Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

BRA då är du inte lika dum som jag ?!?!? Som inte vill läsa mellan raderna och feltolka svaret .

Mia

Senast ändrad:

*KL*

Hej alla!

Jag blir lite fundersam efter att ha läst denna tråd...

Kan någon som vet förklara vad det faktiskt är "hästtandvårdarna" får göra?

Vi kommer få ut "nån" till stallet som ska fixa hästarnas tänder.. Personen har med sej en veterinär som ska ge lugnande (antar jag). Kan någon vänlig själ berätta vad denna person faktiskt FÅR göra med hästarna?

Jag kommer inte använda denna person oavsett, eftersom jag precis kollat tänderna och vet att häst behöver opereras för att kunna åtgärdas, jag är bara nyfiken på vad som skulle kunna göras.. (jag hade inte använt personen oavsett eftersom jag har en vet utbildad på tänder ca 1 mil bort)

/Lavinia, något förvirrad

Då har ingen av mina hästar haft tandsten ??

Och allvarligt tar man verkligen tandsten på häst ? Med tanke på att hästtänder växer hela tiden ?

Eller är det ett påfund av kvack tandläkarna ?

Loviseonora har du gjort tandkollen hos vet med tandutbildning eller tandkvackare utbildad i utomlands ?

Mia

Om man är ny inom hästeriet hur ska man veta vem man ska anlita? Antar att man frågar runt i stallet osv där man är men vad ska man titta efter så man inte blir lurad av just dessa kvackare?

En veterinär är en veterinär, det går ju att kontrollera. Och jag tycker personligen att det är lättast och säkrast att åka till klinik där det finns bäst faciliteter att ta emot och åtgärda.

Att ta "vem som helst" som åker ut - nej, då utgår jag nästan från att det är något fel. De kända namnen går ju alltid att googla upp.

*KL*

Hej alla!

Jag blir lite fundersam efter att ha läst denna tråd...

Kan någon som vet förklara vad det faktiskt är "hästtandvårdarna" får göra?

Vi kommer få ut "nån" till stallet som ska fixa hästarnas tänder.. Personen har med sej en veterinär som ska ge lugnande (antar jag). Kan någon vänlig själ berätta vad denna person faktiskt FÅR göra med hästarna?

Jag kommer inte använda denna person oavsett, eftersom jag precis kollat tänderna och vet att häst behöver opereras för att kunna åtgärdas, jag är bara nyfiken på vad som skulle kunna göras.. (jag hade inte använt personen oavsett eftersom jag har en vet utbildad på tänder ca 1 mil bort)

/Lavinia, något förvirrad

En person som inte tillhör djurhälsopersonalen får inte arbeta med sederade djur, dvs djur som har fått lugnande eller är sövda, eller utföra behandling på ett djur som inte är friskt. Djurhälsopersonal är ett relativt nytt begrepp om omfattar: veterinärer, leg djursjukvårdare, humana sjuksköterskor och sjukgymnaster med tilläggsutbildning, leg hovslagare. Operativa ingrepp, dit vargtandsborttagning räknas, får endast utföras av veterinär (eller möjligen per delegation (skriftlig mellan veterinär och djursjukvårdare) av legitimerad djursjukvårdare). Tidigare har en sk hästtandläkare kunnat ha med sig en veterinär ut till stallen för just sederingsbiten och sedan, på veterinärens ansvar, kunnat dra ut vargtänder. De nya reglerna omöjliggör alltså detta, både hästtandläkaren och veterinären gör sig skyldiga till brott.

Eller snarare två.
Dels en ren felbehandling.
Dels ett lagbrott genom att ge sig in på en behandling som orsakar smärta.
PL

Du har inte riktigt förstått detta.
Du har rätt i att man inte skall ta mer är nödvändigt.
Men rätt använd är en rätt utformad utgör en rasp inte större risk för överbehandling än elverktyg, snarare tvärtom.
När hästen tänder slutar växa forsätter de att skjutas upp ur tandhålan.
PL

En veterinär är en veterinär, det går ju att kontrollera. Och jag tycker personligen att det är lättast och säkrast att åka till klinik där det finns bäst faciliteter att ta emot och åtgärda.

Att ta "vem som helst" som åker ut - nej, då utgår jag nästan från att det är något fel. De kända namnen går ju alltid att googla upp.

Delvis knapplån :)

Skulle vilja tillägga att googla upp kända namn och sen se deras hemsidor kan vara väldigt vilseledande ...
Det finns alltid en kändis häst som anlitat dom och dom kan ljuga om sina utländska utbildningar osv och se väldigt förtroendegivande ut och som aldrig ska anlita ....

Ska man vara lungn så ska man använda sig av en Vetrinär som även gått och vidarutbildat sig och vid större problem så hör man av sig till TL och hör efter vem han rekomenderar som kan utföra åtgärden ?

Låt inte dessa tandkvackare tjäna pengar på en trend ,för det är vi själva som sen får lida eller rättare sagt våra hästar .

Lita inte på vad någon annan säger utan ta reda på vem det är och anlita inte någon annan som inte har en vetrinär utbildning i botten .

Mia

En person som inte tillhör djurhälsopersonalen får inte arbeta med sederade djur, dvs djur som har fått lugnande eller är sövda, eller utföra behandling på ett djur som inte är friskt. Djurhälsopersonal är ett relativt nytt begrepp om omfattar: veterinärer, leg djursjukvårdare, humana sjuksköterskor och sjukgymnaster med tilläggsutbildning, leg hovslagare. Operativa ingrepp, dit vargtandsborttagning räknas, får endast utföras av veterinär (eller möjligen per delegation (skriftlig mellan veterinär och djursjukvårdare) av legitimerad djursjukvårdare). Tidigare har en sk hästtandläkare kunnat ha med sig en veterinär ut till stallen för just sederingsbiten och sedan, på veterinärens ansvar, kunnat dra ut vargtänder. De nya reglerna omöjliggör alltså detta, både hästtandläkaren och veterinären gör sig skyldiga till brott.

Hej igen!

Så om veterinären ger lugnande och "tandvårdaren" raspar, är det fortfarande ok? Jag är lite korkad idag pga feber.

/Lavinia

Nej, om inte "tandvårdaren" är en människotandläkare som gått vissa vidareutbildningar och blivit godkänd - tillhör då djurhälsopersonalen. Är det en vanlig "hästtandvårdare" som gått nån kurs nånstans är det inte tillåtet.

Ja under övergångsperioden om tandteknikern varit yrkesverksam tidigare men veterinären måste vara närvarande hela tiden o ha det fulla ansvaret.
Dvs om vet inte har kompetens att göra jobbet själv så är det knappast ok.
PL

Justja, övergångsperioden var det också ja, mycket att hålla ordning på

Det är är svårt o det finns många frågetecken i tolkningen som måste prövas rättsligt.
Jag tolkar reglerna som att behörig djurhälsopersonal får jobba på sederat djur utan att vet är närvarande hela tiden, ngn på sjv påstod att vet måste vara med hela tiden.
PL

Senast ändrad:

Jag tolkar det som du, tycker det står uttryckligen att djursjukskötare t.ex kan utföra enklare sårvård på sederat djur självständigt. Men det hela är ju lite oklart än, får väl vänta och se vem av oss som åker dit för att klargöra det hela... :devil:

Tack för svar.

Då är jag lite mer med..

Så det är alltså ok att denna tandvårdare raspar, eftersom vet. kommer vara där (antar jag iaf, eftersom han åker med ut och inte är i området i vanliga fall), men tandvårdaren kan inte hur gärna den än vill lyfta vargtänder..

Skulle tandvårdarens veterinär kunna ta ut vargtänderna??

För veterinären måste väl inte vara tandutbildad egentligen (specialutbildningen alltså)?

/Lavinia, nu mest nyfiken..

Gällde inte övergångsperioden under 1 år ?

Har det inte gått 1 år nu sedan de nya * reglerna* kom till ?

Och därmed får inte tandkvackarna nu jobba med sederade djur om de nu inte kompleterat med djursjukhuspersonal och de som Ester beskriver ovan ?

Men jag kanske minns fel ?

Mia

Nej.. inte förvirra mej.. Vad man måte hålla reda på om man ska använda "tandvårdare"..

Vilken tur att utbildad vet finns i närheten

/Lavinia

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 310
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka