Raspa tänderna=smärta efter??

Sv: Raspa tänderna=smärta efter??

lånar denna knapp att svara allmänt sådär.
Verkar ju vara helknepigt detta med tandläkare hit och dit:crazy:
egentligen kan man ju säga att man inte ska lita på några rekommendationer från stallvänner va gäller olika behandlingar och endast anlita en vet! Vi har ju t.ex inte lika stor chans att åka in på klinik pga mitt jobb(kör lastbil och ligger ute sönda till freda så aldrig hemma vardagar) och morsan har ingen bil som kan dra så att vet kommer ut är ganska avgörande(såklart åker man in på klinik om hästen är sjuk!)..
kan för övrigt uppdatera att våran totto verkar bättre idag iaf,köpte ett hackamor och red på idag och han var mkt mer nöjd då:)

Under överinseende av veterinär har tidigare tolkats som "veterinär i samma byggnad" i andra sammanhang vet jag, t.ex. om man jobbade som Tf efter fjärde året som man kunde göra förut. Men även om det använts i den betydelsen tidigare så är det lätt att misstolka!

Efter fjärde året fick man en tillfällig legitimation, bakjouren fanns då inte i samma byggnad på min tid (SLU 1980).
PL

Du har inte riktigt förstått detta.
Du har rätt i att man inte skall ta mer är nödvändigt.
Men rätt använd är en rätt utformad utgör en rasp inte större risk för överbehandling än elverktyg, snarare tvärtom.
När hästen tänder slutar växa forsätter de att skjutas upp ur tandhålan.
PL

Jaså?? Har du bildbevis på det?
Jag har med egna ögon sett och min tandläkare har bilder på min ponny som inte hade mycket tänder kvar. Inga tänder som kom fram från någonstans där inte. Det finns inte oändliga mängder tänder i tandhålan heller. Om det nu skulle vara så.
Och eftersom tänderna slutar att växa så försvinner det taggiga på tänderna som gör att dom maler sönder sin mat. Min stackars ponny fick försöka sin mat med en glatt och helt platt yta.
Och det är fakta att det inte är bra att använda rasp eftersom det kör över alla tänderna samtidigt.

Jag har vidareutbildning o 30 års erfarenhet!
Om din ponnys tänder tog slut pga ålder eller överdriven raspning vet väl varken du eller jag.
PL

Men enda sättet att verkligen kunna bara ta där det behövs är att ge hästen lugnande och använda en liten liten rasp.
Jag har aldrig sett någon kunna göra något sånt pill-arbete i ett stall.
Min tandläkare använder riktigt bra grejer, plus att hon alltid tar före-efter kort och hon visar och berättar. Det är väldigt nyttigt och lärorikt.
Kan ju säga att hon förlängde min hästs liv med åtta år också.
Det hade aldrig hänt om jag släppte in en rasp i munnen på honom igen.

Efter fjärde året fick man en tillfällig legitimation, bakjouren fanns då inte i samma byggnad på min tid (SLU 1980).
PL

Ja, fast det var ju eoner sen! ;) :D
Senast gällde leg vet i samma byggnad med den lydelsen "under överinseende", stenhårt.
Fast nu är det ju borttaget helt och hållet, bara femmorna kvar som ju får jobba självständigt.

Jag har vidareutbildning o 30 års erfarenhet!
Om din ponnys tänder tog slut pga ålder eller överdriven raspning vet väl varken du eller jag.
PL

Så du tycker inte det är logiskt att en rasp kör över alla tänderna även där det inte behövs??
Och att det ska vara nödvändigt? Det är oftast bara hakar och liknande som behöver tas bort. Vilket görs med den där lilla lilla saken hon har. :P
Men tar man en rasp så raspar man ju på tuggytan också. Vad gör det för nytta??

Och det är klart att man inte vet exakt varför tänderna tog slut. Men min tandläkare som också är veterinär har också lång erfarenhet och hon vet vad hon pratar om.
Och fakta kvarstår... Han skulle inte klarat åtta år till om jag hade fortsatt raspa tänderna.

Ärligt talat känner jag inte alls igen det förfarande du beskriver, med raspen. Trots att mina hästar raspats i munnen på klinik. Då raspas det som behöver raspas, inte hela tuggytor.

Om hästen har en tandpigg, så är det ju den som raspen bearbetar. Har svårt att förstå hur den samtidigt skulle slita på tuggytan eller "fel" ställen. Om så sker är felet i andra änden av raspen.

Hur vet du det??? Har du sett bilder??

Det är nog inte så svårt att komma åt tuggytan också.
Hur kan en person som tittar in i en häst mun utan riktiga grejer riktigt se vad han gör. Iofs har väl raspningen blivit bättre med åren också hoppas jag.
Men en lampa, en drogad häst, något som håller upp munnen och små rörelser lär ju behövas i vilket fall.

Först kollade min raspare genom hela munnen med händerna, sen kollade han hur det såg ut. Raspade därefter de piggar som störde, samtidigt som han kikade. Sist kollade han igenom allt med fingrarna. Utan att förstöra hästens tänder. Och pållen stod alltid lugnt och snällt utan att vara sederad.

Jag höll upp munnen

Men du har uppenbarligen ingen aning hu en rasp används!
Även en gammadags rasp är så konkav att det är svårt tt ta ordentligt på tuggytorna.
Det ät med moderna verktyg o bristnde kunskp man kn gör mst skada.
INGEN kan i efterhand säga hur många år till dn häst haft om det tagits mindre.
Hur gammal var din?
PL

Först kollade min raspare genom hela munnen med händerna, sen kollade han hur det såg ut. Raspade därefter de piggar som störde, samtidigt som han kikade. Sist kollade han igenom allt med fingrarna. Utan att förstöra hästens tänder. Och pållen stod alltid lugnt och snällt utan att vara sederad.

Jag höll upp munnen

Har du sett själv att allting har blivit gjort utan att skada något?
Inte för att jag vill kritisera någons jobb sådär, men jag har ju blivit sån att jag alltid ska se själv att det blir bra. Litar inte på någon i hästbranschen längre. :S

Varför använda lugnande på en snäll häst för småkorrektioner?
Varför bättre på klinik?
PL

Jepp. Han visade piggar och hur de kändes före/efter. Han har också hållit på minst 30 år. Övriga tänder såg helt orörda och fina ut

Liknande trådar

Hästvård Detta är långt, men hoppas att några kan läsa och komma med funderingar, jag har inte sett någon häst med denna typen av hälta tidigare...
Svar
12
· Visningar
2 944
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag har en kbl valack på sju år som jag misstänker kan ha något tandproblem. Jag har märkt nu senaste tiden(1,5 v) då jag...
Svar
7
· Visningar
1 057
Senast: tjalle
·
B
Hästvård Ska försöka skriva det här så kortfattat som möjligt så att ni lättare kan läsa. :angel: Det hela började för 3 veckor sedan med att...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 310
Senast: Iso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka