Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

Alla tänderna är skadade i emaljen, dvs alla tänder har då raspats. Han är ju import och jag vet att man årligen runt höstkanten har rutingenomgång inför vintern och när hästar tas in på stall. Dit räknas bl a tandraspning.

Vissa av dina uttalanden tyder faktiskt på att du har väldigt lite erfarenhet av andra än dina egna hästar.

Otroligt många hästar har skador efter munproblem. Ärrvävnad, pullvalkar, det finns många exempel. Och det är inte på vanvårdade hästar, utan helt vanliga ridhästar på olika nivåer. Folk är slarviga med munvården av sina hästar, främst för att det ofta inte ger ordentliga problem förrän det gått på tok för långt. Det är ärligt talat inte särskilt vanligt runt om i stugorna att hästar får munvård en gång per år. Vi brukar köra 1-4 gånger per år utifrån vad som framkommer vid första genomgången. Många anser att vi är helt hysteriska i detta med munvård. Vad som krävs, krävs.

"Om han gick till en så bra tandläkare hur kunde det gå så långt är min tanke?" - snacka om obefintlig empati. Min man är svårt sjuk, och flera av de mediciner han tvingas ta påverkar tandstatus, ska tandläkaren hängas för det? Det här är så typiskt ledare i bukedrev - häng alla till höger och vänster, här finns skyldiga - vem ska vi utse?

Visst är det så att många hästar tyvärr har olika tandproblem .Just därför reagerade starkt jag på ditt klumpiga(okunniga?) uttalande om att det är vanligt/acceptabelt med smärta efter tandvård.Det är faktiskt inte nåt normalt genomsnitt med ont efter tandvård.
Slarv är i min värld lika med vanvård.Vart går gränsen när det skall kallas vanvård då? Om hästen är blank o fin och ser ok ut på håll,är det då ok att den går med obehandlad tandfraktur? En häst med akut eller kronisk smärta som inte får behandling är vanvårdad i min värld.Oavsett orsak som okunskap,snålhet slarv.Om hästen inte får den tandvård den behöver för att leva ett drägligt liv så är det väl vanvård? Att det är "vanligt" gör det inte acceptabelt.

Ursäkta men vad har din stackars man med hästtandvård att göra?
Jag visste inte att du var en superkändis så att man skall kunna hela din bakgrund och din mans tandstatus?Hur skall jag kunna veta din stackars mans sjukdomshistoria?Tror du jag är synsk? Du skriver en mening som man reagerar på och poff så får man en stekpanna i huvet för att man tolkat dig fel.
Va inte så långsint för att du skrev ett inlägg som tolkades som provocerande av många.
Om du påstår att det är vanligt med smärta efter tandläkarbesök så tänker då inte jag hålla tyst för att du sitter på dina höga hästar på ett forum..
Jag är uppriktigt ledsen om din man mår dåligt fysiskt.
Jag har ingen empati för din man det är korrekt,det har jag inte för okända makar och jag skulle definitivt inte vilja möta hans fru....:rofl:

Du gör väldigt generella uttalanden: "En häst med akut eller kronisk smärta som inte får behandling är vanvårdad i min värld."

Jag köper inte argumentet att djur aldrig får ha ont. I vissa fall är det faktiskt bättre att de har ont och tar det lugnt hellre än att vara smärtstillade och riskerar att göra ont värre. Detta argument har jag också hört från flera olika veterinärer i flera olika fall.

Resten av ditt inlägg tänker jag inte ens kommentera, nytt lågvattenmärke?

Du gör väldigt generella uttalanden: "En häst med akut eller kronisk smärta som inte får behandling är vanvårdad i min värld."

Jag köper inte argumentet att djur aldrig får ha ont. I vissa fall är det faktiskt bättre att de har ont och tar det lugnt hellre än att vara smärtstillade och riskerar att göra ont värre. Detta argument har jag också hört från flera olika veterinärer i flera olika fall.

Resten av ditt inlägg tänker jag inte ens kommentera, nytt lågvattenmärke?

Jag vet mkt väl vilken kunskap Lilla Skutt har när det gäller både djurvård och Veterinär kompetens när det gäller främst tandvård.. Har själv vid flertalet tillfällen fått tagit del av hur landets främsta (och mest respekterade veterinär på området) tandläkare argumenterar.

Du försöker framstå som ofelbar,, skriver återkommande nedvärderande till andra användare på forumet och främst,, har möjligheten att själv raderar inlägg som du finner obekväma.

2 ggr har du raderat mina inlägg där jag anser det som ytterst beklagligt att du som "företrädare" på detta forum inte anser det som ngt ovanligt att individen efter utförd behandling utsätts för lidande.. Båda gångerna har du valt att radera inläggen i stället för att bemöta min diskution med en "human" förklaring..

Din sista mening till Lilla Skutt skulle skrivet av vilken annan "vanlig" användare som helst rendera i en varning men vad hjälper det att raportera ett inlägg skrivet från en moderator??? Att man själv förmodligen blir varnad för "otrevligt bemötande"

Lågvattenmärke,, ser du inte själv hur många ggr ditt eget flöte har brustigt i flytförmåga mot vanliga användare som skrivit i diskutitions termer???

Fy fasen va lågt av dig att sitta här och verka mästrande mot andra användare och påså dig vara gud fader själv i egenskap av moderator..

Är det på denna nivå Gunnar vill ha sitt forum att endast ett fåtal personer ska få föra fram sina åsikter och så snart en åsikt är obekväm eller uppvisr bristande kunskap från dessa fåtal personer så läggs det munkavel på omgående eller bemöts med otrevligt bemötande i stället för ett mera konstruktivt kunskapsgivande svar.

Tyvärr så börjar detta forum mera likna mer en "sluten bubbla" än ett diskutionsforum där vissa användare hela tiden i skrift ska försöka överträffa sin kunskapsnivå och fan ta den som är av en annan åsikt eller försöker vidareutveckla denna lilla klicks bestämda ofelbarhet.

Jag har sagt det förr att många väldigt kunniga användare har slutat delge sina erfareheter på detta forum för det leder inte till annat än ett evigt tuppfäktande men du har fasen passerat alla kända gränser genom ditt påhopp på Lilla Skutt och uppvisa nu din makt som moderator och radera detta inlägg,, du kan även banna mig så har du uppvisat total diktatur..

Snacka om vem som gör generella uttalande fröken Lovisa..

Håller helt med.
Om man vill att dom ska ta det lugnt får man väl ha dom på mindre hage/ box eller vad som kan vara lämpligt, att använda smärta är inget jag tycker är ok att använda som restriktion på en häst.

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 310
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10