta, både hästtandläkaren och veterinären gör sig skyldiga till brott.