Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

Du har sett skadan en rasp KAN GÖRA. På dig låter det som att en rasp alltid gör den skadan. Det är ingen sanning.

Sant sant! Men jag har ändå sett att det min tandläkare gör är bättre än raspar. Jag känner att jag fortfarande är tveksam till att en rasp verkligen bara tar det lilla lilla som behöver tas. Jag tror det tar mer helt enkelt.
Och dom jag har sett använt raspar har känt, tittat lite och sen raspat över tänderna utan att kunna kolla under tiden dom gör det. Iallafall har dom inte kunnat se något precist. Och iallafall två av dom har varit såna med utbildning som ska kunna det här. Vad dom hette och vad dom kom ifrån vet jag inte då jag inte hade något med dom att göra. Dom behandlade bara andra hästar som stod i samma stall.
Och efter erfarenhet av andra hästar plus min egen så tror jag inte att raspar kan göra ett lika bra jobb som en liten maskin som hålls i rätt hand.
Sorry! Men självklart får ju ni göra som ni vill. Tror det är fyrtionde gången jag säger det nu. :P

Nu är du där igen.

Du säger "Men jag har ändå sett att det min tandläkare gör är bättre än raspar."

I den meningen har du dömt ut alla som använder rasp, de är utklassade av din tandläkare. Detta kan du bara göra om du har sett alla aktiva på området. Och det tror jag inte du har.

Du har sett att en tandvårdare är bättre än en annan. Den första har andra verktyg än den andra. That´s it.

Du får tro vad du vill, men du kanske inte ska formulera det som du gör?

Okej. Så du tolkar det så. Okej my bad! Men är inte det lite samma sak som ni har gjort då när ni dömt ut att åka till klinik eller åka till en tandläkare som jag använder? För det har jag tolkat som att ni har dömt ut totalt.

Men om jag uttrycker mig som så att jag har sett att min tandläkare gör ett bättre jobb än vad som jag har sett som använder rasp gör. Förstår ni mig då?

Och jag menar verkligen inte med att vara otrevlig eller döma ut någon annans metod på något sätt. Jag försöker bara förmedla mina erfarenheter. Vilket jag nu skrivit hur många gånger som helst. Sen tycker jag det är ni som lägger till en bitsk ton i det hela och rättar meningar och ord fastän jag tror nog ni vet vad jag menar.

Nej det är ingen som dömt ut "tandläkare", för även veterinärer med utbildning på tänder har rasp för en del ändamål även om huvudredskapet är maskinslip. Tom TL faktiskt.

Jag förstår vad du menar :)

Och jag vill inte heller ha några raspar i mina hästars munnar längre.

Jag har en duktig veterinär med vidareutb som kollar mina hästars munnar regelbundet och gör vissa ingrepp som borttagnng av vargtand och kvarvarande mjölktand etc -med bravur! Hon har inte heller något vanlig rasp och skulle aldrig använda sig av en just för att det är så svårt att vara precis.
Skulle jag någonsin ha några mer avancerade problem så skulle jag åka till YR pronto!

Jag har hållt på med hästar och jobbat med hästar i många år. Men jag fick mig en ögonöppnare i höstas när YR föreläste för oss och vi fick känna igenom en hel travskolas hästars munnar själva..... Mycket nyttigt och framförallt nyttigt att kunna ändra sin uppfattning om saker och ting vilket jag defintivt gjort efter den dagen.

Detta är ett diskussionsforum där det skrivna ordet är ALLT. Det förmedlar det du vill säga. Att vara slarvig när man uttrycker sig gör att man kanske framstår på ett hela annat sätt än man egentligen vill. Det gäller alltså att tänka på vad man vill ha fram och vad man egentligen skriver.

Om jag dömer - som du påstår att jag gör - dömer jag ju ut mig själv och mitt handlande eftersom jag redan meddelat att jag anser att det bästa är att åka till klinik där det finns faciliteter och att jag själv gör just så.

Jag tror helt enkelt du inte vill förstå. Men jag känner också att det inte är mina problem.
Jag orkar inte bry mig om människor som gör en stor sak av såna löjliga petitesser.
Tycker det är lite konstigt att du inte förstår när flera andra har förstått vad jag menar.
Men som sagt, jag bryr mig inte egentligen. Tycker bara det är en löjlig diskussion. Jag är urkass på att förklara och det är många med mig. Men det finns inget som säger att andra behöver tyda allting på ett för dom negativt sätt för det. Man kan faktiskt försöka förstå vad man säger utan att bli så fruktansvärt otrevlig.
Nu blev det väldigt off-topic för tråden är inte till för att vi ska diskutera vett och etikett. Men jag måste ju säga att det bara handlar om vanlig god uppfostran att inte slänga ur sig saker bara för att någon annan har en annan erfarenhet än en själv. En diskussion är ju just en diskussion och det ska man kunna ha utan påhopp.
Men jag ska helt enkelt sluta att berätta om vad jag har lärt mig efter mina år med hästar. För det är alltid något pucko som tar åt sig och tror att man direkt kritiserar dom.

Om man uttrycker sig så kategoriskt o delvis okunnigt som du så är det väl inte konstigt att folk reagerar.
Att sen börja sura över det blir ju bara löjligt.
PL Med utbildning, elslip o precisionsraspar

Hur har jag uttryckt mig okunnigt? Jag har bara försökt förmedla min erfarenhet plus att jag har sagt att jag personligen aldrig skulle stoppa in en rasp i munnen på mina hästar. Sen har jag hur många gånger som helst sagt att andra får göra som dom vill.

Och sen tror jag ni har blandat ihop mig med någon annan för jag har aldrig sagt ett ord om utbildningar... :S

Och det är fakta att det inte är bra att använda rasp eftersom det kör över alla tänderna samtidigt.

Det hade aldrig hänt om jag släppte in en rasp i munnen på honom igen.

Och fakta kvarstår... Han skulle inte klarat åtta år till om jag hade fortsatt raspa tänderna.

Sen är det lite så att veterinärer överlag som alltid har gjort på samma sätt, oberoende på vad vi pratar om, blir väldigt sura och bitska när man ifrågasätter sättet dom gör det på. Tråkigt... Men sant!!

Jag har sett hur andra använder raspar nuförtiden i olika stall, och jag är inte alls imponerad. Jag har sett rasparna och jag vet hur dom ser ut och jag ryser vid bara tanken.
....

Men som sagt... Behåll ni skygglapparna på, men låt bli att döma andra!!

Här är ett axplock av det du uttalat i den här tråden, och jag måste nog säga att jag tycker det är mindre trevligt att beskylla alla som inte använder samma tandvårdare som du för att ha skygglappar.

DU har dåliga erfarenheter efter att NÅGON har använt raspen oförsiktigt i din hästs mun. Därför presenterar du som fakta att alla som använder rasp är okunniga och har skygglappar?

Nej, vet du vad. Inte särskilt trevligt. Och inte presenteras det som åsikter heller, i flera fall använder du ordet fakta/faktum

Det finns faktiskt kunniga veterinärer som vet hur man hanterar en rasp.

Tänderna växer egentligen inte på någon häst. Den har liksom en viss längd tand nerbäddad i käkbenet, som kommer upp efterhand tänderna slits. När den tanden är slut finns det inte mer, därför ska man vara väldigt försiktig med att raspa ner tänderna på en häst.

Efter ca 14 års ålder kommer det inte upp mer tand och då slits det succesivt ner och till slut tappar tanden skärpan -vilket är det som händer med gamla hästar när dom får svårt att tugga och då måste man ge dom gröt osv.

Därför ska man ALDRIG raspa tänderna på en gammal häst!!!!! Måste man åtgärda något så gör man det tand för tand och det gäller eg alla hästar men särskilt viktigt på gamla!
Du har missuppfattat det här en del, tänderna växer faktiskt till någonstans bortåt 14 år, därefter därefter fortsätter "reservkronan" att komma upp, till sist finns dock ingen tuggyta kvar.
Jag raspade tänderna på en 24 o en 25 åring häromdan, helt nödvändigt på bägge, tog inte fram elmaskinen utan använde rätt raspar för att ta bort de ojämnheter som låste bettet.
Ett problem i den här diskussionen är att folk inte fattar att raspning kan innebära ngt helt annat än att dra en gammaldags rasp fram o tillbaka längs hela tandraden.
PL

Den här diskussionen kom att fokusera på verktyg och instrument, istället för det viktiga. Vem som håller i dem.

Även de fina små instrument som nämns här och hyllas till skyarna, kan i fel händer ställa till med stor skada. Som jag ser det handlar det om kunskap hos utövaren. Precis som överallt annars.

Att släppa iväg vilken kvacksalvare som helst att göra vid tänder, verka hovar, prova ut sadlar eller ge foderråd - det är inget ansvarsfulla hästägare ägnar sig åt. Är man rädd om sin häst måste man bry sig om vem man anlitar och inte bara tro och tycka. Man måste också kontrollera.

Själv ser jag inget samband mellan hovslageri och tandraspning och låter därför inte hovslagaren raspa hästens tänder. Som Peter säger: det finns rätt mycket mer än att bara dra en stor, lång rasp fram och tillbaka längs hela tandraden (vare sig det behövs eller inte)

KL Lite rasphistoria.
När jag gick ut f 30 år sen fanns det bara en sorts tandrasp, ledad med ett konkavt hugget järnblad ung. som en hovrasp.
Fungerade ok att ta bort skarpa kanter men innebar ett enorm slit att få bort större hakar o ramper, risken att ta för mkt på tuggytan var minimal pga formen o den begränsade avverkningskapaciten.
En bit in på 80 talet kom nya rapblad i samma form men med inbäddade karbidchip, samma funktion o bergänsningar mn tog mkt bättre. Senare kom även fasta raspar i lite olika form med inbakade karbidchip dessa gav en viss möjlighet till precision.
När jag runt 2000 köpte mina första raspar med solid karbidblad med olika fasta handtag för olika ändamål fanns de inte i sverige utan måste importeras. Dessa nya verktyg innebar en enorm ökning av avverkningskapaciteten och precisionen men även möjligheten att ta ner själva tuggytan o skada pulpan (i likhet med elverktygen).
PL

Hej!

Håller med och lägger till att den "tandvårdare" som raspade min förra häst hade små söta raspar och om jag inte minns fel även såna där elektriska grejer. Detta hindrade inte henne från att slå ut de vargtänder som behövdes tas bort! Efter att ha sett det anlitade jag inte henne igen.

Hon raspade även min stallkompis 22-åring 2 gånger/år för den hade så dåliga tänder att det behövdes..

/Lavinia

Men redskapen spelar stor roll också. Oavsett hur kunnig personen är så skulle jag aldrig släppa in en rasp i munnen på mina hästar. Som sagt.
Och oavsett hur bra redskapen är så skulle jag aldrig släppa in en okunnig person på samma ställe.

Det enda som duger för mig är kunnig person med rätt redskap vilket inte innebär raspar.

Moderna tandraspar fungerar ypperligt, men precis som med maskininstrumenten gäller det att hantera dem rätt. Det är alltid den som hanterar instrumentet som är avgörande för resultatet. Du skulle lika gärna kunna gapa om att sporrar är livsfarligt pga att du sett en häst som fått sår i sidorna efter FEL användning. Eller en häst som får skador i munnen av ett snällt bett i kombination med en hård, ovarsam hand. TL har inget emot att andra använder raspar, så länge personen hanterar dem rätt och inte "rutinraspar" utan att först göra en noggrann undersökning av hästens mun och därefter göra riktade åtgärder.

En häst med glattbett får fö aldrig tillbaka sina emaljåsar på tuggytorna, så jag undrar vad din tandläkare (vars namn jag fö respekterar stort!) gjorde för att "rädda" ponnyn?

En häst med glattbett får fö aldrig tillbaka sina emaljåsar på tuggytorna, så jag undrar vad din tandläkare (vars namn jag fö respekterar stort!) gjorde för att "rädda" ponnyn?

Nej det går ju aldrig, men en metod som har tillämpats på vår gamla häst med just glattbett är att man slipar lite så de nedre tänderna blir aningen högre, för att i överkäken slipa en liten skål som möter den tanden. Det kan underlätta för hästen att mala ner maten till en hyfsad konsistens så att kroppen klarar av att byta ner och ta upp näringen.

Jag har också en häst som man har rutin raspat årligen, till priset av skadad emalj. Genom att emaljen skadas så förstörs tanden betydligt snabbare än normalt, han har numera oerhört små tänder kvar men med lite pyssel i fodret så klarar han sig utmärkt ännu så länge.

När dagen kommer ja då kommer den, så är det inte mer med det.

Dett är ett öppet forum så alla har rätt att uttala sig men man måste ändå ta ansvar för vad man påstår.
Om du tycker att du är orättvist behandlad så får du väl anmäla mig.
PL

Hur har jag uttryckt mig okunnigt? Jag har bara försökt förmedla min erfarenhet plus att jag har sagt att jag personligen aldrig skulle stoppa in en rasp i munnen på mina hästar. Sen har jag hur många gånger som helst sagt att andra får göra som dom vill.

Och sen tror jag ni har blandat ihop mig med någon annan för jag har aldrig sagt ett ord om utbildningar... :S
Ja du har påstått felaktigheter om hur hästars tänder kompenserar för slitningen o visat att du inte hur en aning om hur modern raspning fungerar(konstigt att TL inte förbjöd rasp på de kurser han hade hand om det praktiska som jag varit med på).
PL

.

Jag har också en häst som man har rutin raspat årligen, till priset av skadad emalj. Genom att emaljen skadas så förstörs tanden betydligt snabbare än normalt, han har numera oerhört små tänder kvar men med lite pyssel i fodret så klarar han sig utmärkt ännu så länge.

.

Emaljen skadas inte, det slipas helt enkelt bort. Tanden förstörs inte men det naturliga åldrandet påskyndas. Det var en intressant metod du beskriver, men i de flesta fall uteblir effekten eftersom tandkapitalet är slut och kontakten mellan tänderna i underkäken och överkäken blir så liten (=liten tuggyta). I dessa fall kan man inte bygga upp en ås. Pyssel med foder brukar hjälpa tom tandlösa hästar och tur är väl det!

kl
Man ska förstås aldrig raspa (med maskin eller rasp) på tuggytan i de fall det inte föreligger ett riktigt bettfel som behöver korrigeras. Rutinraspningar utförd av veterinär innebar raspning av de vassa emaljåsarna ffa på utsidan av överkäkens tänder. Åsarna här är de som orsakar skärsår i kinden och jag kan nog tycka att det är bra att jämna till dem, TL´s lära till trots. Det påverkar inte tandkapitalet eller tuggfunktionen öht.

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 310
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10