Sv: Hjälp min häst
Funderade också på det till att börja med men det känns inte troligt att det skulle vara fel på i princip allt jag ger honom.
Han har ju haft problem att äta exempelvis havre+betfor, lucernhack, hö och hösilage så det verkar inte troligt att det är fel på allt det fodret.
Tack för ditt svar i alla fall
Ikväll när jag tog in honom försökte jag först ge honom lite klippt hö med lite betforvatten på (för att lura honom lite) mums sa hästen och stoppade in det i munnen. Det såg precis ut som om han åt så jag gav honom pyttelite till och lite till osv. En liten stund senare kommer det ut en stor tuss hö som han inte har tuggat. *suck*
Provade lite olika varianter typ hösilage+vatten, hö+uppblött lucernpellets osv. Inget funkade, han tog in det i munnen och spottade sedan ut det igen. Tänkte då att jag skulle prova att ge honom lite gräs, det har han ju alltid ätit innan. Gick ut och plockade lite men när jag kom in igen insåg jag snabbt att hästskrället inte hade några som helst planer på att äta gräs heller. Blev nu ordentligt uppgiven så jag tänkte att det är lika bra att skjuta honom på fläcken
Försökte dock andas och ta det lugnt så jag tog in honom igen, ställde honom i boxen och gav honom uppblött lucernpellets (läs soppa
) detta gick ner utan problem så jag klippte lite mer hö och la i vatten. Lät det stå ett tag och hällde sedan av vattnet och ställde in det till honom. Gick sedan därifrån så jag inte distraherade honom
. En stund senare hör jag hur någon tuggar från hans box
. Han fick totalt i sig tre krubbor med uppblött hö, inte så mycket kanske men det är i alla fall något! Nu känns det mycket bättre, hoppet är kanske inte ute för honom
Ska prova med samma teknik imorgon så får vi se om det ger resultat.